Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:36

@Urielle: ben je voor of tegen abortus?

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:41

Het is inderdaad een risico, maar je kan er tegenwoordig wat tegen doen? Waarom dan niet?
Ik vind dat je het aan de ene kant kan vergelijken met sigaretten of friet, maar aan de andere kant, als je van je leven niet van plan bent kinderen te nemen, moet je dan de rest van je leven maar maagd blijven?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:48

Jodie_ schreef:
Het is inderdaad een risico, maar je kan er tegenwoordig wat tegen doen? Waarom dan niet?
Ik vind dat je het aan de ene kant kan vergelijken met sigaretten of friet, maar aan de andere kant, als je van je leven niet van plan bent kinderen te nemen, moet je dan de rest van je leven maar maagd blijven?

Dát wilde ik net gaan zeggen!

Hoe vaak er niet tegen mij gezegt is dat ik de pil maar goed had moeten gebruiken.
Mijn antwoord daarop is dan; dat héb ik gedaan.
Het weerwoord is dan : Dan had je óók een condoom moeten gebruiken.
Ja.Dat had ik kunnen doen ja,of beter nog,helemaal geen seks hebben.
Maar zeg nou eerlijk,we woonden al drie jaar samen en zijn beide soa vrij getest... Dan doe ik het niet meer met condoom hoor.
Noem mij naief,maar ik had er even niet op gerekend dat ik wel eens die 0,1 % kon zijn van de vrouwen die tóch zwanger worden ondanks juist pilgebruik.

Dus stellen die kinderloos wensen te blijven,moeten maar nooit seks hebben? Want je weet wat ervan kan komen?
(ondanks condoom en/of pilgebruik)
Beetje onzin natuurlijk he,seks is er al lang niet meer om ons enkel voort te planten.

Overigens werd er ergens geroepen waarom verkrachte meisjes niet gewoon een MAP halen.
Daar gaan mij de haren van overeind staan Scheve mond
Geloof me,als je net verkracht en misbruikt bent,ben je van de wereld,kan je niet helder nadenken...
Het laatste waar je dan aan denkt is dat je misschien een MAP nodig hebt

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:51

Urielle schreef:
BraveSpots schreef:

Als moeder moet ik even heel wat jaartjes vooruit gaan denken want mijn dochter is twee Clown
Maar uiteraard krijgt ze alle steun die ze nodig heeft, het is haar beslissing en ik ben er voor haar wat ze dan ook zal besluiten. Praktisch komen we daar echt wel uit!

Ik ben zelf tienermoeder, maar zal mijn kind het later echt afraden om de
zelfde beslissing te nemen als mij.. Knipoog Ondanks dat het dan hun beslissing is,
raad ik het ze gewoon af.

En tuurlijk ik zal klaar staan ook voor hun dan,
maar dan ben ik uit de luiers straks omdat ze al groter zijn,
komen ze melden dat ze een kleintje krijgen... Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:57

raketje_ schreef:
Ik ben zelf tienermoeder, maar zal mijn kind het later echt afraden om de
zelfde beslissing te nemen als mij.. Knipoog Ondanks dat het dan hun beslissing is,
raad ik het ze gewoon af.

En tuurlijk ik zal klaar staan ook voor hun dan,
maar dan ben ik uit de luiers straks omdat ze al groter zijn,
komen ze melden dat ze een kleintje krijgen... Knipoog

Waarom zou je het haar afraden precies? Omwille van je eigen ervaringen?

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:04

Misschien wel bravespots, ik zelf mis zoveel dingen.
En ja, ik draag mijn verantwoording naar me kleine, krijg veel van hem terug..
maar als je zo jong bent gaat het ook aan je knagen.(ik was 16 en zwanger.Inmiddels 19 Knipoog )

Als je zo jong bent,alles komt op je af. Elke instantie, je word '' raar'' aangekeken etc.
Je moet alles zo zorgvuldig plannen, je moet in 1x volwassen worden. En het ergste is nog
dat de '' vader '' meestal gelijk het op rennen zet. Knipoog

Ik had nog zoveel willen doen achteraf, als je zwanger bent denk je daar niet meer aan,
maar alleen aan de kleintje in de buik. Achteraf gezien had ik beter leuke studie kunnen beginnen.
Leuke contacten opbouwen, leuke baan en leuke vriendenkring uitbreiden. Lekker met je partner op vakantie oid.

Nee, ik raad mijn kind het af.. Je mist gewoon je hele stukje jeugd.
En in het begin denk je er niet aan, maar als je ouder word wel.Knipoog

En ik begin ook nooit meer aan een tweede Bloos

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:14

Wat een oprechte post van jou raketje Ja!

Weet je nog wat toen der tijd je motivatie was om het te houden?

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:23

Ja, de vader. Ik woonde al aantal jaar met hem samen. We dachten alles goed te hebben. Tot het kindje niet helemaal '' gezond '' bleek te zijn en de relatie knapte toen ons kindje 9maanden oud was.. en nu ... sta ik er helemaal alleen voor Lachen
En dat is nog veel moeilijker en lastiger dan ik had verwacht!
En door onze relatie breuk heb ik meer problemen die een tiener niet hoort te hebben. (zie, eigen huis regelen.. AMK die controles houd omdat je zo jong moeder bent etc.)

Nee, ik raad het dus af. Als ik weer die keuze had toen ik zo jong was, had ik nu gezegt abortus Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:35

Wat heftig zeg!! Ik neem aan dat je ook geen ouders hebt om op terug te vallen (aangezien je al op je 16de al een paar jaar samenwoonde?).

Respect voor jou hoor, en hoe er mee omgaat (en dat zeg ik niet vaak tegen iemand Knipoog ).

Soms lijkt het zo onwezenlijk, jij bent maar een jaartje ouder dan ik maar hebt al zoveel meegemaakt enzo. Je hebt een kindje, eigen huis...

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:49

Op dit moment woon ik tijdelijk bij me ouders, Ben me ouders dus ook heel erg dankbaar dat ze me terug namen.
Maar het is geen situatie om hier te blijven, hun hebben nu kids wat groot en uit de luiers zijn. Kom ik aan met een kleine die in de luiers bivakeert Knipoog

Ik woonde al heel snel samen met toen vriendje...tot me 18e.
Nu alleenstaand en nieuwe vriend.Binnenkort opnieuw samen wonen.. en weetje.. alles zet ik nu slim op mijn naam Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:12

Urielle schreef:
Genot of voortplanting... dat risico neem je dus. Als ik een sigaret opsteek, neem ik bewust het vergrote risico op kanker en longaandoeningen, als ik aan het verkeer deelneem neem ik bewust het risico op een verkeersongeluk, als ik friet eet neem ik het risico dat ik op mijn vijfenveertigste een hartaanval krijg wegens dichtgeslibte aderen en als ik seks heb neem ik het risico op een zwangerschap. Als je zeker wilt weten dat je niet zwanger wordt, dan moet je je benen bij elkaar houden. Seks is een volwassen daad en dat is het juist vanwege de mogelijke gevolgen. Het seksuele gevoel, dat hebben zelfs kleine kinderen al, daar hoef je niet groot voor te zijn. Maar de Daad zelf, dat is geen kinderaktie.

ja alleen dat zijn keuzes die je zelf maakt waar geen anderen bij betrokken zijn ...
Als je zwanger bent gaat het wel om het leven van een kind...

dus dan kan je wel zeggen, 'ja dat is je eigen schuld' .. Maar wat kan zo'n kind daarmee als hij een verkl..t leven heeft omdat z'n moeder niet op hem zat te wachten ..

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:16

Wel als mijn dochter thuis zou komen zou ik denk ik eerst heeeeel boos zijn want ik roep al vanaf dat ze met vriendjes omgaat zonder condoom geen polonése en als hij dat niet doet dan is hij niet goed genoeg voor je maar dat even tezijde. Ik zou het haar wel laten houden en als ze daar het niet mee eens zou zijn dan zou ik dat accepteren maar met moeite en het haar eerst nog zeker proberen om te praten. Als ze het dan zou houden dan zal ik de zorg voor het grootste gedeelte op me nemen want ik vind dat je ondanks dat je een kleine heb nog wel van je jeugd moet kunnen genieten. Maar dit neemt niet weg dat zij haar nodige steentje zal moeten bij dragen maar ik zou zeker alles op alles zetten dat ze zeker haar opleiding en studie af zal maken. Maar ik vind het echt zonde van je jeugd want je bent idd in 1 x volwassen en geloof me het is voor een ouder iemand al heel wat z'on kleine laat staan voor iemand van 14,15 die nog zo veel ontdekken en uitproberen moet om je plekje te vinden en als je een kleine heb word dat toch een heel stuk moeilijker zoniet onmogelijk, zeker als je geen steun van bv je ouders heb.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:26

BraveSpots schreef:
@Urielle: ben je voor of tegen abortus?

Sorry, ik was al naar bed, heb sollicitatie.

Hangt van de situatie af, ik ben dus wel heel fel tegen mensen (ongeacht jong of oud), die meerdere keren abortussen ondergaan. Dan heb je imo je verantwoordelijkheid niet genomen (en dan doel ik niet op het laten komen van de baby maar op double dutch save sex Knipoog )

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:33

Pff, nou nu nog ff niet hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:34

Menino schreef:
ja alleen dat zijn keuzes die je zelf maakt waar geen anderen bij betrokken zijn ...
Als je zwanger bent gaat het wel om het leven van een kind...

dus dan kan je wel zeggen, 'ja dat is je eigen schuld' .. Maar wat kan zo'n kind daarmee als hij een verkl..t leven heeft omdat z'n moeder niet op hem zat te wachten ..

Dat is iets waar ik niet tegen heb gepost. Ik vind dat je je verantwoording moet nemen in veilig vrijen. En ja, voor mij is dat als je besluit ECHT geen kinderen te willen de pil EN het condoom. Ik bedoel: mijn vriend en ik zijn bijna zeven jaar bij elkaar en hebben een dochter, maar nu tijdens mijn afstuderen graag even geen zwangerschap, dus inderdaad dan double dutch.

Een verkrachting is gewoon rot, een ongelukje kan ook gebeuren (denk maar aan: dagje diarree gehad en condoom scheurt, tja... poep gebeurt! Hoewel er dan ook nog een MAP is) en als zo'n meid geen kind wil dan moet ze dat ook niet doen imo.
Maar ik lees op Bokt over meiden van vijftien, zestien jaar die al drie abortussen hebben gehad. Als je dan mijn dochter ben gaat er een kuisheidsgordel om, ik zweer het. Dat heeft niks meer te maken met ongelukjes.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:37

Ik ben 15 jaar, tjaah of ik he kind zou houden...dat is een moeilijke vraag zeg.

Als ik er zelf verantwoordelijk voor zou zijn geweest zou ik abortus plegen, maar het ligt er ook maar net aan of ik er al snel achter kom (naar een paar daagjes) of iets later. Als het later is zou ik he denk ik wel houden.
Als ik verkracht zou worden zou ik op elk moment abortus willen plegen zolang het nog kan. Ik wil geen kind van iemand die ik niet ken en/of al helemaal niet mag.

Ook zou mijn studie in de soep lopen, ik heb namelijk nogal heel wat toekomst plannen, en met een kind gaat dat gewoon niet.

Maar even over dat van Urielle: Ik zou het wel weten na 1x abortus te hebben gepleegt hoor, dan zou ik het ook niet meer normaal vinden als je telkens risicovol omgaat met sex, telkens zwanger raakt en een abortus gaat plegen en zo weer opnieuw gaat beginnen.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:39

Ik denk wel dat je wereld heel klein word als je al zo jong een kind hebt. Je kunt niet makkelijk deelnemen aan een studie, dingen doen die bij je leeftijd horen. Je steun van familie is dan wel erg belangrijk, omdat het in je eentje een zeer zware taak is. Ik vind het wel belangrijk dat welzijnswerk mogelijkheden moet bieden zodat bijvoorbeeld tienermoeders elkaar kunnen ontmoeten, kunnen delen, en ondersteuning kunnen krijgen met hoe je je leven in kan vullen met een kind, en hoe je de opvoeding moet gaan doen. Ik vind dat er op dit moment te weing steun is voor tienermoeders die dat zouden willen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:40

hahahahaha daar heb je zeker gelijk in Lachen Lachen Urielle Lachen
Ik weet dat ik geen kinderen meer wil, dus ik word volgende maand gesterilliseerd Lachen

Ik kwam er zo doorheen, geen moeilijke gesprekken helemaal niks.

maar als je jonger bent dan doen ze dat niet zo snel, dan moet je je op alle mogelijke manieren verdedigen...... terwijl er ook jonge mensen zijn die heeeeeel zeker weten dat ze geen kinderen willen krijgen.........

en om dan op je (pakmbeet) 25ste met je al jarenlange verkering het dan nog DD te moeten doen is ook niet je van het Lachen

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:43

Ik ben zelf 15 jaar, mijn vriendje wordt 1 januari 16. Als ik zwanger zou worden, zou ik heel erg twijfelen wat ik met het kindje zou doen. Ik hou écht van mijn vriendje en we zijn meer dan een half jaar bij elkaar en ik kan blind op hem vertrouwen. Ik zou hem nooit kwijt willen en dat weet hij, want de gevoelens zijn ook andersom. Daarom is het voor mij moeilijk om te beslissen of ik het wil houden of niet. Verder ga ik eigenlijk nooit uit, niet naar disco's, niet naar de bioskoop, ik ga nooit zomaar het huis uit. Dus wat dat betreft zou ik het kindje kúnnen houden.

En verder vind ik een kindje eigenlijk het lopende bewijs van verbondenheid. Als je gelukkig bent en een kindje hebt, weet iedereen dat je serieus van elkaar houdt. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:46

BinkyMonster schreef:
En verder vind ik een kindje eigenlijk het lopende bewijs van verbondenheid. Als je gelukkig bent en een kindje hebt, weet iedereen dat je serieus van elkaar houdt. Lachen

dat is in de echte wereld wel anders Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:26

Ik was zelf 19 toen mijn oudste werd geboren, ben nu 23 en heb drie kinderen. Mijn man is wel 5 jaar ouder.

Mijn moeder was absoluut niet blij toen ik zwanger bleek. Althans, ze werd heen en weer gegooid tussen 'hoera ik word oma' en 'oh mijn god nu kan mijn kind nooit meer wild uitgaan en een jaar backpacken door Australië' (waar ik uberhaupt al nooit behoefte aan had). Haha!

Wij hebben ons dochtertje laten komen omdat we heel graag kinderen wilde, en tja, dan was het maar iets vroeger dan gebruikelijk. Het stappen mis ik nog steeds niet, en ik ben heel blij met mijn situatie. Wel merk ik dat ik inmiddels graag een studie op wil pakken, dus dat ga ik ook doen. Lachen

Een vriendin van me was 14 toen ze zwanger raakte van haar vriend. Ik heb toen tegen haar geroepen dat het oerdom was, en dat IK vond dat ze haar verantwoordelijkheden ervoor moest nemen. Ze dacht na over abortus, maar voelde uiteindelijk voor ze de beslissing had genomen haar kindje bewegen, en toen 'kon' ze het niet meer. Haar dochtertje is inmiddels 8, ze is nog steeds samen met de vader van haar dochtertje, en inmiddels heeft ze ook een zoontje van twee Lachen Hun ouders hebben er altijd 100% achter gestaan en ze gesteund.

Dat zou ik ook doen als mijn dochters op 14 of 15jarige leeftijd thuis komen met de mededeling dat ze zwanger zijn. Ik wil dat ze nooit bang zijn om het mij te vertellen. Het is hun keuze en ik zou er wel heel veel met ze over praten, maar zij beslissen of ze het willen houden (en dus ook verantwoording nemen, want ik wil best voor het kindje zorgen als zij naar school moeten, of een keer uitwillen, maar het blijft HUN kind) of dat ze het laten weghalen (met alle psychische gevolgen). Als mijn zoontje zijn vriendin zwanger zou maken op die leeftijd, dan zouden ze ook van harte welkom zijn in mijn huis.

Maar dat is nu nog een ver van mijn bed show, aangezien m'n kinderen bijna 4, 2,5 en bijna 1 zijn Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 09:42

BinkyMonster schreef:
Ik ben zelf 15 jaar, mijn vriendje wordt 1 januari 16. Als ik zwanger zou worden, zou ik heel erg twijfelen wat ik met het kindje zou doen. Ik hou écht van mijn vriendje en we zijn meer dan een half jaar bij elkaar en ik kan blind op hem vertrouwen. Ik zou hem nooit kwijt willen en dat weet hij, want de gevoelens zijn ook andersom. Daarom is het voor mij moeilijk om te beslissen of ik het wil houden of niet. Verder ga ik eigenlijk nooit uit, niet naar disco's, niet naar de bioskoop, ik ga nooit zomaar het huis uit. Dus wat dat betreft zou ik het kindje kúnnen houden.

Ik vind jouw post het voorbeeld van iemand die niet echt weet hoe het in elkaar zit. Een kindje kunnen houden gaat verder dan nooit stappen en niet veel uit huis gaan Knipoog .

En over je laatste zin, ik wou dat het zo was, dan zouden alle kinderen ouders hebben die gelukkig waren. Helaas is de realiteit wel anders als je kijkt naar de hoeveelheid vechtscheidingen tegenwoordig...
(en je kan ook serieus van elkaar houden zonder kinderen te hebben hoor Knipoog ).

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:54

Ik ben 19. Mn vriend is 28 en woont op zichzelf. Ik zit in het derde jaar van mijn 4 jaar durende opleiding. Mocht ik nu zwanger raken, zou ik het houden. Het zou voor mij even lastig zijn met een zwangerschap, maar ik heb wel de mogelijkheid om het kind een goede toekomst te bieden.

Een paar jaar terug was ik bang dat ik zwanger was. Ik had toen ook altijd gezegd dat ik het dan zou laten weghalen. Maar toen ik dat dus dacht, werd ik bang en wist het niet meer. Zou het ook wel willen houden. Maar wat bleek... Na een keer heeeeeeeeeeel goed poepen, was mijn dikke buik weg! Clown Dat is nog eens een spontane abortus! Haha. Ik moest toen heel hard om mezelf lachen.

Ook ken ik een meisje, die is op haar 16e bewust zwanger geworden, om haar moeder te kl*ten. Ze heeft dat kind uiteindelijk ook gekregen. Maar ik vind dat je in zo'n geval je kind dus ECHT NIET waard bent.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:04

Rock schreef:
. Ze dacht na over abortus, maar voelde uiteindelijk voor ze de beslissing had genomen haar kindje bewegen, en toen 'kon' ze het niet meer.

Curretage is tot 20 weken en ja sommige kunnen de baby met 17 a 18 weken al voelen
maar heeft ze zo lang gewacht met beslissen dan Verward
Dat vind ik dan namelijk niet zo slim

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:16

naadje24 schreef:
Rock schreef:
. Ze dacht na over abortus, maar voelde uiteindelijk voor ze de beslissing had genomen haar kindje bewegen, en toen 'kon' ze het niet meer.

Curretage is tot 20 weken en ja sommige kunnen de baby met 17 a 18 weken al voelen
maar heeft ze zo lang gewacht met beslissen dan Verward
Dat vind ik dan namelijk niet zo slim

Mijn dochter voelde ik al bij 15 weken bewegen.
En wat als dat meisje daarvoor nog niet wist dat ze zwanger was?
Als ze er pas achter kwam toen ze 14 weken zwanger was?
Dan heeft ze amper een weekje gehad om erover na te denken...