Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:12

Ik heb alles gevolgd, maar wat ik me nu afvraag is het volgende:

er zijn dermate belangrijke dingen verzwegen door de TS dat een volwaardig advies sowiezo niet gegeven kan worden. Blijken er ineens toch wat lichamelijke en psychische aspecten in de problematiek te zitten, dat is toch een heel verschil. Niemand hier weet hoe de situatie echt in elkaar steekt, en vormt een beeld aan de hand van 1 perspectief.
daar doe ik sowiezo niet aan, ik heb wel beter geleerd met mijn werk in de jeugdzorg Knipoog

daarnaast denk ik gewoon het volgende:
Of de gebeurtenissen zijn overtrokken door de TS, die op bokt gezet zijn, dus zijn werkelijk minder zwaar van aard dan het beschreven is,

Of de situatie is dermate uit de hand gelopen dat moeder het overzicht kwijt lijkt te zijn. Als de problemen zo ernstig van aard zijn moet er per direct hulp ingeschakeld worden. Heeft het kind echt een ontwikkelings- en/of gedragsstoornis is het gediagnosticeerd door het CIZ en kom je in aanmerking voor bijvoorbeeld een logeerindicatie of ambulante hulp en komt het kind natuurlijk in aanmerking voor speciaal basisonderwijs. Geloof me, kinderen die daar komen zijn voor het meerendeel getraumatiseerd door de reguliere basisschool, waar ze onvoldoende erkend zijn met hun beperkingen en overvraagt zijn. die zie je na een paar maanden opbloeien. ( heb ook nog de pabo gedaan, ook dat Knipoog )

als mijnkind gepest zou worden zou ik vechten als een leeuwin, maar niemand kent hier de werkelijke toedracht, vergeet dat niet.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:14

pff ik ben zowiezo niet zo;n montesorrischool fan ..
ik heb zowel op de basisschool als op de middelbare school op een christelijke school gezeten (voor hoever je het nog christelijk kan noemen... er zitten alle geloven op..) ..
op alle 2 de scholen is nog nooit zo erg gedonder geweest ..
ik heb 1x in de 3e klas van de mavo gehad dat een jonge gepest werd.. (ik dee er gelukkig niet aan mee) er werd al een paar keer gewaarschuwt maar toen de gene die gepest werd zijn fietssleutel eens te water werd gegooid en zn banden lek werden gestoken van zn fiets was het de druppel voor mijn mentor .. iedereen wist welke 2 jongens het gedaan hadden maar niemand durfde het te zeggen.. toen hebben we eens een hele tijd in het lokaal moeten blijven zitten totdat eindelijk die 2 jongens bekende (nadat wij ook boos werde op die jongens dat ze ons er bij naaiden.. terwijl vooral de meiden nooit wat gedaan hadden) .. die jongens bekenden .. ouders werden gebeld .. zijn een week geschorst en als het nog 1x plaats zou vinden zouden ze echt van school worden getrapt (is ook een contract voor getekend) ..
de jongen is nooit meer gepest ...
en zo hoort het ook eigenlijk ... vind het echt hooguit belachelijk hoe er mee om wordt gegaan .. en ook echt sneu voor jou omdat jij ook met je handen nu in het haar zit van wat je nu moet doen.

Kanjertraining is zowiezo een hele uitkomst .. dat doet mijn nichtje ook .. die wordt niet echt gepest heeft ook vriendinnetjes enzo maar als kinderen of dr zusjes eens vervelend bij dr doen ofzo durft ze zich niet te verweren .. dus die doet dat ook en ik zie echt zeker verbetering bij haar !!

Ik zou zeggen succes TS en ik zou echt wat harder optreden want dit kan natuurlijk echt niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:35

milo schreef:

Citaat:
Blijken er ineens toch wat lichamelijke en psychische aspecten in de problematiek te zitten, dat is toch een heel verschil.

Milo, er is een kind en het wordt gepest. Er is een school die niet daadkrachtig kan of wil optreden.
Er is geweld tegen een leerling onder lestijd, ín de klas. Hoe gek wil je het krijgen?

Speciale problematiek of niet, in iedere groep kinderen spelen bepaalde mechanismen, maar hoe en of het uit de klauw loopt, ligt toch echt aan de school -zelfs binnen de school aan die ene leerkracht.

EN NIET AAN HET KIND.

Bovendien heb je in deze draad kunnen lezen dat er al hulp is ingeschakeld door de TS. Ik begrijp je veronderstelling dat de TS de dingen overdrijft, dan ook niet.
Niemand kijkt in deze draad vanuit een perspectief om dáárover te kunnen oordelen. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:00

randalinpony schreef:
Speciale problematiek of niet, in iedere groep kinderen spelen bepaalde mechanismen, maar hoe en of het uit de klauw loopt, ligt toch echt aan de school -zelfs binnen de school aan die ene leerkracht.

EN NIET AAN HET KIND.

Er is niemand, echt absoluut niemand, die het kind de schuld geeft hier.
Maar het is natuurlijk wel van belang voor de verdere aanpak. En het is ook wel belangrijk om te beseffen dat bijvoorbeeld haar gehoorproblemen aanleiding kunnen zijn voor onhandige reacties van haar kant: omdat ze haar klasgenoten niet goed begrijpt, en die klasgenoten haar niet begrijpen. NIET om het kind de schuld te geven, maar om het kind te helpen om een herhaling te voorkomen.

Citaat:
Bovendien heb je in deze draad kunnen lezen dat er al hulp is ingeschakeld door de TS.

Dat vind ik wel meevallen. Op korte termijn is de situatie (voor zover ik althans heb begrepen) gewoon nog precies als die was.

Citaat:
Ik begrijp je veronderstelling dat de TS de dingen overdrijft, dan ook niet.
Niemand kijkt in deze draad vanuit een perspectief om dáárover te kunnen oordelen. Knipoog

Ik begrijp die veronderstelling zeker wel. Dat wat de TS heeft ondernomen (of zegt dat gedaan te hebben) staat niet in verhouding tot de eerdere verhalen over wat er gebeurd is.
- De TS schreef dat haar dochter geschopt, geslagen en van de trap geduwd is, naast al meer dan 2 jaar gepest en belachelijk gemaakt te worden;
- Vervolgens schreef de TS dat het helemaal uit de hand gelopen was, dat ze haar dochter per direct van school zou halen en aangifte zou doen;
- En tenslotte schreef de TS dat haar dochter toch nog een paar maanden op deze school blijft, en dat er geen aangifte gedaan is.

Ik vind dat niet bij elkaar passen. Volgens mij zijn er dan twee mogelijkheden: of de situatie is niet zo ernstig als ze in eerste instantie heeft beschreven, of de situatie is wél zo ernstig en dan vind ik dat ze haar dochter tekort doet door die acties niet uit te voeren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 06:42

er is 'hulp' ingeschakeld door de ts,maar ze stuurt haar dochter wel weer terug naar dezelfde plek?

ik ben het met je eens,shadow

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:40

Dat de reacties van de TS in geen verhouding staan tot de gebeurtenissen waarvan ze hier verslag doet lijkt me duidelijk.
Vandaar ook al die heftige reacties in deze draad.

Je kunt dat zien als reden om te twijfelen aan het waarheidsgehalte van haar posts. Eigen keus.

Het komt echter voor dat ouderlijke macht meer lijkt op ouderlijke machteloosheid. Die kan zover gaan, dat kinderen het slachtoffer wordt van allerlei vormen van misbruik en mishandeling, zonder dat die ouders zich bekwaam achten dat op te lossen.

Ik neem aan dat Milo daar voorbeelden van te over kan geven, gezien haar werkveld.

Ik kies ervoor, gezien de posts in deze draad, Marleen als zon ouder in te schatten en niet als een aansteller.
Ook al omdat ze alle kritiek en commentaar gelaten over zich heen laat komen. Een echte aansteller/aandachttrekker had waarschijnlijk allang aan hysterische zelfverdediging gedaan. Knipoog

Maar ook dat is mijn inschatting, en vanachter de pc kunnen we het allemaal mis hebben. Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:13

heel lang geleden.. maar vraag me toch af hooe het nu is..?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 02:13

Ik lees het topic nu voor het eerst maar wel nieuwsgierig of er al verbetering in zit.

Buiten alles om, kan het kijd neit thuis gehouden worden en thuisles krijgen?
Die maanden tot ze op die andere school kan beginnen dan he.
Denk dat het kind wel wat adem tijd kan gebruiken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:28

Hoe het gaat zal ik in het kort hier neer zetten,allerlei test en onderzoeken waren er nodig om te zien of ze op een dovenschool thuis hoort? Vandaag heeft de commisie haar besproken en ze mogen 8 weken doen over een uitspraak.School doet er alles aan om het naar de zin te maken, en proberen haar ook zo snel mogelijk op haar nieuwe school te krijgen.Zodra ze aan geeft dat ze niet naar school wil hou ik haar thuis,dat was gisteren en vandaag.School heeft al gezegd dat ze het school jaar niet afmaakt, en ze krijgt dus een heerlijke lange vakantie.Ze krijgt ook 2 trommelvliezen en iedereen hoopt dat ze dan iets beter zal gaan horen.Ook krijgt ze een gehoorapparaat,wat ook al een hoop zal schelen.Haar schoolresultaten zijn flink gestegen, en ze is bijna avi uit.De juffrouw helpt haar daar waar ze kan, en de juf doet daar in heel erg haar best.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:30

O ja over dat thuis houden en daar les krijgen,daar hebben we over gesproken en dat kan niet. Dan komt meteen de inspectie als die daar lucht van krijgt.Die kijken alleen naar de leerplichtigheid en niet naar een kind zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:11

Marleen_usar: bedoel je dat je dochter al die tijd op dezelfde school heeft gezeten? En heb je met de leerplichtambtenaar zelf gesproken? Juist zo'n leerplichtambtenaar had namelijk ook een flinke stok achter de deur kunnen zijn om al die processen wat te versnellen. Het is fijn dat haar schoolresultaten erg vooruit gaan, verder kan ik alleen maar hopen dat er in sociaal opzicht niet te veel onherstelbare schade is gedaan. Ik vind het in elk geval erg droef dat je tegen de adviezen in je dochter zo lang in zo'n bedreigende situatie hebt gelaten. Ook al maakt de school het je dochter nog zo naar de zin, het zal niet opwegen tegen een fatsoenlijk contact met leeftijdgenoten dat zo, zo ontzettend essentieel is. Ik kan je dan alleen maar blijven aanraden om een bredere aanpak te kiezen. Het is namelijk heel goed mogelijk dat een gehoorapparaat of trommelvliezen helemaal niet direct opleveren wat je hoopt - omdat je dochter ook moet leren om ermee om te gaan, om dat wat ze hoort te interpreteren. En communiceren is veel breder dan horen alleen.

Ik hoop dan ook dat je dat niet onderschat en op zoek gaat naar ondersteuning hiervoor.

Wel heel veel succes met de operatie :j

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:19

Ik word zó ontzettend vreselijk mega kwaad van zulk soort dingen. Ik weet niet wat je er aan kan doen. Ik denk dat toch van school af gaan, wel het beste is. Maar grijpt die juf niet in?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:31

Vinurr: deze situatie speelt al heel lang. Als je het topic leest zul je een heleboel dingen lezen die je als ouders mogelijk kunt ondernemen. Je moet op tijd en ook stevig aan de bel trekken - niet zomaar even tussendoor met de leerkracht, maar duidelijke en harde afspraken maken en termijnen stellen. En als die niet nagekomen worden, dan zoek je het nog hoger op, ook bij de leerplicht of inspectie. (Laat die maar komen hoor - dan hebben ze gelijk aandacht voor de situatie.)

Daarnaast kun je meerdere dingen voor je kind doen: een weerbaarheidscursus, een andere school, in deze situatie hulp zodat ze kan leren om goed te communiceren, als ouders leren hoe je moet reageren op zo'n situatie (en dat houdt in: niet lijdzaam afwachten maar laten zien dat je opkomt voor je kind, en daarnaast zorgen dat je de gevoelens van het kind wel serieus neemt maar niet te overweldigend laat worden.)

Helaas is dat hier steeds maar weer niet gebeurd ondanks vele adviezen hier in het topic. Het is dus zeker niet alleen het pesten dat hier meespeelt, het heeft zo ver kunnen komen omdat er gewoon weinig ondernomen is.
De dochter heeft wel een weerbaarheidstraining gehad, maar dat is vooral nuttig in combinatie met andere dingen om de situatie te doorbreken. En omdat die andere dingen er nauwelijks waren...