Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:45

lenaa_tje schreef:
Nou wel weer een maand om leerlingen kwijt te raken hoor.
Nu dag 1 van de vakantie en in klas 1 had ik 18 van de 26 leerlingen.

Prima hoor scholen dicht maar die ongelijkheid wat dat met zich mee brengt is wel duidelijk aanwezig.

Ik 6 hihi. En van de 4 klassen van gemiddeld 25 leerlingen die huiswerk in moesten leveren hebben 21 het gedaan.

Ze zijn nog in de vakantiemodus ben ik bang.

purny

@ontherun: voor degene die naar kantoor willen kunnen naar kantoor en de rest die niet willen kunnen thuis werken. Er gaan hier mensen psychisch naar de klote omdat ze sociaal geïsoleerd raken
Laatst bijgewerkt door purny op 06-05-20 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun

Jij zit in voortgezet onderwijs toch Lenaatje? Of MBO? En ja, dat is zeker een risico, maar weegt dat op tegen de andere gevolgen. Dat is nu precies het lastige van deze crisis.
Laatst bijgewerkt door ontherun op 06-05-20 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Ik ben ook fan van thuis werken. Het scheelt zoveel reistijd en stress.

Wij hebben geen ramen die open kunnen en slechte luchtafzuiging. Vind het geen fijn idee om met zoveel mensen in 1 ruimte te zitten.

Wij hebben wel visite gehad van vrienden. Aparte bakjes chips. Ruim afstand en na vertrek deurklinken en wc met dettol.

Ook mijn ouders zie ik veel. Passen op onze kids.

Voor de rest gaan we nergens heen behalve supermarkt en slager.

Rondjes wandelen doe ik veel of ik pak de fiets na een werkdag.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:48

Het zou goed zijn als werkgevers in de toekomst de mensen die dat graag willen (zo veel als mogelijk is) thuis te laten werken. Scheelt een hoop tijd, stress en verkeer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:49

Als ik het goed begrepen heb kàn purny niet thuis werken en wil ze heel graag weer aan de slag. Dat is toch begrijpelijk?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:50

mysa schreef:
Het zou goed zijn als werkgevers in de toekomst de mensen die dat graag willen (zo veel als mogelijk is) thuis te laten werken. Scheelt een hoop tijd, stress en verkeer.

Dat werd bij best wat bedrijven al gedaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:52

Over werken op kantoor gesproken, ik heb eens gezien dat het werken in een kantoortuin ipv een eigen ruimte best veel stress oplevert. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen die daar gevoelig voor zijn nu het thuis werken ervaren en of er minder burn-outs zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:52

LadyMadonna schreef:
Als ik het goed begrepen heb kàn purny niet thuis werken en wil ze heel graag weer aan de slag. Dat is toch begrijpelijk?

Dank je! Dat is precies wat ik bedoel. Geef mensen gewoon de keuze of ze thuis willen werken of niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:55

Mensen die niet thuis kunnen werken, mogen nu ook naar kantoor.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:56

LadyMadonna schreef:

Dat is zeker begrijpelijk maar als je eraan onderdoor gaat dan heb je meer aan daarmee om leren gaan met hulp dan zo star erop richten dat de kantoren open moeten. Ik snap het, maar ik begon me eraan te storen, er zijn ook mensen die het liever anders zien of die juist daaraan onderdoor zouden gaan. Beetje inzicht de andere kant op zeg maar.
Wat popstra zegt over die kantoortuinen klopt, dat zijn gewoon ondingen die alleen maar goed zijn voor werkgevers maar verder nergens voor. In verhouding veel minder mensen die daar blij mee zijn en voordeel van hebben dan andersom. En thuiswerken was helaas lang niet overal goed te realiseren waar het gewoon wel kon. Hopelijk gaan die werkgevers dat nu ook eens wat makkelijker maken.
Dat is ook wat ik bedoel met het punt van deze hele crisis en alle beslissingen over versoepelingen. Er worden beslissingen genomen die voor de maatschappij het beste moeten zijn, niet voor individuen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:57

veerledec schreef:

Ik hoop dat ik deze week groen licht krijg... dit zou zoveel beter zijn voor mijn welzijn

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:14

ontherun schreef:
Jij zit in voortgezet onderwijs toch Lenaatje? Of MBO? En ja, dat is zeker een risico, maar weegt dat op tegen de andere gevolgen. Dat is nu precies het lastige van deze crisis.

Vo inderdaad. Mbo valt voor mij toch samen met hbo en uni. Kan toch meer zelfstandigheid worden verwacht. Al geloof ik direct dat, dat op niveau 2 ook niet zo werkt als iemand in jaar 1 zit.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:18

mysa schreef:

Ja dat hoop ik ook. Ook zonder corona.
Veel mensen hebben nu toch ervaren dat wel goed kan.
Ik hoop ook dat die mogelijkheden blijven, voor in ieder geval een paar dagen in de week.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:25

purny schreef:
veerledec schreef:

Ik hoop dat ik deze week groen licht krijg... dit zou zoveel beter zijn voor mijn welzijn

Purny , ik vind dat je , ondanks je beperking, het heel goed volhoud!! Schouderklopje voor jou en al die andere mensen die in een moeilijke situatie zitten. Ook jullie maken er het beste van .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:34

Dank je wel Bigone! Doet me goed

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:45

Ik heb de kinderen gelukkig wel in de les (behalve 1, maar die spijbelde al vaak voordat corona kwam).

Ik hoop echt niet dat ze teveel gaan versoepelen, anders weet je ook niet meer waar het aan lag als de ziekenhuisopnames toch weer ineens enorm stijgen. Want als ze én scholen én kappers én sommige kantoren open doen én het OV weer uitbreiden, wat zet je dan weer stop als het fout gaat?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:47

_Penotti schreef:
Maar als je alleen bent en je hebt bijvoorbeeld een goede vriendin, er is niemand die controleert of je elkaar een keer een knuffel geeft of dichterbij dan 1,5 meter komt.
Als je beide geen klachten hebt en je door die knuffel je wel geestelijk veel beter voelt, durf ik zelfs nog wel te beweren dat het juist gezonder is.

Maar waarom zou je dat doen?
Die vriendin komt misschien ook bij anderen (haar ouders?) zometeen kapper, wellicht werk en door alle onnodige contacten kan zij weer wat verspreiden.

Je kunt gewoon bij elkaar op 1,5 meter afstand borrelen in de tuin, waarom persé lichamelijk contact?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:56

Ik snap jou ook heel goed Purny, zolang er geen mensen in jouw bedrijf op kantoor werken, kan jij ze ook niet ondersteunen en zit je alleen thuis. De behoefte om mensen te zien en contacten te hebben is heel normaal en zeker ook om een doel te hebben om de deur uit te gaan.

Is er niets mogelijk in de zin van vrijwilligerswerk voorlopig? Iets wat je iets om handen geeft? Een cursus online, een hobby? Niets doen kan echt zo naar zijn.

Ik heb net voor het eerst boodschappen gedaan, in ons kleine dorpswinkeltje waar drie mensen tegelijk binnen mogen. Ik heb er op een gegeven moment 8 gelijk geteld, je vleeswaren worden er nog voor je gesneden, net als het vlees en er is ongeveer een paadje van een meter. Omaatje voor me is een kwartier boodschappen aan het verzamelen geweest en ik heb wel 10 keer een andere plek gekozen om afstand te houden, maar steeds stond ze weer naast of voor me. Hopeloos. Bloedheet in dat hok, met mondmasker, want verplicht. Ben er echt 20 minuten binnen geweest voor 8 producten. Gelukkig was ik bij de bakker ernaast de enige.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:07

elnienjo schreef:
_Penotti schreef:
Maar als je alleen bent en je hebt bijvoorbeeld een goede vriendin, er is niemand die controleert of je elkaar een keer een knuffel geeft of dichterbij dan 1,5 meter komt.
Als je beide geen klachten hebt en je door die knuffel je wel geestelijk veel beter voelt, durf ik zelfs nog wel te beweren dat het juist gezonder is.

Die vriendin komt misschien ook bij anderen (haar ouders?) zometeen kapper, wellicht werk en door alle onnodige contacten kan zij weer wat verspreiden.

Je kunt gewoon bij elkaar op 1,5 meter afstand borrelen in de tuin, waarom persé lichamelijk contact?

In deze situatie: Waarom zou je het niet doen? Het kan waardevol zijn voor betreffende personen, en misschien dit en misschien dat is altijd zo vaag.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:10

elnienjo schreef:
_Penotti schreef:

Ik heb die behoefte ook niet elnienjo.
Ik heb eigenlijk helemaal geen last van de zogenaamde lock down, want iedereen ervaart nu wat al jaren mijn leven is. Ik ben het dus al lang gewend, zonder ooit enig begrip.

Maar er zijn hier mensen die aangeven daar wel last van te hebben. Niet eens een knuffel kunnen geven.
Ja het risico is hoger, maar hoeveel hoger als beide geen klachten hebben?
Ik denk eigenlijk dat dat dus best meevalt.
En compleet in de stress zitten, in een depressie raken is slechter voor de algemene welzijn/weerstand. Als een knuffel dat kan voorkomen, doen dan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:49

MoniqueT schreef:
Ik snap jou ook heel goed Purny, zolang er geen mensen in jouw bedrijf op kantoor werken, kan jij ze ook niet ondersteunen en zit je alleen thuis. De behoefte om mensen te zien en contacten te hebben is heel normaal en zeker ook om een doel te hebben om de deur uit te gaan.

Is er niets mogelijk in de zin van vrijwilligerswerk voorlopig? Iets wat je iets om handen geeft? Een cursus online, een hobby? Niets doen kan echt zo naar zijn.

Ik heb net voor het eerst boodschappen gedaan, in ons kleine dorpswinkeltje waar drie mensen tegelijk binnen mogen. Ik heb er op een gegeven moment 8 gelijk geteld, je vleeswaren worden er nog voor je gesneden, net als het vlees en er is ongeveer een paadje van een meter. Omaatje voor me is een kwartier boodschappen aan het verzamelen geweest en ik heb wel 10 keer een andere plek gekozen om afstand te houden, maar steeds stond ze weer naast of voor me. Hopeloos. Bloedheet in dat hok, met mondmasker, want verplicht. Ben er echt 20 minuten binnen geweest voor 8 producten. Gelukkig was ik bij de bakker ernaast de enige.

Ik weet echt werkelijk ook niet wat ik kan doen. Heb geen idee welke cursus ik kan doen en wil zo min mogelijk met andere mensen in contact komen omdat ik 1 keer per week naar mijn ouders ga. Ik ben daarin ook wel een beetje een hypochonder, vind vreemde mensen niet pluis met het oog op onbewuste besmettingen...
Ik heb 1 cursus via mijn werk kunnen doen en dat was Nederlandse taal. De rest is een beetje te hoog niveau voor mij

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:50

Wat mis je nu vooral aan je werk, Purny?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:59

Sheran schreef:
Wat mis je nu vooral aan je werk, Purny?

De regelmaat en het sociale contact. Het punt dat ik een doel heb in mijn leven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:32

Snap ik best. Maar het komt heus weer.

Een vraag nav een aantal onderzoeken waaruit blijkt dat veel mensen geen symptomen hebben maar toch besmet zijn. Deze mensen hoesten en niezen dus niet, neem ik aan. Maar besmetten zij anderen dan al door speekseldruppels/praten met consumptie?