Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:35

Of tegenliggers die gewoon doorrijden als hun weghelft geblokkeerd is, maak het zo vaak mee dat ik dan op de rem kan.

Vanmiddag iemand voor het verkeerslicht voor linksaf die het kennelijk te lang vond duren. Hij ging al eens half over de stopstreep staan en op een gegeven moment leek het er op dat hij gewoon door rood ging rijden. Op het laatste moment bedacht hij zich toch maar, er kwam toch nog teveel rechtdoor verkeer aan van de andere kant.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:36

Ik merk vaak als ik de snelweg op moet, vooral de A10 als ik aangeef dat ik naar links wil de weg op
dat ze vaak je de kans niet geven want dan moeten ze zelf eerst naar voren en dan geven ze je de ruimte.
Of ze gaan precies in je dode hoek rijden en dan moet je harder dan 100 gaan rijden om hun voorbij te kunnen.. :x

Heb ook vaak last van mensen die rechts in willen halen terwijl ze weten dat ze fout zitten.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:36

Ik ben ook blij dat ik naast de leasebak van mijn vriend nog mijn Polo'tje uit 2004 rijd. Enige moderne wat daarop zit is Cruise Control en Climate Control. Gewoon zelf de lampen aan doen, zelf de handrem erop trekken en geen parkeersensoren, achteruitrijcamera of heel die mikmak. Heerlijk om buiten de moderniteit van zo'n leasebak, nog gewoon een auto te kunnen rijden waarbij je zo goed als alles zelf doet. :+

Enige wat me tegenstaat van die Polo ligt niet eens aan de auto zelf. Dat ligt aan het feit dat mensen beduidend makkelijker ruimte voor mij maken met invoegen of van baan wisselen als ik in de T-Roc van mijn vriend rijd. :')

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:47

Herkenbaar xPabloBokt. Dat heb ik ook met mijn Fiatje 500. Zit ook weinig moderns op, zelf opletten dus en alles moet je zelf bedienen. Heb niet eens cruise control, moet ook gewoon zelf gas geven. Dagrijverlichting zit er trouwens ook niet op. Lampen aan of uit, grootlicht of mistlicht, that's it. Dan ben je je wel bewust van wat je doet onderweg.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:04

Dat merkte ik ook weer toen ik de kleine leenauto van de garage mee had, zelf hebben we een Caddy maxi. Met een kleine auto is het toch een stuk meer oppassen dan met een bestelauto (een witte ook nog :+ )

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:36

Siggislief schreef:
Ik merk vaak als ik de snelweg op moet, vooral de A10 als ik aangeef dat ik naar links wil de weg op
dat ze vaak je de kans niet geven want dan moeten ze zelf eerst naar voren en dan geven ze je de ruimte.
Of ze gaan precies in je dode hoek rijden en dan moet je harder dan 100 gaan rijden om hun voorbij te kunnen.. :x

Heb ook vaak last van mensen die rechts in willen halen terwijl ze weten dat ze fout zitten.

Ik begreep van een agent dat je mag invoegen met 130 op de snelweg, omdat het bord met de snelheidsbeperking pas na de oprit staat. Dat geeft je genoeg speling om te anticiperen. Dus in dit geval zou ik gas geven zodat je er voor kunt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 10:51

Invoegen is een bijzondere manoeuvre. De automobilisten die al op de snelweg rijden hebben voorrang en als invoeger moet jij je plek zien te vinden om veilig in te voegen. Je begint al met kijken en anticiperen voordat je op de invoegstrook rijdt. Hoe hard rijd het verkeer zo ongeveer, hoe druk is het, rijden er vrachtwagens etc…
Indien er vrachtwagens rijden ga je er voor of er achter invoegen? Hangt ook af van de lengte van de invoegstrook en hoeveelheid vrachtwagens.

Ik moet bijna dagelijks via een hele korte invoegstrook invoegen en ja die is echt kort en eindigt bij een tunnel, dus geen vluchtstrook als escape.
Lukt altijd gewoon netjes hoe druk het ook is.

De enige keren dat ik enigszins nerveus word is als er iemand met 60 k/pu de invoegstrook op rijdt.

Dan houd ik extra afstand, zodat ik nog ruimte heb om gas te geven als het mijn beurt is om in te voegen.

Met welke snelheid ik invoeg hangt dus van de situatie af. Ik hou dan geen rekening met de 100 km snelheidslimiet. Als de situatie vraagt om met 110 km in te voegen dan doe ik dat.

En nee daarna NIET remmen. Je kan ook gewoon je gas loslaten als je perse die 100 wil rijden. Gaat vanzelf echt waar.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:56

Nayomie schreef:
Siggislief schreef:

Ik begreep van een agent dat je mag invoegen met 130 op de snelweg, omdat het bord met de snelheidsbeperking pas na de oprit staat. Dat geeft je genoeg speling om te anticiperen. Dus in dit geval zou ik gas geven zodat je er voor kunt.

De laatste tijd is het op de A10 een ramp om zo hard in te halen, Dinsdag stonden de matrixborden
te dansen van 50 naar 70 naar 80 en weer naar 50 en terug.

Als ik op de snelweg rijd en ik weet dat er een invoegstrook aan komt geef ik de ruimte dat mensen er tussen kunnen..
En als het niet lukt dan ga ik wel een rij naar links om ze de ruimte te geven, en rij sowieso niet in iemands dode hoek.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:31

Siggislief daar had ik dinsdag ook last van. Laatste stuk A10 Matrixborden.
Op de A4 deden ze ook vreemd.

Op de radio waarschuwen ze om goed je verlichting aan te doen als je de weg opgaat.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:08

Het is heel fijn als iedereen elkaar een beetje ruimte geeft, maar het is geen verplichting om als je al op de snelweg rijd, in te houden of gas te geven of op te schuiven. Als invoeger moet je zelf zorgen dat je er tussen kunt komen, jij doet dan de bijzondere verrichting. Ik heb er ook nooit moeite mee, hoe rustig of druk het ook is en of iemand nou opschuift, gas geeft of niet. Ik anticipeer al zodra ik de invoegstrook op rijd en pas me telkens aan

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:10

Vanmorgen een bestuurder die vanuit een oprit gereden kwam en zonder te kijken zo de weg op reed bijna vol in mijn auto.

Het was wel zo dat er al weken een bus daar geparkeerd staat en als je de uitrit uitgaat er slecht zicht is op de weg. Maar om nu vol gas gewoon maar door te rijden ( zonder verlichting) is ook niet echt een top idee.

Gelukkig ging het net goed , die man keek uit zijn ogen alsof hij niks fout had gedaan. Vervolgens reed hij heel snel weg.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:27

Reed rond 1300 uur op de Driemerenweg tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp.
Stond een draaiende beton vrachtwagen in de berm.
Politie en sleepwagen waren erbij.
Maar echt, hoe dan. Weg is daar recht, 2 baans, geen opritten of afritten of fietspaden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:33

Kan vanalles geweest zijn. Telefoon in hand, berm meepakken en van de weg raken, ingehaald worden door een auto die vrachtwagen snijdt omdat er een tegenligger aankomt, etc.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 23:25

Mittelspur-schleicher.... echt serieus dan wordt het 3-baans en dan blijven mensen stug midden rijden met 120/130 en meer dan genoeg plek rechts. Heb er dan ook geen moeite mee om even overdreven naar rechts te gaan en dan weer naar links om in te halen

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:12

Donker
Regenachtig weer
Smalle weg met weinig verlichting
Aan beide kanten veel dikke bomen

Hallo in het zwart geklede wandelaar met zwarte hond, beide zonder enige streep reflectie of verlichting 8)7

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:41

Saranghea schreef:
Mittelspur-schleicher.... echt serieus dan wordt het 3-baans en dan blijven mensen stug midden rijden met 120/130 en meer dan genoeg plek rechts. Heb er dan ook geen moeite mee om even overdreven naar rechts te gaan en dan weer naar links om in te halen

Idem.....heb het de politie ook wel zien doen: naast zo'n Schleicher rijden en de bijrijder die met zijn arm uit het raampje het hele spul naar de linkerbaan dirigeert.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:51

Cowboy55 schreef:
Saranghea schreef:

Idem.....heb het de politie ook wel zien doen: naast zo'n Schleicher rijden en de bijrijder die met zijn arm uit het raampje het hele spul naar de linkerbaan dirigeert.

Ik kom er hierdoor achter dat Saranghea het niet over een traject in Duitsland heeft :')
https://www.bussgeldkatalog.org/mittelspurschleicher/

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:35

Voetgangers die door rood lopen op een groot kruispunt. Dat was dus bijna 2 stuks op de motorkap :\ ik had al plusminus 6 seconden groen (reactietijd + optrekken en de bocht maken, groter kruispunt dus ruime bocht) dus het was niet een beetje rood voor de voetgangers :roll: Schrok me dood op de vroege ochtend, had namelijk niet verwacht dat ze zouden oversteken

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:07

Kairos beroerd begin van je dag.
Voetgangers uit je grill peuteren wil je liever niet.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 12:11

Roodvos schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik kom er hierdoor achter dat Saranghea het niet over een traject in Duitsland heeft :')
https://www.bussgeldkatalog.org/mittelspurschleicher/

Heerlijk Roodvos ;) maar inderdaad de politie stuurt die mensen dan ook wel graag naar rechts. Vaak door een lichtseintje of een arm uit t raam

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:57

Die middenbaanplakkers op de snelweg... Inderdaad ook behoorlijk irritant... Gewoon naar rechts zodra het kan, dank u.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 18:56

Op een grote parkeerplaats reed ik zachtjes ( uiteraard ) en ik zie voor mij aan de rechterkant een klein oud roestbakkie en ik zie dat de automobilist aan het twijfelen is, dus ik besluit te stoppen. Nou dat is maar goed ook, want hij komt plotseling echt behoorlijk hard achteruit en had zo in mijn zijkant gezeten als ik niet was gestopt. Hij had duidelijk niet in de spiegels gekeken, want toen ik na die actie voorzichtig langs reed zag ik een sorry gebaar.
Was een oudere man en volgens mij ging hij ook harder achteruit dan de bedoeling was… Nou gelukkig is het goed afgelopen. Nu duimen dat dat ook zo blijft.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:04

JPitty schreef:
Die middenbaanplakkers op de snelweg... Inderdaad ook behoorlijk irritant... Gewoon naar rechts zodra het kan, dank u.

Die ken ik ook genoeg van op de A10...Ga naar rechts.. :x
En dan gaan ze ook zo rijden dat je bijna 50 moet rijden omdat ze niet door rijden (100).

Heb ooit, ergens begin dit jaar gehad met fietsers op een 1,5 meter brede weg..
Dat ze stoer willen doen dat ze dan zo gaan rijden dat ze verwacht dat JIJ opzij gaan,
en dan op het laatste moment gaan ze opzij en dat vinden ze niet cool.

En omdat ze het niet cool vinden dat je niet opzij gaat
proberen met handbewegingen naar je ruit slaan op het laatste moment.
(Ik reed al op het uiterste randje van die weg, dus ze hebben de ruimte)

Ik denk wel zo wees blij dat je niet de verkeerde neemt,
want als je de verkeerde te pakken hebt, dat je dan niet meer op je fiets zit.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:18

Ik ging op een tweerichtingsfietspad ook wel eens op randje berm fietsen of berm in, maar dat doe ik echt niet meer. Die ene weghelft mag ik ook gewoon op fietsen, dus dat doe ik ook. Intussen gaan ze echt wel opzij als ze zien dat ik dat niet doe.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:49

Ik ga het liefst over de snelweg of een andere binnen door weg,
maar er is dus nog een weg en dat is dus die 1,5 auto breed weg.

En die is nog sneller om thuis te komen of op het werk,
alleen ik vertik het echt om over die weg te gaan.

Je mag er 60 alleen er rijden mensen harder dan dat over die weg,
en fietsend kom ik er niet graag.
Maar heb ook wel eens gehad met de auto dat je door de bocht kwam (40-50)
omdat je gewoon niet weet wat er aan komt reden er 4-5 fietsers naast elkaar tegemoet.

Het is helaas geen rechte weg, het is echt door de bochten heen kijken wat er aan komt.
In de zomer is het echt uitkijken wat er aan komt want je ziet niets door al dat groen.

En in de winter kan je soms al zien wat er aan komt en je kan op zij,
maar als ik er rij dan is het altijd rond de 40 omdat ik gewoon niet weet wat er aan komt vanaf de andere kant.

Heb vaak met kromme tenen op de rem getrapt door hard rijdende auto's
of fietsers die naast elkaar rijden met 2-6 mensen naast elkaar..

Dus ik pak voor mijn eigen veiligheid en wat ik leuker vind de andere 2 wegen (Snelweg of een andere binnen door weg)