Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 20:46

Leuk om jullie stekkie even zo te zien DMH! Heel veel succes met alle klussen!

Gister is Lotte ook bevallen van 7 biggen. Ging allemaal aardig alleen heeft ze nu wel iets verhoging. Morgen weer even controleren en anders kan de DA weer opdraven. We speken daar de kas lekker de afgelopen tijd :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:22

Nogmaals gefeliciteerd!

Het spekken van de dierenarts kennen wij :') _O-

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:26

Gefeliciteerd met Lotte! Hopelijk gaat het snel beter met haar en hebben jullie de DA niet nodig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:34

gefeliciteerd moonfight! heb je ze nu express zo op kleur aangelegd ? :) ;) mooie biggen hoor.

succes met het huis Veriye!! ik duim voor je dat het is wat jullie zoeken.

Hier helaas ook de dierenarts gespekt, voor niets.. want hond is helaas niet zwanger/drachtig. Volgende loopsheid proberen we het nog een keer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 13:04

Lotte heeft te veel melk dus stuwing. Staat nu op koortsremmer en hopen dat de melkproductie snel afneemt.

Haha nee juval, was toevallig zo. Net alsof de inkt op was :+ Dat is balen van jullie teef! Duimen voor de volgende keer!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:10

Beetje lastig te zien maar onze kippen en kuikens mogen tegenwoordig los over het terrein scharrelen aangezien de ren wat klein is voor ze. De kuikens hebben inmiddels de weg naar de stal gevonden.

Afbeelding
Afbeelding

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:20

Kippen die buiten scharrelen zijn ook veel leuker dan binnen. Met een goede haan erbij moet dat makkelijk kunnen!

Vandaag de eerste lading bramenjam gemaakt. Gisteren voor het eerst serieus door het bos (eigen terrein) geweest om ze te zoeken en meteen een dikke kilo :') . Ook zijn de eerste tomaten rijp (en meteen saus geworden). Ik heb ook een inmaakboek gekocht dus ga binnenkort even goed onderzoek doen naar het inmaken van bonen, uien, komkommers etc.

Hoe gaat het bij jullie? Ook al bezig met het oogsten en verwerken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:38

Wat leuk Lizy! Hier hebben wij ook een kip die leeft tussen de schapen :)

HMD: In eigen tuin momenteel enkel komkommer. Maar komt doordat alles midden mei nog is afgevroren. Dus al veel vrucht maar nog niet veel rijp.

Gisteren wel de bonenstruiken bij de schoonouders gaan uitdoen en de resterende bonen mee genomen. Ook nog 15 kilo aardappel geoogst bij hun van onze aardappels die daar staan dit jaar.

Dierenarts is hier net weg. Zij is alle schapen komen sponzen. Na lang twijfelen besloten om het toch te doen. Dit jaar zijn wij 2 maand bezig geweest met 6 ooien en dat vonden wij toch te lang. Dus nu zou alles op anderhalve week moeten bevallen. Ben benieuwd :)

Hier gaan wij zo meteen de konijnentractors tegen elkaar zetten. Kan daar morgenochtend de pergola over en de ventilator er dan voor. Hebben ze constant frisse wind bij die ongemakkelijke temperaturen van 36/37 graden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:57

Heb al bloemkool, erwten, wortels en fruit ingevroren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:05

Daar gaan ze :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:40

Nou ze geven niet op :+ Nu zouden er dure zwemvesten van hun hier nog liggen. Ik zou niet weten waar want heb niets gezien.

Ze omschrijft het als: Nou, nu hebben jullie weer geluk want dat zijn dure vesten.

Ze gelooft uiteraard niet dat ze hier niet liggen. En weer geluk? Nou ik vind toch dat wij dik ongeluk hebben gehad dat ze hier waren :') Ben benieuwd wanneer ze het gaat opgeven...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:43

Ik zou toch misschien eens overwegen om dan maar zwartmaken te doen als ze jullie lastig blijven vallen hoor. Je hebt er genoeg miserie mee gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:49

Zij zien zichzelf echt als het slachtoffer want zij hebben geen fijne vakantie gehad. Nu sturen ze trouwens via de zakelijke mail. Als het blijft duren gaan wij stappen ondernemen richting laster :j Ze hadden de dood van de ram trouwens prima via hun verzekering kunnen afhandelen maar zij blijft volhouden dat ik de bietenpulp korrel heb aangewezen als voeder waardoor de verzekering niets doet.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:52

Hallo, je huurt ze in. Dat is geen vakantie. Dat is een dienst.
Idd laster. Wat irritant joh! Kost zoveel onnodige energie die je echt wel beter kunt besteden!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:54

Een konijn mag niet in de tocht zitten! Je kan ze beter afkoelen met bevroren flesjes of diepvriesblokken die je in een kussensloop wikkelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:01

Schemerdier schreef:
Een konijn mag niet in de tocht zitten! Je kan ze beter afkoelen met bevroren flesjes of diepvriesblokken die je in een kussensloop wikkelt :)

Dat hebben ze ook liggen maar ik geef het nog snel door aan mijn vriend :j (Ben zelf even niet thuis) Bij de vorige 30 graden zijn ze ondanks bevroren flessen alsnog flink aan de diarree geraakt en zijn er enkele verloren... De ventilator staat er wel niet recht op maar blaast erboven zodat de daken niet opwarmen. Maar ik ga toch vragen of ze hem uitzetten! Dank je!

Priary: Ja ik zou het graag afsluiten maar zo lukt dit gewoon niet :n

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:10

Ah super, als ze echt beginnen te verhitten (dat merk je aan hun heel warme oren) kan je hun oren een beetje vochtig maken (niet met ijskoud water) om af te koelen.
Maar deze temperaturen zijn helaas echt niet goed voor konijnen, ik ben er vorig jaar ook 1 verloren tijdens de hittegolf Y;(

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 20:25

Ben je daar nog veel aan kosten kwijt DMH? Het sponzen?
Hoe gaan de klussen? Hebben jullie nog wat hulp kunnen krijgen?
En wat een gekkies die 'farmsitters'. Je zou ze toch....

Lotte lijkt opgeknapt na wat tijd/AB en koortsremmer. Als de temperatuur wat gezakt is gaan we mooi het biggenspul naar buiten verplaatsen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:30

Heb je je voer ook aangepast DMH? Voor de vruchtbaarheid kan twee weken voor dekken tot ca 1 week erna een voer hoog in energie helpen. De zogenaamde flushing. Wij geven hiervoor haver. De ooien beginnen we twee weken voor dekken en de rammen meestal 4 weken van te voren. Als je nu nog begint kan dat zeker nog verschil maken.

Moonfight fijn dat Lotte opknapt. Vind het echt zo lief om te zien maar weet echt even niet hoe ik dat hier in moet passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:40

Fijn dat Lotte opknapt!

Ik was €103 kwijt voor het sponzen. Daar komt dan nog een €30 bij voor het inspuiten van ... (ben even de naam kwijt) Maar nu gaat dat €70 zijn omdat de dierenarts gaat terug komen om alles te tonen aangezien het onze eerste keer is :)

Lizy: Ja, wij hebben ze enkele weken op hooi gehad. Nu staan ze weer op een rijkere wei en krijgen ze krachtvoer bij sinds 2 weken :) De ram staat ook op een rijke wei met krachtvoer :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:50

Het heet PMSG wat ze inspuiten ;)
En dat is wel knap geld voor het sponzen en spuiten. Best de moeite om het zelf te leren want het materiaal is niet zo duur. En moeilijk is het niet.
En +:)+ van het voer. Komt vast helemaal goed.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 17:07

Afbeelding
Afbeelding
Oogsten beginnen hier wel serieuze hoeveelheden aan te nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:10

Wauw zoveel komkommers!

Century