Rare mensen op marktplaats deel 5!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Re: Rare mensen op marktplaats deel 5!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:37

vandaag nieuwe sandalen binnen gekregen voor mijn dochter, hartstikke mooi, maar huh....
de maat valt echt mega groot uit, twee roeispanen er bij en we hebben een (lek) roeibootje.
Dus nu maar even denken of verkopen of 5 jaar in de kast leggen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:31

Ik had laatst mijn zadel verkocht, (verzonden) krijg ik nu (dik 2 weken later) ineens mail dat het niet aan de verwachting voldoet. En de beugels en riemen die ik er gratis bij had gedaan, kwam ook commentaar op, want die waren oud en versleten := Verwachten mensen serieus dat je gratis nieuwe spullen erbij gaat doen?

Of ik dan maar even het geld terug ging storten, dan zou ze het terug sturen of 100 euro overmaken, dan ging zij het weer doorverkopen... -O-
Laatst bijgewerkt door Faline op 11-05-13 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:35

@Faline beetje belachelijk inderdaad dat ze verwachten dat je er voor niks nieuw spul bij steekt
Verder zou ik gewoon zeggen dat ze het zich maar kan uitzoeken (op een nette manier)

En ik heb als het goed is weer vier dekjes verkocht *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:08

Nou ik heb nog niks geen reactie op mijn advertenties helaas.
Wel zelf 4 dekjes gekocht voor een leuk prijsje, gisteren verzonden en vandaag ontvangen en ik ben er blij mee.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:03

Faline schreef:
Ik had laatst mijn zadel verkocht, (verzonden) krijg ik nu (dik 2 weken later) ineens mail dat het niet aan de verwachting voldoet. En de beugels en riemen die ik er gratis bij had gedaan, kwam ook commentaar op, want die waren oud en versleten := Verwachten mensen serieus dat je gratis nieuwe spullen erbij gaat doen?

Of ik dan maar even het geld terug ging storten, dan zou ze het terug sturen of 100 euro overmaken, dan ging zij het weer doorverkopen... -O-

Had ze het maar op moeten halen, sommige mensen willen echt voor weinig het beste van het beste, dan moet je het maar nieuw in de winkel kopen.

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:11

karlli schreef:
@

@ Romy1234: Zit hier misschien een verband tussen? :=

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:42

bridgetF schreef:
Faline schreef:

Had ze het maar op moeten halen, sommige mensen willen echt voor weinig het beste van het beste, dan moet je het maar nieuw in de winkel kopen.

Ze blijft ook volhouden dat ik andere foto's dan van het betreffende zadel in de advertentie had gezet, want ze had het nieuwe model wintec verwacht, maar dat is het dus niet. Is ook heel duidelijk op de foto's te zien, maar ze blijft volhouden dat ze zeker weet dat het nieuwste model op de foto stond :=
Echt zo raar, want de foto's zijn echt heel duidelijk :o? (En uiteraard wel foto's van het betreffende zadel)
Daarnaast het zadel ook voor een dusdanige prijs verkocht dat iedereen wel na zou kunnen gaan dat het niet een nieuw model was, want die gaan voor veel meer weg op MP. Stond zelfs in de advertentie hoe oud het zadel was en die nieuwe modellen zijn nog niet eens zo lang op de markt volgens mij. (Mijn zadel was ongeveer 3 jaar oud) Ik heb ook nooit aangegeven of beweert dat het een nieuw model was, maar er is ook niet naar gevraagd door haar. (Ik kan ook niet raden dat iemand er dan vanuit gaat dat het een nieuw model is :=)
Ik ben er best boos om dat ze me uitmaakt voor oplichter, dus zit er sterk aan te denken het maar weer terug te nemen, maar ja, voor t zelfde geld stuurt ze het zadel straks niet op als ik het geld heb terug overgemaakt oid. := Maar ik heb er geen trek in dat mensen me uitmaken voor oplichter als dat niet zo is, hoewel ik er dan wel weer een pak extra werk van heb om het weer proberen te verkopen. Nadeel is dat ze in Belgie woont en ik in friesland, ophalen is dus ook geen optie. Heb al zitten nadenken om evt mensen die ik nog voor het zadel had naar haar door te sturen, maar straks gaat ze daar verhalen tegen ophangen >;)
Laatst bijgewerkt door Faline op 11-05-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:46

oliebol teveel gekocht op de tweedehands markt.
Eigenlijk voor de verkoop.
Maar denk dat ik m'n deken zelf hou :')

Afbeelding

En idd niet jouw probleem.
Zeker niet na 2 weken.
Laatst bijgewerkt door Saul op 11-05-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:46

nooit doen weer terug nemen omdat ze je uitmaakt voor oplichter

het is haar probleem, niet dat van jou, en als jij altijd netjes handelt kan ze je niets maken

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:07

ik had het zadel ook niet terug genomen, als ze binnen een dag had gereageerd na ontvangst en op een nette toon, misschien, maar na twee weken....en met zo'n toon. ECHT NIET !
Ze kan je niks maken, nu noemt ze je een oplichter, als dat zo is, dan moet ze naar de politie gaan en een aangifte doen. Als ze je echt met naam en toenaam ergens een oplichtster noemt, zou je kunnen overwegen een aangifte te doen wegens smaad. Maar geloof me...sommige zijn alleen groot gebekt, maar als het puntje op paaltje komt, zijn ze piepklein.
Ik zou gewoon mailen:

Je had direkt moeten mailen en niet twee weken na aankoop. In de advertentie stond duidelijk beschreven hoe oud het zadel was, alsmede de foto's had je beter moeten bekijken. Had anders gewoon langs gekomen om te kijken, alvorens aankoop op afstand. Mocht je je hier niet in kunnen vinden, dan is het je vrij om aangifte te doen, dan zullen we zien wie hier in zijn gelijk staat. Mocht je me openbaar betichten voor oplichtster dan ben ik genoodzaakt aangifte te doen voor smaad.

Als je zo iets mailt, damt ze vast wel in..., vaak schrikken ze hier wel van terug en hoor je er niks meer van. Ik zou er na zo'n mailtje ook geen minuut tijd meer in steken.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:11

Als het echt een ander zadel is als ze verwacht had, dan had ze je wel eerder gemaild. Na 2 weken weet jij ook niet wat er met het zadel is gebeurd. (kan nu ook al beschadigd zijn) Dus ik zou het echt niet meer terugnemen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:15

ik heb 3 dekjes , 4 bandages en een oornetje vna een bokker overgenomen !
ik hoop dat het helemaal goed komt !

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:35

Ik zou in dit geval ook niets meer doen. Bij consumentenkoop heeft de koper 7 dagen het recht zonder opgaaf van reden retour te doen, nu is het dat hier niet, maar dat is een beetje de algemene regelgeving bij koop op afstand... Buiten consumentenkoop is er uberhaupt geen recht op annuleren.
Daarnaast speelt wel weer mee dat als het inderdaad iets anders is dan wat ze heeft gekocht (of als er een gebrek is, er sprake is van non-conformiteit) jij dat als verkoper op moet lossen. Zij zal daarbij echter wel aan moeten geven(bewijzen) dat het zo is (bij consumentenkoop geldt hier een presumptie dat het product gebrekkig was tijdens de eerste 6 maanden na de koop en dan zou de verkoper de conformiteit -juistheid- moeten bewijzen). En jij mag daarbij tegenbewijs leveren, je advertentie heb je zeker al van MP gehaald? Dat zou mooi tegenbewijs voor je zijn.
De algemene klachttermijn mijn non-conformiteit is 2 maanden, maar hier ligt deze bewijsplicht dus wel op haar. Ik zou dus zeggen: laat het haar bewijzen dat het niet is wat ze heeft gekocht, zo niet: dan heeft ze pech. Doet ze aangifte/blijft moeilijk doen, dan sta je in je recht. Ik zou wel, als je die nog hebt, de advertentie (tekst en foto's) voor eventueel bewijs bewaren. Ik ben trouwens juridisch adviseur (ben meester in het recht en werk momenteel als adviseur bij een rechtsbijstandsverzekering), dus mocht je meer tips nodig hebben, roep maar..

Nog even een tip voor als ze moeilijk blijft doen, ik zou zeggen dat wanneer ze je zwart zou gaan maken: inderdaad aangifte doen (of in ieder geval daarmee dreigen), politie doet er niet heel veel mee, helaas, maar misschien is het wel een pressiemiddel om haar er mee te laten stoppen. Verder zou ik aangeven dat je het probleem bij je rechtsbijstand/juridisch adviseur neergelegd hebt, dat wil soms ook wel afschrikken (en als je die echt hebt kan je altijd een melding doen, deze hebben best veel middelen om je hierin te helpen).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:46

Wat ik me afvraag.. die 7 dagen zonder opgaaf van reden, zijn daar nog voorwaarden aan verbonden?
Zijnde bijvoorbeeld in de originele verpakking, compleet en in nieuwstaat?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:54

Ja: compleet en in nieuwstaat. Je mag een jurk bijvoorbeeld niet gedragen hebben, wel gepast maar that's all. Bij bijvoorbeeld verzegelde CD's mag het zegel er niet af gehaald zijn. Dingen die je zelf in elkaar moet zetten mogen nog niet in elkaar gezet zijn, etc. Met andere woorden: het moet nog steeds in nieuwstaat zijn (nog te verkopen). Wat natuurlijk wel weer mag is een trui uit het plastic halen om te passen.
Dit gaat dan over het terugsturen.

Bij non-conformiteit (er zit een gebrek in het product) mag het wel gebruikt zijn (anders kom je natuurlijk ook niet achter sommige gebreken). Maar daarbij gelden zoals gezegd andere regels. Ondanks garantie kan je met een gebrek (dat niet aan jou te wijten is natuurlijk) ALTIJD terug, de verkoper moet dan meewerken aan herstel, eventueel tegen vergoeding van afschrijvingskosten. De eerste 6 maanden hoef jij niet te bewijzen dat het gebrek buiten jouw schuld ligt (mits als consument bij een professionele partij gekocht). Je moet wel ALTIJD binnen 2 maanden na ontdekken van het gebrek klagen, doe je dit niet dan verlies je al je rechten tot herstel (mits de verkoper daarop beroept).

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:00

Maar bij gebruikersschade binnen 6 maanden is het bedrijf toch niet verantwoordelijk voor kosteloos herstel/vervangen?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:02

Bij gebruiksschade hoeft inderdaad buiten garantie om niets te worden hersteld, deze is aan jou te wijten. Binnen die 6 maanden moet het bedrijf dan wel aantonen dat de schade door (verkeerd) gebruik beschadigd is. Normale slijtage is overigens ook niet per definitie als gebrek aan te merken.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:13

Nee, precies. Bijvoorbeeld defect door stoot- of valschade?

Duidelijk, dan weet ik in ieder geval zeker dat wat ik tegen onze klanten zeg ook echt klopt. :))

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:25

Als je maar kan aantonen dat het gebrek wordt veroorzaakt door het stoten/vallen, dan is het inderdaad voor de klant :) Er moet dus een aanwijsbaar (evt door expertise verkregen) verband zijn tussen het gebrek en het gebruik (waaronder ik hierbij het laten stoten/vallen schaar). Een enkele buts/kras op een mobiele telefoon is een indicatie dat hij misschien gevallen kan zijn, maar nog geen bewijs dat een eventueel ander gebrek (zoals scherm dat het niet meer doet) daardoor is veroorzaakt. Dát verband zal je als verkoper in dat geval aan moeten tonen.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:15

iertje93 schreef:
karlli schreef:
@

@ Romy1234: Zit hier misschien een verband tussen? :=

Nee haha ben nog aan het wachten tot het geld op mijn rekening staat :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:42

ik denk dat ik voor het eerst moet melden dat ik opgelicht ben :(

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:43

Wat is er gebeurt? :(

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:47

ben ook wel benieuwd Alja!

ik koop zelf trouwens bijna niets op MP, ik verkoop liever ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:49

Nee toch zeker ?
Wat is er gebeurd, Alja ??

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:49