Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:17

CharleyT schreef:
Sheran schreef:
Site van het RIVM: Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder, of mensen met een kwetsbare gezondheid. En dan heb ik het nog niet eens over de verpleeghuizen.

Iemand komt waarschijnlijk niet binnen om je een boete te geven, maar het is toch overduidelijk niet de bedoeling en hier kan dus wel een versoepeling in komen.

Nee, er komt niemand binnen controleren. En dus hebben we mijn schoonmoeder niet later wegkwijnen in eenzaamheid de afgelopen 6-8 weken. Elke dag even een bezoekje van iemand uit de kleine kring om haar heen. En ja, zij is gezond, we houden ons aan de 1,5 meter, zetten zelf onze koffie, ontsmettingsmiddel bij de hand om bij vertrek e.e.a. schoon achter te laten.
Het gaat goed met haar(en ons). dus ja, soms maar beetje ondeugend zijn(met verstand) en moeders komt deze periode wel door.

Zo hebben wij het mijn mijn grootmoeder van in de 90 hetzelfde gedaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:21

Goed om te lezen wat iedereen doet :j Korte bezoekjes bij mijn ouders heb ik wel gedaan, maar het is ruim 1,5 uur rijden en ik merk dat ik toch echt wel een 'gezinsgevoel' begin te missen, zeker omdat bijna al mijn vrienden hier (met jongere ouders) regelmatig een week naar hun ouders vluchten. Als ik dat ook zou willen doen zou ik me 2 weken eigenlijk helemaal op moeten sluiten, maar tot nu toe moest ik nog wel een boodschap doen of ben ik even gaan fietsen met een vaste vriend. Het voelt een beetje alsof ik moet kiezen. Niet dat ik denk dat er echt iets aan de hand is, maar als ze ziek worden zou ik mezelf dat echt nooit kunnen vergeven.

lenaa_tje

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:22

@psvanlot ja dan wel inderdaad. Zo zit ik niet in de cijfer haha

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:22

LadyMadonna schreef:
Sizzle schreef:
Die golf ontstaat in het OV, in de Uni kantine, de kapper, situaties waar je niet weet met wie je inraking bent geweest.

Als men zich netjes aan de regels houdt, dus thuis blijven bij klachten, alles desinfecteren etc is het risico om bij de kapper (Of ander 1 op 1 contact beroep) in mijn ogen nihil.

Ik heb het niet over massa salons waar iedereen zo in en uit loopt, maar over 1 op 1.

Ik ben het niet met je een dat de kans dan nihil is. Je kan het ook besmet zijn en het nog niet weten, omdat je geen klachten hebt. Daarnaast heeft een kapper direct contact met een klant, terwijl je in de supermarkt geen direct contact hebt met medewerkers of klanten.

Natuurlijk vind ik het heel fijn voor kappers etc als ze open kunnen (zelf geen belang bij, knip mijn haar al jaren zelf). Ik snap dat je zelf weer wil werken, maar je moet het risico van het virus niet kleiner maken dan het is: het risico van verspreiding met contactberoepen door direct contact is groter en zeker niet nihil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:26

Denise, als je met met handschoenen aan in het haar zit....
Voor mij is het nog anders, ik raak handen aan.. maar die handen zijn gewassen en ontsmet. Ik zit achter een spatscherm (dat is voor kappers niet te doen) met een mondkapje. Een klant die (milde) verkoudheidsklachten heeft is niet welkom.
Wellicht denk ik er over twee maanden anders over en blijkt dat ik fout zat, maar op dit moment geloof ik niet dat in mijn salon iemand besmet zal raken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:32

Ik ben heel eerlijk, met vrienden kan ik me er slecht aan houden. De 1,5 meter is dan bijna niet te doen. Staat/zit vaak te dicht bij elkaar. Geeft dingen aan etc. Het wil er maar niet inslijten.

Mijn ouders zie ik iedere week, werk ook samen met mijn moeder dus dan is de 1,5 meter wat minder spannend.

In de supermarkt etc gaat het wel prima.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:10

Kappers kunnen niet knippen met handschoentjes vermoed ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:11

En moet je dat ook willen vraag ik me dan af.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:13

Wij zijn ook niet van die mega knuffelaars, maar ik begin onze visites en uitjes met onze vrienden wel te missen zo langzamerhand. Gewoon gezellig bij elkaar staan, lekker ouwehoeren en af en toe eens aanraken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:14

Pantykous schreef:
Kappers kunnen niet knippen met handschoentjes vermoed ik.

Ik hoop het volgende week mee te maken.
En ach, veel beroerder dan een coupe corona kan het toch niet worden.

Ik ga tegelijk met mijn moeder. Een in de auto wachten. Scheelt wel keer schoonmaken voor de kapper. Tussen ons in hoeft hij de boel niet te desinfecteren lijkt me.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:32

Vanavond gaat Rutte zeggen alleen als je ziek bent blijf je thuis,ik hoop dat er dan niet snel een stijging van gevallen komt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:36

marleen_usar schreef:
Vanavond gaat Rutte zeggen alleen als je ziek bent blijf je thuis,ik hoop dat er dan niet snel een stijging van gevallen komt.

Jij hebt voorspellende krachten? Of bent Rutte zijn vriendin?

Even afwachten lijkt mij.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:37

marleen_usar schreef:

Dat hebben ze inderdaad ergens aangekondigd. Maar volgens mij is dat daarna ook weer tegengesproken omdat het OV dat nog niet aankan?
We zullen het zien. Ik hoop niet dat hij dat gaat zeggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:38

marleen_usar schreef:

En blijf zoveel mogelijk thuis werken. En dan komt er ook een stijging van het aantal mensen dat depressies krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:39

Scum schreef:
marleen_usar schreef:

Dat hebben ze inderdaad ergens aangekondigd. Maar volgens mij is dat daarna ook weer tegengesproken omdat het OV dat nog niet aankan?
We zullen het zien. Ik hoop niet dat hij dat gaat zeggen.

Tja, als je het ov minimaal laat rijden is het niet meer dan logisch dat het ov het nog niet aankan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:40

Ik mag hopen dat niet iedereen de hort op mag en gaat. Thuiswerken behalve als echt niet anders kan.

OV zal misschien wat moeten opschroeven weer. De maatregelen zijn iig in volle gang om dat te fixen binnen ov. Maar met Allen weer naar kantoor is het gewokn niet te doen. Dus ik ga er vanuit dat dat voorlopig nog niet wordt gedaan. 1.5 meter is dan niet te fixen.

Wij mogen iig tot 1 september geen fysieke meetings houden voor ons werk. Of je nu met 2 of 10 man bent... Thuiswerken zal voorlopig voor het gros de norm blijven bij ons.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:42

Hij zal nog steeds herhalen om zo veel mogelijk thuis te blijven en niet met mensen samen te komen en afstand te houden . Dat zal niet veranderen alleen zullen we zelf nog meer verantwoording moeten nemen voor ons gedrag aangezien er zeer waarschijnlijk kappers , veel winkels en andere kleine zaken en misschien de terrassen op 1 juni en scholen weer open gaan . Mijn mening , ben geen vriendinnetje, is niet mijn type :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:45

Tancreda4 schreef:
Ik mag hopen dat niet iedereen de hort op mag en gaat. Thuiswerken behalve als echt niet anders kan.

OV zal misschien wat moeten opschroeven weer. De maatregelen zijn iig in volle gang om dat te fixen binnen ov. Maar met Allen weer naar kantoor is het gewokn niet te doen. Dus ik ga er vanuit dat dat voorlopig nog niet wordt gedaan. 1.5 meter is dan niet te fixen.

Wij mogen iig tot 1 september geen fysieke meetings houden voor ons werk. Of je nu met 2 of 10 man bent... Thuiswerken zal voorlopig voor het gros de norm blijven bij ons.

Alleen al in Den haag lijdt het ov een schadepost van 20 miljoen euro per maand. Voor mij een reden om volgend jaar geen abonnement meer te nemen en te gaan kijken naar een auto of fiets.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:53

Het OV kan het in principe aan.

Het hangt af van de verdere afspraken.
Schoolspreiding, thuiswerk etc.

Ik ben een voorstander van mondkapjes in het OV.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:00

Als het MBO-HBO-UNI tot en met september niet meer fysiek naar school gaat scheelt dat natuurlijk extreem veel in het OV.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:07

PSvanLot schreef:
Als het MBO-HBO-UNI tot en met september niet meer fysiek naar school gaat scheelt dat natuurlijk extreem veel in het OV.

Tot september het MBO dicht is wel te doen.

Maar in september is het vooral voor het MBO wel noodzakelijk dat de studenten weer fysiek naar school kunnen.

MBO lessen zijn vaak heel praktijkgericht en een schaap op zn kont zetten gaat niet echt zonder schaap....

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:12

mvdende schreef:
PSvanLot schreef:

Tot september het MBO dicht is wel te doen.

Maar in september is het vooral voor het MBO wel noodzakelijk dat de studenten weer fysiek naar school kunnen.

MBO lessen zijn vaak heel praktijkgericht en een schaap op zn kont zetten gaat niet echt zonder schaap....

Tot september dan, het zal die maand niet veel uitmaken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:37

PSvanLot schreef:
Tot september dan, het zal die maand niet veel uitmaken.

Wel precies blijven he, foei :=

In Duitsland is er een vrijwillige app waarbij je informatie deelt van je fitnesshorloge/smart watch. Het idee is dat de Coronasymptomen ook opgepikt kunnen worden door dingen als je hartslag. Het RKI hoopt op die manier het aantal zieken beter in te kunnen schatten en mogelijke infectie hotspots sneller te kunnen ontdekken. Momenteel hebben 509,000 mensen de app geïnstalleerd.

Dat aantal vind ik eigenlijk nog niet eens zo heel gek, als ik eerlijk ben. Ja, het is maar een klein deel van de Duitse bevolking, maar je moet niet vergeten dat veel mensen geen smart watch of fitnesshorloge hebben. En in Duitsland zijn ze nogal al gek van de databescherming. Het verbaasde me dus oprecht dat een half miljoen mensen vrijwillig een app installeren om data te delen met het RKI.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:38

purny schreef:
marleen_usar schreef:

En blijf zoveel mogelijk thuis werken. En dan komt er ook een stijging van het aantal mensen dat depressies krijgen.

JIJ wilt weer naar kantoor. IK werk liever thuis. IK ben gelukkiger met thuiswerken dan op kantoor werken. Het is niet zo zwart-wit purny. Niet iedereen die op een kantoor werkt wilt weer naar kantoor als eerste. Groepen mensen geven meer risico's dan 1-op-1 contacten, wat zou eerder open gaan en weer mogen denk je zelf?

Helaas is de maatschappij niet zo heel zwart-wit, of dit of dat. Er zijn heel veel grijze tinten, mitsen en maren aan alles en aan elke beslissing verbonden. Elke beslissing en elke versoepeling brengt weer risico's met zich mee, in alle opzichten.

MBO-HBO zie ik echt het nut niet van in om die nog voor een maand open te laten gaan. Daarbij komen (vooral bij HBO) studenten vaak met OV en van verder weg, dus veel verplaatsingen. De gebouwen en de groepen zijn veel groter dan PO en VO. Laat dat lekker online doorgaan en start in september weer op, veel simpeler te realiseren. En ja, ik zit zelf in mijn afstudeerfase, en merk ook echt wel de gevolgen hiervan. Maar ik denk dat de gevolgen groter zijn van 1 maand open doen dan van 1 maand langer online les krijgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:43

Nou wel weer een maand om leerlingen kwijt te raken hoor.
Nu dag 1 van de vakantie en in klas 1 had ik 18 van de 26 leerlingen.

Prima hoor scholen dicht maar die ongelijkheid wat dat met zich mee brengt is wel duidelijk aanwezig.