Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:01

Gefeliciteerd met de prachtige biggetjes! En de verjaardag :)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:20

Gefeliciteerd met de biggetjes <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:29

Gefeliciteerd met je verjaardag.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 11:32

Haha, we waren net zo blij gister 2 lammeren verkocht te hebben. Gras is hier niet zo heel spannend meer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 12:10

DeMolenhoek schreef:
Century schreef:
Weet iemand hoe je advocaat langer houdbaar kunt maken? Ik lees dingen als een week tot enkele weken. Nu ik zoveel eieren heb lijkt het me leuk wat extra te maken, vind het zelf lekker maar kan ook in gebak en ik heb ook wel familie die het lekker vindt. Maar een week tot enkele weken is wel heel kort houdbaar... kan ik dat verbeteren? Google helpt me nog niet zo.

Een week tot enkele weken? Nee joh! Zodra je echte advocaat hebt met voldoende alcoholpercentage is die jaren houdbaar. Dat wordt nagenoeg niet slecht. Wat je wel moet doen is de advocaat de eerste weken donker en koel wegzetten zodat alles goed kan inwerken en dit komt juist de bewaring ten goede. Tokkelroom is maar enkele weken houdbaar ivm het lagere alcoholpercentage.

Heel mooi aantal moonfight. Wat schattig om te zien!

Oooh, dan hoef ik me niet zo'n zorgen te maken. Ik zit hoog genoeg met het alcoholpercentage :). Ik neem aan dat de potten/flessen wel dicht moeten blijven, en bij aanbreken in de koelkast en dan beperkt houdbaar? Of valt dat ook wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:26

Dat valt ook wel mee :j Hier staan ze soms rustig meer dan een maand open. Het alcoholpercentage is zo hoog dat daar nauwelijks wat aan komt :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:13

net een mooie ren/voliere bij vidaxl besteld. ik ben benieuwd of het wat is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:20

Ik bestel daar nooit meer in ieder geval. Hopen dat alles goed gaat dan is er niks aan de hand. :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:12

ik heb wel vaker besteld.. maar heb ook wel mindere verhalen gehoord. Maar dit was toch wel een aanbieding die ik heel interessant vind, vandaar.

zouden de fazantjes geringd moeten worden eigenlijk?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:28

juval schreef:
zouden de fazantjes geringd moeten worden eigenlijk?

Ik vermoed van wel, is er een fokvereniging die je kan helpen met de regels? Zodra je buiten de standaard gedomesticeerde huisdieren/vee komt, zit je snel met bewijs van eigendom en herkomst dieren/ouders ivm smokkel en geschikte huisvesting (niet ontsnappen ook wegens faunavervalsing, en er zijn al genoeg planten en diersoorten in andere gebieden tot plaag geworden door geen natuurlijke vijand hebben).

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 17:19

1 big had een gekke jaap in zijn oksel. Vraag me af of hij misschien zo geboren is. Je keek zo de holte tussen poot en borstkas in.
Afbeelding
Nu wat krammen erin en hopen dat het mooi geneest
Afbeelding

We hebben ook 1 big met een soort litteken op de rug. Duidelijk granulatieweefsel. Ben benieuwd hoe dat straks opdroogt.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:22

Hé wat gek! Heel apart. Nog nooit gezien. Ze zijn trouwens echt veel te schattig <3

Wij hebben ondertussen iemand gevonden die duroc biggen wil verkopen. Normaal zouden ze hier eind augustus zijn :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 17:23

DeMolenhoek schreef:
Hé wat gek! Heel apart. Nog nooit gezien. Ze zijn trouwens echt veel te schattig <3

Wij hebben ondertussen iemand gevonden die duroc biggen wil verkopen. Normaal zouden ze hier eind augustus zijn :j

Spannend! Zijn ze dan 8 weken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:25

Zij hebben alle leeftijden dus kunnen kiezen vanaf 8 weken tot al meerdere maanden oud. Wij gaan zien op het moment zelf of wij echt voor 8 weken gaan of misschien toch voor 10-12 weken. Het is de eerste keer dus vind het best wel spannend. Het is ook wel een gigantisch ras :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 17:27

Duroc zijn wel snelle groeiers inderdaad. Al een idee wat voor verblijf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:57

Wij gaan jullie na apen :D Het wordt een 5 op 20 als ik het goed heb onthouden.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:33

Wat apart! Wel fijn dat ze het verder goed doen.

Hier vanmorgen een dode kip... Gisteren nog lekker onderweg en gewoon in haar slaap naast een ander kip overleden ;(
Nu hebben wij twee over, maar heb een keer gelezen dat het minstens 3 moeten zijn. Dus nu nadenken of wij er wel weer een bij doen of de twee resterenden weg doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:45

Mijn schoonouders houden zonder probleem al een jaar 2 hennen samen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:17

2 kippen hoeft zeker geen probleem te zijn, mits ze gelijkwaardig zijn. Met starten 3 kippen wel handiger omdat je dan onvoldoende van de karakters weet en als er 1 dood gaat, je niet een enkeling overhoudt.

Ook met aanvullen is het fijner als je van 2 naar 4 gaat in plaats van van 1 naar 3 of van 2 naar 3, die eenling heeft het dan vaak zwaar.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:43

Oh kwa karakter denk ik niet dat het een probleem gaat geven.
ging mij eerder erom dat ik gelezen had, dat je minstens 3 kippen nodig hebt voor in de winter en dat je anders een lamp moet installeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:56

Mijn kippen hebben straks 2/3 van het hok dubbel geïsoleerd dak. Moet nog even 1,5 inzet raampjes maken en dan kunnen ze er warmpjes bij zitten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:13

Wat naar Veriye :/ Sterkte.

Ik heb een broedse kip... kan haar wel van het nest halen (onder protest) en dan loopt ze ook wel een tijdje buiten. Ze broedt op de eieren van anderen of niets. Raar beest.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:41

Raar kippetje inderdaad Century!

Bedankt. Was gewoon even een schok.. Heb er niet mee gerekend. Ze was schoon, oogjes dicht, snavel schoon, geen verwondingen, volle krop. Heel raar gevoel dat ze gisteren nog vrolijk rond liep en eten uit mijn hand pikte en nu is zij er niet meer.
Met de overige twee gaat het goed, nog geen ruzie ofzo. Maar vind twee zo weinig :+
Maar wij gaan eerst kijken welk huis wij kunnen kopen en dan misschien weer twee erbij halen. Maar wij zullen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:10

Al wat concreets op het oog?

Hier druk aan het verbouwen! Alle daken waren asbest dus dat moet eraf. Huis is vorige zomer gedaan en nu zijn de stallen aan de beurt! Ook veel metselwerk. Waar de snelbouwers zijn gemetst hadden de vorige eigenaars een plaat van enkele millimeters geplaatst en niet alles was toe :+

Afbeelding

En vandaar uit even het grootste deel van onze grond op de foto gezet.

Afbeelding
Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:42

Mooi! En wat een werk jullie in dat huis en de dieren steken puh.

Wij gaan morgen kijken bij een huisje met kleine tuin. Mar wel een stuk groter dan wat we nu hebben. Nu rond de 40m2 en daar zou het rond de 150m2 zijn denk ik zo uit mijn hoofd.
Echt een boerderij zit nog niet in financieel. Helaas. Dus even een paar jaar hard doorsparen, studischuld van vl aflossen en dan hebben wij al bijna 1 ton meer ruimte....