Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:25

Er zijn heel veel mensen die ook nu nog steeds close zijn met hun volwassen kinderen (onze hele straat zo ongeveer).
Als je daar verstandig mee om gaat (dus jezelf echt beperkt tot je directe naasten) dan is dat echt niet het begin van een nieuwe golf.
Die golf ontstaat in het OV, in de Uni kantine, de kapper, situaties waar je niet weet met wie je inraking bent geweest.

Echt niet iedereen gaat ineens iedereen knuffelen, zelf missem wij dat niet specifiek bijvoorbeeld.
Het is een intelligente lock-down, dat betekend, maak een verstandig en controlleerbaar plan.
Dus nee, voor iemand in de zorg is je bejaarde vader met MS knuffelen niet verstandig.
Maar iemand die thuis werkt, amper buiten komt, geen enkele verschijnselen heeft.....maak jezelf niet kapot vanwege een advies.
Omgekeerd zal ook niet iedereen de kinderen naar school laten gaan ookal „mag“ het wel.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:27

Sizzle je hebt eigenlijk gewoon helemaal gelijk. Door de hele regelgeving ben ik alleen continue aan het twijfelen, vooral omdat ik ook nog 1 dag per week op kantoor ben en 7 op stal. Wat nou als ik iemand kan besmetten? Dat maakt mij zo onzeker/ angstig en noem maar op.

Mijn vader zit nu in onderzoek vanwege (ernstige) hartproblematiek, dus wil nu graag aan hem en mijn moeder een knuffel geven. Vader van mijn collega ligt op sterven, kindje van een vriendin lag kritiek, buuf verricht mantelzorg voor haar doodzieke man. Ik wil ze een hart onder de riem steken (naast de boodschappen ed) en troost bieden.

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:32

Een kopje koffie op gepaste afstand in de buitenlucht is misschien al iets waardoor je er misschien wat beter mee om zou kunnen gaan :)
Dan hoef je niet bang te zijn dat je iemand besmet als dat je angst is, maar gewoon even iemand (op wat afstand) in de ogen kunnen kijken en mimiek kunnen delen kan al een enorme troost zijn :(:)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:32

Sheran schreef:
Bedankt voor de links.

En wat fijn Tienus!

Gewoon even een interessevraagje: gaan jullie het echt volhouden/zien jullie het echt zitten om van iedereen die niet tot je directe gezin behoort bijvoorbeeld een jaar lang 1,5 meter afstand te houden? Opa's, oma's, ouders, andere mensen die je veel waard zijn? Of bijvoorbeeld, als je alleen woont, tot mensen in het algemeen? (ik woon alleen maar heb inmiddels gelukkig wel iemand met wie ik eens in de paar weken af kan spreken en dan komen we gewoon dichter bij elkaar).
Gewoon interesse hoor, ik wil niet veroordelen of zielig doen of wat dan ook, ik vraag het me gewoon af :)

Nee ga ik niet volhouden. Mijn ouders kwamen eigenlijk elke week oppassen. Nu al sinds begin maart niet meer. Ze zijn nu vorige week zaterdag voor het eerst weer bij ons geweest, dat was super emotioneel, omdat onze kinderen ze echt in de armen vlogen en daarna merk ik gewoon verschil in hun gedrag, vooral mijn dochtertje, die was daarna helemaal opgefleurd. Wij als volwassenen hebben niet geknuffeld en dat is ok, maar dat gaan wij niet voor langere tijd volhouden. Niet dat we altijd om elkaars nek hangen, maar even een knuffel af en toe is wel fijn. Mijn broer vind het nog lastiger, dat is echt zo’n enorme knuffelbeer (gedrag en uiterlijk) en die vind het heel moeilijk. Moet zeggen dat als ik me rot voel en hij pakte me dan even stevig vast, dat hielp altijd enorm, dus nee onze familie zal het niet redden om langere tijd die afstand te moeten bewaren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:48

Het lijkt me dat je in beperkte kring als je verder heel erg goed oppast ook kunt knuffelen rockwitch. Je moet daarin je afwegingen maken en als de rest net als jullie goed geïsoleerd leeft moet dat kunnen als het gaat om beperken risico.

Zonet een interessant stuk in het Frans gelezen. De vraag werd gesteld hoe het komt dat de LImousin het minste is getroffen van alle Franse regio's. Vergelijk de Limousin heeft 1,4 % gevallen van besmettingen tegenover het landelijke gemiddelde van 5,7%
Een aantal oorzaken worden daarvan genoemd (nog hypothetisch).
1. De bevolkingsdichtheid is enorm laag in de Limousin nl hier is dat 68 per vierkante kilometer, en dat is zelfs voor Franse begrippen laag te noemen;
2. Voor het confinement zijn veel Parijzenaren (1 op de 10) weggevlucht maar niet naar de LImousin maar voornamelijk naar de kustplaatsen;
3. De scholen in de Limousin ging als laatste open en toen was er al meer kennis over het virus waar rekening mee gehouden werd;
4. De opsluiting die al kwam toen het in de Limousin nog amper begonnen was;
5. De onbekendheid van de streek, de lage bevolkingsdichtheid zorgen dat de Limousin zowel buiten als binnen Frankrijk onbekend en onbemind is. Dat werkte dus nu in het voordeel van de Limousin.
6. Er zijn weinig verplaatsingen geweest (bron van orange );

Voordeel is dus dat we hier geen echte uitbraak hebben gehad. Nadeel is, dat er dus ook nog amper immuniteit is opgebouwd zo stond in het artikel. Nu heb ik weinig met die groepsimmuniteit want die is nog maar erg laag en ver onder de 10% ook hier in Frankrijk.

Ik ben benieuwd wat dit voor het toerisme gaat betekenen. Macron heeft zich al uitgesproken dat de Fransen op zijn minst binnen Europa hun zomervakantie moeten gaan vieren. Over vakantie in eigen land in relatie tot andere bewoners gaat hij nog uitspraken doen, maar de buiten Europa uitspraak is wel wat bemoedigend. Je kunt immers niet tot in lengte van dagen de boel afsluiten.
Dus als dat zo is dan is er een kans dat de huisjes open mogen gaan.
Dus ik ben benieuwd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:56

Citaat:
Gewoon even een interessevraagje: gaan jullie het echt volhouden/zien jullie het echt zitten om van iedereen die niet tot je directe gezin behoort bijvoorbeeld een jaar lang 1,5 meter afstand te houden? Opa's, oma's, ouders, andere mensen die je veel waard zijn? Of bijvoorbeeld, als je alleen woont, tot mensen in het algemeen?

Nja ik denk het wel.
"ons" gezin is niet groot, ik woon alleen én ik ben ab-so-luut geen knuffelaar..
Anderhalve meter is al meer dan 'helemaal niet'.. dus een jaar lang afstand, als het met 1,5 meter (en voor sommige groepen een extra bescherming kan) ja :j
Opa's en oma's zijn hier niet meer. Mijn moedertje is 70+ maar als ik daar heen ga houden we 1,5 meter afstand. Met goed weer (zoals nu) gaat dat prima. Ik ga daar ook niet vaak heen uiteraard. En dan knuffelen we niet. Maar daar zijn wij gewoon niet zo van in de familie :)

Zou het van de winter nog moeten en is buitenzitten geen optie, dan hoop ik dat we mondkapjes kunnen aanschaffen zodat ik nog om de paar weken een half uurtje bij mama op visite kan. Dan drinken we geen koffie, maar maken we een praatje. Tussendoor beeldbellen, is best te doen.

Mijn vriend woont alleen en ziet verder niemand. Wij houden dus geen 1,5 meter afstand. Zou hij bijv naar familie gaan en daar knuffelen, dan wordt het voor ons weer anders.. Zou ik geen relatie hebben, dan knuffel ik niemand. Ik heb een intense hekel aan hou niet zo van mensen die knuffelen, hangen, aaien, graaien, aanraken etc.. :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:16

Mijn schoonouders hebben we ook niet meer gezien sinds maart, ze vallen in de risico groep.ik heb zelfs zo iets van op afstand kunnen we ze gewoon zien maar mijn schoonvader wil het niet.

Mijn schoonmoeder is dement dus die houd geen afstand.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:26

Electra63 schreef:
speurneusc schreef:
En zoals Shadow al zei over jouw opmerking: en dat op Bevrijdingsdag!

tis gewoon dinsdag net als andere andere dinsdagen

dus wat the hell dat het bevrijdingsdag is... zijn nog steeds mensen die werken net als op woensdag donderdag vrijdag zaterdag zondag maandag

Wow..... en dat gewoon zonder gêne neerzetten. Gisteren geen herdenking gezien zeker?

Bevrijding/herdenking heeft niets met vandaag werken te maken. Met name hulpverleners werken altijd op feestdagen door.
Het heeft vooral met respect te maken en dat we herdenken, dat dit nooit meer mag gebeuren en we vieren de vrijheid.
In dat licht zijn jouw opmerkingen niet gepast.[/quote]

miss denk ik elke dag wel daaraan en niet per see alleen op die dag, 365 dagen in het jaar alles negeren en vergeten en dan die dag de pias uithangen, das net zo iets als je in het leven nooit bij iemand laten zien en als ie dood is op zijn crematie de goede vriend uithangen.

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:31

Heeft iemand van jullie dagelijks een krant?

Daar is toch niets leuks meer aan om te lezen?

Ze weten gewoon niet meer wat ze moeten plaatsen!

Plaats dan niets denk ik....stemmingmakerij.
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:32

Nee. Dat ga ik geen 1 tot 1,5 jaar volhouden. Zeker mijn neefjes, mijn zusje, mijn ouders. Die wil ik wel graag weer een knuffel geven. Mijn schoonouders vallen in de risicogroep. Hebben we wel gezien, op afstand. Gelukkig was het steeds lekker weer en konden we even in de tuin zitten.

Wat betreft de knuffels die ik nu mis, die geef ik extra aan mijn man en dochter :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:42

SusanH schreef:
Wat betreft de knuffels die ik nu mis, die geef ik extra aan mijn man en dochter
Zelf heb ik het idee dat hier nu net de kruks zit, dat voor mensen die alleen zijn de lock down, wel of niet intelligent }> veel moeilijker is.

Als ik kijk hier naar ons zelf, hebben we het gewoon leuk en gezellig en is er eigenlijk niets veranderd in onze gemoed stemming van vóór en nà de corona lockdown. MAAR wij eten samen, slapen samen, kijken TV samen, hebben zat te vertellen, knuffelen samen. Ik ben mij heel erg ervan bewust dat dit toch totaal anders is als dat ik alleen zou zijn.
Dus juist tegen die mensen die alleen zijn, zou ik echt aanbevelen, kijk in welke kleine kring je wel aan je (knuffel) contact kunt komen. Dat is namelijk heel erg belangrijk voor je goed te blijven voelen. En ben daarin dus ook niet te streng voor jezelf, door jezelf dat volledig te ontnemen. Dit kan wel wie weet hoe lang gaan duren als er geen vaccin komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:45

Idd. Dat scheelt zoveel dat je samen bent. Ik heb het idee dat dit ons als gezin ook veel dichter bij elkaar heeft gebracht. Maar als je alleen bent kan ik me voorstellen dat het heel zwaar is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:53

PSvanLot schreef:

[ [url=m/vaMXjf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Keek om half 8 het nieuws en daar zeiden ze ook dat in Duitsland en Frankrijk en Italië weer een lichte stijging was...
Ik dacht fijn, nu ze de maatregels gaan versoepelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:53

Maar als je alleen bent en je hebt bijvoorbeeld een goede vriendin, er is niemand die controleert of je elkaar een keer een knuffel geeft of dichterbij dan 1,5 meter komt.
Als je beide geen klachten hebt en je door die knuffel je wel geestelijk veel beter voelt, durf ik zelfs nog wel te beweren dat het juist gezonder is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:54

Popstra schreef:
PSvanLot schreef:

[ [url=m/vaMXjf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Keek om half 8 het nieuws en daar zeiden ze ook dat in Duitsland en Frankrijk en Italië weer een lichte stijging was...
Ik dacht fijn, nu ze de maatregels gaan versoepelen.

Die stijgingen zijn toch helemaal niet spannend? Ze praten steeds over 1 dag. Alsof een virus zich braaf alle dagen hetzelfde gedraagt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:56

En blijft voor iedereen anders. M'n zus, met verloofde, en werken met veel mensen, zit echt in een dip omdat ze zoveel socialr contacten mist. Ik ben totaal anders. Ik woon alleen, moet opeens thuiswerken, zie niemand meer naast stal genoten. En heb er veel meer berusting in. Zij heeft echt moeite, en als ik het dan vergelijk denk ik wat zeur je eigenlijk nou... Er is weinig veranderd, behalve dan die sociale dingen al doet ze dat ook buiten en op afstand. Ik ben er veel makkelijker in. Maar ik ben sowieso een einselganher en zijn echt altijd mensen om zich heen.

Een jaar of langer? Dat is lastiger. Niet dat ik een knuffel perse wil, maar het afstand houden is dan gewoon op gegeven moment wat lastiger. Ik zou dan enkele toelaten binnen mijn 'aura' van 1.5 meter. Als ik ze vertrouw qua contacten en als ze geen risico groep zijn.

Ik denk wel dat deze periode mij wel verder isoleert ook voor de long run. Ik ben veel rustiger nu ik niets hoef, geen afspraken heb. Maar ik ben bang dat daarom de drempel om zo wel weer gezellig te doen en af te spreken groter wordt. En dat ik dus eigenlijk nog meer afgezonderd raak. Ene kant geeft het alleen zijn rust. Anderzijds kan ik mij juist ook enorm alleen gaan voelen. Slaat nergens op, is een lastig dingetje in m'n hoofd want je zou zeggen dat je dan juist blij moet worden van veel afspraken. Maar zo werkt het blijkbaar niet. Ik denk dat ik hierdoor meer van iedereen af kom te staan en wat 'schuwer' kan gaan worden in gezelschap. Daar ben ik wel een beetje bang voor.

Probeer daar echter niet teveel aan te denken. En nu te gemenieten van de rust.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:57

Die cijfers kloppen toch van geen kanten met het RIVM? Zouden ze alleen op die ene plek al veel meer opnames hebben als in heel NL totaal.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 08:58

SusanH schreef:
Die cijfers kloppen toch van geen kanten met het RIVM? Zouden ze alleen op die ene plek al veel meer opnames hebben als in heel NL totaal.

Het artikel is niet eerlijk. Er zijn 100 mensen opgenomen met coronaklachten en meer 20% is besmet bevonden... Zo matig dat artikel. Maar er zijn er veel die na de kop en de inleiding stoppen met lezen en dan schrikken ze zich een ongeluk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:02

O zo. Dus 100 mensen, waarvan 20 covid 19 positief getest waren uiteindelijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:04

SusanH schreef:

Voor een regio krant zijn die cijfers toch niet zo gek?

Wij zien via de regionale berichtgeving ook specifiek ook het met onze provincie staat. Ze delen dan trouwens ook landelijke cijfers.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:04

Buiten mijn werk om mis ik vooral het gezellig samen zijn. Borrelen met vrienden, BBQ bij de buren.... maar wat niet kan, dat kan niet.
Mijn schoonmoeder ben ik blijven bezoeken, 2x per week. Zij woont alleen, en zelfstandig. Mijn ouders, wonen ook zelfstandig, ben ik nu 2x gewest

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:05

Wij zien mijn ouders af en toe, op afstand. Maar man wat zou ik graag weer lekker op visite gaan bij ze. Doe ik normaal op zondag vaak wel even en met dit mooie weer zouden we allang een paar keer samen hebben gebbq'd.
Maar we eten en drinken niet bij elkaar, blijven buiten en gaan ook niet bij elkaar op stoelen enz zitten dus blijven staan of zitten even op het gras of een stoeprand ofzo.

Hier hebben de kinderen gisteren voor het eerst sinds de maatregelen met hun vriendinnetjes gespeeld. Ze gaan volgende week immers ook samen naar school. Voelde heel onwennig. Ze speelden buiten maar eentje moest naar de wc. Ik hoorde mijn dochter ( net 6 ) tegen haar zeggen " verder nergens aankomen hoor, straks besmet je alles" :') Laatst was ze met skeeleren gevallen op straat. Een buurvrouw hielp haar overeind. ' dat vind mijn vader niet goed hoor" had ze gelijk gezegd. Het zit er al goed in, die 1,5 meter maatschappij en regels. Hopelijk kan het weer gauw terug naar normaal en krijgen we niet een hele generatie ' coronials' ....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:10

Sheran schreef:
Site van het RIVM: Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder, of mensen met een kwetsbare gezondheid. En dan heb ik het nog niet eens over de verpleeghuizen.

Iemand komt waarschijnlijk niet binnen om je een boete te geven, maar het is toch overduidelijk niet de bedoeling en hier kan dus wel een versoepeling in komen.

Nee, er komt niemand binnen controleren. En dus hebben we mijn schoonmoeder niet later wegkwijnen in eenzaamheid de afgelopen 6-8 weken. Elke dag even een bezoekje van iemand uit de kleine kring om haar heen. En ja, zij is gezond, we houden ons aan de 1,5 meter, zetten zelf onze koffie, ontsmettingsmiddel bij de hand om bij vertrek e.e.a. schoon achter te laten.
Het gaat goed met haar(en ons). dus ja, soms maar beetje ondeugend zijn(met verstand) en moeders komt deze periode wel door.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:12

Sizzle schreef:
Die golf ontstaat in het OV, in de Uni kantine, de kapper, situaties waar je niet weet met wie je inraking bent geweest.

Als men zich netjes aan de regels houdt, dus thuis blijven bij klachten, alles desinfecteren etc is het risico om bij de kapper (Of ander 1 op 1 contact beroep) in mijn ogen nihil.

Ik heb het niet over massa salons waar iedereen zo in en uit loopt, maar over 1 op 1.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:16

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:

Voor een regio krant zijn die cijfers toch niet zo gek?

Wij zien via de regionale berichtgeving ook specifiek ook het met onze provincie staat. Ze delen dan trouwens ook landelijke cijfers.

Als ze in een regiokrant al meer besmettingen in ziekenhuizen per dag melden dan dat er in heel NL waren dan gaat er wat mis.