Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:57

Eloya schreef:
Wij thuis zitten nog wel met veel vragen. Ik woon in een huis met 15 anderen. De regels voor thuis isolatie zijn verscherpt. Als iemand in een gezin ziek is moet het hele gezin thuisblijven.. Geld dat ook voor ons 15? En zo ja hoelang?

Ik neem aan 48 uur nadat de koorts weg is, dat was al de regel.
Maar bij echte corona verschijnselen is langer echt wel aan te raden ivm besmetting in incubatietijd

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:58

kiki1976 schreef:
Eloya schreef:
Wij thuis zitten nog wel met veel vragen. Ik woon in een huis met 15 anderen. De regels voor thuis isolatie zijn verscherpt. Als iemand in een gezin ziek is moet het hele gezin thuisblijven.. Geld dat ook voor ons 15? En zo ja hoelang?

Ik neem aan 48 uur nadat de koorts weg is, dat was al de regel

Dat was toch 24 uur? Of is dat ook alweer veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 20:58

Geen eerste wereldprobleem maar ik doe mijn afstudeerstage tot en met eind mei, en het ziet het er dus naar uit dat ik de rest van mijn stage vanuit huis moet doen, had mijn afstuderen toch wat anders voorgesteld -O-

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:01

[***] schreef:
Geen eerste wereldprobleem maar ik doe mijn afstudeerstage tot en met eind mei, en het ziet het er dus naar uit dat ik de rest van mijn stage vanuit huis moet doen, had mijn afstuderen toch wat anders voorgesteld -O-

Ik begeleid een groep bachelorstudenten bij hun scriptie. Die moeten nu switchen naar een oude dataset en kunnen zelf geen data verzamelen. Indd allemaal te overzien, maar alsnog balen.

Mag je best even teleurgesteld over zijn hoor :(:)
Hopelijk lukt het wel gewoon op tijd af te studeren :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:05

kiki1976 schreef:
Duidelijke persconferentie.
Nu hopen dat de gemeentes ook daadwerkelijk gaan handhaven.

Vraag me alleen af wat het deurbeleid voor winkels inhoud.
Ik bedoel, van de week hier in de supermarkt.
* Vieze winkelwagentjes
* Geen desinfectie spray te bekennen, hygiëne doekjes op
* Pin, zelf scan niet schoon, pin stukje folie opgeplakt (eerder maakte ze dit schoon na iedere klant)

Ze hadden wel plexiglas afscherming bij de kassa's, en plakband op de grond geplakt voor 1.5 mtr afstand

Ik vind dat je als klant zelf een verantwoordelijkheid hebt wbt desinfectie etc.
Ik vind het niet hygiënisch in deze situatie om zo’n doekje uit zo’n verpakking te moeten trekken.

Neem zelf verpakking mee en gebruik die waar nodig.
Bij gebrek aan doekjes en handschoenen, werkt een boterhamzakje ook.

Verpakkingen en flesjes desinfectie worden gejat bij het leven.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:05

Die winkelwagentjes vind ik ook een beetje smerig en onhygiënisch. De wagentjes staan buiten, maar de schoonmaakdoekjes binnen áchter de hekjes....

Tienus, goed idee, niet eens aan gedacht. Ik ga die doekjes ook zelf meenemen. Desinfectie heb ik altijd al standaard in mijn tas, ook voor het corona tijdperk.
Laatst bijgewerkt door Druif_01 op 23-03-20 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:06

Shadow0 schreef:
Volgens mij is het vrij simpel: 'hoe zit het dan met..."-> Nee, dat ook niet. Ook niet zoeken naar mazen in de regels, want die regels zijn er dus om contact te beperken en besmetting te voorkomen. De regels zijn er om dat te bereiken. Geen uitzonderingen zoeken dus.

Precies dit. Naar buiten? Prima, maar op een rustige plek en alleen of met een huisgenoot en om anderen heen. Naar de supermarkt? Alleen en verantwoordelijk. Moet je werken? Kan het thuis, doen! En anders weer, neem gewoon je verantwoordelijkheid! Ga niet naar uitzonderingen zoeken en leer primaire en secundaire levensbehoeftes van elkaar te scheiden.

Wordt je depressief of ben je bang dat je het niet aankunt? Zoek dan deskundig advies en denk in oplossingen of zoek (digitaal) lotgenoten. Op een openbaar forum in een groot topic piepen dat je het niet aankunt heeft geen enkel nut en leid tot kritiek, want dit doen we samen. Vroeger was er hongersnood, oorlog, etc. Wij worden gevraagd verantwoordelijk om te gaan en elkaar niet op te zoeken (niet eens dat je het huis niet uit mag!). Kom op, dit kunnen we!

Ik merk dat ik dit een lastig topic begin te vinden door alle negativiteit en Ikke ikke mentaliteit.. Laten we elkaar helpen en er weer een informatief topic van maken en daarin een beetje nuchter zelf te blijven denken en tips uit de delen.

Warboel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:08

Heel makkelijk gezegd XladyX :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:09

Ja maar zo is het wel, de mentale gezondheid van het individu is momenteel helaas van ondergeschikt belang. Het is belangrijker om ouderen en risicogroepen te beschermen tegen Corona.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:09

Jep, groepsbelang gaat voor persoonlijk belang.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:12

Tis alleen niet dat dit bijdraagt aan de mentale gezondheid, of dat omdat er iets erger is een depressie er opeens niet meer is. Zo werkt het niet. Beetje begrip voor elkaar mag wel hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:13

Betekent niet dat ik het niet erg naar vind. Hoop dat mijn depressieve vriendin 1 juni gaat halen. Alle ggz hulpverlening valt namelijk zowat weg.

BrechtCarlos

Voor alle mensen met psychische problematiek die dit heel lastig vinden; op instagram hebben wij als ervaringsdeskundigen een account opgericht voor mensen zoals jullie. Vanmiddag heeft een van ons er live over mogen spreken op de instagram van Rob Jetten. Misschien biedt het jullie steun. Veel liefs.

edit: het heet @samendoordecrisis
Laatst bijgewerkt door BrechtCarlos op 23-03-20 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Druif_01 schreef:
Die winkelwagentjes vind ik ook een beetje smerig en onhygiënisch. De wagentjes staan buiten, maar de schoonmaakdoekjes binnen áchter de hekjes....

Tienus, goed idee, niet eens aan gedacht. Ik ga die doekjes ook zelf meenemen. Desinfectie heb ik altijd al standaard in mijn tas, ook voor het corona tijdperk.

Als je een ah in de buurt hebt met zelfscan...

Eigen tas/kar mee.
Scannen met je smartphone
contactloos betalen.

Ik heb vanmiddag enkel mijn eigen boodschappen aan hoeven raken. Echt fijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:14

Ik kreeg vandaag in de AH helaas op mijn kop omdat ik spullen in mijn eigen tas deed ipv een mandje.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:15

Mag ik nu niet meer met mijn man de hond uit uitlaten? Of begreep ik het verkeerd dat je maar in je eentje naar buiten mocht? Ik snap alleen niet waarom winkels zoals kleding en tassen niet dicht gaan. En een strengere regels voor supermarkten had ik ook fijn gevonden, ik hoor wel dat bijeenkomsten niet meer mogen maar bij de supermarkt hier kun je gewoon bijna niet op anderhalve meter afstand blijven. Daar is het te smal voor als er een bepaald aantal mensen in de supermarkt zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:16

MarlindeRooz schreef:
Ik kreeg vandaag in de AH helaas op mijn kop omdat ik spullen in mijn eigen tas deed ipv een mandje.

Dat is toch juist de bedoeling van de zelfscan?...

kiki1976

PSvanLot schreef:
Druif_01 schreef:

Als je een ah in de buurt hebt met zelfscan...

Eigen tas/kar mee.
Scannen met je smartphone
contactloos betalen.

Ik heb vanmiddag enkel mijn eigen boodschappen aan hoeven raken. Echt fijn.

Die tip kreeg ik ook van een vriendin, die neemt geen karretje/mandje meer maar doet alles in dr eigen boodschappen tassen. Nadeel voor mij is wel dat ik een keer extra moet (kan niet zo zwaar tillen met mijn rug) en er wordt gevraagd om alleen te komen.

PSvanLot

moonsparkle schreef:
Mag ik nu niet meer met mijn man de hond uit uitlaten? Of begreep ik het verkeerd dat je maar in je eentje naar buiten mocht? Ik snap alleen niet waarom winkels zoals kleding en tassen niet dicht gaan. En een strengere regels voor supermarkten had ik ook fijn gevonden, ik hoor wel dat bijeenkomsten niet meer mogen maar bij de supermarkt hier kun je gewoon bijna niet op anderhalve meter afstand blijven. Daar is het te smal voor als er een bepaald aantal mensen in de supermarkt zijn.

Je mag met je gezin nog naar buiten en dicht bij elkaar.

Momo94

[***] schreef:
Pandora2 schreef:

Dierenartsen idd enkel voor spoed en euthanasie.

Winkels waar ze dierenvoeding verkopen zoals Horta bijv, blijven open. Althans hier in de regio.
Geen idee hoe het zit met aveve, daar kan ik op hun site niks vinden.

Die zijn gewoon open :j Wel kan je er maar beperkt in de winkel en kan je enkel de bakproducten en dierenvoeding kopen, al de rest kan je niet bij.

Dank je wel voor jullie antwoord. Ik heb zelf een eigen dierenwinkel :o en vind deze periode toch behoorlijk spannend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:18

Air schreef:
Tis alleen niet dat dit bijdraagt aan de mentale gezondheid, of dat omdat er iets erger is een depressie er opeens niet meer is. Zo werkt het niet. Beetje begrip voor elkaar mag wel hoor.

Ook als je geen depressie hebt is dit heel moeilijk en heftig. Dus ik snap heel goed dat het niet meevalt voor veel mensen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:20

Het is echt een bizarre tijd. Ik vind dat Rutte het goed doet en denk dat de maatregelen heel redelijk zijn! Ik had zelf ergens wel verwacht dat er hier misschien ook een lockdown zou komen, of misschien nog komt..
Ik heb afgelopen donderdag een hersenschudding opgelopen, ik was even goed de weg kwijt en wist niet meer wat Corona precies was, het voelde echt als een nare droom. Maar eigenlijk is dit het nog steeds....

MarliesR

XladyX

Air schreef:

Dat is ook zeker niet wat ik zeg. Begrijp mij niet verkeerd, ik kan niet in iemands zijn/haar situatie of hoofd kijken, of beslissen wat een ander zou moeten doen. Maar begrip gaat ook beide kanten op en hoe lastig ook, is het soms het geval dat het om een groter geheel gaat zoals nu. Betekend niet dat er geen ruimte voor is, maar dat ik denk dat dit niet de juiste plek is om dit te gaan bespreken. Er zijn al mooie topics geopend ook over het physologische effect van de isolatie bijvoorbeeld. Daarin wellicht meer hulp of tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:21

SusanH schreef:
Air schreef:

Ook als je geen depressie hebt is dit heel moeilijk en heftig. Dus ik snap heel goed dat het niet meevalt voor veel mensen.

Natuurlijk valt het niet mee. Het is echt ontzettend klote en ik denk dat deze maatregelen voor iedereen slikken zijn, vooral voor mensen die alleen zijn en zich heel eenzaam voelen of mensen die mentale problematiek hebben. Maar uiteindelijk is er op dit moment gewoon niet zo heel veel aan te doen. Stilstaan bij die mensen is goed, maar we moeten het uiteindelijk toch oplossen met zn allen.