[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:24

Kikkerpootjes

https://youtu.be/2YZJt_Bw3eo

Steurfilet
https://youtu.be/QE9y_0N4ago

Vis

https://youtu.be/W4fHBVoP4hM

Allemaal dode dieren, beetje zout en voila spierspasmes. Zijn gewoon filets al gesneden dus niet enger of raarder dan uit de supermarkt op het bewegen na.

Niks bijzonders dus, heel normaal.

Ik werk met mensen die op korte termijn overlijden en ja ik heb ook 1 iemand gehad die overeind kwam.

Niet leuk om te zien.

Werd trouwens bij het inslapen van onze hond 9 jaar geleden ook voor gewaarschuwd.

furious

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:28

Maar een stijgende bloeddruk dan? Dat vind ik wel een aparte.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:35

Kip zonder kop zou toch ook nog doorlopen?

Meeste dieren waarbij ik was met inslapen, ging wel rustig. Maar onze kat vond ik toch wel een eng verhaal. Die bleef zijn poten maar bewegen, ook na het laatste spuitje. Dat de dierenarts voor de zekerheid nog maar controleerde of ie wel echt dood was. Ik geloof dat het bijna nog 10 minuten geduurd heeft en prettig is het niet om naar te kijken.

Edit. Ik dacht even wat op te zoeken over kippen zonder kop.. deze kip heeft nog 18 maanden geleefd zonder hoofd: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mike,_de_kip_zonder_kop

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:58

Ik probeer het overlijdingsproces altijd te omschrijven als een shock.

Ik neem aan dat je weet dat als je een slagader doorsnijd je een groot probleem hebt?

Je vaten worden vernauwd, om zo weinig mogelijk door te laten.
Stel er is geen hulp aanwezig en je weet niet wat je moet doen.
Dan gaat je lichaam in shutdown, bloed wordt onttrokken aan je minst bruikbare organen. Je hart, longen en hersenen zijn het belangrijkst.
Je maag, je darmen, benen, armen niet.
Je nieren en je lever daaentegen weer wel dus die blijven ook langer voorzien van bloed.

Blijf je erger doorbloeden zal de toevoer naar je lever en je nieren ook beperkt worden. Als je in deze fase (of eigenlijk iets daarvoor al) gered bent en inmiddels op de operatietafel ligt kan je dus wel al blijvende schade aan die organen hebben.

Dan nu het stervensproces

Spoiler:
Als je dood gaat aan kanker kan je dagen voor je dood al lijkvlekken hebben op je benen.
Je benen zijn niet boeiend meer. Je bent al dagen, soms weken, gestopt met eten want je maag/ darmkanaal kan het niet meer aan.
(Meeste mensen denken altijd als ik stop en eten en drinken dan ga ik dood. Het is andersom, je gaat dood en daarom heb je minder nodig. Je lichaam kan het niet meer verwerken. Meeste mensen met bijv. sondevoeding gaan ook vaker en meer braken. Dus dat wordt langzaam afgebouwd.)

Tijdens het overlijdingsproces verandert de ademhaling. Van heel diep naar heel oppervlakkig en jachtig. (Buik en borstademhaling) En vaak ook totale stop met ademhaling, de zogenaamde Cheyne Stokes. Adem in, adem uit, adem in adem uit, adem in *stop* 10 sec. 20 sec. 30 sec. adem uit. De pauzes duren steeds langer.

Ook kan je gaan rochelen.
We produceren allemaal slijm alleen een stervende slikt dat niet meer dood. Die reflex is weg. Wat je dus hoort is de ademhaling die door het slijm heengaat en nee dat is geen fijn geluid.
Echter stikt de stervende hier niet in!
Bij iemand die overlijdt of overleden is kan het slijm nog even doorlopen en zie je dus een mond of neus vol slijm. Je kan het weghalen, maar het komt net zo hard weer terug en je plaagt er alleen de stervende maar mee.
Je krijgt een spitse neus en een dodenmasker, dit valt echt heel erg op. Omdat bloed niet hard meer stroomt trekt je kleur in je gezicht dus weg.

Dan op het laatste moment gasp je nog.
Ademhalingsbewegingen zonder resultaat, vaak is je hart dan al gestopt en is dit echt het laatste wat je lichaam nog doet.
Kan soms meerdere minuten aanhouden en de borstkas en hoofd kan nog een flink eind overeind komen om 'naar adem' te happen.

Vlak voor of vlak na je dood kan je ook ineens je ontlasting laten lopen. Bij ons hebben bijna alle cliënten altijd wel al een blaascatheter, maar anders wordt dit ook uitgeknepen door de blaas.

Ik heb nu 2 keer gehad dat iemand bij was. 1 iemand waar alsnog de HA bij is gekomen, benauwdheid en angst. Kreeg morfine en 15 minuten later was het gebeurd.
Andere keer had persoon een insult en toen zag ik al dat het foute boel was. Ipv echtgenoot roepen ben ik gebleven en heb tijdens de transitie de hand vastgehouden en blijven praten.
1 keer iemand gehad die overeind kwam. Was voor mij mn 2de cliënt waar ik aanwezig bij was tijdens het sterven en als de echtgenoot zelf niet kalm was gebleven en zijn geliefde vast had gehouden dan weet ik niet wat ik gedaan had. Was mn eerste nacht daar en het ging ineens heel hard. Kwam dus al binnen in een chaotische situatie.

"Gelukkig" gaan de meeste vrij voorspelbaar en ben ik er zelf op voorbereid. Het is dan alleen de familie voorbereiden op wat er komen gaat.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:05

Onali schreef:
Ik probeer het overlijdingsproces altijd te omschrijven als een shock.

Ik neem aan dat je weet dat als je een slagader doorsnijd je een groot probleem hebt?

Je vaten worden vernauwd, om zo weinig mogelijk door te laten.
Stel er is geen hulp aanwezig en je weet niet wat je moet doen.
Dan gaat je lichaam in shutdown, bloed wordt onttrokken aan je minst bruikbare organen. Je hart, longen en hersenen zijn het belangrijkst.
Je maag, je darmen, benen, armen niet.
Je nieren en je lever daaentegen weer wel dus die blijven ook langer voorzien van bloed.

Blijf je erger doorbloeden zal de toevoer naar je lever en je nieren ook beperkt worden. Als je in deze fase (of eigenlijk iets daarvoor al) gered bent en inmiddels op de operatietafel ligt kan je dus wel al blijvende schade aan die organen hebben.

Dan nu het stervensproces

Spoiler:
Als je dood gaat aan kanker kan je dagen voor je dood al lijkvlekken hebben op je benen.
Je benen zijn niet boeiend meer. Je bent al dagen, soms weken, gestopt met eten want je maag/ darmkanaal kan het niet meer aan.
(Meeste mensen denken altijd als ik stop en eten en drinken dan ga ik dood. Het is andersom, je gaat dood en daarom heb je minder nodig. Je lichaam kan het niet meer verwerken. Meeste mensen met bijv. sondevoeding gaan ook vaker en meer braken. Dus dat wordt langzaam afgebouwd.)

Tijdens het overlijdingsproces verandert de ademhaling. Van heel diep naar heel oppervlakkig en jachtig. (Buik en borstademhaling) En vaak ook totale stop met ademhaling, de zogenaamde Cheyne Stokes. Adem in, adem uit, adem in adem uit, adem in *stop* 10 sec. 20 sec. 30 sec. adem uit. De pauzes duren steeds langer.

Ook kan je gaan rochelen.
We produceren allemaal slijm alleen een stervende slikt dat niet meer dood. Die reflex is weg. Wat je dus hoort is de ademhaling die door het slijm heengaat en nee dat is geen fijn geluid.
Echter stikt de stervende hier niet in!
Bij iemand die overlijdt of overleden is kan het slijm nog even doorlopen en zie je dus een mond of neus vol slijm. Je kan het weghalen, maar het komt net zo hard weer terug en je plaagt er alleen de stervende maar mee.
Je krijgt een spitse neus en een dodenmasker, dit valt echt heel erg op. Omdat bloed niet hard meer stroomt trekt je kleur in je gezicht dus weg.

Dan op het laatste moment gasp je nog.
Ademhalingsbewegingen zonder resultaat, vaak is je hart dan al gestopt en is dit echt het laatste wat je lichaam nog doet.
Kan soms meerdere minuten aanhouden en de borstkas en hoofd kan nog een flink eind overeind komen om 'naar adem' te happen.

Vlak voor of vlak na je dood kan je ook ineens je ontlasting laten lopen. Bij ons hebben bijna alle cliënten altijd wel al een blaascatheter, maar anders wordt dit ook uitgeknepen door de blaas.

Ik heb nu 2 keer gehad dat iemand bij was. 1 iemand waar alsnog de HA bij is gekomen, benauwdheid en angst. Kreeg morfine en 15 minuten later was het gebeurd.
Andere keer had persoon een insult en toen zag ik al dat het foute boel was. Ipv echtgenoot roepen ben ik gebleven en heb tijdens de transitie de hand vastgehouden en blijven praten.
1 keer iemand gehad die overeind kwam. Was voor mij mn 2de cliënt waar ik aanwezig bij was tijdens het sterven en als de echtgenoot zelf niet kalm was gebleven en zijn geliefde vast had gehouden dan weet ik niet wat ik gedaan had. Was mn eerste nacht daar en het ging ineens heel hard. Kwam dus al binnen in een chaotische situatie.

"Gelukkig" gaan de meeste vrij voorspelbaar en ben ik er zelf op voorbereid. Het is dan alleen de familie voorbereiden op wat er komen gaat.

Veel wist ik wel al, maar mooi uitgelegd ! Waarom dan die spitse neus?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:14

Weet ik niet zeker, denk dat het vooral met optisch bedrog te maken heeft, je kleur trekt weg in combinatie met ontspannen spieren.
Want na overlijden trekt dat weer weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:16

Ik ken wel meer mensen die op het einde een spitse neus kregen, zowel kanker als aids slachtoffers in hun laatste weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:17

Interessant...
Toch, als ik dit zo lees dan denk ik waarom moeten wij dit leed doormaken? Waarom moeten we echt tot het eind “op gaan”? Merkt degene die aan het overlijden is hier niks meer van, of?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:22

Vaak glijden ze in een coma, op hetgeen ik genoemd heb, dus maken ze niet veel meer mee. Wel merk je soms dat ze reageren als het (te) druk is in de kamer met familie. Dan leggen we ook uit dat je gewoon rustig moet zijn en altijd in gedachte houden dat niemand weet of de stervende iets mee krijgt en je er dus altijd vanuit moet gaan DAT ze iets meekrijgen.

Het kan zelfs enkele dagen tot een week aanhouden.
Voor de familie een uitputtingsslag en het ziet er dan ook mensonterend uit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:58

Wauw, wat een waardevolle informatie!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:00

Heel interessant! Bedankt voor het delen :)

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:21

Ik lees stiekem mee maar ik wil er nu ook 1 delen die ik nog niet voorbij heb zien komen.

https://youtu.be/tO1KaFolbrE

Is van Dumpertreeten, vanaf 45 seconden ongeveer.
Een jongen zijn oksel wordt doorboord maar op echt een hele vieze wijze. Geen bloed maar ik vond het zo goor.
De rest van de aflevering zitten nog wel meer lugubere dingen in, vooral het laatste filmpje. Armpje drukken gone wrong zal ik maar kort en bondig zeggen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:43

Sorry maar dat is niet luguber msar gewoon smerig en ranzig :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:24

Owh die van de boot springt.. echt ranzig. Die armpje drukken dat geluid

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:26

Onali schreef:
Kikkerpootjes

https://youtu.be/2YZJt_Bw3eo

Steurfilet
https://youtu.be/QE9y_0N4ago

Vis

https://youtu.be/W4fHBVoP4hM

Allemaal dode dieren, beetje zout en voila spierspasmes. Zijn gewoon filets al gesneden dus niet enger of raarder dan uit de supermarkt op het bewegen na.

Niks bijzonders dus, heel normaal.

Ik werk met mensen die op korte termijn overlijden en ja ik heb ook 1 iemand gehad die overeind kwam.

Niet leuk om te zien.

Werd trouwens bij het inslapen van onze hond 9 jaar geleden ook voor gewaarschuwd.

Raar gezicht die vis... En die kikkers.

Ik zou me echt lam schrikken als een lijk beweegt.

Heb al eens een paard zien stuiptrekken na het inzakken het was dat de dierenarts zei dat ze al dood was. Ik dacht van niet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:47

Mijn hond heeft dat ook gehad bij inslapen..
Dierenarts had net gecheckt of het hart niet meer klopte toen hij ineens naar adem begon te snakken.
Bleek uiteindelijk de middenrif te zijn die steeds aanspande..
Zag er zo sneu uit...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 11:37

Met die arm, hij kijkt gewoon verbaasd iehw, is het wel echt?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:14

Cinnepin schreef:
Met die arm, hij kijkt gewoon verbaasd iehw, is het wel echt?

Flink Dronken. Maar echt lijkt het wel.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:03

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:38

Ik ging er sowieso al niet in.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:46

Ik las dat bericht gisteren. Brrrr
En ze breken ook allebei op dezelfde plek af. Moet je toch niet aan denken.

Ik weet dat Walibi ook zoiets heeft. (alleen zit je dan met je gezicht naar binnen en niet naar buiten)
Hopelijk houden ze die goed in het onderhoud.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:48

Toevallig net hier de kermis gehad met zo'n ding.
:=

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:48

Hier in West-Europa hoef je je geen zorgen te maken om dit soort attracties in een pretpark. Dat wordt allemaal heel streng gecontroleerd en heel goed onderhouden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:53

Ghostattack schreef:
Hier in West-Europa hoef je je geen zorgen te maken om dit soort attracties in een pretpark. Dat wordt allemaal heel streng gecontroleerd en heel goed onderhouden ;)

Maar die in Oezbekistan stond er pas net 4 maanden. Die was dan splinternieuw?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:57

En dat kind wat een paar jaar geleden onthoofd werd door een net in een waterglijbaan.

Was ook gewoon een Westers land.