Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:40

SusanH schreef:
Ik kreeg per uur. Sommige mensen rondden af naar boven. Anderen niet. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Maar jeetje fooi aan je reisleiding serieus? Je betaalt toch al flink om naar een ver land op reis te gaan? Ik ben nog nooit met zo'n reis mee geweest dus er gaat een wereld voor me open. Wel sneu dat dat geld dus niet bij de hardwerkende medewerkers terecht komt, of de mensen die via de reisorganisator geboekt worden voor tripjes ed.

Het is een beetje als in restaurant. Als iemand echt onwijs zijn/haar best voor je heeft gedaan en het een top ervaring heeft gemaakt, lijkt een extra dankjewel mij prima op zijn plaats. Zeker aangezien het geen vetpot is...

Ik geloof dat voor een tiendaagse reis je gemiddeld 1200 op een verre bestemming krijgt? Correct me if I’m wrong! Wil geen leugens de wereld brengen. Lijkt veel, maar ze werken 24/7. Je bent altijd aan het entertainen.

poes

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:44

En die leeuwen worden later voor grof gehad door rijke toeristen afgeschoten. Sowieso nooit naar kattenopvangen gaan waar je katten mag verzorgen! Deze kunnen nooit terug in het wild.

Bedragen noemen heeft echt geen zin. Onze begeleider deed dit werk vrijwillig bvb en vroeg ook niet actief om fooi.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:06

Actief om fooi vragen vind ik echt not done. Wij ronden af naar een rond bedrag als we lekker hebben gegeten en de service goed was. Zoals gezegd dus geen ervaring met verre reizen. Maar ik vind het bijzonder om te lezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:41

liekec schreef:
Nou ik ben blij dat bij ons op werk gewoon op een kaart staat 'Liefs, je collega's' IPV dat elke persoon an sich wil pronken met 'Ik heb wel bijgedragen en de rest niet hoor!!!'... Wat een sfeer heb je dan als collega's :o

En dan weten wij ook heus wel onderling wie er wel en niet mee hebben gedaan, je kan zelf wel nagaan met wie je wel en niet een goede band hebt. Maar om dat nou zo expliciet te moeten vermelden lijkt me echt zo onnodig en sfeerverpestend..

Ik ben ook wel benieuwd waarom mensen zo graag duidelijk willen dat zij wel wat ingelegd hebben / meer ingelegd hebben. Het gaat toch om dat diegene uiteindelijk word bedankt en niet dat jij de 'eer' krijgt of zoiets?

Zo mee eens :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:02

SusanH schreef:
Actief om fooi vragen vind ik echt not done. Wij ronden af naar een rond bedrag als we lekker hebben gegeten en de service goed was. Zoals gezegd dus geen ervaring met verre reizen. Maar ik vind het bijzonder om te lezen.

Ik vind ‘naar boven afronden’ ook heel gierig als je daarmee bedoelt dat je dus van 78,5 euro bvb naar 80 gaat. Voor echt goede service geef ik zelf zeker meer. Eigenlijk tot 10% in België of nederland. Op dure etentjes is dat dus ook gewoon veel. Maar ik heb aan de andere kant gestaan: en je verdient echt niet veel per uur, en er zijn zeker nog mensen die in deze bedragen tippen.
Ook toen ik niet veel te besteden had trouwens. Het is gewoon een andere kijk op fooi.

Bij reizen zou ik het ergens ook beter vinden als het gewoon in de prijs zat maar anderzijds geeft het je wel de vrijheid om te tippen naar tevredenheid. Zeker bij buitenlandse gidsen is het soms nodig dat ze weten dat verdienste afhangt van kwaliteit. De reisorganisatie garandeert zo eigenlijk een stukje kwaliteit die anders moeilijker te controleren en garanderen is.
Het lastige is dat er door reisorganisaties niet altijd duidelijk over gecommuniceerd wordt en al helemaal niet over wat dan redelijke bedragen zijn. Wat dat betreft zijn de states wel makkelijker.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:03

Actief om fooi vragen in een land waar het deel van je loon is vind ik echt niet gek. Want veel mensen weten het niet en willen best iets geven, maar denken er niet aan. Onder 'actief vragen' versta ik dan gewoon een bordje met een kaartje ofzo hoor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:11

Ik vind het ook altijd raar dat mensen de lokale prijs willen betalen voor iets. Zelf bedenk ik altijd wat ik iets waard vind en ik pingel niet verder van de prijs af dan dat. Dus in arme landen betaal ik vaak ‘te veel’ voor souveniertjes ed.
Omgekeerd ga je in Noorwegen toch ook niet zeggen dat iets goedkoper moet omdat het thuis ook maar zoveel kost?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:21

poes schreef:
Ik vind het ook altijd raar dat mensen de lokale prijs willen betalen voor iets. Zelf bedenk ik altijd wat ik iets waard vind en ik pingel niet verder van de prijs af dan dat. Dus in arme landen betaal ik vaak ‘te veel’ voor souveniertjes ed.
Omgekeerd ga je in Noorwegen toch ook niet zeggen dat iets goedkoper moet omdat het thuis ook maar zoveel kost?

Deze beredenatie is echt krom...

Als jij wil betalen wat er lokaal betaald wordt dan betaal je in Noorwegen toch juist meer dan dat je thuis betaald?

Dus dan heeft thuis er toch niks mee te maken.

Ik doe trouwens niet aan fooi :n
Noem mij gierig maar ik zie niet in waarom ik fooi moet geven voor iemand die gewoon betaald krijgt. Mensen betalen mij ook geen fooi en ook ik ren de benen onder mijn lijf vandaan hoor :j
Bij wijze van spreken want ik zit op kantoor, maar toch.

Als er, zoals in de USA of in zuid Europa, echt geleefd wordt van fooi dan vind ik het echt anders en geven wij ook wel mooie fooien. Maar in landen waar je gewoon salaris krijg begin ik er echt niet meer aan :n

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:38

Ik vind dat ook nog afhangen van de service.

Ik was ooit in de States bij een Italiaan. Lang wachten, personeel kortaf, lauw eten en niet echt lekker etc.

Aan het einde krijg je dan een bonnetje met twee percentages voor fooi. Kun je zelf aangeven wat je het waard vind. Nou, dat was de enige keer dat ik zelf wat opgeschreven heb en niet een van de voorgestelde percentages.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:41

Ik vraag me af hoeveel mensen die hier een mening hebben over fooi geven, wel eens in een 3e wereldland zijn geweest. Je bent gewoon, sorry, echt een naar persoon als je moeilijk gaat doen over enkele euro's die voor locals veel meer waard zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:45

Groot gelijk luxorvalkje.

Mdh: Ok die kun je evengoed omdraaien ja. Maar ik vind het dus best vreemd dat mensen soms echt extreem weinig willen betalen voor iets wat westerse kwaliteit heeft zeg maar in armere landen. Ik probeer daar altijd redelijk in te zijn. In Uganda ging het dan bvb over 25-50 cent. Voor ons een peulschil maar voor hen wel echt de moeite.

Casperzazoe: precies dat. Als je merkt dat de chauffeurs nooit mee eten of drinken, betaal je toch gewoon hun cola eens of eten. Dan ben je 1-5 euro kwijt en hebben die mensen echt een gouden avond. Of nog beter: je tipt gewoon naar eigen norm en je bezorgt ze een mooi inkomen. Sommige dingen zijn in Afrika net zo duur als hier.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:04

Ik heb één keer belachelijk hoog getipt. Was een dag in Hong Kong en had nog flink wat dollars over, maar niet genoeg om later de moeite voor het omwisselen te doen. Denk pakweg 30 euro ofzo. In de laatste taxirit alles aan de chauffeur gegeven (was een ritje van omgerekend 5 euro) en meneer keek me aan alsof ik hem mijn eerstgeborene had gegeven.

In Nederland tip ik eigenlijk niet, vind ik echt onzin.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:13

poes schreef:

Afdingen is juist een gewoonte in sommige landen. Daar overvragen ze bewust extreem veel en het afdingspel zorgt dat je ergens in het midden uit komt. Het is echt niet dat je de locals daarmee uitknijpt als ze beginnen met een tien keer hogere waarde dan je in Nederland voor zo'n zelfde houtsnijwerkje o.i.d. zou betalen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:16

Ja dat klopt. In Marokko bvb is het zo. Maar dan nog probeer ik altijd in gedachten te houden wat ik het zelf echt waard vind (zonder tussenhandelaren ed. ).
Ik heb ooit in Marokko overigens een erg scherpe prijs onderhandeld voor een taxi. Eenmaal onderweg controleerde ik de route met een offline kaart, die klopte. De rit was veel verder en drukker dan verwacht. Bij aankomst vond ik de overeengekomen prijs niet fair meer en gaf ik meer. Dat soort dingetjes bedoel ik.

Ugandezen vragen uiteraard meer aan een toerist. Maar ze zijn zo wanhopig om geld vaak dat ze met een bod van 50 cent voor een mooi beeldje ook akkoord gaan. Daar koop je net een fles water mee. Dan ben je echt een banketstaaf als je dat doet vind ik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:57

poes schreef:

Maar er zijn goede redenen voor om het niet te doen. En dan doel ik voornamelijk op meer betalen in een arm(er) land.

Lokale mensen gaan toeristen zien als wandelende portemonnees. Hierdoor zullen veel locals zich aangetrokken voelen om in toerisme te gaan werken. Hierdoor kan een deel van de lokale cultuur verwesterd raken. Dit is heel erg zonde want dit soort landen hebben een erg matig beleid als het gaat om behoud van cultuur. Ook zet dit aan tot kinderarbeid (dit is in de veel armere landen wel). Mensen krijgen door dat er veel geld te verdienen is in toerisme en zijn eerder geneigd kinderen uit school te houden, ze kunnen immers geld verdienen in plaats. Hierdoor blijft een land ook minder welvarend.

Het klinkt extreem omdat het voor ons een paar euro meer is maar helaas is dit wel de realiteit. Een eerlijke prijs is niet alleen voldoende betaald krijgen, maar ook niet te veel!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 01:16

Ook goed punt! Om deze redenen zal ik nooit een kidn iets geven in arme landen. Ook niet fooi om even te helpen bvb. School is belangrijker idd.

De andere vind ik lastiger. Wie zijn wij om te bepalen of een cultuur moet behouden blijven of verwestersen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 01:41

Ooooo, ik moet nu toch wel behoorlijk op m'n handen blijven zitten om geen betoog te houden over hoe problematisch en achterhaald zo'n neokolonialistische houding is. :o Hoezo zouden we deze mensen arm moeten houden? Zodat wij ons goed kunnen voelen over onszelf als wij ze bij Gods gratie een paar euro toestoppen? Zodat wij ons goed kunnen voelen als wij voor een paar euro met ze op de foto gaan, alsof het een stel objecten zijn onder het mom van "lekker cultuur snuiven"? Zodat een paar goede doelen weer met een zielig verhaaltje een paar ruggen binnen kunnen harken die net niets uithalen? Zodat we voorkomen dat de economie te zeer geïndustrialiseerd raakt en het kan concurreren met ons? We zeggen toch ook niet van mensen in de bijstand dat we ze maar niet moeten helpen, want stel dat zij ook opeens een Mercedes kunnen betalen? (Dat is immers de achterliggende, impliciete gedachte van dit denken: zolang wij rijker zijn dan zij, houden we ze onder de duim.)

Ik ben geen voorstander van mensen zonder meer excessief veel geld toestoppen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat het ontwrichtend werkt voor de maatschappij an sich en het gat vergroot tussen haves en have-nots, en dat dat soort incidentele giften ook geen duurzame bijdrage zijn. Maar dat staat echt compleet los van de vraag of ik graag mensen in dierenhuiden met een assegaai rond zie lopen, want dat doe ik namelijk niet, en zeker niet in de context van toeristische attracties. Wij lopen toch ook niet meer in de klederdracht van de 19de eeuw, dus wie zijn wij om te vinden dat "exotische" culturen dit wel zouden moeten? Wat dat aangaat hebben "wij" ook geen heel sterk beleid voor het behoud van "onze cultuur", wat die ook moge zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:42

Mkango schreef:
Ooooo, ik moet nu toch wel behoorlijk op m'n handen blijven zitten om geen betoog te houden over hoe problematisch en achterhaald zo'n neokolonialistische houding is. :o Hoezo zouden we deze mensen arm moeten houden? Zodat wij ons goed kunnen voelen over onszelf als wij ze bij Gods gratie een paar euro toestoppen? Zodat wij ons goed kunnen voelen als wij voor een paar euro met ze op de foto gaan, alsof het een stel objecten zijn onder het mom van "lekker cultuur snuiven"? Zodat een paar goede doelen weer met een zielig verhaaltje een paar ruggen binnen kunnen harken die net niets uithalen? Zodat we voorkomen dat de economie te zeer geïndustrialiseerd raakt en het kan concurreren met ons?.

Ik snap niet echt wat je hier probeert te zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:47

poes schreef:

In Noorwegen betaal je dan toch gewoon de prijs die er voor staat? Ik vind meer betalen eigenlijk ook niet echt slim. Zo hou je juist in stand dat die domme toeristen vast wel meer gaan betalen. En dat je bij de toeristen moet zijn om aan je (makkelijk verdiende) geld te komen. Gewoon je handje ophouden.

Ik vind het krom dat de mensen die daar je reis begeleiden niet gewoon betaald krijgen naar waarde door hun werkgever of door de reisorganisatie waardoor ze (als zzp?) ingehuurd worden. Je bent niet gierig als je geen fooi geeft. Je bent gierig als je je werknemers niet betaalt wat ze werkelijk waard zijn. En die kwaliteit kun je ook op andere manieren waarborgen, door bijvoorbeeld een tevredenheidsonderzoek te houden onder je klanten, of een korte enquete in te laten vullen tegen het einde van de reis.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:48

Danique_G schreef:
Mkango schreef:
Ooooo, ik moet nu toch wel behoorlijk op m'n handen blijven zitten om geen betoog te houden over hoe problematisch en achterhaald zo'n neokolonialistische houding is. :o Hoezo zouden we deze mensen arm moeten houden? Zodat wij ons goed kunnen voelen over onszelf als wij ze bij Gods gratie een paar euro toestoppen? Zodat wij ons goed kunnen voelen als wij voor een paar euro met ze op de foto gaan, alsof het een stel objecten zijn onder het mom van "lekker cultuur snuiven"? Zodat een paar goede doelen weer met een zielig verhaaltje een paar ruggen binnen kunnen harken die net niets uithalen? Zodat we voorkomen dat de economie te zeer geïndustrialiseerd raakt en het kan concurreren met ons?.

Ik snap niet echt wat je hier probeert te zeggen.

En waarom je hier in eens over begint

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:59

Kan het nu weer over gierige acties gaan? Open maar een apart topic over onderbetaalde reisleiders en hand ophoudende locals

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:37

Oh ik weet er wel 1 die in het straatje past.

Ooit, jaren geleden, hielp ik een kennis met hobbybeurzen; stand opbouwen en kassa draaien, stand bevoorraden tijdens de beurs...anyway. Laatste avond gingen we dan met zn allen uit eten. In dit geval waren we met zn 2en dus met 2 man naar het restaurant.
Die man verhalen vertellen over de landen waar ze geweest waren op vakantie etc. Komt op een gegeven moment een trip naar Egypte ter sprake. Hadden ze een hotel gekregen die omgerekend 2 gulden 50 ( zeg maar 2 euro 50 nu) per nacht per persoon kostte. Hotel was vergelijkbaar met het Bastion hotel qua luxe zeg maar; soort middenmoter. Zo'n zelfde kamer kostte hier in Nederland destijds gewoon 100 tot 120 per nacht per persoon........vond hij die 2, 50 te duur, want dat kon in zo'n land veel goedkoper. Heeft die zn vrouw meegesleept naar 1 of ander shabby hotelletje omdat die omgerekend maar 50 cent kostte.
En dat vol trots vertellen, want zo hey; had hij daar even een nog mooiere deal uitgehaald.

Een van de weinige keren dat mijn mond letterlijk open viel van oprechte shock.....man man man serieus; je zat al spotgoedkoop en netjes, maar je gaat in een verlopen hotel zit omdat dat maar 50 cent kost?
Het was dat het mn werkgever was, anders had ik het gezegd ook. Nu heb ik het gehouden bij zeggen dat ik het toch echt bij het eerste hotel gehouden had, omdat die ook geen drol kostte.

Ergens verbaasde me het verhaal ook niet; die man was ook echt een gigantische krent....een menselijke Dagobert, maar dan zonder het pakhuis vol geld.

Hij is er ook zo een die in zulke landen af zal dingen op een item die hier bv 30 euro kost, waar daar omgerekend 5 euro voor gevraagd wordt, maar dan nog afdingen om er 3 euro van te maken. Om dan bij thuiskomst op te scheppen hoeveel goedkoper ze dat item wel niet gekregen hebben in vergelijking tot hier.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:17

De ex van een vriend van ons; ze woonden al paar jaar samen in een koophuis. Zij heeft nooit een cent meebetaald aan de verbouwing van het huis of de hypotheek. Zij ging vreemd (met zijn beste vriend, heel classy) en ze gingen uit elkaar, maar hij moest haar wel uitkopen en de overwaarde delen. Heeft hem duizenden euro's gekost.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:20

black_kelpie schreef:
De ex van een vriend van ons; ze woonden al paar jaar samen in een koophuis. Zij heeft nooit een cent meebetaald aan de verbouwing van het huis of de hypotheek. Zij ging vreemd (met zijn beste vriend, heel classy) en ze gingen uit elkaar, maar hij moest haar wel uitkopen en de overwaarde delen. Heeft hem duizenden euro's gekost.

Dat is niet alleen gierig :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:42

Oh ik bedenk er ook net 1 nu het over exen gaat. Toen mijn vriend 6 jaar terug uit elkaar ging met zijn ex was ze heel toegefelijk. Ze hadden net 8 maand een koophuis maar die 8 maand moest hij haar niet uitkopen. Mooi geregeld zou je denken :D

Nou, tot de dag dat ze ging verhuizen. Ze hadden altijd gesplitte rekeningen gehad maar bij de verhuis vatte ze dat op als gemeenschappelijk. Mijn vriend komt dus terug van het werk. Volledig splinternieuwe kookpottenset a €500 die hij net had aangekocht had ze mee, er lag nog een oude tefalpan zonder tefal en een kookpot die niet op inductie kon. Van zijn glazencollectie had ze netjes de helft mee, terwijl zij daar ook 0,0 aan had meebetaald. Dus wijnglazen, cocktailglazen etc. De nieuwe tv die hij had betaald had ze ook mee en de beeldbuis had ze laten staan. Noem maar op. Nou, uiteindelijk was die 8 maand uitkopen goedkoper geweest dan alles opnieuw te gaan halen. Zelfs van het bestek en borden (wat wederom niet door haar was aangekocht) had ze netjes de helft mee. Wij hebben nu in huis bv 3 soepkommen, 2 tapasbordjes, 3 metalen cocktailrietjes etc :')