Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:18

Waarom vind je dat er niets aan gezonde levensstijl wordt gedaan? Er wordt hard gewerkt in de levensmoddelenindustrie aan suiker, zout en vetreductie, de school van mijn dochter heeft schoolfruit, ze leren al als kleuter over bewegen en gezond eten. Hoe betuttelend moet de overheid daarin worden?
Ook met de lockdown werd hier nog wel gezegd een ommetje te maken, waar dat in de landen om ons heen niet zo was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:25

@Esperanza: Er word naar mijn idee genoeg aan een gezonde leefstijl gedaan. Je mocht hier idd net zoals wat Miran zei naar buiten om een ommetje te maken.
Er werden meer fietsen verkocht.
https://nos.nl/artikel/2372013-de-fiets-beleeft-een-topjaar-ondanks-en-dankzij-de-coronacrisis

Mensen zijn gezonder gaan leven tijdens de corona crisis
https://www.onvz.nl/over-onvz/nieuws-en-pers/nieuws-en-persberichten/30-03-2020-groot-deel-nederlanders-leeft-gezonder-ten-tijde-van-corona

Er zijn leefstijlinterventies in het leven geroepen. Hierdoor leer je bewuster te leven en te kijken naar je voedings en leefpatroon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:27

In achterstandswijken word al meer dan tien jaar een project gedaan waarbij vooral allochtone jongeren via een heel programma leren om gezonder te leven. Overgewicht is in die wijken met 10 % afgenomen. Ja de regering kan meer doen maar zo kun je overal de regering de schuld van geven. Dingen die goed uitpakken , bvb langer zwangerschapsverlof of verlagen van belastingen hoor je niemand over maar o wee wanneer het minder goed uitpakt.
Zet verdorie de schouders er onder allemaal ipv zo te miepen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:34

Oh, dat in NL beweging goed gepromoot werd en in andere landen niet is niet helemaal waar. Hier in Oostenrijk werd tijdens de lockdown heel dringend opgeroepen om vooral naar buiten te gaan om te sporten. Dat was zowat in ieder comercial blok op de radio.

Er wordt qua voeding/ levensstijl in heel de EU niets anders gedaan als normaal, dacht ik, terwijl al snel duidelijk werd dat overgewicht en Corona niet best samen gaan. Mijn moeder heeft ook veel overgewicht en toen ik haar er op wees dat dat een groot risico was met Corona, was ik ‘niet lief’.

Ik zet ook mijn schouders er onder. Ik was in een onderzoeksproject :D ik heb braaf bloedjes afgestaan. Ik ga af en toe braaf testen. Niet 3x in de week zoals ze willen, maar ik vind het goed zo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:41

Ik ben het wel met Esperanza eens hoor, de overheid heeft een enorme kans laten liggen om een gezonde leefstijl te promoten.
purny schreef:
Er zijn leefstijlinterventies in het leven geroepen. Hierdoor leer je bewuster te leven en te kijken naar je voedings en leefpatroon.

Oh ja, de nieuwste hype en melkkoe van de fysiotherapeuten :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:44

Achterom schreef:
Ik ben het wel met Esperanza eens hoor, de overheid heeft een enorme kans laten liggen om een gezonde leefstijl te promoten.
purny schreef:

Niet van de fysiotherapeuten hoor… Het is een idee van de overheid en verschillende mensen kunnen dit uitvoeren.
https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... ie-gli-zvw

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:50

Mijn nicht in Italie heeft een maand of 2 in haar appartement gezeten met gezin zonder naar buiten te mogen.
De ontwikkelingen in de levensmiddelenindustrie zijn al begonnen voor de Corona. Ik werk nu 10 jaar bij mijn werkgever en ik schat in dat we zo’n 50% minder suiker in onze producten gebruiken, en onze collega van een andere vestiging is hard bezig met manieren voor zout reductie. Dit is alleen veel minder zichtbaar dan degenen die hard in de social media roepen dat er geen betere levensstijl gepromoot wordt…

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:51

Achterom schreef:
purny schreef:

Dit programma duurt 2 jaar en helpt bij mij dus wel veel beter dan een half uurtje bij een diëtist elke maand en daar op een weegschaal gaan staan. Afvallen is ook niet iets wat je 1 2 doet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:08

verootjoo schreef:
Achterom schreef:

Niet van de fysiotherapeuten hoor… Het is een idee van de overheid en verschillende mensen kunnen dit uitvoeren.
https://www.zorginstituutnederland.nl/V ... ie-gli-zvw

Weet ik wel. Punt is, ik vind dit zo vreselijk inconsequent beleid. Of eigenlijk is het niet eens echt beleid, ze gooien er weer eens een middel in, wat dan ook nog eens wordt vergoed. Afvallen bij de sportschool, of bij een gewichtsconsulent wordt niet vergoed.
Maar omdat de diëtist en/of de fysio het doen, wat vaak ook nog veel duurder is, wordt het wel vergoed. Behalve het sportdeel natuurlijk, dat moet je dan wel weer zelf betalen.
Dit is op dit moment enorm populair, totdat de hype er weer af is, het is allemaal zo korte termijn en zo vreselijk visieloos beleid.
Het is maar een middel, maar zo lang je het niet integraal aanpakt gaat het allemaal weinig uithalen ben ik bang.

Purkii

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:11

weet iemand of er bij besloten feesten in de horeca ook een coronapas getoond moet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:14

Purkii schreef:
weet iemand of er bij besloten feesten in de horeca ook een coronapas getoond moet?

Ik draai je vraag even om: waarom zou het niet moeten?

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:16

Geen idee, de logica van de regels zijn geregeld niet te snappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:17

Purkii schreef:

Welke logica van "de coronacheck geldt voor alle horeca" begrijp je dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:22

Purkii schreef:

Wat is er niet duidelijk aan coronapas geldt voor alle horeca?

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:23

Rustig maar, het was gewoon even een vraag.
Ik heb de persco niet gezien en hoorde van hier en daar wat, dus dacht vraag het even.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:35

Spenk schreef:
Purkii schreef:

Genoeg zaken in de horeca die er niet aan mee doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:36

loriene schreef:
Spenk schreef:

Genoeg zaken in de horeca die er niet aan mee doen.

Dat ze niet meedoen betekent niet dat de regel niet voor hen geldt...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:36

Ben ook erg benieuwd hoe erg ze gaan controleren. Als ze dat niet doen houdt niemand zich er meer aan na een paar weken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:37

MarlindeRooz schreef:
Ben ook erg benieuwd hoe erg ze gaan controleren. Als ze dat niet doen houdt niemand zich er meer aan na een paar weken.

Dat vond ik nogal frappant in de toelichting... de horeca moet zelf gaan controleren, de gemeente krijgt extra geld voor handhavers die de horeca weer gaan controleren.
Daar vond ik wel wat van.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:38

Spenk schreef:
Purkii schreef:

Bijvoorbeeld, dat we wel naar de sauna mogen, maar dan zouden we daar niet mogen eten zonder bewijs of test? Maar wel bij elkaar in een cabine zitten..
Dus nee het is zeker niet duidelijk.
Mag ik wel zo de Hema in, maar er niet gaan zitten voor een kop thee..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:38

Ja inderdaad, ze schreeuwen heel hard en de antivaxxers omarmen ze. Maar prima, laat er maar een lijst komen van horeca die alles zonder controle binnen laat. Dan is er keuze zodat je zeker weet dat je ergens zit waar de regels worden nageleefd. En een zooi artiesten zitten nu ook op Twitter al te zeggen dat ze niet meedoen. Prima.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:41

bigone schreef:
Ja inderdaad, ze schreeuwen heel hard en de antivaxxers omarmen ze. Maar prima, laat er maar een lijst komen van horeca die alles zonder controle binnen laat. Dan is er keuze zodat je zeker weet dat je ergens zit waar de regels worden nageleefd. En een zooi artiesten zitten nu ook op Twitter al te zeggen dat ze niet meedoen. Prima.

Maar waarom ben tot de 24ste niet gevaarlijk om ergens zo te gaan lunchen, en dan vanaf de 25ste ben ik na maanden ineens staatsgevaarlijk en moet ik een test. Zonder klachten, en wat zei rutte, testen zonder klachten heeft geen zin. En wat zegt mijn huisarts, een test zonder klachten heeft geen zin..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:41

Er wordt nu ook niet gecontroleerd op 1,5 meter binnen in de horeca. Ook die formulieren met contactgegevens hoeven op veel plekken niet meer. Dus denk dat het met die check hetzelfde gaat zijn. Dat verwatert vanzelf.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:43

Achterom schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat vond ik nogal frappant in de toelichting... de horeca moet zelf gaan controleren, de gemeente krijgt extra geld voor handhavers die de horeca weer gaan controleren.
Daar vond ik wel wat van.

Ik ook, dat geld hadden ze beter kunnen gebruiken als tegemoetkoming in de kosten voor de horeca die de controle uit moet voeren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:47

Wij zijn in Ierland op vakantie geweest, waar je al voor alle horeca binnen de QR code moest scannen, stelt echt niets voor, kost heel weinig extra tijd.