Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:48

Sheran schreef:
Nouja, in zekere zin zouden ze zo kunnen versoepelen dat je weer bij ouders/grootouders/risicogroepen op visite mag. En dat houdt dan misschien dus wel in dat andere maatregelen weer even moeten wachten omdat het een extra risico met zich meebrengt :)

Dit zullen ze vast niet met school combineren. Neem aan dat ze eerst willen zien of de besmettingen oplopen door de schoolopening. Als je vanalles tegelijk weer gaat losgooien dan kun je niet eens berekenen waardoor het eventueel weer fout ging.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:51

Sheran schreef:
Sizzle schreef:
Het probleem met bezoek is niet zozeer dat je afhankelijk bent van de regering en de regels maar vooral van je eigen risico afweging. Als jij in je eigen huis ‚stiekum‘ je ouders knuffelt komt echt niemand je arresteren. Het is dan aan jou en je ouders om een afweging te maken.
Zelfs als de overheid zegt: alles weer normaal, dan betekend dat niet dat het virus weg is.

Zo zullen wij voorzichtiger zijn bij mijn schoonouders dan bij mijn ouders kwa risico groep.

Nouja, in zekere zin zouden ze zo kunnen versoepelen dat je weer bij ouders/grootouders/risicogroepen op visite mag. En dat houdt dan misschien dus wel in dat andere maatregelen weer even moeten wachten omdat het een extra risico met zich meebrengt :)

Dat is gewoon toegestaan met max 3 personen.

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:12

Site van het RIVM: Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder, of mensen met een kwetsbare gezondheid. En dan heb ik het nog niet eens over de verpleeghuizen.

Iemand komt waarschijnlijk niet binnen om je een boete te geven, maar het is toch overduidelijk niet de bedoeling en hier kan dus wel een versoepeling in komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:13

Van de week was juist het bericht dat bezoek bij zelfstandig wonende 70+ers weer mocht. 1 of 2 vaste personen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:15

Heb je daar een bron van? Het staat nog niet op de site van het RIVM :)

Er was in 1 of ander onderzoek ook een versoepelingsoptie dat de 1,5 meter niet meer zou gelden bij familie in de eerste graad. Dat lijkt me persoonlijk een hele fijne om eerst te doen :j Voor alle eenzame ouderen en jongeren :)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 05-05-20 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:16

LadyMadonna schreef:
Van de week was juist het bericht dat bezoek bij zelfstandig wonende 70+ers weer mocht. 1 of 2 vaste personen

Vaste volwassen bezoekers die afstand kunnen behouden dus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:18

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:21

Sanquin heeft miljoen tests (binnenkort) beschikbaar om aan te tonen of iemand antistoffen tegen covid19 heeft.

https://nos.nl/l/2332885

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:26

Bedankt voor de links.

En wat fijn Tienus!

Gewoon even een interessevraagje: gaan jullie het echt volhouden/zien jullie het echt zitten om van iedereen die niet tot je directe gezin behoort bijvoorbeeld een jaar lang 1,5 meter afstand te houden? Opa's, oma's, ouders, andere mensen die je veel waard zijn? Of bijvoorbeeld, als je alleen woont, tot mensen in het algemeen? (ik woon alleen maar heb inmiddels gelukkig wel iemand met wie ik eens in de paar weken af kan spreken en dan komen we gewoon dichter bij elkaar).
Gewoon interesse hoor, ik wil niet veroordelen of zielig doen of wat dan ook, ik vraag het me gewoon af :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:28

Ik ga 1 keer per week naar mijn ouders. Niet knuffelen of de standaard zoenen geven en gepaste afstand.
Ik heb dat gewoon nodig. En voor de rest blijf ik zoveel mogelijk binnen.
Ik wil morgen naar het strand. Even mijn hoofd leeg maken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:29

Ik ga het wel vol houden, maar ben niet van knuffelen en houd best wel van mijn persoonlijke ruimte. Maar mijn naasten gaan het niet volhouden, met name schoonouders zijn van knuffelen en dergelijke. Hou mijn hart vast als we daar binnenkort naar toe gaan of ze wel afstand kunnen houden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:30

Sheran schreef:
Ik vind het gewoon irritant. Het liefst zou ik hebben dat ze juist het eerst het bezoek weer gaan versoepelen, juist tegen de eenzaamheid. Maar die 1,5 meter die zo lang kan duren lijkt voor niet zoveel mensen heel relevant. Ik zie 100x liever mijn ouders weer dan dat ik in een café ga zitten. Ik krijg liever weer eens een knuffel dan dat mijn haar goed zit.

Precies dit... Ik wil mijn familie weer knuffelen. Buurvrouw of collega die in de narigheid zit even een arm om de schouder doen. Ik zit een beetje op mijn tax wat betreft de 1,5 meter maatschappij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:31

Vanavond het bevrijdingsconcert gezien. Het aangepaste concert werd afgewisseld met beelden van het concert op het water in aanwezigheid van de koning en de koningin. Het viel me op hoe lang dit allemaal geleden al lijkt, zo met zijn allen dicht bij elkaar feesten. Het ontroerde mij.
Corona met zijn beperkingen went dus blijkbaar ook althans bij mij werkt dat zo, want ik denk in deze dagen vaak aan de wijze woorden:
"de sleutel van het geluk ligt in het aanvaarden van dingen die je niet kunt veranderen".

Het thema vrijheid vond ik een hele boeiende. Hoe vrij ben je, of kun je zijn in tijden van oorlog? Hoe verhoudt zich dan het innerlijke met de uiterlijke realiteit?

Enfin ik vond de beelden van het concert van vorige jaren zeer ontroerend en dit jaar sprong er voor mij persoonlijk het ave maria uit met de prachtige moderne dans van twee (mooie :o ) mannen.

Hopelijk kunnen we volgend jaar weer met zijn allen buiten op het water dit mooie concert beleven en wij hier via de beeldbuis.

Sheran, wij beginnen hier volgende week (hopelijk) met weer eens in de auto te stappen om spullen te halen in Limoges die we hard nodig hebben. Tevens als het mooi weer is, gaan wij een corona proof etentje doen buiten met onze beste vrienden. Ik heb het al helemaal uitgedacht en ze kunnen zelfs in een aparte ruimte naar de wc en hun handen wassen en wij komen niet in die ruimte. :Y)

Ik denk dat iedereen enkele of paar mensen heeft die je wel dicht bij laat komen. Het niet kussen kost me geen enkele moeite, ook niet het afstand houden. Maar die ene keer per jaar dat wij onze (klein)kinderen zien, wordt er omhelst en gekust en zitten we wel dicht bij elkaar. Maar met mensen die wat verder emotioneel van ons afstaan, neem ik dat risico echt niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-05-20 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:32

Sheran schreef:
Bedankt voor de links.

En wat fijn Tienus!

Gewoon even een interessevraagje: gaan jullie het echt volhouden/zien jullie het echt zitten om van iedereen die niet tot je directe gezin behoort bijvoorbeeld een jaar lang 1,5 meter afstand te houden? Opa's, oma's, ouders, andere mensen die je veel waard zijn? Of bijvoorbeeld, als je alleen woont, tot mensen in het algemeen? (ik woon alleen maar heb inmiddels gelukkig wel iemand met wie ik eens in de paar weken af kan spreken en dan komen we gewoon dichter bij elkaar).
Gewoon interesse hoor, ik wil niet veroordelen of zielig doen of wat dan ook, ik vraag het me gewoon af :)

Ik woon alleen en buiten mijn moeder zie ik in principe niemand. M'n buurman komt wel 'ns een klusje doen maar dat is in de buitenlucht en ik blijf gewoon op veilige afstand. Heb er geen moeite mee om die 1,5 meter aan te houden. Vind het sowieso niet prettig als mensen te dichtbij komen dus kan daar prima mee leven!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:34

pien_2010 schreef:
Het viel me op hoe lang dit allemaal geleden al lijkt, zo met zijn allen dicht bij elkaar feesten. Het ontroerde mij.

Het geeft mij onderhuidse kriebels als ik mensen zo dicht op elkaar zie staan. Kon daar toch al niet goed tegen en nu voedt deze pandemie mijn gevoelens alleen maar meer. Denk dat ik er zelfs na een veilig vaccin moeite mee ga hebben weer met 'n vliegtuig te reizen (zoveel mensen en zo akelig dicht op elkaar; brrrr!)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:37

elnienjo dat begrijp ik, want je hebt al heel vaak uitgelegd dat je daar niet gelukkig van wordt. Maar er zijn veel mensen zoals ik, die niet van mensen massa's houden, maar gewoon in familie verband wel graag dicht bij elkaar zitten en knuffelig zijn.
Of met onze vrienden hier in het dorp genieten van het dorpsfeest waar we dansen, barbecueën, wijn erbij en dan hebben we vreselijk veel lol met een groep mensen van 2 - 88 jaar. Dat speelt zich buiten af en zo Frans en gezellig. O jaah, en de Fransen kussen iedereen. Dat vind ik persoonlijk het enige fijne van de Corona, dat dit eventjes niet meer hoeft. MAAR ik deed, en zal daar weer gewoon aan meedoen, want tja dat hoort zo als je hier wil integreren }>

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:43

Ik heb ook genoten van Ave Maria, vind het altijd al een prachtig nummer. De dans niet gezien, had de tv op standje hard en was in de keuken bezig.

Over de 1,5 meter volhouden, zat me te bedenken wat een raar mens ik eigenlijk ben. Geen moeite mee, maar als dat bij dieren zou zijn zou ik wel gek worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:44

Rytir schreef:
Sheran schreef:
Ik vind het gewoon irritant. Het liefst zou ik hebben dat ze juist het eerst het bezoek weer gaan versoepelen, juist tegen de eenzaamheid. Maar die 1,5 meter die zo lang kan duren lijkt voor niet zoveel mensen heel relevant. Ik zie 100x liever mijn ouders weer dan dat ik in een café ga zitten. Ik krijg liever weer eens een knuffel dan dat mijn haar goed zit.

Precies dit... Ik wil mijn familie weer knuffelen. Buurvrouw of collega die in de narigheid zit even een arm om de schouder doen. Ik zit een beetje op mijn tax wat betreft de 1,5 meter maatschappij.

Misschien ligt het aan mij, maar waarom zou knuffelen ineens veilig zijn als het niet meer ‚verboden‘ is?

Die afstand is vanwege potentiele risico‘s niet omdat het een regel is. Dus als jij en je verdrietige buurvrouw de knuffel heel belangrijk vinden en je acht het risico gering dan moet ik eerlijk bekennen dat ik dan denk: ga er voor.

Het is niet voor niets een intelligente lock-down.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:47

Hier ook hoor. Natuurlijk houd ik er rekening mee maar mijn buurvrouw liet de fiets met boodschappen vallen. Dan ga ik toch echt wel even helpen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:57

Fijn om de antwoorden te lezen van iedereen :j. Ik reageer niet op iedereen persoonlijk maar ik waardeerhet echt, geeft me een beter beeld van hoe mensen ermee omgaan. Grappig Neonlight, dat je dat dus niet hebt met mensen maar wel met dieren :D En Pien: wat jij beschrijft is ook één van de redenen dat ik zo van Frankrijk hou :) De kussen inderdaad niet, dat mag van mij voor eeuwig wegblijven _O-
Sizzle: wat het voor mij lastig maakt is dat het een niet-ingecalculeerd risico is. Als iedereen weer zijn directe familie gaat aanraken, heb je waarschijnlijk een hele hoop besmettingen erbij waar nu geen rekening mee wordt gehouden wat betreft IC enzo :)
Ben zelf ook totaal niet knuffelig overigens, maar helemaal niemand aanraken is zo vreemd, en dat je je ouders ook niet even een afscheidszoen kan geven als je bv 2 maanden weer weggaat. Dat vind ik toch wel erg lastig :) En de mijne wonen ver weg, meestal blijf ik logeren maar dat gaat ook niet echt met 1,5 meter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:00

Sheran schreef:
en dat je je ouders ook niet even een afscheidszoen kan geven als je bv 2 maanden weer weggaat. Dat vind ik toch wel erg lastig :) En de mijne wonen ver weg, meestal blijf ik logeren maar dat gaat ook niet echt met 1,5 meter.

Mijn moeder zie ik meermaals per week en zij heeft zelf aan 't begin van de coronacrisis het namaste knikje ingevoerd. Dat vind ik een prima oplossing. Normaal gaven we elkaar natuurlijk wel kussen of een knuffel. Maar omdat ik de boodschappen doe wil ik niet toch perongeluk iets meebrengen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:06

We zijn gelukkig altijd niet-knuffelig geweest in onze familie, sociale kring.
Dat stukje mis ik niet.
Mijn vader heeft me waarschijnlijk geknuffeld toen ik klein was en als volwassene toen ik ernstig ziek in het ziekenhuis lag.
En ik hem toen ik afscheid moest nemen toen hij van Seh naar cohort afdeling ging en op zijn sterfbed.

Buiten durf ik wel samen te komen met familie en vrienden. Dat wil ik ook.
Maar wel met afstand en zonder klachten. En hygiëne in acht nemen.

Binnenshuis alleen op bezoek bij mijn moeder en broer voorlopig.
Eerlijkheidshalve afgelopen zaterdag iets naar mijn schoonouders gebracht. Die hadden we sinds begin maart niet meer gezien.

Maar ik hoop echt als het mooi weer is dat mijn man en ik echt even bij vrienden buiten kunnen zitten.
Man heeft vitaal beroep en heeft zijn collega’s op gepaste afstand. Hij is chauffeur.
En tot nu toe maken ze het beste ervan.

Ik zie wel tegen het seizoen met de R erin op.
We moeten we niet denken dat we dan veilig in een tuinhuis of garage samen kunnen komen.
Ik denk echt dat er mensen zijn die denken dat dat wel kan omdat je dan niet in huis bent.

De dag voordat mijn vader ziek werd, heb ik met ongeneeslijke zieke vriendin geborreld.
Buiten onder een afdak, zij op de ene hoek van de bank, ik op de andere hoek. Tussen afstand net wel, net niet 1,5 meter.
Los van mijn vader, heb ik peentjes gezweet of ik haar niet besmet zou hebben.
Voor haar is een covid ook einde oefening.

Zij zegt ook altijd zij leeft al vijf jaar zo.
Boodschappen ontsmetten, minimaal bezoek of op bezoek gaan, nadenken als auto naar garage moet, geen mensen aanraken of aangeraakt worden, in restaurant bepaalde plek vragen etc etc.

Maar we hebben wel afgesproken dat we wel weer genietjes gaan sparen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:15

Neonlight schreef:
Ik heb ook genoten van Ave Maria, vind het altijd al een prachtig nummer. De dans niet gezien, had de tv op standje hard en was in de keuken bezig.

Over de 1,5 meter volhouden, zat me te bedenken wat een raar mens ik eigenlijk ben. Geen moeite mee, maar als dat bij dieren zou zijn zou ik wel gek worden.

Ik ook geen knuffelaar, maar ik vind het lastig in het geval van mijn zonen, twintigers maar nog thuis wonend. Ik merk nu pas hoe vaak ik ze toch in het voorbij gaan even aanraak. Bij de oudste is dat vaak een aai over zijn bol of arm, dat is helemaal geen fysiek ingesteld type (behalve wanneer het gaat om zijn vriendin ;) maar de jongste is meer van de stevige omhelzingen. En nu moeten we onszelf regelmatig terug fluiten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:18

Maya als jullie thuis wonen dan leef je zo op elkaar dat ik gerust wel zou aanraken. Je besmet elkaar toch lijkt me zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:20

Neonlight schreef:

Haha, nou dan kunnen we een clubje oprichten. :D