Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:59

Bijzonder om te lezen.

Persoonlijk zou ik het genanter vinden als iemand niet op de kaart staat dan als een paar mensen meeliften. Maar ik ga dan ook altijd uit van iedereens goede bedoelingen. Een bedankje is toch voor de ontvanger, niet voor jezelf? Dan wil je toch dat de ontvanger het zo leuk mogelijk vindt? En dat is met álle namen erop. Zolang het er maar een paar zijn die niet meedoen zie ik echt het punt niet zo.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:52

De hele discussie van wel of niet op de kaart, vind ik ook bijzonder. Want dan hou je het dus wel bij en maakt het dus wel uit of iemand iets geeft.

Wij hebben ooit na een paar dagen trekking door Myanmar meegemaakt dat ze ook een envelop rond lieten gaan, was een groep backpackers, allemaal maanden op reis (dus echt niet arm arm maar allemaal wel op het geld lettend) waar iedereen dus omgerekend ongeveer een euro in deed. Vriend en ik keken elkaar echt aan van wtf, dit is echt schraal. Oké wij doen niet mee. Was echt een top gids, vond de hele groep, iedereen was zo enthousiast over hem. Wij hebben toen gewoon samen de gids bedankt en het bedrag gegeven wat wij graag wilden geven. Kwam op de rest misschien over alsof wij niks wilden geven, terwijl wij juist vonden dat zij “niks” wilden geven.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:04

Relaxed schreef:
Nou idd, in Gambia waren ze superblij met een fooi van een paar euro, dat is voor hun veel geld. In de meer westerse landen wordt er ook al een hoger bedrag verwacht en dan vind ik het niet altijd terecht..

Mijn oma laat zelfs in (westerse) hotels altijd fooi achter.

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat je niet 5 euro kunt missen als je op zo'n reis gaat. Áls ik al niks zou geven (maar echt, voor 5 euro kun je nog geen 2 cola bestellen), dan zou het niet in me opkomen om wel mijn naam op de kaart te zetten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:26

Relaxed schreef:
Nou idd, in Gambia waren ze superblij met een fooi van een paar euro, dat is voor hun veel geld. In de meer westerse landen wordt er ook al een hoger bedrag verwacht en dan vind ik het niet altijd terecht..

Ook in Gambia is een paar euro niet veel. Als je daar boodschappen gaat doen ben je net zoveel kwijt als in NL, zo niet meer voor ‘luxe producten’.
En ze verdienen daar nog geen tien procent van salaris hier als je pech hebt.

Toen wij in Kenia op safari gingen gaven we €100 fooi aan de man die ons drie dagen rondreed.
Mi heel normaal; kan die man z’n gezin ook nog wat te eten geven en op een reis van een paar duizend euro maken die paar honderd euro echt niet uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:38

Sheran schreef:
Bijzonder om te lezen.

Persoonlijk zou ik het genanter vinden als iemand niet op de kaart staat dan als een paar mensen meeliften. Maar ik ga dan ook altijd uit van iedereens goede bedoelingen. Een bedankje is toch voor de ontvanger, niet voor jezelf? Dan wil je toch dat de ontvanger het zo leuk mogelijk vindt? En dat is met álle namen erop. Zolang het er maar een paar zijn die niet meedoen zie ik echt het punt niet zo.

Dit vind ik wel echt een goed punt.

Ma goed. Het was zeer duidelijk vanuit welke bedoeling niet gegeven is (uit principe, niet omdat ze het niet kunnen missen of niet tevreden waren). In overleg met iedereen is een nieuwe kaart geregeld. Ik heb beide kaartjes gekocht, laten rondgaan en woordje van dank gezegd. Ook dit wouden ze allemaal zelf niet doen. Dus nee ik voel me niet schuldig hoor.

Het is in elk geval interessant om te lezen dat niet iedereen het apprecieert dat je niet bijlegt maar wel je naam op een kaartje zet :D

Of ik dan schijnheilig ben: sja ik hield nu eenmaal de envelop bij, dus wist idd wie wel of niet gegeven had. Ik weet zeker niet van iedereen hoeveel behalve van dat ene meisje omdat ze het me op de bus toestak.
Waarom ze in eerste instantie hun naam genoteerd hebben weet ik niet. Misschien ging het in een impuls en besloten ze pas later niet te geven.

Iemand zei dat ik duidelijk niet weet hoe het voelt om geen geld te hebben: niet waar helaas maar die tijd ligt idd gelukkig wel achter me. Maar dat is me ook niet in de schoot gevallen.
Het is hier gewoon niet van toepassing dat er geen geld is. Het gaat niet om 50 euro of zo ook.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 09:13

Nou ja, je zou het ook als volgt kunnen zien: het bedankje bestaat uit een kaart én een geldbedrag. Dan zou het ook mogelijk moeten zijn om aan het ene deel bij te dragen en aan het andere niet. Tenminste, als er sprake is van échte keuzevrijheid.
Maar zelf zou ik er ook altijd wel wat geld in doen, al is het heel wisselend afhankelijk van mijn financiele situatie en hoe tevreden ik ben, hoe groot dat bedrag is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:21

__Sannne schreef:
Vind fooi geven aan je reisleiding sowieso dikke bull.

Die van Djoser worden echt zwaar onderbetaald dus fooi is zeker geen overbodige luxe.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:32

elnienjo schreef:
__Sannne schreef:
Vind fooi geven aan je reisleiding sowieso dikke bull.

Die van Djoser worden echt zwaar onderbetaald dus fooi is zeker geen overbodige luxe.

Waarom ga je mee met een reisorganisatie waarvan je weet dat ze hun mensen niet goed behandelen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:35

Sheran schreef:
Persoonlijk zou ik het genanter vinden als iemand niet op de kaart staat dan als een paar mensen meeliften.

Dit dus! De kaart is het bedankje en als iemand zijn waardering dan nog extra in een geldelijk bedrag wilt uitdrukken, mag die dat doen. Eerst zeggen dat het vrij is wat je geeft en dan op je achterste poten staan omdat iemand dan ervoor kiest om 0 euro te geven is gek. Als ik 1 cent had gedoneerd, mocht ik wel op de kaart?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:00

poes schreef:
Sheran schreef:
Bijzonder om te lezen.

Dit vind ik wel echt een goed punt.

Ma goed. Het was zeer duidelijk vanuit welke bedoeling niet gegeven is (uit principe, niet omdat ze het niet kunnen missen of niet tevreden waren). In overleg met iedereen is een nieuwe kaart geregeld. Ik heb beide kaartjes gekocht, laten rondgaan en woordje van dank gezegd. Ook dit wouden ze allemaal zelf niet doen. Dus nee ik voel me niet schuldig hoor.

Het is in elk geval interessant om te lezen dat niet iedereen het apprecieert dat je niet bijlegt maar wel je naam op een kaartje zet :D

Of ik dan schijnheilig ben: sja ik hield nu eenmaal de envelop bij, dus wist idd wie wel of niet gegeven had. Ik weet zeker niet van iedereen hoeveel behalve van dat ene meisje omdat ze het me op de bus toestak.
Waarom ze in eerste instantie hun naam genoteerd hebben weet ik niet. Misschien ging het in een impuls en besloten ze pas later niet te geven.

Iemand zei dat ik duidelijk niet weet hoe het voelt om geen geld te hebben: niet waar helaas maar die tijd ligt idd gelukkig wel achter me. Maar dat is me ook niet in de schoot gevallen.
Het is hier gewoon niet van toepassing dat er geen geld is. Het gaat niet om 50 euro of zo ook.

en ik blijf me afvragen hoe jij dan weet dat dat niet van toepassing is. Je hebt hun bankrekeningen gezien? Vergeet niet dat mensen, zeker op zo'n reis, niet graag onder willen doen voor anderen. Hoewel nijn ervaring dan ook vaak weer is dat dee mensen met niets het meeste geven, maar goed.. t blijven allemaal aannames. Je legt jouw moraal op aan de groep. Dat is ook prima, r was immers jouw idee en je hebt de jaart gekocht, maar wat me stoort is dat je doet of de mensen die iets doen wat jij niet begijpt fout zitten en jij gelijk hebt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:23

Vjestagirl schreef:
Waarom ga je mee met een reisorganisatie waarvan je weet dat ze hun mensen niet goed behandelen?

Dat hoor je toch pas als je met de reisbegeleiders praat, dus tijdens de reis.
Overigens hebben ze in bepaalde landen wel voordelen zoals gratis mogen eten of gratis aan dure activiteiten deelnemen als ze klanten meebrengen. Het is vooral een leuk beroep voor jongeren die na hun studie wat van de wereld willen zien.

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:38

Zijn er hier ook Bokkers die oppassen? En zo ja, ronden ze het bij jullie af of berekenen ze het op de cent nauwkeurig?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:42

Wij hadden regelmatig meiden in huis die op de kleine pasten maar gaven altijd het afgesproken bedrag ook als wij bijvoorbeeld 1 uur eerder terug waren.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:22

OlleBolle schreef:
Zijn er hier ook Bokkers die oppassen? En zo ja, ronden ze het bij jullie af of berekenen ze het op de cent nauwkeurig?

Ligt eraan op wie ik oppaste. Waren het mijn neefjes dan kreeg ik het afgerond, maar toen er eens eenmalig het buurmeisje bleef slapen toen deden haar ouder moeilijk over 10 cent. En die zaten er absoluut niet verlegen om.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:26

Kreeg bij mijn oppasadres per uur, werd afgerond naar boven per half uur. Maar daar deden ze niet zo moeilijk, maakten er altijd een mooi rond bedrag naar boven van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:54

Ik kreeg per uur. Sommige mensen rondden af naar boven. Anderen niet. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Maar jeetje fooi aan je reisleiding serieus? Je betaalt toch al flink om naar een ver land op reis te gaan? Ik ben nog nooit met zo'n reis mee geweest dus er gaat een wereld voor me open. Wel sneu dat dat geld dus niet bij de hardwerkende medewerkers terecht komt, of de mensen die via de reisorganisator geboekt worden voor tripjes ed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:56

SusanH schreef:
Ik kreeg per uur. Sommige mensen rondden af naar boven. Anderen niet. Ik heb daar nooit moeilijk over gedaan. Maar jeetje fooi aan je reisleiding serieus? Je betaalt toch al flink om naar een ver land op reis te gaan? Ik ben nog nooit met zo'n reis mee geweest dus er gaat een wereld voor me open. Wel sneu dat dat geld dus niet bij de hardwerkende medewerkers terecht komt, of de mensen die via de reisorganisator geboekt worden voor tripjes ed.

Beetje kort door de bocht hoor. Voor die prijs kan het er gewoon niet bij inzitten. Reizen kost nu eenmaal geld.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:30

SusanH schreef:
Maar jeetje fooi aan je reisleiding serieus? Je betaalt toch al flink om naar een ver land op reis te gaan? Ik ben nog nooit met zo'n reis mee geweest dus er gaat een wereld voor me open. Wel sneu dat dat geld dus niet bij de hardwerkende medewerkers terecht komt, of de mensen die via de reisorganisator geboekt worden voor tripjes ed.

Bij de reizen die ik heb gemaakt wordt standaard op de eerste dag een fooienpot gemaakt. De reisleider betaald hier de gids en de chauffeur van, maar ook de kofferjongens, locals waarmee je op de foto mag, en eigenlijk alle mensen die iets voor je doen of bij een excursie horen.
Die fooienpot is dus voor iedereen behalve de reisleider zelf. Daarom krijgt die nog een fooi aan het eind van de reis.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:31

Toen ik op reis was in Zuid-Afrika gaven we altijd fooi. In de restaurants, voor de schoonmakers, voor de buschauffeur en de reisleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:31

SusanH schreef:

Hier in België kun je grotten bezoeken. Je betaald inkom maar dit geld wordt gebruikt om de grot te onderhouden. Er hangt een bordje dat de gidsen het vrijwillig doen dus die staan op het einde van de tocht ook klaar voor fooi.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:47

DeMolenhoek schreef:
SusanH schreef:

Hier in België kun je grotten bezoeken. Je betaald inkom maar dit geld wordt gebruikt om de grot te onderhouden. Er hangt een bordje dat de gidsen het vrijwillig doen dus die staan op het einde van de tocht ook klaar voor fooi.

Het vrijwillig doen en klaar staan voor fooi ... wauw wat heerlijk tegenstrijdig weer . Bah

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:50

Is toch niet zo gek? Fooi hóeft niet. Maar je kan zo toch laten zien dat je hun werk waardeert.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:53

Bij de reizen die ik heb gemaakt stond het er bij boeken duidelijk bij: een fooi wordt verwacht en is niet inclusief. Als ik zie wat onze reisleiders en chauffeurs aan extra’s hebben gedaan (en wat voor salarissen ze soms krijgen...) dan betaal ik met alle plezier de fooi. Want chauffeur en reisleider kunnen je reis maken of breken..

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:58

SusanH schreef:

Om nog maar niet te spreken over al die programma’s waarbij je een paar weken voor leeuwtjes of ‘wees kindjes’ mag zorgen.
Die organisaties zijn pas gierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:05

Luxorvalkje schreef:
SusanH schreef:

Om nog maar niet te spreken over al die programma’s waarbij je een paar weken voor leeuwtjes of ‘wees kindjes’ mag zorgen.
Die organisaties zijn pas gierig.

Ik heb oprecht nooit begrepen hoe mensen daar zo met open ogen in kunnen tuinen. := Je betaalt duizenden euro's/dollars/ponden, komt in een land waar je kosten van levensonderhoud een fractie zijn van de kosten hier, ziet dat de organisatie die je leeuwen/zielige kindertjes onderdak biedt, nog steeds nauwelijks iets te makken heeft, dan ga je toch nadenken? :') Nog even los van alle ethische bezwaren.