Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:00

Stoute kippen en haasten geen goede combinatie. En ja daar zat ook een raam in de weg. Gelukkig maar 1 snee en voor de rest bont en blauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:31

Auw, gelukkig heb jij niets!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 21:55

Oh jeetje, gelukkig heb je verder niets!

Vanavond de dames op stal gezet. De bonte is zondag uitgerekend en de husumer op woensdag.
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:00

Super leuk!

Hier zijn wij ook verder aan het gaan met het varkensverhaal en wij blijken een dikke meevaller te hebben! De 3 maandelijkse bloedcontrole wordt volledig vergoed door de overheid! We gaan dus langzaam starten met alles in orde te maken om varkens te houden. Kweken zit er wel niet in. Dan val je onder professioneel en die wetgeving is ongelofelijk streng (laad en losplaats, box zus en zo, dan ontsmetten met dit en dat etc)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 22:24

Als dat fokken in Belgie zo streng gereguleerd is, is er dan wel een beetje aan biggen te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:29

Nauwelijks, maar de dierenarts kent wel iemand! :) Er is veel te krijgen zonder oormerk, die worden dan uitgesneden voor je ze gaat halen maar dat durven/willen wij niet.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 10:12

Spannend DMH! Wel fijn dat die controles vergoed worden! Moet de DA dan bloed komen tappen elke 3 maanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:22

Ja :j Als wij ze binnen houden, volledig afgesloten, met ontsmettingsbaden etc. Dus echt volgens de grote kwekerijen waar alles in stal zit. Moet er enkel gecontroleerd worden en geen bloed worden getapt. Als ze buiten lopen wel omdat ze dan het risico lopen om ik contact te komen met wilde varkens/zwijnen. Is ivm de varkenspest. Niet dat dat hier nog is maar ze blijven wel streng controleren :)

Net de rode kool geoogst en direct versneden. 5,6 kilo :)

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 10:35

Ah op die fiets! Dus dit is sinds kort een maatregel in Belgie? Sinds de varkenspest de kop weer opgestoken heeft?

Mooie oogst! Hier dit jaar geen rode kool, slachtoffer geworden van de ganzen die de tuin in waren geslopen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:46

Ik heb vanmorgen 28 rupsen van de witte kool af gehaald :') geen kool voor mij dit jaar denk ik.
De bonen beginnen al wel goed te bloeien en de eerste wortels zijn al opgegeten. Zometeen de aardappels rooien *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:54

Moonfight schreef:
Ah op die fiets! Dus dit is sinds kort een maatregel in Belgie? Sinds de varkenspest de kop weer opgestoken heeft?

Mooie oogst! Hier dit jaar geen rode kool, slachtoffer geworden van de ganzen die de tuin in waren geslopen.

Ja blijkbaar :) Van wat ik hoorde van de dierenarts mocht je voor de varkenspest 3 varkens hebben zonder deze te registreren :) Zonde van de kool!

Veel succes met het rooien HMD. Het is er prachtig weer voor!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:47

Heb teveel rode kool planten (winter). :')

Ouder worden is niet leuk. Zou bijna zeggen dat ik onder een trein gekomen ben. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:48

Ai Marcella. Is ook niet niets, door een raam vallen...

Hier na lang wikken, wegen, twijfelen, wel/niet mijzelf dan toch ingeschreven voor de opleiding slager/spekslager. Een 3 jaarse avondopleiding waarin ik varken, rund, schaap, gevogelte, konijn etc leer versnijden. Ook leer ik de diverse bereidingen te maken zoals gehakt, worst, schnitzel etc. Ook alles omtrent wetgeving. Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet helemaal... Wij twijfelen enorm om via officiële kanalen hoevevlees te verkopen (kip, konijn, lam, varken) Ook is er wel vraag achter thuisslachting en versnijding. Die kant kan ik ook nog op. Slachten versnijden voor de particulier. Wie weet. Anders is het al enorm interessant voor eigen gebruik.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 20:26

Oh gaaf DMH :D :D :D. Wanneer begint dat?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:51

Gaaf! Dus ik moet in de toekomst mijn dieren gewoon naar jou toe brengen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:52

Moonfight schreef:
Oh gaaf DMH :D :D :D. Wanneer begint dat?

15 september start ik!

Century: Als je die afstand wilt doen mag je dat zeker :D

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:04

DeMolenhoek schreef:
Ai Marcella. Is ook niet niets, door een raam vallen...

Hier na lang wikken, wegen, twijfelen, wel/niet mijzelf dan toch ingeschreven voor de opleiding slager/spekslager. Een 3 jaarse avondopleiding waarin ik varken, rund, schaap, gevogelte, konijn etc leer versnijden. Ook leer ik de diverse bereidingen te maken zoals gehakt, worst, schnitzel etc. Ook alles omtrent wetgeving. Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet helemaal... Wij twijfelen enorm om via officiële kanalen hoevevlees te verkopen (kip, konijn, lam, varken) Ook is er wel vraag achter thuisslachting en versnijding. Die kant kan ik ook nog op. Slachten versnijden voor de particulier. Wie weet. Anders is het al enorm interessant voor eigen gebruik.

Oh wat ontzettend gaaf zeg! Ik hoop dat je er veel kan leren/veel aan hebt!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:35

Ik ook, klinkt heel interessant :) en wie weet kom ik eens buurten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:45

Ik had gehoopt op wat kennis overdracht van mijn vader die slager is, maar helaas. Misschien maar goed ook, want kan toch niks goed doen.

Maar super gaaf dat je het gaat doen. Ga je een hoop aan hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:17

Ik heb de vorige keer maar gewoon wat gesneden bij het lam. Eerst even een filmpje gekeken op YouTube en dan maar gewoon wat doen.
Maar het rendement zal wat anders liggen, we hebben alleen 4 poten en een stuk rug want de rest had ik geen zin in of tijd voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:38

Als je goede kwalitatieve films over versnijden wilt kijken kan ik The Scott Rea Project zeker aanraden! Even zoeken op youtube op Scott Rea. Zowel lam, kip, konijn, varken, rund, ontbenen, vullen etc.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:14

Dmh, wat een ellende weer met je vakantie.

En ik zag er leuke kippen voorbij komen.
Hier genieten wij van de verse frambozen en blauwe bessen uit de tuin. Helaas is natuurlijk alles zo klein en weinig dat wij er alleen van kunnen snoepen. Maar beter dan niks :+
Met de 3 cochin kippen gaat super goed. Geen overlast voor de buren meer. Alleen krijgen wij op dit moment ook geen eitjes meer. Een hen is broeds en de andere twee, geen idee. Maar goed. Wij hebben ze toch meer voor de gezelligheid dan voor de eieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:50

wat een interessante opleiding DMH! veel succes alvast. Wel fijn dat je al praktijkervaring hebt denk ik.

hier zijn onze boerenkolen ook aan de rupsen ten onder gegaan.. helaas. Bonen gaan daarentegen prima, al een paar keer van gegeten. Sla is erg bitter, die gaat dus naar de kippen. En tomaten gaan ook nog niet erg hard.

verder zijn we druk met het verzinnen van een voliere voor de fazantenkuikens. Ik wil een hok van 4 x 2 gaan maken. maar het valt nog niet mee om dat een beetje betaalbaar te doen.
Kuikens doen het super verder, ze beginnen nu echt al kleine staartjes te krijgen, heel grappig. Ze zijn wel schrikkerig en nerveus.. maar dat wist ik van te voren. Niet echt handtam haha.. maar dat hoeft ook niet.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:53

Interessante opleiding DMH!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 20:51

Nest is gebouwd en Marie heeft vanavond niet al haar eten op. Word een lange nacht vrees ik :+