[18+] Bijzonder luguber deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Re: [18+] Bijzonder luguber deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:59

Ook bizar. Al maak ik me meer zorgen als een kind het alleen doet. In groepen doen kinderen nog weleens bizarre dingen, omdat ze elkaar opjutten. Net als groepsverkrachtingen of mishandelingen met groepen. Dat is absoluut niet goed te praten. Maar als je iemand zoiets in zijn eentje doet, is de motivatie toch anders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:02

Ja het is een van de grotere rode vlaggen... van de meeste cliënten waar ik mee gewerkt heb die voor recidief extreem geweld veroordeeld waren in het verleden (verkrachting/moord) kon je ook vaak in het verleden terug vinden dat ze waren "begonnen" met dieren of andere meer hulpeloze kinderen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:25

Hij is 9 jaar stond er in een artikel.
Te jong om vervolgd te worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:42

Wat bezielt zo iemand hè? 9 jaar. Niet normaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:45

Nja bij sommige mensen zitten de draadjes gewoon anders..

En wat wel en niet normaal is, ligt aan de regels van de betreffende samenleving …

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:48

Suzanne F. schreef:
Wat bezielt zo iemand hè? 9 jaar. Niet normaal.

Ik wil absoluut niet overal een sticker opplakken of het goedpraten. Maar soms speelt er meer en door bijv autisme doet iemand het niet bewust en vaak ook nog eens zonder emotie.
Dus hoop dat er ook verder onderzoek gedaan gaat worden

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:53

Sorry hoor, maar ook een autist weet wat "dood" is en herhaalt dit kunstje zeker niet 9x..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:57

Ervaring met autisten? Er zijn verschillende vormen en al zou die het 20x doen dan komt daar geen gevoel/emotie bij kijken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:57

Ook nog in een onbewaakt moment gedaan dus heel goed wetende dat dit niet okee was.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:10

Mars dat is zo niet hoe het brein werkt van mensen met een rugzak.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:12

StalNollie schreef:

Ligt er aan wat de problematiek is. Maar dat er iets mis is, kunnen we wel van uit gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 16:18

Als hij wist dat het geen verkeerd ding was deed hij het wel met ouder erbij. En ook met andere in de buurt.
De conclusies van Mars lijkt me dus zeker wel kloppen.
Dat het wellicht aangeleerd gedrag is dat hij heeft geleerd wat wenselijk is maar het zelf niet zo voelt. Oké.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:19

Onzin het is vaak veel complexer maar als je er geen ervaring mee hebt dan is oordelen makkelijk

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:25

Betitel het maar als onzin.
Doen de nabestaanden van slachtoffers vast ook....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:32

StalNollie schreef:
Ervaring met autisten? Er zijn verschillende vormen en al zou die het 20x doen dan komt daar geen gevoel/emotie bij kijken.

Zat.. En in veel verschillende smaakjes..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:08

StalNollie schreef:

Dat is jouw mening.
Mag je hebben.

Een onbewaakt moment afwachten om dieren hun nek om te draaien duid op planning/voorbedachte rade. Als het impulsief handelen is of oprecht geen inzicht in goed/kwaad dan deed ie het wel in het zicht van de mensen daar.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:19

Ik heb ooit (2016) een avondopleiding gedaan. Ging over brandveiligheid/bouwkundig. Er zaten zat brandweermannen tussen maar ook enkele uit dienst justitiële inrichting. (Gezien de bijzondere status vluchten-celgebouwen, hadden zij vaak boeiende verhalen). Denk aan Schiphol brand etc.

Daar zat toen een andere leerling die al 20-30 jaar bij justitiële inrichtingen werkte. Exacte Functie weet ik zo niet meer.

Hij vertelde dat hij een jongen van 9 had vastgezet, tussen de volwassenen. Ik die mij niet kon voorstellen hoe zo’n situatie kon ontstaan heb hem er naar gevraagd.

Die jongen (zuiden van het land) had veelvuldig geprobeerd zijn jongere zusje te verdrinken. Er was op dat moment geen opvang in de crisisopvang voor jonge kinderen dus heeft hij noodgedwongen tijdelijk in de volwassenen cel gezeten tot de kinderrechter had besloten welke plek geschikter voor hem was. Hij bleef zich blijkbaar zorgelijk gedragen waardoor men bang was wat hij zou doen met andere kleinere kinderen.

Uiteraard zat hij in de cel met een ander dagprogramma en begeleiding. Maar wel in een volwassen cellengebouw.

Vond het zeer schokkend. En heb mij toch al die tijd wel afgevraagd wat er met die jongen terecht moest komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:38

Heftig. Je vraagt je af wat er mis is met zo'n kind....... echt, bizar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:42

Heel heftig. Ja ik begrijp dat je zou willen weten wat van hem is geworden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:54

DuoPenotti schreef:
Heel heftig. Ja ik begrijp dat je zou willen weten wat van hem is geworden.

Mijn medeleerling had het dusdanig geanonimiseerd dat niemand er wat mee kon. Dus kind van 9 uit zuiden van het land wat een jonger zusje had. Tja…kan nog iedereen zijn.

Of dat de nieuwe Jeffrey Dahmer in wording was, wij zullen het nooit te weten komen.

Maar het verhaal is mij in die jaren wel bijgebleven. Weet ook dat die persoon er zelf ook echt van onder de indruk was. Zo’n klein ventje tussen de grote gedetineerden, zelfs enkele hele zware criminelen. Hij had het nog nooit meegemaakt. Het kind was ook echt kind, op dat gestoorde gedrag na. Het moedwillig willen verdrinken van zijn zusje en bij uitslag van een onderzoek dus ook niet te vertrouwen zijn bij andere kleinere kinderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 21:05

Bizar zeg Anomien. Ik ben altijd benieuwd waar dat gedrag vandaan komt. Stukje nurture of nature? Of misschien zelfs kwade geest als je daarin zou geloven, soort possession. Ik vind het erg wel fascinerend eigenlijk. Verschrikkelijk natuurlijk als het je eigen kind is of je kind een slachtoffer is.
Ik ken wel iemand die zijn zusje op jonge leeftijd vermoord heeft. Ik was vroeger heel goed bevriend met hem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:19

DuoPenotti schreef:
Zo gestoord al.... ik geloof er geen barst van dat dat nog ooit goed komt.

Nee geloof ik echt niets van. Dit doen, op die leeftijd en zonder berouw (had hij niet gezegd dat hij als hij de kans had gehad er meer te hebben gedood?) Ben je simpel weg verknipt en is de stap naar dit doen met medemensen erg klein. Dit gaat niet meer goedkomen ben ik bang

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:29

Mars schreef:
Ook nog in een onbewaakt moment gedaan dus heel goed wetende dat dit niet okee was.

Logisch dat het in een onbewaakt moment gebeurt toch? Als er toezicht is gebeurt het juist niet, omdat er dan extern ingegrepen wordt. Maakt het dus niet per se een bewust geplande actie van dit kind.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:48

Er was een kind dat levensgevaarlijk was na mishandeling. Zij is als volwassen vrouw verpleegkundige geworden..

Die had een of andere behandeling gehad, maar volgens mij is degene die de behandeling gaf later veroordeeld voor mishandeling. Maar dat weet ik niet zeker.

Eerlijk gezegd, ik zou me toch niet prettig voelen bij zo'n verpleegkundige :=

Beth Thomas heette zij geloof ik.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 22:52

StalNollie schreef:

Jij ervaring met autisten?

Het is namelijk absolute onzin dat autisten geen empathie/emoties/gevoel zouden hebben. Veel mensen met autisme (maar lang niet allemaal) hebben moeite met het identificeren of beschrijven van de eigen emoties en daarmee ook het uiten van inleven (cognitieve empathie) bij anderen hun emoties, maar dat betekent niet dat ze geen emoties ervaren of (affectieve) empathie hebben. :n

Om het dan even bij de juiste naam te noemen, bij kinderen die zulk gedrag vertonen, is er meestal sprake van callous-unemotional traits/kenmerken. Een gebrek aan empathie, angst en schuldgevoel, een volledige onverschilligheid hebben tegenover de gevoelens van anderen (mens en dier) en vaak egocentrisch gedrag vertonen resulterend in crimineel en agressief gedrag. Kinderen krijgen dan meestal het label 'conduct disorder', vaak een voorteken van een latere anti-sociale persoonlijkheidsstoornis (wat veel kennen als psychopaat of sociopaat).

Genen en een neurologische aanleg lijken meestal mee te spelen, maar ook verwaarlozing en mishandeling op jonge leeftijd of ouders die zelf callous-unemotional kenmerken vertonen kunnen van invloed zijn.

Overigens is het niet zo dat alle kinderen die dieren mishandelen of vermoorden callous-unemotional traits hebben, het kan ook het gevolg zijn van slechte coping mechanimes bijvoorbeeld. Maar dit geval klinkt wel zorgelijk, ja. :=