Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:54

Benzz schreef:
Popstra schreef:
Mijn moedertje 76 jaar oud moest maandag haar booster halen. Zij moest daarvoor 20km fietsen voorbij Almere Stad. Had afspraak om 16:15
Kwam daar aan en moest in de rij....
Was pas 17:30 aan de beurt!!! Moest heel de tijd STAAN in de rij. Zo ook andere ouderen die slecht ter been waren.
Toen moest ze nog terug op haar fiets, in het donker in die koude en was ze pas na zevenen thuis. Ze was kapot.
Echt schandelijk hoe slecht het geregeld is voor de oude vandagen. Mijn moeder kon kiezen tussen Almere stad of Amsterdam Zuid/oost beide een rot eind op de fiets in deze tijd.
Ze woont in Muiderberg een klein dorp.
Als de griepprik gehaald moet worden is dat jaarlijks goed geregeld daar bij de huisartsen praktijk. Dat is in 2 dagen lopende band werk gebeurd. Ik snap niet waarom dat met die booster niet kan. Puur omdat de GGD de touwtjes liever niet uit handen geeft. Klojo’s!!

Nu is ze overigens lekker bij ons voor de feestdagen. Gezellig!

Tja, ze kiest er zelf voor om op de fiets te gaan, het is algemeen bekend dat het erg druk op de priklocaties is en dat het kan uitlopen. Als ze wel om 16.15 gelijk aan de beurt was geweest had ze ook in het donker en in de kou terug moeten fietsen.

Je kunt er ook een drama van maken...........

Wat een k*t reactie dit! Kiest er zelf voor...je hebt het over een bejaarde hoor.
Beetje respect naar een oudere is ver te zoeken bij jou

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:56

Shadow0 schreef:
En je slaat het punt over: huisartsen willen dit en kunnen dit veel dichterbij doen - waarom mogen ze dat niet?

Op heel veel plekken wordt er door huisartsen geboosterd. Dus geen idee waarom dat daar niet kan en mag.

Het is vervelend dat ze moest wachten, maar het verhaal wordt wel heel dramatisch verteld. Zoals ik al zei: als ze wel direct aan de beurt was geweest had ze ook in het donker en kou terug moeten fietsen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:57

Huertecilla schreef:
Let wel, een jaar na het vrijgeven van het eerste vaccin, na vaccineren.

Copy & paste voor 2022.
Tenzij we wat ánders doen.

@Omicron; 40 - 80% milder. Dat is een potentiële ´anders doen´ met praktijkvoorbeeld van natuurlijke resistentie in Z.A.:
- besmettingen zijn essentieel
- gezonder leven (minder overgewichtigen) verlaagt ook opnames

Ja, kijk naar Zuid Afrika, laat gewoon een flink deel van de oudere bevolking sterven aan HIV, dan overleeft een groot deel van de overgebleven (ongevaccineerde) jongere bevolking de nieuwe variant van covid :+
Ik neem aan dat je bericht sarcastisch bedoeld is?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:57

Benzz schreef:
Shadow0 schreef:
En je slaat het punt over: huisartsen willen dit en kunnen dit veel dichterbij doen - waarom mogen ze dat niet?

Op heel veel plekken wordt er door huisartsen geboosterd. Dus geen idee waarom dat daar niet kan en mag.

Het is vervelend dat ze moest wachten, maar het verhaal wordt wel heel dramatisch verteld. Zoals ik al zei: als ze wel direct aan de beurt was geweest had ze ook in het donker en kou terug moeten fietsen.

Opzich was het wel steeds in het nieuws dat mensen lang moesten wachten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:58

Benzz schreef:
Shadow0 schreef:

Omdat het nergens mag, daarom.
Gelukkig lappen veel zorginstellingen en huisartsen die regels aan hun laars, maar wat jij nu stelt is de omgekeerde wereld.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:00

Omdat gebleken is dat veel huisartspraktijken de administratie op orde hadden en daarmee.mensen geen qr code konden aanmaken

Bij mij heeft het 6 weken geduurd voordat het was doorgegeven..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:01

Benzz schreef:

Nieuws gemist? https://www.trouw.nl/binnenland/rivm-en ... ~b6635950/
Veel van die mogelijkheden zijn geblokkeerd. En zelfs bij de patienten die niet naar de GGD-locatie kunnen komen is het lastig, de GGD wil toch niet altijd meewerken aan het leveren van vaccins.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:08

Shadow0 schreef:
Benzz schreef:

Nieuws gemist? https://www.trouw.nl/binnenland/rivm-en ... ~b6635950/
Veel van die mogelijkheden zijn geblokkeerd. En zelfs bij de patienten die niet naar de GGD-locatie kunnen komen is het lastig, de GGD wil toch niet altijd meewerken aan het leveren van vaccins.

Gisteren bij een van de late talkshows waren er toch echt 2 huisartsen die aan het boosteren waren. Die regelden de vaccins bij de GGD en de plaatselijke apotheker maakte de vaccins klaar. Doe dus niet of ik maar onzin praat, want er wordt wel degelijk door huisartsen geboosterd.
Al snap ik van de GGD best dat de administratieve afhandeling zorgen geeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:11

Echwel schreef:
Omdat gebleken is dat veel huisartspraktijken de administratie op orde hadden en daarmee.mensen geen qr code konden aanmaken

Bij mij heeft het 6 weken geduurd voordat het was doorgegeven..

Ook dit is niet zomaar juist: er was ook een softwareprobleem bij de software van het ministerie of die van de huisartsen (HIS, HuisartsenInformatieSysteem) waardoor de (correcte!) registraties van sommige huisartsen niet doorkwamen. De huisartsen zelf hadden hier geen invloed op, maar het heeft vrij lang geduurd voordat de huisartsen een paar technici zo ver kregen om verder te kijken naar het functioneren van de software, in plaats van zonder meer te zeggen dat de huisartsen het zelf fout deden.
(Ik kan alleen het artikel waar dat beschreven stond niet meer terugvinden. Helaas nog geen linkje. Ik speur nog even verder.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:14

Benzz schreef:
Gisteren bij een van de late talkshows waren er toch echt 2 huisartsen die aan het boosteren waren. Die regelden de vaccins bij de GGD en de plaatselijke apotheker maakte de vaccins klaar. Doe dus niet of ik maar onzin praat, want er wordt wel degelijk door huisartsen geboosterd.

2 huisartsen kunnen niet alle patienten in Nederland aan. Het gaat er niet om dat het overal is gestopt - maar op veel plekken is die keuze er dus niet omdat het is afgehouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:19

Een nieuwe study heeft laten zien dat ongeveer 40% van de besmettingen onopgemerkt verloopt.
Dat is best veel vind ik.

https://jamanetwork.com/journals/jamane ... erm=121421

Wat me trouwens irriteert dat dat ze met de boosterprik nu dezelfde bewuste fout maken als met de eerste prik: als „beloning“ mensen toegang geven zonder test of masker. Aangezien vooral de zwakkere populatie nu eerst een booster heeft ga je dus al je binnenlocaties zonder masker of test openstellen voor die mensen met het meeste risico… juist ja.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:24

Electra63 schreef:
Bij OP1 zijn nu 2 IC-verpleegkundigen.
Er liggen en sterven redelijk wat jonge mensen van 30-40 jaar momenteel op de IC.
Sommige familieleden geloven nog steeds niet in Covid-19. Zij willen ongevaccineerde artsen. Zij willen zich niet aan de maatregelen (bijv. mondkapje dragen) houden. Zij eisen (vaak) een second opinion.

Zij zijn ook geen voorstander van buitenlands personeel.
Met name door de taalbarrière, verschil in kwaliteit en geen tijd om in te werken.

Mijn zus werkt ook op de ic en geeft hetzelfde door, zo triest om mensen daar te zien die daar niet hadden hoeven liggen als ze gevaccineerd zouden zijn!

Afgelopen week een jonge moeder die 2 kleintje achterlaat, in en in triest

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:27

Achterom schreef:
Huertecilla schreef:
Let wel, een jaar na het vrijgeven van het eerste vaccin, na vaccineren.

Copy & paste voor 2022.
Tenzij we wat ánders doen.

@Omicron; 40 - 80% milder. Dat is een potentiële ´anders doen´ met praktijkvoorbeeld van natuurlijke resistentie in Z.A.:
- besmettingen zijn essentieel
- gezonder leven (minder overgewichtigen) verlaagt ook opnames

Ja, kijk naar Zuid Afrika, laat gewoon een flink deel van de oudere bevolking sterven aan HIV, dan overleeft een groot deel van de overgebleven (ongevaccineerde) jongere bevolking de nieuwe variant van covid :+
Ik neem aan dat je bericht sarcastisch bedoeld is?

Nee. Het is wel degelijk een praktijkvoorbeeld van wat er gebeurt met groepsimmuniteit.
Wij hebben vaccins om die hoge sterfte te voorkomen :)*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:28

Ja er overlijden jonge mensen, in verhouding lang niet zo veel als ouderen maar iemand van 80 heeft meestal een mooi en lang leven gehad, iemand van 30 met jonge kinderen stond nog aan het begin. Wanneer die door niet te prikken/fake informatie/Theirry of Engel gelovigen, dood gaat dan vind ik dat ontzettend triest want het had niet gehoeven (meestal niet, uitzonderingen daargelaten).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:29

Het is nu niet of je besmet wordt maar wanneer je besmet wordt

Daarbij je afvragen of je er erg ziek van wordt of minder

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:33

Echwel schreef:

Dan hebben we nog even te gaan met 17 miljoen mensen en 3 miljoen geregistreerde "besmettingen"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:54

imaudy schreef:
Echwel schreef:

Dan hebben we nog even te gaan met 17 miljoen mensen en 3 miljoen geregistreerde "besmettingen"

Dus? Nog 5 jaar doorgaan met tegenhouden en lockdowns of gecontroleerd sneller besmetten?
Dat omicron 40 - 80% milder verloopt lijkt míj een gouden kans; we hebben tenslotte volop vaccins om het ziekteverloop nog verder te beperken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:06

Even wat verder denken dan ´besmet, ieeeeuuuuwwww, gevaar!´ :
Een besmet persoon met nauwelijks/geen symptomen 10 dagen in quarantaine kunnen we ons niet veroorloven bij de huidige aantallen.
Neem de UK met 100.000/dag x 10 dagen = 1 miljoen mensen uit de roulatie. Dat omvat teveel werkenden.

In de UK is daarom de quarantaine-periode bij besmetting verkort.

Híer is er sprake van helemaal afschaffen van quarantaine voor nauwelijks zieke besmetten met geldig vaccinatiebewijs.

Mijns inziens :)* :)*

Vaccineer, beperk de te snelle besmetting met regels voor gedrag, hou de kwestbaren meer geïsoleerd en láát het autoimmunsysteem van gezonden de deur naar een normale toekomst openen.

imaudy

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:14

Laat ik het zo zeggen, bewust een besmetting opzoeken vind ik behoorlijk ziek :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:29

imaudy schreef:
Laat ik het zo zeggen, bewust een besmetting opzoeken vind ik behoorlijk ziek :P

Indien gezond en gevaccineerd vind ík een bijdrage aan de groepsimmuniteit een bijdrage aan uit deze uitzichtloze situatie komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:38

Maar wat is de meerwaarde dan van die besmetting als je toch al gevaccineerd bent?
Extra afweerstoffen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:43

Echwel schreef:

Ok, laten we hier even als basis even van uitgaan.

We weten bijvoorbeeld dat te hoog BMI de kans op opname sterk verhoogt. Dan verlaagt gezonder leven de kans.
Kan je zelf, uitzondering blablabla, wat aan doen :)*

Dan gevaccineerd zijn. Daar kan je ook zelf wat aan doen en meer dan alleen maar wel/niet. Over tijd dáált de graad van bescherming.
De kans op ziek/zieker neemt toe over de maanden. Na 1 maand ben je beter beschermd dan na 9.
Als je ervan uit gaat dat je vroeg of laat tóch besmet raakt, dan liever vroeg na vaccinatie. Toch?!

@Needje; ja. Een extra, andere, brédere bescherming doordat de T-cellen ´geprogrammeerd´worden. Híerdoor is omicron besmetting in Z.A. meer milder dan hier.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:44

Ik denk niet dat je besmet raakt als je met je cake op stap gaat :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:46

Voorheen was het zo dat een natuurlijke besmetting beter 'leek' te beschermen tegen Delta
Bij Omikron is dat nagenoeg verwaarloosbaar.
Dus met een beetje pech loop ik het gewoon nog een keer op.

Een eerdere besmetting gaf bij delta nog een bescherming van zo’n 85 procent, bij omikron beschermt een eerdere infectie volgens Ferguson nagenoeg niet: de schatting ligt ergens tussen de 0 en 20 procent.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... mikron.htm

Als dat verloop milder is dan DeltaCovid, dan is het prima. Maar niemand weet dat vooralsnog zeker.

En gezien ik dus pas ziek geweest ben, ben ik in April pas aan de beurt voor een booster..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:49

Er komen nu iig meer geluiden van een stuk minder kans op opname. Dat is al mooi meegenomen.