Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:53

Wappie is in de oorspronkelijke betekenis geen naar woord op zich..
ik snap niet helemaal dat het nu gebruikt wordt voor hele ongezellige mensen... 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:01

Cer schreef:
Omdat .. wat ik ergens in een ander topic ook las.. EU wel een ding is.. en Covid wereldwijd is..

We leven niet meer in de steenkolentrekschuitentijd waar iedereen op zn eigen terpje zat natuurlijk.

En in Spanje kan ik me voorstellen is dezelfde soort problematiek aan de hand, denk ik? Gezien de toeristen en alles?

Inderdaad bepaald geen geval van Eiland Nederland.

Door de globalisering van alles, hier net zo goed het fenomeen van de uit de VS overgenomen, door medische sector/farma/overheid gefaciliteerde ongezond etende/levende overgewichtmaatschappij.
Erg triest omdat het oh zo eenvoudige mediterrane dieet zo gezond is.
Het is zelfs faster en goedkoper food hier! Het is allemaal gewoon een culturele hersenspoeling waarbij de overheid schermend met EU regels sterk aan bijdraagt. Alles wat op het platte land voor eigen gebruik verbouwd/gehouden wordt, wordt geen BTW of omzetbelasting over geïnt bijvoorbeeld. Zo eet vrijwel niemand meer eieren van eigen scharrelkippen doch ab-eieren uit de legbatterij.
Jaja heel wappie *D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:07

:O
Laatst bijgewerkt door BigOne op 14-09-21 14:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:07

Achjeees krijgen we dat weer....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:16

Spenk schreef:
996981 schreef:

Duitsland heeft een lager percentage gevaccineerden dan nl

Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat na het invoeren van een coronapas ze méér gingen vaccineren.

Niet genoeg schijnbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:17

En daarom zullen de maatregelen daar voorlopig blijven. Wel heeft duitsland veel meer IC bedden per inwonersaantal dus ze hebben ook meer rek erin zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:47

Om nog even de discussie over overgewicht aan te zwengelen.. (misschien is dit artikel al voorbij gekomen hoor) maar ik lees in Trouw : "Vorig jaar maart was de BMI van ic-patiënten met covid 28,7. De afgelopen twee maanden steeg dat cijfer naar 30,1"

daar lijkt bijna te staan (maar het is Trouw, en ik weet niet hoe betrouwbaar dat is) dat er bijna uitsluitend mensen met een hoog BMI (en 30 is niet een beetje overgewicht, maar dat is obese) op de IC liggen.. maar dat geloof ik dan toch weer niet helemaal?

https://www.trouw.nl/binnenland/wie-zij ... ~bcc194ee/

dat '9 van de 10 is niet gevaccineerd' lijkt mij ook een beetje losse pols werk?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:07

Cer schreef:
Om nog even de discussie over overgewicht aan te zwengelen.. (misschien is dit artikel al voorbij gekomen hoor) maar ik lees in Trouw : "Vorig jaar maart was de BMI van ic-patiënten met covid 28,7. De afgelopen twee maanden steeg dat cijfer naar 30,1"

daar lijkt bijna te staan (maar het is Trouw, en ik weet niet hoe betrouwbaar dat is) dat er bijna uitsluitend mensen met een hoog BMI (en 30 is niet een beetje overgewicht, maar dat is obese) op de IC liggen.. maar dat geloof ik dan toch weer niet helemaal?

https://www.trouw.nl/binnenland/wie-zij ... ~bcc194ee/

dat '9 van de 10 is niet gevaccineerd' lijkt mij ook een beetje losse pols werk?

Ik vraag me vooral af of die stijging van 28,7 naar 30,1 significant is. Ik kan me voorstellen dat er altijd fluctuaties zijn in het BMI afhankelijk van wie er die week op je IC liggen en vind dan een conclusie op basis van de afgelopen 8 weken wat snel gemaakt.
Wel is het duidelijk dat het gemiddelde dus wel in het overgewichtgebied zit, maar we wisten natuurlijk al dat obesitas een risicofactor is voor ziekenhuisopname.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:11

Cer schreef:

Dat BMI is gemíddeld.
Blijft dat overgewicht onbetwistbaar een grote risicofactor is.
Dat was vorig vooorjaar al opgemerkt. Ook dat er dús nog ruimschoots tijd was om gezond af te vallen voor parallel aan vaccineren de beperkingen verruimd zouden worden.
Helaas is daar daarna vrijwel geen licht op geschenen terwijl het toch een serieus te nemen risico reductie voor de hele samenleving geweest had kunnen zijn, is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:22

Focussed schreef:
maar we wisten natuurlijk al dat obesitas een risicofactor is voor ziekenhuisopname.

Toch is daar hoeveel aandacht aan geschonken? Aan reductie van dát risico? Dat HEEL grote risico.

Hoewel een verplichte leefstijl inventie voor overgewichten minder discutibel is dan een vaccinatieverplichting voor gezonden, is dat NIET waar ik op doel maar de hele samenleving laten wachten, vaccineren verplichten, een entpas en toelatingscontroles voor allemaal, als de oplossing?
Heel logisch _O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:59

Als er voor gewichtsverlies net zulke effectieve mogelijkheden waren als voor vaccinatie bij corona denk ik dat dat wel gebeurt was.
Helaas is er nog heel weinig effectieve interventie bij overgewicht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:05

secricible schreef:
Als er voor gewichtsverlies net zulke effectieve mogelijkheden waren als voor vaccinatie bij corona denk ik dat dat wel gebeurt was.

“Gewoon” je eigen verantwoordelijkheid nemen, je levensstijl onder de loep nemen en veranderen, eventueel met hulp van diëtisten en artsen is natuurlijk niet mogelijk….

En ja, er zijn altijd uitzonderingen, maar bij de meeste mensen met overgewicht is de inname vs. verbruik in disbalans of is er sprake van een hormonale disbalans

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:05

BMI an sich zegt me ook weinig.
Iemand die heel gespierd is met weinig vet kan een hogere bmi hebben als iemand met een bierbuik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:11

996981 schreef:
secricible schreef:

“Gewoon” je eigen verantwoordelijkheid nemen, je levensstijl onder de loep nemen en veranderen, eventueel met hulp van diëtisten en artsen is natuurlijk niet mogelijk….

En ja, er zijn altijd uitzonderingen, maar bij de meeste mensen met overgewicht is de inname vs. verbruik in disbalans of is er sprake van een hormonale disbalans

Als het "gewoon" zo makkelijk was, was het niet zo'n groot probleem natuurlijk. Gedragsverandering is nooit "gewoon" je verantwoordelijkheid nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:23

Sommigen zien ernstige obesitas patiënten gewoon als mensen die te veel eten, obesitas als een ziekte beschouwen is beter. Want er zit vaak veel meer achter dan elk pondje gaat door het mondje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:30

bigone schreef:
Sommigen zien ernstige obesitas patiënten gewoon als mensen die te veel eten, obesitas als een ziekte beschouwen is beter. Want er zit vaak veel meer achter dan elk pondje gaat door het mondje.

+:)+ juist en dat schrijft iemand die geen overgewicht heeft, maar wel gaat krijgen. Vroeger moest ik altijd eten en was veels te mager, nu na menopauze eet ik vele male minder en kom alsmaar wat bij (net als mijn moeder die haar leven er door heeft verknald).
Ik werk fysiek heel veel en beweeg enorm. Hetzij zo, mijn leven blijft leuk heb ik me voorgenomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:39

Relaxed schreef:
Het is helemaal geen mening, hij brengt het als feit.. Daarbij legt hij anderen woorden in de mond om vervolgens diegene weer te beschuldigen van sélectíef lézen :roll: En hele nare manier van reageren en als je om onderbouwing vraagt is ie niet thuis. Hij noemt mensen die een andere mening hebben meteen angsthazen en paniekzaaiers, dat is natuurlijk veel beter dan wappie :r

Maar goed, ik ontstip hem maar weer eens, ga lekker genieten van alles wat kan, want dat is gewoon enorm veel +:)+

Ik vind wel dat je gelijk hebt hoor.

Ik heb al vaker aangegeven, dat er een structureel tekort is aan allerlei zorgpersoneel. Veel vacatures, de duur van de opleidingen, de budgetten enz.
Maar daar reageert hij niet op.

Als ik al zijn berichten kan begrijpen :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:56

secricible schreef:
996981 schreef:

Als het "gewoon" zo makkelijk was, was het niet zo'n groot probleem natuurlijk. Gedragsverandering is nooit "gewoon" je verantwoordelijkheid nemen.

Natuurlijk is het niet makkelijk. Dat zeg ik ook niet. Echter is een toenemende trend waarbij mensen verantwoordelijkheden afschuiven.

In het geval van overgewicht is gezond eten bijvoorbeeld te duur, ligt op de verkeerde plek in de supermarkt, gezond koken kost teveel tijd, bewegen kost teveel tijd etc.

Iedereen heeft tijd om sochtends voor het werk, of savonds na het werkt minimaal 30 minuten te wandelen. Dat het niet fijn is daarvoor eerder op te moeten staan, of later op de bank te kunnen zitten klopt. Dat maakt het niet onmogelijk.

Mensen denken in problemen, niet in oplossingen. Als ze wel in oplossingen denken moet die oplossing zo veel mogelijk gefaciliteerd worden door een ander…

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:43

996981 schreef:
Mensen denken in problemen, niet in oplossingen. Als ze wel in oplossingen denken moet die oplossing zo veel mogelijk gefaciliteerd worden door een ander…

Anderen verplicht vaccineren of uitsluiten bv is makkelijker dan het halve land doen afvallen.
Ook zijn beide situaties beter voor het economische model.
Het is echter noch gezond noch gezond verstand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:51

Dus vaccineren is niet gezond ?

En er word niet uitgesloten, je moet alleen testen, punt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:40

bigone schreef:

Ah ik was even vergeten dat alles verkeerd gelezen wordt ;)
Je doet dat knap trouwens. Leuk spel :j

Defacto verplicht vaccineren ipv afslanken stimuleren in niet gezond omdat overgewicht ongezond is en geen gezond verstand omdat overgewicht meer opnames in ic geeft.
Vaccineren en het overgewicht zijn beiden beter voor het economische model.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:23

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:26

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

Ah ik was even vergeten dat alles verkeerd gelezen wordt ;)
Je doet dat knap trouwens. Leuk spel :j

Defacto verplicht vaccineren ipv afslanken stimuleren in niet gezond omdat overgewicht ongezond is en geen gezond verstand omdat overgewicht meer opnames in ic geeft.
Vaccineren en het overgewicht zijn beiden beter voor het economische model.

Dank voor het compliment maar misschien kun je eens afdalen naar ons, simpele zielen die niet snappen hoe jij schrijft. Dus gewoon en duidelijk, hoeven we ook geen spelletje te spelen }> *D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:07

Voor mij is het dus ook een doorn in het oog dat nergens in deze pandemie mensen worden opgeroepen om gezonder te leven. Terwijl dat, voordat we überhaupt een vaccin hadden, het enige was dat je kon doen.

Ik zou me persoonlijk echt even achter mijn oren hebben gekrabd hebben op het moment dat je hoort dat Corona extra ‘inwerkt’ op te veel lichaamsvet. Als dat geen ‘call to action’ is dan weet ik het ook niet meer. Maar het lijkt makkelijker te zijn om alle mensen die zich niet hebben laten enten de schuld te geven van het feit dat er nog steeds maatregelen nodig zijn.

Maar niemand wordt boos op ongezond levende mensen. De persconferentie van net deed me echt weer kotsen. Deze dreigerij doet mij echt niet ineens van mening veranderen. Eerder het tegenovergestelde. En zolang er dus niets aan ongezonde levensstijlen wordt gedaan, er met hartelust met cijfers word gegoocheld, er duidelijk andere belangen in het spel zijn…. Nee, dank u.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:14

Nu de nieuwe 'versoepelingen' bekend zijn, is het mij niet helemaal duidelijk of het coronatoegangsbewijs geldt voor alleen professionele sportwedstrijden of ALLE sportwedstrijden, dus ook een simpel tennis toernooi bijvoorbeeld. Weet iemand hoe dat zit?