Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:31

Sheran schreef:
Ik zie alleen niet in waarom kappers voorrang zouden moeten krijgen op andere groepen die kapot gaan die minder risico met zich meebrengen (musici bijvoorbeeld). En ik zei ook: kappers zijn wel belangrik voor de kappers zelf, omdat ze inderdaad niet vanuit huis kunnen werken. Maar verder kan iedereen natuurlijk best zonder kapper.

Musici halen veelal hun inkomen uit optredens, en dat zit er gewoon nog niet in. Optreden kan natuurlijk zonder publiek, maar dat betekent geen inkomsten...

Eske_B

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:37

Ik schrik wel van de verwachtingen van 1-1.5 jaar. Gaan we dan niet meer op vakantie kunnen in die tijd? Geen feestjes geven? Niet met meerdere vrienden afspreken? Kan ik m'n oma dan nog zien? M'n ouders een jaar lang geen knuffel geven? Kunnen we weer uiteten, naar de sportschool, enzovoorts.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:43

Electra63 schreef:
purny schreef:
Ik weet wel dat mijn welzijn steeds meer naar de klote gaar mocht dit nog een maand duren. Werk is voor mij met mijn beperking van belang.

Heb je geen coach met wie je hier over kan praten?
En lekker veel wandelen in de buurt?
Of proberen een zelfstudie te doen via internet?

Nee ik heb alleen eens per week contact met m'n jobcoach. Ik ben ook al weer begonnen met wandelen. Maar als ik nog langer thuis moet zitten word ik depressief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:45

Ik denk dat festivals, kijken naar voetbal in een vol stadion echt nog lang niet kan. Maar dat veel dingen met aanpassingen wel kunnen.

Purny wat voor werk doe je? Cliënten bij ons kunnen wel naar de sociale werkvoorziening, mits ze niet in de risico groep vallen. Ik hoop en verwacht dat de dagbesteding voor niet risico groepen ook wel snel weer open mag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:47

Eske: als onze regering het idee van 'gecontroleerde besmetting' niet loslaat, moet dat inderdaad zo lang. Dan zijn we nu aan ongeveer 1/20ste van het totaal.

Als we gericht inzetten op stoppen, dan zou het sneller kunnen, al moet je dan nog steeds wel heel alert zijn, en de snelheid van een mogelijke besmetting afremmen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:47

Ik merk dat het mij ook zwaar valt. Ik vind mijn werk hartstikke leuk maar het idee dat ik weer achter de computer moet en weer zo moet proberen al mijn leerlingen aan het werk te laten zijn. Nee ik heb er echt geen zin in. Ik vrees ook een beetje dat er weer wat leerlingen zijn afgehaakt. En je kan dan zo weinig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:48

purny schreef:
Nee ik heb alleen eens per week contact met m'n jobcoach. Ik ben ook al weer begonnen met wandelen. Maar als ik nog langer thuis moet zitten word ik depressief.

Je kan toch ook via een andere weg hulp zoeken om te praten?
Met een familielid, vriendin of anders via de huisarts?
Er zijn ook telefonische hulpgroepen.
Wandelen/bewegen is goed voor je hersenen, dus hou vol.
En we gaan iedere x nu een stapje verder, dus heb geduld.
Komt vast goed met je.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:48

SusanH schreef:
Ik denk dat festivals, kijken naar voetbal in een vol stadion echt nog lang niet kan. Maar dat veel dingen met aanpassingen wel kunnen.

Purny wat voor werk doe je? Cliënten bij ons kunnen wel naar de sociale werkvoorziening, mits ze niet in de risico groep vallen. Ik hoop en verwacht dat de dagbesteding voor niet risico groepen ook wel snel weer open mag.

Oh echt? Dat is hier niet zo. Nu verschilt dat natuurlijk ook per plek.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:49

Ik vind het gewoon irritant. Het liefst zou ik hebben dat ze juist het eerst het bezoek weer gaan versoepelen, juist tegen de eenzaamheid. Maar die 1,5 meter die zo lang kan duren lijkt voor niet zoveel mensen heel relevant. Ik zie 100x liever mijn ouders weer dan dat ik in een café ga zitten. Ik krijg liever weer eens een knuffel dan dat mijn haar goed zit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 19:51

SusanH schreef:

Ik doe ondersteunende werkzaamheden op een kantoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:10

elnienjo schreef:
Shadow0 schreef:
Ik ben vooral benieuwd of ze de GGD's dan al op peil hebben gebracht om voldoende onderzoek te kunnen doen.

Blijkbaar niet volgens dit NOS bericht van 6 uur geleden:
Citaat:
GGD'en niet klaar voor meer contactonderzoek
De 24 GGD-regio's zijn nog niet klaar om veel meer bron- en contactonderzoek te doen als basisscholen, kinderdagverblijven en speciaal onderwijs volgende week weer open gaan. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS. De meeste regio's werken wel aan plannen om de capaciteit uit te breiden, maar ze hebben geen idee wat er precies van hen verwacht wordt.

De extra capaciteit voor veel meer bron- en contactonderzoek is een harde voorwaarde van het Outbreak Management Team (OMT) voor versoepeling van corona-maatregelen.

Ze hebben 2 maanden de tijd gehad om wat te regelen en ze hebben nog steeds niet opgeschaald.

Ik vind dit dan wel weer waanzin eigenlijk...de GGD GHOR Nederland heeft op haar eigen website staan dat alles onder controle is
https://ggdghor.nl/actueel-bericht/bron ... lle-ggden/
Voldoende capaciteit voor huidige doelgroepen
Voor alle extra groepen die op dit moment in opdracht van de Rijksoverheid getest worden (o.a. zorgmedewerkers, politie, leraren etc) hebben de GGD’en op dit moment ruim voldoende capaciteit. Zowel qua testen als qua bron- en contactonderzoek.

Buiten dat ik het heel raar vind dat een 'bedrijf' wat als werk onder andere heeft het uitvoeren van bron- en contactonderzoek 'geen idee heeft wat er van ze verwacht wordt'. Halloooo dat is je werk... :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:12

poeh, ik vind deze fase ook wel de moeilijkste. Mensen beginnen te morren, hun eigen plan te trekken en het is lastig om dan als een van de weinige wel je poot stijf te houden.
Contacten rondom mijn ouders zien bijvoorbeeld vrijwel allemaal gewoon de kleinkinderen (weer). Wij hebben dat tot nu toe afgehouden, maar ik merk gewoon dat mijn ouders boos beginnen te worden dat wij niet toegeven. Woensdag maar even afwachten, en anders overweeg ik de GGD eens te bellen voor overleg. Deze overgangsfase geeft zoveel onduidelijkheid... Mijn ouders zijn nog geen 70, redelijk gezond. Tja, waar doe je dan goed aan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:16

Sheran schreef:
Ik vind het gewoon irritant. Het liefst zou ik hebben dat ze juist het eerst het bezoek weer gaan versoepelen, juist tegen de eenzaamheid. Maar die 1,5 meter die zo lang kan duren lijkt voor niet zoveel mensen heel relevant. Ik zie 100x liever mijn ouders weer dan dat ik in een café ga zitten. Ik krijg liever weer eens een knuffel dan dat mijn haar goed zit.

Mooi om te lezen wat voor jou echt belangrijk is. :(:) En je hebt gelijk, dit zijn ook de belangrijkste dingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:21

Ik vraag me ook vooral af wat ze nou uiteindelijk gaan doen met de protocollen die men heeft gemaakt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:24

Het probleem met bezoek is niet zozeer dat je afhankelijk bent van de regering en de regels maar vooral van je eigen risico afweging. Als jij in je eigen huis ‚stiekum‘ je ouders knuffelt komt echt niemand je arresteren. Het is dan aan jou en je ouders om een afweging te maken.
Zelfs als de overheid zegt: alles weer normaal, dan betekend dat niet dat het virus weg is.

Zo zullen wij voorzichtiger zijn bij mijn schoonouders dan bij mijn ouders kwa risico groep.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:31

Sizzle schreef:
Het probleem met bezoek is niet zozeer dat je afhankelijk bent van de regering en de regels maar vooral van je eigen risico afweging. Als jij in je eigen huis ‚stiekum‘ je ouders knuffelt komt echt niemand je arresteren. Het is dan aan jou en je ouders om een afweging te maken.
Zelfs als de overheid zegt: alles weer normaal, dan betekend dat niet dat het virus weg is.

Zo zullen wij voorzichtiger zijn bij mijn schoonouders dan bij mijn ouders kwa risico groep.

Nouja, in zekere zin zouden ze zo kunnen versoepelen dat je weer bij ouders/grootouders/risicogroepen op visite mag. En dat houdt dan misschien dus wel in dat andere maatregelen weer even moeten wachten omdat het een extra risico met zich meebrengt :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:38

Sheran schreef:
Sizzle schreef:

Nouja, in zekere zin zouden ze zo kunnen versoepelen dat je weer bij ouders/grootouders/risicogroepen op visite mag. En dat houdt dan misschien dus wel in dat andere maatregelen weer even moeten wachten omdat het een extra risico met zich meebrengt :)

Maar zoals Sizzle het brengt is het wel. Jij mag best bij je ouders op bezoek. De vraag is of jij het risico aandurft om je niet aan die 1,5 meter te houden.

Zo heb ik wel contact met mijn vader die 4km verder op woont en alleen is maar niet met mijn schoonouders die 350 km verder op wonen. Zij zijn met zijn 2en (en het is natuurlijk heel ver)
Verder geen contacten en doen we voor mijn vader boodschappen. (Of andersom hij voor ons)

Edit. Nu weet ik natuurlijk niet hoe ver jij van je ouders af woont. En snap ik dat de situatie anders ligt als dat heel ver is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:41

Volgens mijn overburen is die versoepeling er al, en hadden vorige week dus direct 85 jarige kennissen aan de keukentafel zitten binnen 1, 5 meter.

Wat betreft werken, laat mij maar mooi thuis werken, ik zie het nog niet zo zitten dat we met enkele duizenden weer op de campus zitten. Kantoor is al moeilijk met 1,5 meter, gangen nog veel moeilijker. Voordat ik van de auto op kantoor ben heb ik al heel wat gangen en voetpaden gehad waar 1,5 meter vrijwel onmogelijk is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:48

Sheran schreef:

Dat begrijp ik, maar horeca en personeel en kappers enz. willen graag weer aan het werk om nog wat te verdienen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:50

Sheran schreef:
Sizzle schreef:

Dat mag toch gewoon... 3 mensen mag je op bezoek. Ik ben een aantal keer in de week bij mijn ouders, en zij passen ook op mijn kinderen.
Dat is een afweging die we maken. Zij zijn dan nu wel het enige contact wat we als gezin hebben en we hebben dus geen ‘wisselende’ contacten. Ik hou ze wel op 1,5m afstand, maar de kinderen natuurlijk niet.
Het is een afweging die je zelf maakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:54

Hier hetzelfde Verootje,
Ik zie mijn dochters meerdere keren per week.
Ik pas ook veel op mijn kleindochter.
Verder wel afstand van anderen en veel handen wassen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:58

Electra63 schreef:
Hier hetzelfde Verootje,
Ik zie mijn dochters meerdere keren per week.
Ik pas ook veel op mijn kleindochter.
Verder wel afstand van anderen en veel handen wassen.

Hier precies hetzelfde
Soms is het afwegen wat het belangrijkste is en verstandig ..

Ik mis de kapper wel hoor en ook de terrasjes.
Maar als ik op Facebook lees wat men allemaal doet om toch te gaan gaan kamperen.
Tentjes met semi douche chemisch toilet erin enz.
Dan blijf ik maar jaartje thuis

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:10

Onze kinderen waren afgelopen weekend ook thuis, van te voren in ieder geval eentje een week in zijn huis gebleven om zeker te weten dat hij nog steeds gezond was. Moet zeggen dat het heel erg prettig was , het leven leek weer even normaal.
Zal nu wel weer even duren voor ze weer komen, een dochter kwam paar keer per week, bleef op afstand en ging met paarden aan de gang maar die gaat weer werken dus dat zal ook een stuk minder worden . Het zij zo , als dit datgene is wat we voorlopig op moeten geven om niet ziek te worden dan zijn we er heel nuchter in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:30

Mijn moeder heeft een druk leven. De kans dat ze willekeurig ergens ziek wordt is veel groter dan dat wij het gaan meebrengen. Daarom die ik daar weinig nut om afstand te bewaren (afgezien dat de grens dicht is dan).

Het versoepelen betekend NIET dat het risico weg is, maar dat je zelf verantwoordelijk bent. Het betekend slechts dat de overheid je niet meer verteld hoe het moet maar dat je nu zelf moet besluiten.

In feite vergelijkbaar met bedtijd voor kinderen. Als je oud genoeg bent om zelf te mogen kiezen om naar bed te gaan betekend het niet dat 4 uur slapen verstandig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:36

Klopt en we zijn zelf vanaf het begin al verantwoordelijk (altijd al) voor ons eigen gedrag. Ook ten opzichte van anderen alleen telt voor sommigen dat blijkbaar niet.
Zie Amerika , een opruiende president die van het is maar een griepje nu zegt dat hij hoopt dat het bij 70 tot 100.000 doden blijft . Ze zitten al op meer dan 70.000 doden en in veel Staten moet de piek nog komen.