Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:15

IHN schreef:
Ineke2 schreef:
Ehm eerlijk gezegd had ik bij de lunch al gezegd :evaw:

ja, maar de meeste jonge mensen zijn nog niet zo assertief. Dit soort profiteurs hebben er een neus voor bij wie ze ermee wegkomen.

Klopt!
Ik was toen ook een jaartje of 14 denk ik. Heb er inderdaad heel veel van geleerd. ;-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:11

Einde van de groepsreis: we laten een kaartje met envelop rondgaan zodat ieder een bijdrage naar wens voor de reisbegeleider kan geven. Maakt me echt niet uit of je nu wel of niet geeft, of veel of weinig. Maar er zijn dus mensen die hun naam op het kaartje zetten en dan niets geven. Ja zo niet e. Nieuw kaartje gehaald dan maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:15

poes schreef:
Einde van de groepsreis: we laten een kaartje met envelop rondgaan zodat ieder een bijdrage naar wens voor de reisbegeleider kan geven. Maakt me echt niet uit of je nu wel of niet geeft, of veel of weinig. Maar er zijn dus mensen die hun naam op het kaartje zetten en dan niets geven. Ja zo niet e. Nieuw kaartje gehaald dan maar.

Wow.. :n

Berdien

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:34

Oh ja, zo hebben wij aan het einde van de groepsreis wel eens gehad dat mensen een lege envelop of een envelop met één dollar erin inleverden. Zó verschrikkelijk onbeschoft. De chauffeur heeft de laatste dag ook geen woord meer gezegd, die was zo boos. Lever als je niets wil geven (wat ik al gierig vind) dan gewoon niets in. Maar een lege envelop of met één dollar erin? Triest :n

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:40

Berdien schreef:
Oh ja, zo hebben wij aan het einde van de groepsreis wel eens gehad dat mensen een lege envelop of een envelop met één dollar erin inleverden. Zó verschrikkelijk onbeschoft. De chauffeur heeft de laatste dag ook geen woord meer gezegd, die was zo boos. Lever als je niets wil geven (wat ik al gierig vind) dan gewoon niets in. Maar een lege envelop of met één dollar erin? Triest :n

Dacht altijd dat de gouden regel voor reisbegeleider was dat je de envelop na afloop van de reis openmaakt?

Anyways, idd flink gierig... een paar euro pp moet er toch wel vanaf kunnen als groep lijkt me dan?!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:43

Vind fooi geven aan je reisleiding sowieso dikke bull.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:01

poes schreef:

Deze snap ik niet. Je zegt zelf dat het je echt niet uitmaakt of je nu wel of niet geeft. Maar als je niets geeft mag van jou de naam ook niet op de envelop?! Je kan niet in iemands portomenee kijken he? Misschien hebben ze wel jaren gespaard om met deze groepsreis mee te gaan, of hebben ze het cadeau gekregen van vrienden terwijl ze verder heel weinig te besteden hebben. Dan vind ik het jammer dat de naam van degene niet op de kaart mag.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:04

fohadie schreef:
poes schreef:

Deze snap ik niet. Je zegt zelf dat het je echt niet uitmaakt of je nu wel of niet geeft. Maar als je niets geeft mag van jou de naam ook niet op de envelop?! Je kan niet in iemands portomenee kijken he? Misschien hebben ze wel jaren gespaard om met deze groepsreis mee te gaan, of hebben ze het cadeau gekregen van vrienden terwijl ze verder heel weinig te besteden hebben. Dan vind ik het jammer dat de naam van degene niet op de kaart mag.

Dit inderdaad. Het maakt niet uit als je niks kan geven, maar dan shamen we je wel even door je naam niet op de kaart te zetten en het zo lekker duidelijk te maken dat je niks wil/kan geven. Puh.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:05

Ja zo zie ik het. Wil je dan op een andere manier een bedankje doen kan dat ook gewoon. Ik ga toch ook niet mijn naam op het verjaardagskaartje voor vrienden of collega of zo schrijven als ik niks wil of kan bijleggen :’) dat zou echt mooi zijn. Nogmaals: niets geven maakt me niet uit maar het ging me dus puur om naam opschrijven op het kaartje. Dat hoort gewoon bij de fooi toch.
Laatst bijgewerkt door poes op 13-02-20 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:05

__Sannne schreef:
Vind fooi geven aan je reisleiding sowieso dikke bull.

Ligt er aan in welk land. In Europa zou je zeggen dat een (Nederlandse) reisleiding voldoende betaald krijgt, maar dan nog is een fooi netjes als je door die persoon een fijne vakantie hebt gehad.
In Afrika moet je dus wel echt fooi geven, daar leeft je gids op. Wij hebben toen geloof ik 30 euro per persoon gegeven voor 5 dagen, daar kunnen hun toch mooi weer een goede maand van leven.

Van hier boven nog, als jij op een groepsreis kunt gaan, kun je echt wel nog wat euro's missen hoor. Al geef je een tientje. Ronduit asociaal om niks te geven :=
Ik snap Poes ook wel. Als 2 mensen geen fooi willen geven, lijkt het alsof de hele groep maar weinig fooi heeft gegeven en niemand tevreden is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:08

serieus laten mensen dan anderen meeliften op dat soort kaartjes? Nee ik vind dat gierig. Het is ook geen reis van een tientje, als je dit kunt betalen, is het niet fooi geven geen kwestie van niet kunnen. Dat is pas bull.
Edit: het is dus duidelijk niet willen geven. En dat is ook prima. Maar kom daar dan ook voor uit toch. Dan geef je tenminste een duidelijk signaal.
Laatst bijgewerkt door poes op 13-02-20 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:09

Nou idd, in Gambia waren ze superblij met een fooi van een paar euro, dat is voor hun veel geld. In de meer westerse landen wordt er ook al een hoger bedrag verwacht en dan vind ik het niet altijd terecht..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:10

poes schreef:
serieus laten mensen dan anderen meeliften op dat soort kaartjes? Nee ik vind dat gierig. Het is ook geen reis van een tientje, als je dit kunt betalen, is het niet fooi geven geen kwestie van niet kunnen. Dat is pas bull.
Edit: het is dus duidelijk niet willen geven. En dat is ook prima. Maar kom daar dan ook voor uit toch. Dan geef je tenminste een duidelijk signaal.

Een signaal? :+ Echt hoeveel waarde kun je hechten aan fooi, jeetje.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:10

Ik vind het ook super raar je naam op een kaartje van een cadeau schrijven waar je zelf niet aan bijgedragen hebt..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:11

Deze reisbegeleider heeft er overigens absoluut niet op aangestuurd (en doet deze reis vrijwillig haja ook in westerse landen e). Dus geen verwachtingen geschept of zo.

Shaggy: Uh nee heb wel iets tegen van die mensen die schijnheilig doen. Waarom je naam opschrijven als je niet akkoord bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:12

Shaggy09 schreef:
poes schreef:

Een signaal? :+ Echt hoeveel waarde kun je hechten aan fooi, jeetje.

Het gaat niet om de fooi, maar wel om het feit dat je je naam erbij zet alsof je dus wel hebt meegedaan in de fooienpot.. Dát vind ik wel extreem asociaal..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:13

Zoe_97 schreef:
Ik vind het ook super raar je naam op een kaartje van een cadeau schrijven waar je zelf niet aan bijgedragen hebt..

Toen ik nog met mijn ex was schreven hun altijd mijn naam op de kaartjes voor jarige familieleden. En ik betaalde eigenlijk zelden mee omdat ik gewoon weinig geld heb als student zijnde.

Ik snap niet zo goed waarom je namen zou gaan buitensluiten, het gaat toch om het gebaar en niet of om iedereen wel heeft meebetaald?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:14

poes schreef:
. Waarom je naam opschrijven als je niet akkoord bent?

Omdat je wel wil bedanken, maar geen fooi wil geven? Vind dat niet zo raar hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:15

Dat betreffende kaartje hoort bij die fooienpot, als je toch niet hebt bijgedragen zet je er toch ook je naam niet in? Jij hebt het over een verjaardagskaartje omdat je diegene wel oprecht feliciteert (los van het kado) neem ik aan..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:15

Veulen84 schreef:
poes schreef:
. Waarom je naam opschrijven als je niet akkoord bent?

Omdat je wel wil bedanken, maar geen fooi wil geven? Vind dat niet zo raar hoor.

Ja tarara en ik mocht het kaartje nog kopen en schrijven ook. Heel mooi bedankje!
Niets van. Vind dat echt heel gierig. Doe dan apart iets leuk, kan prima toch.
Een meisje heeft idd niet zoveel en weinig ingelegd en dat vind ik prima trouwens.

Edit: gaat om 3 mensen van de 12 trouwens dus het heeft idd impact op hoe de fooi overkomt. Ze geven uit principe geen fooi (waren dus wel tevreden). En dat vind ik echt prima, als de meerderheid dat signaal geeft, zouden reisorganisaties het gewoon in de prijs gaan rekenen. Maar je wegsteken helpt niemand en ik vind het dus geen stijl.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:27

Ik vind het naar discriminatie rieken. Je sluit bewust mensen uit door hun naam niet op dat kaartje te zetten. Weet meteen iedereen wie degene is.

En nogmaals, je kan niet in ieders portomeee kijken. Toen ik in ZuidAfrika was, ging er een boeren echtpaar mee. Kinderen hadden dit hun ouders cadeau gegeven. Echtpaar zelf had niet veel te besteden en dit was hun eerste reis in 40 jaar, en dus betaald voor de kinderen. Zij gaven geen fooi maar hun naam mocht wel op het kaartje hoor. We maken toch met zn allen de groepsreis?

En wat Shaggy schreef:Mijn schoonmoeder schrijft mijn naam ook altijd op een kaartje waar ik niets meebetaal.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:39

Ik vind familiekaartjes toch wel wat anders dan een cadeau op een reis / werk dat je geeft en iemand niet aan mee gedaan heeft. Het is een cadeau van een groep mensen en iedereen die daaraan meedoet gaat op de kaart. Dan doen diegene die niet willen betalen toch los een kaartje om te bedanken? Of ze geven een hand en bedanken persoonlijk. Kan op zoveel manieren, maar je gaat niet doen alsof je hebt meebetaald terwijl dat niet zo is.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:50

Nou ik ben blij dat bij ons op werk gewoon op een kaart staat 'Liefs, je collega's' IPV dat elke persoon an sich wil pronken met 'Ik heb wel bijgedragen en de rest niet hoor!!!'... Wat een sfeer heb je dan als collega's :o

En dan weten wij ook heus wel onderling wie er wel en niet mee hebben gedaan, je kan zelf wel nagaan met wie je wel en niet een goede band hebt. Maar om dat nou zo expliciet te moeten vermelden lijkt me echt zo onnodig en sfeerverpestend..

Ik ben ook wel benieuwd waarom mensen zo graag duidelijk willen dat zij wel wat ingelegd hebben / meer ingelegd hebben. Het gaat toch om dat diegene uiteindelijk word bedankt en niet dat jij de 'eer' krijgt of zoiets?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:53

wat een prutsmuts. Ik vind trouwens wel als je het hebt over schijnheilig je ook naar jezelf moet kijken. Je geeft aan:maajt niet uit, veel of weinig geven. maar je houd het kennelijk wel bij. Ik zou ook denken dat kaartje een bedankje is en als je dat ding hebt laten rondgaan met de mededeling:maakt niet uit hoeveel.. snap ik dat mensen denken dat het de bedoeling is dat iedereen zijn naam erop zet. En wat betreft dat het anders lijkt.. kom zeg.. als die mensen 5 cnt hadden gegeven was het voor jou goed geweest.. terwijl dat geen verschil zou maken met niks qua eindbedrag. Persoinlijk zou ik nooit mensen op zo'n manier buitensluiten, maar goed....als je zelf niet weet hoe dat is denk je daar mss niet zo over na en kom je idd niet verder dan:niet betalen, dan hoor je er niet bij.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:56

fohadie schreef:
Ik vind het naar discriminatie rieken. Je sluit bewust mensen uit door hun naam niet op dat kaartje te zetten. Weet meteen iedereen wie degene is.

Discriminatie? Ik denk dat je de diagnose dan nog eens moet opzoeken.

Willen mensen alleen een kaartje geven als bedankje? Prima, maar koop hem dan zelf. Ga niet meeliften op de gulheid van anderen.