Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:41

“ De opgepakte Belg heeft zich acht keer eerder laten vaccineren, bleek uit zijn verhoor. Volgens medici kan dat niet meteen kwaad. Veel extra bescherming tegen het coronavirus zou het ook niet opleveren.”

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerke ... rieprikker

I’m confused :=

Vanaf welk aantal prikken levert het niet meer bescherming op?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:51

996981 schreef:
Vanaf welk aantal prikken levert het niet meer bescherming op?

Na de tweede heeft vaccineren alleen zin als het niveau van anti-lichamen significant gedaald is. Voor normaal gezonde mensen is dat pakweg 9 maanden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 00:32

Bij OP1 zijn nu 2 IC-verpleegkundigen.
Er liggen en sterven redelijk wat jonge mensen van 30-40 jaar momenteel op de IC.
Sommige familieleden geloven nog steeds niet in Covid-19. Zij willen ongevaccineerde artsen. Zij willen zich niet aan de maatregelen (bijv. mondkapje dragen) houden. Zij eisen (vaak) een second opinion.

Zij zijn ook geen voorstander van buitenlands personeel.
Met name door de taalbarrière, verschil in kwaliteit en geen tijd om in te werken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 02:20

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
HC, waar lees je dat van die maskers buiten?
Ik ben in Spanje nu.

Publicatie van wat er besloten is tijdens het overleg van alle presidenten van de deelstaten met Sanchez vanmiddag. Het is het enige wat voor het hele land (extra) verplicht wordt.
Morgen een speciale ministerraad om het te bekrachtigen. Dan publicatie in de BOE. Waarschijnlijk per 0.00 uur 24ste.
Verdere maatregels per deelstaat.

Lijkt mij ook wel raar mondkapjes buiten := Ik houd hem wel eens op als ik van winkel naar winkel ga.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:02

pien_2010 schreef:
Sheran schreef:
Die mutaties waren er ook zonder vaccin gekomen. Ik ben nog steeds erg blij met de vaccins!

Omicron variant komt uit een land met een zeer lage vaccinatie graat.
Dus hoe nu deze vergelijking weer in het leven is geroepen. Ik heb hem al eerder gehoord dat we zonder vaccinaties geen mutaties gehad zouden hebben. Bizar daar Omicron uit een land komt waar nog amper vaccinaties waren en zijn.

Omicron is ontdekt in een land met lage vacinatie.
Niet duidelijk waar hij is ontstaan, dat kan voor alsnog overal op de wereld zijn.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:08

Eerste onderzoek lijkt toch 45% minder ziekenhuisopnames te geven met omicron.
(NOS)
Uiteraard kan de besmettelijkheid nog steeds roet in het eten gooien.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:47

Electra63 schreef:
Er liggen en sterven redelijk wat jonge mensen van 30-40 jaar momenteel op de IC.
Sommige familieleden geloven nog steeds niet in Covid-19. Zij willen ongevaccineerde artsen. Zij willen zich niet aan de maatregelen (bijv. mondkapje dragen) houden. Zij eisen (vaak) een second opinion.

Met name door de taalbarrière, verschil in kwaliteit en geen tijd om in te werken.

21 in totaal op dit moment. Dat is 4,17% van het toaal op de IC. Cumulatief over de hele corona-periode is het aandeel 30-40 jarigen op de IC 3,76% . Daarvan overlijdt 4,55%, ten opzichte van 28,68% gemiddeld over het totaal. Gemiddelde leeftijd is nog steeds 60. Deze was afgelopen zomer iets teruggelopen tot zelfs 55, maar is nu weer stijgende. Bron: Stichting NICE.

Dat zijn met name relatieve cijfers als je al op de IC terecht komt. De kans dat je na een positieve GGD test op de IC terecht bent gekomen in de hele corona periode als dertiger is 0,1% (505 op 434.763). Overlijdenskans is 0,005%. Bron: RIVM.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:06

Veerle, hulde voor jouw onderbouwde en heldere posts altijd. _/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:50

veerledec schreef:
Electra63 schreef:

21 in totaal op dit moment. Dat is 4,17% van het toaal op de IC. Cumulatief over de hele corona-periode is het aandeel 30-40 jarigen op de IC 3,76% . Daarvan overlijdt 4,55%, ten opzichte van 28,68% gemiddeld over het totaal. Gemiddelde leeftijd is nog steeds 60. Deze was afgelopen zomer iets teruggelopen tot zelfs 55, maar is nu weer stijgende. Bron: Stichting NICE.

Dat zijn met name relatieve cijfers als je al op de IC terecht komt. De kans dat je na een positieve GGD test op de IC terecht bent gekomen in de hele corona periode als dertiger is 0,1% (505 op 434.763). Overlijdenskans is 0,005%. Bron: RIVM.

Dat kan, ik meld alleen maar, wat deze 2 IC-verpleegkundigen uit Utrecht te vertellen hadden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:00

Mijn moedertje 76 jaar oud moest maandag haar booster halen. Zij moest daarvoor 20km fietsen voorbij Almere Stad. Had afspraak om 16:15
Kwam daar aan en moest in de rij....
Was pas 17:30 aan de beurt!!! Moest heel de tijd STAAN in de rij. Zo ook andere ouderen die slecht ter been waren.
Toen moest ze nog terug op haar fiets, in het donker in die koude en was ze pas na zevenen thuis. Ze was kapot.
Echt schandelijk hoe slecht het geregeld is voor de oude vandagen. Mijn moeder kon kiezen tussen Almere stad of Amsterdam Zuid/oost beide een rot eind op de fiets in deze tijd.
Ze woont in Muiderberg een klein dorp.
Als de griepprik gehaald moet worden is dat jaarlijks goed geregeld daar bij de huisartsen praktijk. Dat is in 2 dagen lopende band werk gebeurd. Ik snap niet waarom dat met die booster niet kan. Puur omdat de GGD de touwtjes liever niet uit handen geeft. Klojo’s!!

Nu is ze overigens lekker bij ons voor de feestdagen. Gezellig!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:04

Popstra schreef:
Mijn moedertje 76 jaar oud moest maandag haar booster halen. Zij moest daarvoor 20km fietsen voorbij Almere Stad. Had afspraak om 16:15
Was pas 17:30 aan de beurt!!! Moest heel de tijd STAAN in de rij. Zo ook andere ouderen die slecht ter been waren.
Toen moest ze nog terug op haar fiets, in het donker in die koude en was ze pas na zevenen thuis. Ze was kapot.
Echt schandelijk hoe slecht het geregeld is voor de oude vandagen. Mijn moeder kon kiezen tussen Almere stad of Amsterdam Zuid/oost beide een rot eind op de fiets in deze tijd.
Als de griepprik gehaald moet worden is dat jaarlijks goed geregeld daar bij de huisartsen praktijk. Dat is in 2 dagen lopende band werk gebeurd. Ik snap niet waarom dat met die booster niet kan. Puur omdat de GGD de touwtjes liever niet uit handen geeft. Klojo’s!!

20km enkele reis?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:07

Ja 15...20 km enkele reis
Hollandse Brug over Flevoland in
Wel op haar elektrische fiets

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:09

Belachelijk

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:13

imaudy schreef:
Lijkt mij ook wel raar mondkapjes buiten := Ik houd hem wel eens op als ik van winkel naar winkel ga.

Hier is het ´nomaal´ in het straatbeeld, ook zonder de verplichting.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:16

Popstra schreef:
Ja 15...20 km enkele reis
Hollandse Brug over Flevoland in
Wel op haar elektrische fiets

Nou best knap hoor :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:37

Voor wie dicht bij de grens woont, of gewoon graag naar België komt :D
Uitgebreide versie van de nieuwste maatregelen.
Ik was werken gisteravond dus kon niet eerder posten :P

Citaat:
Beschermingsmaatregelen

1. Geen versoepelingen

De huidige regels beslist op het Overlegcomité van 3 december blijven van kracht, met onder meer de mondmaskerplicht (vanaf 6 jaar), de verplichting tot telewerk (met maximum één terugkomdag) en sluiting van de horeca om 23.00 uur (geen uitzondering voor Kerst of Nieuwjaar).

2. Verbod op evenementen en activiteiten binnen

Alle massa-evenementen binnen zijn verboden. Dit geldt ook voor kerstmarkten, winterdorpen, culturele en andere voorstellingen, en congresssen die binnen worden georganiseerd.

Ook de binnenruimtes in de culturele, feestelijke en recreatieve sector worden gesloten, met uitzondering van:
Bibliotheken, spelotheken en mediatheken
Musea
Georganiseerde activiteiten gericht op de noden van kwetsbare groepen, met name socioculturele activiteiten, activiteiten van permanente vorming en jeugdactiviteiten door professionelen omkaderd
Feest- en receptiezalen, enkel voor huwelijken en begrafenissen
Wellnesscentra, inclusief sauna’s, zonnebanken, jacuzzi’s, stoommachines en hammams.
Ook bioscopen, lasergames, bowlingzalen, escaperooms, paintball-, snooker-, darts- en biljartzaken en indoor trampoline-parken moeten worden gesloten.

De sportieve sector blijft geopend, inclusief fitness en zwembaden. Recreatieve onderdelen van zwembaden en subtropische zwembaden moeten sluiten, net als de binnenruimtes van pretparken en dierentuinen. Sportkampen kunnen enkel plaatsvinden zonder overnachtingen.

3. Strengere regels voor evenementen buiten

Voor evenementen buiten komen er strengere regels om crowding te voorkomen:
Verbod op gebruik tenten en andere overdekte ruimtes voor bezoekers
Maximaal één bezoeker/4 m2
Vanaf 100 bezoekers eenrichtingscirculatieplan met gescheiden in- en uitgangen.
4. Sportwedstrijden zonder publiek

De aanwezigheid van publiek bij professionele en niet-professionele sportwedstrijden en -trainingen wordt verboden, zowel binnen als buiten.

5. Veilig winkelen

Winkelen kan met maximaal twee personen (met uitzondering van minderjarigen van het eigen huishouden). Per 10 m2 winkeloppervlak wordt één bezoeker toegestaan. Tussen de winkelende gezelschappen moet een afstand van 1,5 m worden gewaarborgd. Indien het winkeloppervlak groter is dan 400 m2 moet er een gepaste toegangscontrole zijn.

6. Verplicht telewerk

Telewerk blijft verplicht met maximaal één terugkeermoment per week.

7. Veilig Kerst vieren

Het Overlegcomité beveelt aan om ook tijdens de Kerstperiode het aantal contacten te blijven beperken en moedigt het gebruik van zelftesten aan. Ventileer binnenruimtes en draag een mondmasker. Voel je je ziek? Blijf dan thuis.

Gelet op het positieve advies van de Hoge Gezondheidsraad en van het Raadgevend Comité voor Bio-ethiek heeft het Overlegcomité de Taskforce Vaccinatie ook gevraagd om zo snel mogelijk en op vrijwillige basis te beginnen met de vaccinatie van kinderen van 5 tot 11 jaar.

Het Overlegcomité beveelt het gebruik van FFP2-maskers aan voor kwetsbare personen. Recente wetenschappelijke studies lijken aan te tonen dat de omikronvariant langer blijft hangen in de lucht dan eerdere varianten.

Het Overlegcomité zal de epidemiologische situatie opnieuw beoordelen in de eerste helft van januari.

De cultuur-en evenementensector en de cyclocross zijn de peer deze keer precies :7

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:45

Popstra schreef:

Tja, ze kiest er zelf voor om op de fiets te gaan, het is algemeen bekend dat het erg druk op de priklocaties is en dat het kan uitlopen. Als ze wel om 16.15 gelijk aan de beurt was geweest had ze ook in het donker en in de kou terug moeten fietsen.

Je kunt er ook een drama van maken...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:46

Needje schreef:
(NOS)

Bloomberg heeft het over 80% minder ziekenhuisopnames:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tudy-shows

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:47

Benzz schreef:
Tja, ze kiest er zelf voor om op de fiets te gaan, het is algemeen bekend dat het erg druk op de priklocaties is en dat het kan uitlopen. Als ze wel om 16.15 gelijk aan de beurt was geweest had ze ook in het donker en in de kou terug moeten fietsen.

Wait..whut?? :')

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:48

Benzz schreef:
Popstra schreef:

Ze had beter te paard kunnen gaan idd :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:48

Benzz schreef:
Tja, ze kiest er zelf voor om op de fiets te gaan,

Wat voor keuze precies?

En je slaat het punt over: huisartsen willen dit en kunnen dit veel dichterbij doen - waarom mogen ze dat niet?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:49

Heerlijke reactie! Goed inlevingsvermogen Benzz +:)+
Misschien heeft zij geen auto?!
En voor die oudjes zouden ze best wat stoelen neer mogen zetten als ze weten dat er lang gewacht moet worden.
Grote kans trouwens dat mensen gewoon weer gaan wanneer het hun uitkomt en daardoor dus langere rijen ontstaan.
Als mensen nou gewoon zorgen dat ze hooguit paar minuten voor hun afspraak er zijn dan zullen de rijen vast iets meevallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:49

Huertecilla schreef:
imaudy schreef:

Hier is het ´nomaal´ in het straatbeeld, ook zonder de verplichting.

Ja dat valt gelijk op inderdaad, maar afstand houden is dan weer ver te zoeken.
Was net mijn test halen bij een gezondheidscentrum en daar zaten hele families gezellig met de vrouw achter de balie te babbelen :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:50

enzino schreef:
Needje schreef:
(NOS)

Bloomberg heeft het over 80% minder ziekenhuisopnames:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... tudy-shows

Ja in ZA.
Dat onderzoek waar NOS het over heeft in UK.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:52

Pandora2 schreef:
Voor wie dicht bij de grens woont, of gewoon graag naar België komt :D
Uitgebreide versie van de nieuwste maatregelen.
Ik was werken gisteravond dus kon niet eerder posten :P

Citaat:
Beschermingsmaatregelen

1. Geen versoepelingen

De huidige regels beslist op het Overlegcomité van 3 december blijven van kracht, met onder meer de mondmaskerplicht (vanaf 6 jaar), de verplichting tot telewerk (met maximum één terugkomdag) en sluiting van de horeca om 23.00 uur (geen uitzondering voor Kerst of Nieuwjaar).

2. Verbod op evenementen en activiteiten binnen

Alle massa-evenementen binnen zijn verboden. Dit geldt ook voor kerstmarkten, winterdorpen, culturele en andere voorstellingen, en congresssen die binnen worden georganiseerd.

Ook de binnenruimtes in de culturele, feestelijke en recreatieve sector worden gesloten, met uitzondering van:
Bibliotheken, spelotheken en mediatheken
Musea
Georganiseerde activiteiten gericht op de noden van kwetsbare groepen, met name socioculturele activiteiten, activiteiten van permanente vorming en jeugdactiviteiten door professionelen omkaderd
Feest- en receptiezalen, enkel voor huwelijken en begrafenissen
Wellnesscentra, inclusief sauna’s, zonnebanken, jacuzzi’s, stoommachines en hammams.
Ook bioscopen, lasergames, bowlingzalen, escaperooms, paintball-, snooker-, darts- en biljartzaken en indoor trampoline-parken moeten worden gesloten.

De sportieve sector blijft geopend, inclusief fitness en zwembaden. Recreatieve onderdelen van zwembaden en subtropische zwembaden moeten sluiten, net als de binnenruimtes van pretparken en dierentuinen. Sportkampen kunnen enkel plaatsvinden zonder overnachtingen.

3. Strengere regels voor evenementen buiten

Voor evenementen buiten komen er strengere regels om crowding te voorkomen:
Verbod op gebruik tenten en andere overdekte ruimtes voor bezoekers
Maximaal één bezoeker/4 m2
Vanaf 100 bezoekers eenrichtingscirculatieplan met gescheiden in- en uitgangen.
4. Sportwedstrijden zonder publiek

De aanwezigheid van publiek bij professionele en niet-professionele sportwedstrijden en -trainingen wordt verboden, zowel binnen als buiten.

5. Veilig winkelen

Winkelen kan met maximaal twee personen (met uitzondering van minderjarigen van het eigen huishouden). Per 10 m2 winkeloppervlak wordt één bezoeker toegestaan. Tussen de winkelende gezelschappen moet een afstand van 1,5 m worden gewaarborgd. Indien het winkeloppervlak groter is dan 400 m2 moet er een gepaste toegangscontrole zijn.

6. Verplicht telewerk

Telewerk blijft verplicht met maximaal één terugkeermoment per week.

7. Veilig Kerst vieren

Het Overlegcomité beveelt aan om ook tijdens de Kerstperiode het aantal contacten te blijven beperken en moedigt het gebruik van zelftesten aan. Ventileer binnenruimtes en draag een mondmasker. Voel je je ziek? Blijf dan thuis.

Gelet op het positieve advies van de Hoge Gezondheidsraad en van het Raadgevend Comité voor Bio-ethiek heeft het Overlegcomité de Taskforce Vaccinatie ook gevraagd om zo snel mogelijk en op vrijwillige basis te beginnen met de vaccinatie van kinderen van 5 tot 11 jaar.

Het Overlegcomité beveelt het gebruik van FFP2-maskers aan voor kwetsbare personen. Recente wetenschappelijke studies lijken aan te tonen dat de omikronvariant langer blijft hangen in de lucht dan eerdere varianten.

Het Overlegcomité zal de epidemiologische situatie opnieuw beoordelen in de eerste helft van januari.

De cultuur-en evenementensector en de cyclocross zijn de peer deze keer precies :7

Let wel, een jaar na het vrijgeven van het eerste vaccin, na vaccineren.

Copy & paste voor 2022.
Tenzij we wat ánders doen.

@Omicron; 40 - 80% milder. Dat is een potentiële ´anders doen´ met praktijkvoorbeeld van natuurlijke resistentie in Z.A.:
- besmettingen zijn essentieel
- gezonder leven (minder overgewichtigen) verlaagt ook opnames