Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:23

Geen idee hoe die man heette die dat vertelde, de horeca dacht ook dat het met die 2 miljoen meeviel want veel besmettingen, er word nog geprikt, de groep die niets aan de vaccinaties heeft of niet geprikt mag worden. De man vertelde dat die allemaal buiten de berekening van 2 miljoen zijn gehouden. En natuurlijk kan het 1.7 maar 2.2 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:23

Dat zijn volgensmij ook gewoon kansberekeningen die ze bijzonder nauwkeurig kunnen maken op basis van besmettingen en dingen als rioolwatermetingen.

,,Dat kan in het najaar de kapotte en uitgeputte zorg weer in het werk storten. En een piek in het aantal ziekenhuisopnames kan die echt niet meer aan’’, aldus De Jonge eerder. Het OMT schat het aantal potentiële nieuwe ziekenhuisopnames tussen de 16.000 en 22.000 als de grote groep ongevaccineerden besmet raakt.

Bron NOS

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:34

Relaxed schreef:
Cer schreef:
Waar het dan om gaat is dat er eigenlijk weinig tot niemand meer op de IC / SEH terecht mag komen.. dus ongeacht de oorzaak?

Dat lijkt me iets wat je toch altijd wil voorkomen :+

Nee dus moet er structureel wat veranderen in de zorg. De problemen die er nu zijn, zijn niet alleen een ‘Corona’ probleem

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:36

Je wilt toch sowieso niet dat er mensen op de SEH komen... :?
Althans, dat lijkt mij het uitgangspunt...
of begrijp ik je verkeerd Lenaa_tje?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:38

Cer schreef:

Nee maar daar gaat een Corona pas of mensen niet behandelen omdat ze niet gevaccineerd zijn geen oplossing voor zijn.

Mensen komen om verschillende redenen nou eenmaal terecht op de IC. Dat is vervelend maar niet nieuw.
In veel ziekenhuizen is ‘normale’ belasting momenteel al een probleem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:43

De komende anderhalf jaar is er geen normale belasting door alle operaties die nog ingehaald moeten worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:45

bigone schreef:
De komende anderhalf jaar is er geen normale belasting door alle operaties die nog ingehaald moeten worden.

Dat beweer ik ook nergens.

Maar het is gewoon niet alleen Corona waardoor er pieken gaan komen.
Je kan niet daar oplossingen voor bedenken en verder de situatie niet verbeteren.

En nu stop ik weer met bokt voor deze week.
Ik hoop ook op normaal maar voor nu is dat het niet. Ik geef sinds dag 4 al weer hybride les en dat word toch niet echt normaal helaas :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:37

Cer schreef:

Nee Cer, dat zie je helemaal verkeerd.
De medische sector is gewoon een industrie welke baat heeft bij ongezonde levensstijl.
Behandeling, inclusief vaccinatie is een dienst tegen betaling.
De sector heeft wel belang bij veel patienten en geen belang bij veel rek; dat is alleen maar inefficiënt.

Denk er maar eens even over na.
Puur ongezond eten, rookwaar, drank et al zijn _/-\o_ voor die industrie én de overheid.

Vaccinatieplicht/certificaat/controle is een verlenging ervan naar ook het wel gezonde deel van de kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:48

Och hc, je zal maar zo in het leven staan als jij.. Helemaal wappie :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:51

secricible schreef:
Precies dat spenk. En vooral de jongeren hebben een lage vaccinatiegraad en bij een code zwart krijgen zij met de huidige criteria voorrang op ouderen die wel gevaccineerd zijn maar een beroerte oid hebben. Het risico is dus nog vooral voor anderen. Tijd om dat te veranderen. Wil je geen vaccinatie? Prima, maar het risico bij de code zwart is voor jezelf en niet voor anderen. Laat corona dan maar waaien onder die groep.

Maar: Moet je dan, als je toch corona krijgt én gevaccineerd bent, wel je coronapas laten zien om aan te tonen dat je wel stappen hebt genomen? Dus eigenlijk een toegangsbewijs naar de IC? :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:58

Wel, het is zo dat bepaalde ongezonde zaken, dodelijke zaken, gewoon verkrijgbaar zijn :j
Terwijl andere, minder schadelijke zaken, illegaal zijn.. das wel gek, toch? :)

En ik denk inderdaad dat je dan pasjes krijgt ofzo, dat je geen vaccin hebt omdat je daar niet tegen kan, dus dat je dan wel behandeld mag worden.. zoiets? :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:12

Relaxed schreef:

Jij mag het wappie vinden.
Maar ik denk dat ie hier wel degelijk een puntje heeft hoor.
Kijk bv alleen al naar de geneesmiddelenindustrie.
Die willen je helemaal niet beter maken hoor. Anders waren die medicijnen niet zo schofterig duur en onbetaalbaar voor sommigen.
Als er geen geld verdiend wordt worden er net zo lang aanpassingen gedaan tot er wel weer verdiend wordt.
En als dat betekent dat jij als verpleegkundige je de benen uit je reet moet rennen voor weinig salaris zal hun een rotzorg zijn. Dat is wel gebleken afgelopen 1,5 jaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:14

Kijk maar hoeveel mensen in de USA verslaafd zijn aan painkillers. Dat komt ten dele door de stimulans om het voor te schrijven vanuit de pharmaceutical industry die dat deed om te cashen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:20

Needje schreef:
Relaxed schreef:

Jij mag het wappie vinden.
Maar ik denk dat ie hier wel degelijk een puntje heeft hoor.
Kijk bv alleen al naar de geneesmiddelenindustrie.
Die willen je helemaal niet beter maken hoor. Anders waren die medicijnen niet zo schofterig duur en onbetaalbaar voor sommigen.
Als er geen geld verdiend wordt worden er net zo lang aanpassingen gedaan tot er wel weer verdiend wordt.
En als dat betekent dat jij als verpleegkundige je de benen uit je reet moet rennen voor weinig salaris zal hun een rotzorg zijn. Dat is wel gebleken afgelopen 1,5 jaar.

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:28

Maar waarom zou je je in godsnaam zo druk maken over iets waar je én totaal geen invloed op hebt én waar je geen reet mee te maken hebt omdat je hier niet eens woont.. :)*

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:29

Waarom maak jij je in godsnaam druk om hem?!
Kan je je ook afvragen. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:30

Omdat .. wat ik ergens in een ander topic ook las.. EU wel een ding is.. en Covid wereldwijd is..

We leven niet meer in de steenkolentrekschuitentijd waar iedereen op zn eigen terpje zat natuurlijk.

En in Spanje kan ik me voorstellen is dezelfde soort problematiek aan de hand, denk ik? Gezien de toeristen en alles?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:31

Lijkt mij ook hoor Cer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:32

Allemaal wappies jullie ;) _O- _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:33

lenaa_tje schreef:
Cer schreef:

Nee maar daar gaat een Corona pas of mensen niet behandelen omdat ze niet gevaccineerd zijn geen oplossing voor zijn.

Mensen komen om verschillende redenen nou eenmaal terecht op de IC. Dat is vervelend maar niet nieuw.
In veel ziekenhuizen is ‘normale’ belasting momenteel al een probleem.

Dat zegt iets over Nederland. In Frankrijk zullen er zeker regio's zijn waar de uitgestelde zorg problemen speelt (wellicht Parijs) maar zover ik weet zelfs in Parijs niet zoals in Nederland. Macron heeft zelfs mensen tijdens de 1ste en tijdens de 2de golf met klem opgeroepen om WEL naar het ziekenhuis te gaan en niets uit te stellen want de ziekenhuizen kunnen het aan naast de covid mensen. DIT om te voorkomen dat er later problemen komen vanwege de inhaalslag.
In NL zijn er zoveel bezuinigingen doorgevoerd dat de rek er al heel lang uit is.
Onlangs met toeristen die uit de zorg komen een gesprek hierover gehad en een leidinggevende vertelde dat hij naar ander werk zoekt omdat hij niet meer achter het beleid kan staan, want de zorg heeft geen enkel vlees meer op de botten (zijn uitdrukking) en dat komt de huidige mensen die een beroep doen op de zorg niet ten goede en het personeel dat werkt, werkt zich totaal in de ronde.

Deze situatie is zeker niet normaal in alle EU landen hoor. En inderdaad er zijn heel veel landen te noemen waar het nog slechter is in de wereld. Maar helaas (ik kom uit de zorg en ik hou zielsveel van die sector) zijn alle bezuinigingen die al heel erg lang bezig zijn, nu mede oorzaak dat het vlees op de botjes is verdwenen en er hoopjes problemen zijn.
Dat wordt natuurlijk niet gezegd door heel veel mensen op TV (kuipers, Gommers a.a) want dat zal ze niet in dank worden afgenomen en ze zijn wel afhankelijk van het geld dat ze wel of niet krijgen voor de IC of andere afdelingen.
En ik snap het ergens ook wel want de zorg kost alleen maar (ouder worden van de mensen) en een verdienmodel erop los laten lukt nu eenmaal niet. Ik begrijp ook best dat er zo vreselijk gesaneerd is, maar inherent aan die keuze is, dat als er een pandemie komt die zo lang duurt, de radertjes van het systeem piepen en knarsen en wellicht zelfs op sommige plekken vast gaan lopen.

Inherent aan beschaving is, dat we ook voor de zwakkere opkomen en onze zorg op inrichten. Daarvoor zijn we mensen. Laten we die waarde en normen vooral erin houden en ook de buuf die zorg nodig heeft vanwege allerlei klachten helpen. Ipv het "recht van de sterkste" laten gelden. Dan glijden we als beschaaf EU land wel heel erg af en dat vin dik totaal niet OK. Dit wordt trouwens geschreven (afkloppen) door iemand die in haar hele 63 jarige leven zelden of nooit zorg nodig heeft gehad en zelden of nooit een ziekenhuis van binnen via opnames gezien heeft. Dit is de gelukkige uitzondering op de regel, en ik betaal enorm graag voor die mensen die minder gelukkig zijn, want die hebben vaak toch al een TUK leven en laat ze dan in ieder geval de juiste zorg krijgen die hoort bij onze beschaving en waarde en normen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:35

Needje schreef:

Ik noem hem alleen een wappie ;) Jullie vliegen daar meteen bovenop :')

:evaw:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:36

Pien, ik heb steeds gelezen dat 'bezuinigen' niet het juiste woord is (Karl kan dat goed uitleggen :j ) .. de zorg is simpelweg duurder geworden.. en de kosten zijn al best hoog.

Het probeem is dat het geld er wel is, maar dat het in het middle management blijft hangen, denk ik?
Ik heb ook wel eens posts gelezen van wat zorgkosten in andere landen zijn, en dat is dan ook best hoog, maar dan wordt het weer anders verdeeld ofzo.. of de verzekering is duurder... het is eigenlijk altijd wel wat...?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:38

Relaxed schreef:
Needje schreef:

Wappie is een heel naar woord, vind ik, ook een nieuw woord want door dit woord te noemen zet je iemand weg die niet meer serieus genomen hoeft te worden.
Je kunt mensen foeien, dat staat je vrij, maar als je een discussie aangaat ga hem dan eerlijk aan zonder een ander weg te zetten als een onzin persoon (wappie). Ik krijg steeds meer een hekel aan dit woord, dat je als je bv TV kijkt en je bepaalde mensen met zeer bizarre theorieën ziet langskomen, tegen elkaar op de bank kunt zeggen. Maar niet in een discussie→ vind ik. Laat dan de discussie liggen.
Ik denk dat dit de reden is, dat mensen er zo opvliegen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:40

Relaxed schreef:
Needje schreef:

Omdat IK het nogal irritant vindt dat als iemand een andere mening heeft die meteen als wappie wordt weggeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:47

Het is helemaal geen mening, hij brengt het als feit.. Daarbij legt hij anderen woorden in de mond om vervolgens diegene weer te beschuldigen van sélectíef lézen :roll: En hele nare manier van reageren en als je om onderbouwing vraagt is ie niet thuis. Hij noemt mensen die een andere mening hebben meteen angsthazen en paniekzaaiers, dat is natuurlijk veel beter dan wappie :r

Maar goed, ik ontstip hem maar weer eens, ga lekker genieten van alles wat kan, want dat is gewoon enorm veel +:)+