Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:49

Het is inderdaad een oud artikel maar geeft aan dat het wel mogelijk is om buiten te besmetten.
Die agenten hebben echt niet met zijn allen in hetzelfde busje gezeten :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:51

lenaa_tje schreef:
Needje schreef:
Denk eerder dat er al iemand besmet was en in het busje lekker de rest heeft aangestoken.

Waarom? Wij hadden op school schaats besmettingen en nu besmettingen via voetbal. Is ook allemaal buiten.
Doen of buiten je opeens veilig bent is gewoon naïef

Ik zeg nergens dat je buiten niet besmet kan worden. }:0

(Oude ME bussen zaten ze met 11 man in. Nieuwe met 8. En ze zullen een briefing hebben met z'n allen)

BigOne

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:55

Ouder bericht maar ik denk dat je groepen in de samenleving die op korte afstand samen moeten werken niet kunt vergelijken met feestvierders die bewust buiten dicht op elkaar zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:59

Cer schreef:
Roodvos schreef:
Maar wie zegt dat het niet leidt tot meer besmettingen? De cijfers lopen nog steeds op, en vooral in het westen en zuiden van land:
https://nos.nl/artikel/2374700-rivm-all ... igers.html

Ik zie niet in wat dit artikel te maken heeft met de twee mooie dagen nu en het buiten zijn van mensen?

Citaat:
Dit zijn ook net de regio's van de illegale feesten en drukke parken en stranden. Althans, dat wat regelmatig in het nieuws komt.
En het zal wel niet aan te tonen zijn dat het daardoor komt. Maar je dan omgekeerd dus ook niet zeggen dat het er geen rol in speelt.

In het artikel worden 70ers genoemd.. die zijn toch niet op die feesten..? Buiten dat het nu, dacht ik, om buitenlucht ging (en zonnetje enzo) en dat is denk met die feesten niet aan de hand? (binnen, of snachts)

Citaat:
Dat zei ik ook maar ja, de oppositie kraait weer victorie.
Ik vraag me dan altijd af of die selectief luisteren ofzo?

Naar mijn idee werd er door [Boktnaam even kwijt] gesuggereerd, of afgevraagd, dat er buiten wel meer mogelijk zou zijn omdat de "buitenfestiviteiten" (rellen, illegale feestjes enz) tot dusver niet aantoonbaar gezorgd hadden voor meer besmettingen.
Het punt wat ik probeerde :+ te maken was: de besmettingscijfers lopen op. En de cijfers zijn zorgelijker in de regio's die in het nieuws komen vanwege demonstraties, rellen, illegale feesten enz. En dat je mijn inziens dus niet niet kan zeggen "van die rellen kunnen we niet aantonen dat er besmettingen van zijn gekomen, dus kunnen de terrassen ook wel open".

Ik denk dat een verband tussen rellen, demonstraties oid en de besmettingscijfers van enige weken later moeilijk, zo niet onmogelijk is aan te tonen. Er zijn zoveel variabelen en mogelijkheden. Ligt het aan de bevolkingsdichtheid, de luchtkwaliteit (hoeveelheid fijnstof), de demonstraties, de rellen, picknicken in het park, de scholen weer open, een combinatie van factoren?
Je kan misschien wel zien "regio meer onrust" en "dezelfde regio meer besmettingen". Maar dat wil niet zeggen dat er een oorzakelijk verband is. En dan is er ook nog het interval tussen besmet worden, besmettelijk worden, klachten ontwikkelen en testen. Het zou echt zoveel makkelijker zijn als het was "vandaag besmet is morgen doodziek op bed".

Wat betreft die 70-ers in het artikel: daar ging het mij even niet om. Het ging mij over de regio's waar de meest zorgelijke ontwikkeling was in de besmettingscijfers. En die werden in dit artikel benoemd.

@DuoPenotti: ja, uiteraard, dat is 1 van die variabelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:15

Ik vind rellen en feestjes dan weer niet te vergelijken met op een terrasje zitten met afstand... hoe is dat te vergelijken dan?
Althans, ik hoop gewoon rustig op een terrasje te zitten en niet met iemand te hoeven knokken of ineens te moeten dansen ofzo... :+

Overigens heb ik best al veel artikelen gelezen over besmetten in de buitenlucht en dat dat vrij lastig is gezien de druppels enzo (niet dat het onmogelijk is, wel dat de kans veel kleiner is) ... en ooit ook nog gelezen over de link met dat Bergamo-stadion.. dat dat ook kwam door het vervoer in de bussen en niet perse daar in dat stadion...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:46

Roodvos schreef:
Naar mijn idee werd er door [Boktnaam even kwijt] gesuggereerd, of afgevraagd, dat er buiten wel meer mogelijk zou zijn omdat de "buitenfestiviteiten" (rellen, illegale feestjes enz) tot dusver niet aantoonbaar gezorgd hadden voor meer besmettingen.
Het punt wat ik probeerde :+ te maken was: de besmettingscijfers lopen op. En de cijfers zijn zorgelijker in de regio's die in het nieuws komen vanwege demonstraties, rellen, illegale feesten enz. En dat je mijn inziens dus niet niet kan zeggen "van die rellen kunnen we niet aantonen dat er besmettingen van zijn gekomen, dus kunnen de terrassen ook wel open".

Ik denk dat een verband tussen rellen, demonstraties oid en de besmettingscijfers van enige weken later moeilijk, zo niet onmogelijk is aan te tonen. Er zijn zoveel variabelen en mogelijkheden. Ligt het aan de bevolkingsdichtheid, de luchtkwaliteit (hoeveelheid fijnstof), de demonstraties, de rellen, picknicken in het park, de scholen weer open, een combinatie van factoren?
Je kan misschien wel zien "regio meer onrust" en "dezelfde regio meer besmettingen". Maar dat wil niet zeggen dat er een oorzakelijk verband is. En dan is er ook nog het interval tussen besmet worden, besmettelijk worden, klachten ontwikkelen en testen. Het zou echt zoveel makkelijker zijn als het was "vandaag besmet is morgen doodziek op bed".

Wat betreft die 70-ers in het artikel: daar ging het mij even niet om. Het ging mij over de regio's waar de meest zorgelijke ontwikkeling was in de besmettingscijfers. En die werden in dit artikel benoemd.

@DuoPenotti: ja, uiteraard, dat is 1 van die variabelen.

Ik denk dat je op mij doelt? Ik suggereerde niet dat er buiten meer open kan, ik vroeg me af of (grote) bijeenkomsten buiten, tot nu toe significante invloed (lijken te) hebben op het aantal besmettingen. Dit naar aanleiding van een krantenkop waarin werd geschreven over de drukte in parken. Ik vraag me oprecht af hoe zorgelijk die drukte is. In het bericht werd het namelijk wel afgedaan als zorgelijk.

Als het zo is dat alle eerdere demonstraties, samenkomsten, schaatspartijen etc. Niet tot een (veel) hogere besmettingsgraad hebben geleid, vraag ik me inderdaad af of buiten niet meer mogelijk is dan nu toegestaan wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 14:52

Mensen die op anticorona demo’s lopen staan zeker niet in de rij om te testen, helaas.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:23

bigone schreef:
Mensen die op anticorona demo’s lopen staan zeker niet in de rij om te testen, helaas.

Maar zoals ik al eerder zei: ze zullen ook niet in quarantaine gaan bij klachten en dus bij besmetting anderen kunnen besmetten, die wél testen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:31

Ik ga iig niet binnen blijven omdat sommigen zeggen je buiten ook besmet kunt worden. Kom op zeg, gewoon lekker beetje leven hoor! Helemaal met dit mooie weer. Ga me toch echt niet (meer) 24/7 met die k*t corona bezig houden!
Gister ook snel de tv om gezet toen Kuipers met een zure smoel bij Beau begon te vertellen hoe slecht het allemaal niet gaat. Zo geen zin meer in dat de ganse dag te moeten aan horen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:31

Mondkapjes zijn buiten allang verplicht in Spanje. Ook op het strand en bij het zwembad, gewoon overal. Het is nu alleen in een wet vastgelegd om zo ook voor o.a. de toeristen duidelijk te maken hoe het zit. En joh, we doen het al een jaar en voor zover ik weet is er nog niemand aan dood gegaan.

Wel hebben we nu zo ongeveer de laagste COVID-cijfers van Europa, zeker in onze regio en de Costa Blanca. Iets doen we nu goed, blijkbaar.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:35

Dat is fijn nieuws, MoniqueT!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:36

MoniqueT schreef:
Wel hebben we nu zo ongeveer de laagste COVID-cijfers van Europa, zeker in onze regio en de Costa Blanca. Iets doen we nu goed, blijkbaar.

Heerlijk veel in de gezonde buitenlucht zijn waarschijnlijk? <3

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:38

996981 schreef:
MoniqueT schreef:

Met een mondkapje op, dus niet te vergelijken met de drukte in de buitenlucht in Nederland.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:39

Ann schreef:
996981 schreef:

Met een mondkapje op, dus niet te vergelijken met de drukte in de buitenlucht in Nederland.

Huh? Een mondkapje op zorgt voor minder drukte? :?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:42

Nee, maar een mondkapje dragen buiten heeft schijnbaar mede een goede invloed op de besmettingscijfers? Bij de drukte in Nederland in de parken zie ik weinig mensen een mondkapje dragen. Je kunt het dus niet 1 op 1 vergelijken. Dát was mijn punt.

Gezien jouw eerdere reacties vandaag, had ik het gevoel dat je in een bepaalde richting zou gaan, maar misschien zit ik er naast. :)
Laatst bijgewerkt door Ann op 31-03-21 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:45

Popstra schreef:
Ik ga iig niet binnen blijven omdat sommigen zeggen je buiten ook besmet kunt worden. Kom op zeg, gewoon lekker beetje leven hoor! Helemaal met dit mooie weer. Ga me toch echt niet (meer) 24/7 met die k*t corona bezig houden!
Gister ook snel de tv om gezet toen Kuipers met een zure smoel bij Beau begon te vertellen hoe slecht het allemaal niet gaat. Zo geen zin meer in dat de ganse dag te moeten aan horen.

Wow! Ik heb Kuipers ook gezien, maar die heeft zeker geen zure smoel. Integendeel, hij was behoorlijk optimistisch en dacht dat we over een maand wel konden versoepelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:48

Hij begon zuur.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:50

Misschien ligt dat aan jouw manier van interpreteren, Popstra? :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:51

Mondkapjes, gezonde buitenlucht, gemeentelijke en regionale afsluitingen en strengere handhaving.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:54

Degene die de woorden "zure smoel" in de mond neemt om een ander mee te beschrijven, is natuurlijk zelf degene met de zure smoel :)*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 15:58

Ann schreef:
Misschien ligt dat aan jouw manier van interpreteren, Popstra? :+

Dat zal het zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:00

Ann schreef:
Nee, maar een mondkapje dragen buiten heeft schijnbaar mede een goede invloed op de besmettingscijfers? Bij de drukte in Nederland in de parken zie ik weinig mensen een mondkapje dragen. Je kunt het dus niet 1 op 1 vergelijken. Dát was mijn punt.

Gezien jouw eerdere reacties vandaag, had ik het gevoel dat je in een bepaalde richting zou gaan, maar misschien zit ik er naast. :)

Of het dragen van een mondkapje invloed weet je toch helemaal niet zeker? Zoals iemand anders hier ook zei dat het moeilijk is te concluderen of de bijeenkomsten buiten tot een verhoging in besmettingen hebben geleidt of niet, doordat er meerdere factoren spelen. Dat is bij de besmettingen in een compleet ander land dan toch ook zo?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 16:27

In onderstaande reactie wek je in mijn ogen de suggestie dat de sterk dalende besmettingscijfers bij Monique te danken zijn aan het verblijven in de buitenlucht. En ik denk dat je dat niet 1 op 1 kunt stellen. Maar, zoals je zelf nu ook aangeeft, spelen er meerdere factoren mee. (Waaronder misschien het wel/niet dragen van een mondkapje).

996981 schreef:
MoniqueT schreef:

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:19

Via mijn werk een uitnoding gehad om astrazeneca te halen.
Dus ik wil net die afspraak in plannen. Online lukt het al niet. En net via de telefoon ook niet.
Er is over 11 weken geen plekje om het in te plannen hier in Breda.
Kan je nog zo'n mooi een grote priklocatie hebben. Over een paar dagen maar weer proberen.
Ergens wil ik dat vaccin nu wel graag hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:31

friezenfan2 schreef:
Via mijn werk een uitnoding gehad om astrazeneca te halen.
Dus ik wil net die afspraak in plannen. Online lukt het al niet. En net via de telefoon ook niet.
Er is over 11 weken geen plekje om het in te plannen hier in Breda.
Kan je nog zo'n mooi een grote priklocatie hebben. Over een paar dagen maar weer proberen.
Ergens wil ik dat vaccin nu wel graag hebben.

Bizar hè na de berichten dat ze de tijdslots niet gevuld kregen. En kun je nergens anders terecht? Roosendaal, Bergen op Zoom, Etten-Leur bijv.?