Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:42

Nikass schreef:
Danique_G schreef:
Op zich vind ik het terecht dat een stagiair niet volledig betaalt krijgt. Met meer salaris komt meer verantwoordelijk. Wel vind het gierig hoe sommige organisaties bijna draaiende blijven door een groot aantal stagiaires te hebben.. Pure uitbuiting. studeren is al duur genoeg en studenten hebben ook gewoon vaste lasten. Een salaris van een paar honderd euro minimaal zou standaard moeten zijn. Hierdoor maak je de stageplaatsen ook competitiever waardoor je (theoretisch gezien :P ) betere stagiaires zou krijgen.

Nou vind ik het dus best wel raar dat je moet solliciteren voor een stage.
In mijn eerste opleiding was dat niet zo, daar had de school een aantal vaste stage adressen en kon je daar uit kiezen.
Als ik nu op mijn werk zie hoe zwaar de sollicitatie voor een stagiair is vind ik dat best >;)
Los van je motivatie en inzet hebben ze het liefst dat je alles al kan :?
Voor mijn vervolgopleiding moest ik wel solliciteren voor mijn stage. Ik werd dan vrolijk afgewezen op bijvoorbeeld mijn leeftijd...
Nu zie ik ook dat veel jongens op het vmbo/mbo met school stoppen omdat ze geen stageadres kunnen vinden. Ik vind het een heel apart fenomeen.

Ik vind dat niet raar als je ziet wat wij soms voor stagiaires krijgen :roll:
Soms druipt in het eerste gesprek de ongemotiveerdheid er al af en dan moet je nog aan de stage beginnen. :=

MyWishMax

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:47

Ik vond het solliciteren ook niet raar of verkeerd. Ik wil toch ook graag weten bij wat voor bedrijf ik terecht kom, wat de werkzaamheden zijn en of het een beetje klikt met degene die je gaat begeleiden. En andersom natuurlijk ook. Ondanks dat ik geen vergoeding kreeg en de hele stage me geld heeft gekost heb ik wel een hele fijne stage gehad.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:37

Ook het solliciteren draagt bij aan de ontwikkeling van vaardigheden. Als je straks afgestudeerd bent dan moet je ook gaan solliciteren. Dan is het toch wel fijn als je er al een beetje ervaring mee hebt in plaats van dat alles maar in je schoot is geworpen.

Maar ik vind ook zeker dat scholen hierin kunnen bijdragen door goede contacten met geschikte bedrijven te onderhouden. Vaak genoeg meegemaakt dat ik een leuk bedrijf had maar niet goedgekeurd was omdat het niet aan de eisen voldeed.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:22

verootjoo schreef:
Soms druipt in het eerste gesprek de ongemotiveerdheid er al af en dan moet je nog aan de stage beginnen. :=

Nou inderdaad, sommige komen al kauwgom kauwend binnen wandelen in mijn winkel en weten niet eens of ze op het MBO of VMBO zitten of sturen zelfs hun moeder vragen of ze mogen komen stage lopen :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:34

Stagiaires, breek me de bek niet open.. Als bedrijf steek je er best een boel tijd in en als je dan kijkt wat er komt :n Dus ja, je kunt mopperen over het onbetaald werken, het is wel ervaring voor je toekomst en imo is deze onbetaalbaar..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:37

MarleenM schreef:
verootjoo schreef:

Nou inderdaad, sommige komen al kauwgom kauwend binnen wandelen in mijn winkel en weten niet eens of ze op het MBO of VMBO zitten of sturen zelfs hun moeder vragen of ze mogen komen stage lopen :').

Ja erg he. En ik begeleid nog wel hbo stagiaires en daar is het soms niet bepaald beter dan dat := Gewoon veel te laat contact opnemen, te laat komen op werkdagen, eerder weggaan zonder overleg etc.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:00

Het ongemotiveerde soms snap ik op zich wel, de meeste hebben bij een stage het beeld dat je als sloofje wordt gebruikt en alle rotklusjes mag gaan doen. Bij mijn stage heb ik ook 3 maanden lang een beetje op m'n bureaustoel rondjes zitten te draaien omdat er bar weinig te doen was. Beetje 5 dagen in de week je tijd zitten te verdoen van 9:00 tot 17:00 :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:31

Whale schreef:
Het ongemotiveerde soms snap ik op zich wel, de meeste hebben bij een stage het beeld dat je als sloofje wordt gebruikt en alle rotklusjes mag gaan doen. Bij mijn stage heb ik ook 3 maanden lang een beetje op m'n bureaustoel rondjes zitten te draaien omdat er bar weinig te doen was. Beetje 5 dagen in de week je tijd zitten te verdoen van 9:00 tot 17:00 :=

Maar ook daarin zit voor jezelf een leerweg dat je vraagt om werk en meer uitdagingen, assertief zijn.
Ik heb zelf ook een rotstage gehad, dus bij 'mijn' stagiaires wou ik dat echt voorkomen. Ik heb ze volledig op de afdeling laten meedraaien, ze mochten alles doen, maar als ze dan gaan zitten internetten "omdat ze klaar zijn" dan ben je bij mij aan het verkeerde adres..
Ik had ook een collega die vrij vaak zei, dat kan de stagiaire wel doen.. Euh, wat dacht je ervan dat je je eigen zooi lekker zelf opruimt? :+

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:47

Relaxed schreef:
Whale schreef:

Maar ook daarin zit voor jezelf een leerweg dat je vraagt om werk en meer uitdagingen, assertief zijn.
Ik heb zelf ook een rotstage gehad, dus bij 'mijn' stagiaires wou ik dat echt voorkomen. Ik heb ze volledig op de afdeling laten meedraaien, ze mochten alles doen, maar als ze dan gaan zitten internetten "omdat ze klaar zijn" dan ben je bij mij aan het verkeerde adres..
Ik had ook een collega die vrij vaak zei, dat kan de stagiaire wel doen.. Euh, wat dacht je ervan dat je je eigen zooi lekker zelf opruimt? :+

Dan kreeg ik te horen dat ze ook niks meer hadden dat ik kon doen, dus kon ik gewoon weer verder gaan met rondjes draaien :+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:11

Toen ik 14 en stage moest zoeken was dit echt de hel. Deed een klein dier opleiding en moest dus iets zoeken met huisdieren. Dichtbijzijnde adres dat geschikt zou zijn was 3 uur enkele reis in the middle of nowhere. Heeft school me uiteindelijk naar een hondenpension gestuurd, die een broodfokker bleek te zijn.
Ze hadden 20 kennels aan de voorkant die er super netjes bijlagen, maar zodra je naar achter liep begon de ellende. 100 den honden die in kleine kennels bij elkaar zetten en alles van westies tot herdershonden en alles ertussen.

Had 6 weken stage en ja de eerste twee dagen liet die man mij alleen op het bedrijf om spelletjes te spelen online. En dan moest ik steeds groepjes honden naar buiten doen, kennel schoonspuiten, kwak eten neergooien en dan honden weer naar binnen. Water hadden ze niet alleen dat uurtje buiten.
En dit bij honden die echt niks kenden, het was echt een wonder dat ik maar twee keer gebeten ben.

Kwam er na drie weken nog een andere stagiaire bij, of ik die even wegwijs wou maken.
Heb weken lang van 8 tot 7 gewerkt. Echt nooit meer. Heb school gemeld wat voor bedrijf het was, de dierenbescherming, maar maakte niks uit.
School stuurde het jaar erop weer drie studenten voor snuffelstage.

Pas vorig jaar dus na 6 jaar aandringen heeft de dierenbescherming ingegrepen. En zo heb ik nog twee stages moeten lopen binnen de dierhouderij waar ik gewoon de baan over moest nemen van de eigenaar en steeds alleen gedumpt werd in een schuur. Dus ik te zeggen dat scholen hun stage adressen gewoon zelf beter kunnen regelen en monitoren vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:27

Oh ik weet gelijk wie jij bedoelt Alice... :x Vreselijk was dat, zo zielig.... ;(

Ik vind het ook goed dat stageadressen gemonitord worden. Je hebt veel ongemotiveerde stagiaires, op m'n werk ook meegemaakt. Alle formulieren veel te laat inleveren, ongemotiveerd, om de haverklap ziek melden op het allerlaatste moment, te laat komen, spullen vergeten. Dus aan beide kanten is er soms veeeel te verbeteren... Mijn afstudeerstage doe ik bij een bedrijf dat ze in eerste instantie niet goedkeurden, maar door heel veel gezeur is het me uiteindelijk wel gelukt om het goedgekeurd te krijgen. Kost je wel een half jaar studievertraging maar goed :')

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:42

Stagiaires...ja, ik heb beide kanten gezien als bijzonder... Een stage warbij ik in de 2e week van half jaar al kreeg te horen dat het niets was, niets zou worden, en ik maar beter kon stoppen met de opleiding. Een docente die me recht in mn gezicht vertelde dat ik beter maar met dieren kon gaan werken want dan hoefde ik niet te praten.

Zelf als leerlingenbegeleider wil ik ieder de kans geven, maar geef ik ook direct aan welke problemen ik zie. Niet groter of kleiner dan het is, en ik wacht daar niet mee tot een eerste officiële gesprek. De lerling/ stagiaire moet wel een eelijke kans hebben. Verschillende keren heeft dit geleid tot mensen die opbloeiden. Een enkele keer betrof een leerling/ staigair met een bord voor de kop.
Een bijzondere ervaring was een stagiar die te laat was geweest met een plaats zoeken. Degene solliciteerde bij ons als zorgboerderij, terwijl degene niets met boerderij dieren had. Waarom? Alle gewenste plekken waren al bezet. Het ging niet goed, er was geen motivatie naar de dieren. Met medeweten van stagiair wat ik ging bespreken een telefonisch contact gehad met docent en de knelpunten besproken. Ook achteraf weer terug gekoppeld wat er was besproken. Een week later kwam degene met het verhaal bij mij dat de school boos was op mij, ik had niet op deze manier telefonisch contact mogen zoeken. Ik heb de beoordelingsformulier gekopiëerd, en degene verteld dat school welkom is contact op te nemen met mij. Twijfel nog steeds of het een echte situatie was, of goed bedacht door stagiair....

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:50

verootjoo schreef:
Ja erg he. En ik begeleid nog wel hbo stagiaires en daar is het soms niet bepaald beter dan dat := Gewoon veel te laat contact opnemen, te laat komen op werkdagen, eerder weggaan zonder overleg etc.

Whale schreef:

Nou, ik heb ooit een HBO stagiair gehad die ik naast de dagelijkse klusjes ook echt leuke projecten gaf en ik heb nog nooit iemand zoveel horen zuchten op een dag. Hij was hele dagen werken niet gewend, kon niet zo lang zitten, had in niks zin, als ik vroeg wat hij leuk vond zei hij gamen :roll: Ja, ik ga ook liever op vakantie, maar je moet zelf je werk leuk maken. Die knul kon ik echt niks mee. Veel gesprekken mee gehad om te kijken waar zn interesse lag en waar hij goed in was, maar er kwam niks uit. Hij kreeg 400.- stagevergoeding, maar het was echt sleuren eraan voor mij. Was zó blij toen zijn laatste dag was aangebroken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:53

alice0cullen schreef:
Toen ik 14 en stage moest zoeken was dit echt de hel. Deed een klein dier opleiding en moest dus iets zoeken met huisdieren. Dichtbijzijnde adres dat geschikt zou zijn was 3 uur enkele reis in the middle of nowhere. Heeft school me uiteindelijk naar een hondenpension gestuurd, die een broodfokker bleek te zijn.
Ze hadden 20 kennels aan de voorkant die er super netjes bijlagen, maar zodra je naar achter liep begon de ellende. 100 den honden die in kleine kennels bij elkaar zetten en alles van westies tot herdershonden en alles ertussen.

Had 6 weken stage en ja de eerste twee dagen liet die man mij alleen op het bedrijf om spelletjes te spelen online. En dan moest ik steeds groepjes honden naar buiten doen, kennel schoonspuiten, kwak eten neergooien en dan honden weer naar binnen. Water hadden ze niet alleen dat uurtje buiten.
En dit bij honden die echt niks kenden, het was echt een wonder dat ik maar twee keer gebeten ben.

Kwam er na drie weken nog een andere stagiaire bij, of ik die even wegwijs wou maken.
Heb weken lang van 8 tot 7 gewerkt. Echt nooit meer. Heb school gemeld wat voor bedrijf het was, de dierenbescherming, maar maakte niks uit.

Pas vorig jaar dus na 6 jaar aandringen heeft de dierenbescherming ingegrepen. En zo heb ik nog twee stages moeten lopen binnen de dierhouderij waar ik gewoon de baan over moest nemen van de eigenaar en steeds alleen gedumpt werd in een schuur. Dus ik te zeggen dat scholen hun stage adressen gewoon zelf beter kunnen regelen en monitoren vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.

Op zo een moment zou ik zelfs beginnen twijfelen aan mijn school en mijn opleiding. Als dit valt onder wat die opleiding een goed stageadres noemt, wat is dan de waarde van je diploma?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:03

Zullen we het nu weer over gierige dingen hebben? :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 15:46

Gini schreef:
alice0cullen schreef:

Op zo een moment zou ik zelfs beginnen twijfelen aan mijn school en mijn opleiding. Als dit valt onder wat die opleiding een goed stageadres noemt, wat is dan de waarde van je diploma?

Ik ben er ook zo snel als het kon weggegaan, de huisvesting van de dieren die op school daar woonden bleek toen ik echt ging zoeken ook belachelijk slecht.
Goudhamsters in bakjes zo groot als een bureaula, en dan met 5 diertjes, konijnen in van die stapel hokken.

Toen ik later echt zelf die dieren ging houden besefte ik pas hoe slecht het daar allemaal was

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:44

Ceffyl schreef:
verootjoo schreef:

Whale schreef:

Nou, ik heb ooit een HBO stagiair gehad die ik naast de dagelijkse klusjes ook echt leuke projecten gaf en ik heb nog nooit iemand zoveel horen zuchten op een dag. Hij was hele dagen werken niet gewend, kon niet zo lang zitten, had in niks zin, als ik vroeg wat hij leuk vond zei hij gamen :roll: Ja, ik ga ook liever op vakantie, maar je moet zelf je werk leuk maken. Die knul kon ik echt niks mee. Veel gesprekken mee gehad om te kijken waar zn interesse lag en waar hij goed in was, maar er kwam niks uit. Hij kreeg 400.- stagevergoeding, maar het was echt sleuren eraan voor mij. Was zó blij toen zijn laatste dag was aangebroken.

Ja pffff... doe dan in ieder geval alsof je het leuk vindt :=
Maar hier komen zulk soort stagiaires niet meer aan het einde van hun stage, die breken we af als er niet gauw verbetering komt en dan mogen ze het lekker ergens anders proberen. Gekkigheid.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:22

Kunnen we hier misschien een apart topic over openen? O:)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:54

Destination schreef:
Kunnen we hier misschien een apart topic over openen? O:)

Ik heb een topic geopend

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 20:24

Hetzelfde vraag ik me weleens af over zorgboerderijen.
Er zullen vast goede plekken tussen zitten maar ik ken ze ook die hun "personeel" (vaak mensen met fysieke of mentale handicap) wel uitbuiten voor de rotklusjes.
Op die manier vind ik het ook gewoon gierig om zo aan je werkers te komen.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:20

Ja!!!!
Ik zocht ooit, in een ver verleden, een verzorgpaard. Ik was benaderd door een zorgboerderij hier in de buurt en ze zeiden dat ze nog één paardje vrij hadden die een verzorger zocht. Iedereen zou dan zijn ‘eigen’ paardje hebben. Super leuk!
Kwam ik daar op zaterdag en zondag, moest ik mee helpen op de zorgboerderij van 08:00 tot 16:30 en mocht ik daarna tot 17:00 paardrijden. Want ‘er moest natuurlijk wel wat tegenover staan’, en ‘een stal uit mesten hoorde ook gewoon bij paardrijden.’

Ik deed daar gewoon meer dan de personen die daar werkten en woonden met een handicap.

Wel mocht ik daar tussen de middag mee lunchen. Ik dacht: ‘Ah lekker, een crackertje!’
Moest ik eerst 2 plakjes oud brood wat ik mijn paard nog niet eens zou geven opeten, en daarna mocht ik pas een cracker.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:44

Ehm eerlijk gezegd had ik bij de lunch al gezegd :evaw:

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:23

Ineke2 schreef:

ja, maar de meeste jonge mensen zijn nog niet zo assertief. Dit soort profiteurs hebben er een neus voor bij wie ze ermee wegkomen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:34

IHN schreef:
Ineke2 schreef:

ja, maar de meeste jonge mensen zijn nog niet zo assertief. Dit soort profiteurs hebben er een neus voor bij wie ze ermee wegkomen.

Ja helaas inderdaad...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:50

IHN schreef:
Ineke2 schreef:

Nou echt dat ja. Daarom hebben ze har ws ook benaderd en degene die al snel ‘toedeloe’ had gezegd niet :+

Maar je leert er wel veel van :Y) assertief wezen en nee zeggen enzo :P