Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:11

Is de site van Epplejack bij jullie ook zo traag? Het lukt mij niet om sommige dingen aan het winkelmandje toe te voegen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:26

fohadie schreef:
Wow, is bij de Jumbo zo moeilijk het verschil tussen bruin of volkoren te zien dan? Volkoren is normaal echt een heel stuk donkerder dan bruin brood. Zowel van buiten als van binnen.

axel_1997 schreef:
fjordjes schreef:
Kleur heeft niets te maken met volkoren, ik koop ook vaak lichte broden die volkoren zijn. Vaak kleuren ze het brood donker maar het heeft niets te maken met volkoren of gewoon bruin

Klopt en soms is volkorenbrood ook gemaakt van samengesteld meel.
Dat bestaat dan uit een hoge kwaliteit tarwebloem voor een goed gerezen en luchtig brood waar zemelen Aan toegevoegd worden voor de voedingswaarde.
Daardoor is het technisch volkoren want qua voedingswaarde gelijk aan volkoren brood van "natuurlijk" volkoren meel. Maar door het ontbreken van de kleine zemelen is het van zichzelf lichter van kleur en luchtiger.

Zo'n brood kan dan ook nog gekleurd worden om het weer wat bruiner te krijgen.
Soms kom je een bruin of volkoren brood tegen met een lichtgekleurde halve maan of spiraal in het kruim. Dan is de kleurstof niet helemaal egaal door het deeg gemengd en bij het oprollen van het deeg in een spiraalvorm terecht gekomen.

Ik heb het over één specifiek type brood (busbrood als je begrijpt wat ik bedoel). De volkoren is net een fractie donkerder, maar als je even scheef kijkt vergis je je zo, zeker als ze een beetje hard gebakken zijn (extra bruin aan de buitenkant dus). Eenmaal gesneden zie je het wel. Andere volkoren broden zijn inderdaad een stuk donkerder.
Dat laatste heb ik echt nog nooit gezien.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:42

Kookaburra schreef:
Is de site van Epplejack bij jullie ook zo traag? Het lukt mij niet om sommige dingen aan het winkelmandje toe te voegen.

Nope hier reageert ie best snel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:08

Ik heb vanmiddag een fietssleutel gevonden, zonder sleutelhanger :+
Uiteraard heb ik de vondst gedeeld op Facebook, maar hoe weet ik nu zeker dat ik de juiste eigenaar tref?

De code op de sleutel zal vermeld staan op de aankoopbon, maar vast niet iedereen bewaart deze of heeft deze überhaupt...

Hoe weten ik en de eventuele eigenaar dat het om hun sleutel gaat indien het niet een duplicaatsleutel betreft?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:09

Vragen of ze de fiets, waar de sleutel op past, mee te nemen. Sleutel er in: klik. (Of niet).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:17

rien10 schreef:
Vragen of ze de fiets, waar de sleutel op past, mee te nemen. Sleutel er in: klik. (Of niet).

Was ook mijn eerste idee, maar ik vind dat zo zwak in zo'n klein dorp :') Ben verdorie geen politie :')

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:33

Janine1990 schreef:
rien10 schreef:

Was ook mijn eerste idee, maar ik vind dat zo zwak in zo'n klein dorp :') Ben verdorie geen politie :')

Ik zou er gewoon op vertrouwen. Wat moet iemand met een fietssleutel zonder de bijbehorende fiets?

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:26

Helaas moet ik mijn oudere merrie laten inslapen volgende week. Nu zit ik te denken wat ik deze week nog met haar wil doen. Een soort mini bucketlistje voor herinneringen die ik niet kwijt wil zegmaar.

Als voorbeeld heb ik een spraak memo met haar hinnik en wil ik waarschijnlijk nog haar staart afknippen.

Hebben jullie nog meer suggesties? Ik ben zo bang dat ik iets vergeet

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:32

Jessy_luna schreef:
Helaas moet ik mijn oudere merrie laten inslapen volgende week. Nu zit ik te denken wat ik deze week nog met haar wil doen. Een soort mini bucketlistje voor herinneringen die ik niet kwijt wil zegmaar.

Als voorbeeld heb ik een spraak memo met haar hinnik en wil ik waarschijnlijk nog haar staart afknippen.

Hebben jullie nog meer suggesties? Ik ben zo bang dat ik iets vergeet

Genieten! Ik heb in de laatste week van mijn vorige merrie veel foto's en video's gemaakt van haar maar ik heb achteraf meer aan de momenten gehad waar ik de mobiel/camera thuis had gelaten en gewoon naar haar aan het kijken was en aan het genieten was.

Sterkte met het verlies :knuffel:

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 02:24

Kun je het plastic net wat om je voordroogbaal zit laten zitten als je er een groot slowfeeder net omheen doet? Of gaat dit mis zodra er minder spanning op zit?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 08:59

billy3105 schreef:
Kun je het plastic net wat om je voordroogbaal zit laten zitten als je er een groot slowfeeder net omheen doet? Of gaat dit mis zodra er minder spanning op zit?

De mazen in het plastic krimpen als er minder spanning op staat, dus dan kunnen ze er niet meer bij

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:29

Ik heb mijn vetplanten weer te laat in het jaar binnen gehaald, en wederom blijkt dat ze daar niet goed tegen kunnen…
Kan ik nog iets doen om ze te redden?

Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:33

Indy_Mouse, als je voor de vetplanten een plek hebt waar het niet te warm wordt, zodat de overgang van de kou naar de warmte niet zo groot is en ze niet ineens vol zet met water, maar gedoseerd water geeft, zou het zomaar kunnen dat ze weer bijkomen hoor. En als dat niet wil kan je ze ook heel makkelijk stekken, dan begin je weer opnieuw. Stekken moet in deze staat zeker nog kunnen lukken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:31

Die planten komen gewoon weer bij hoor. Zullen misschien wat stukken doodgaan, maar ik heb dit al zo vaak gehad. Komt helemaal goed.
Die poes. Lekker ding.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:55

Dank jullie Jet en Dejavu!
Ons huis is vrij vol en eigenlijk overal rond de 20 graden, dat lijkt niet ideaal. Mssn kunnen ze bij mijn schoonmoeder terecht.

De kat is een portret ja <3

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:12

Hebben paarden een idee van hoeveelheden/tellen?

Ik maak wel eens gebruik van clicker training met mijn pony, en als ze dan iets doet wat ze echt heel moeilijk vindt (nu bijvoorbeeld galop onder het zadel), geef ik twee brokjes in plaats van één :')
Heel onnozel eigenlijk, maar in mijn hoofd is dat een 'grote' beloning.
Zou paard dat überhaupt doorhebben?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:23

Ik denk het wel. :j mijn vorige verzorgpaard vond steigeren bijvoorbeeld helemaal niet leuk. Maar toen ik dat begon te belonen met snoepjes ipv biks werd het toch een stuk leuker!!

Mijn huidige paard krijgt voor een buiging en liggen een hele wortel. Dat zijn dus oefeningen die hij heel graag doet. Dus denk zeker dat ze dat weten. :j

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:30

Maar dan is het wellicht meer een kwestie van lekkerder, en dus een grotere beloning waar ze harder voor willen werken.
Ik denk niet dat een paard het verschil tussen één of twee brokjes van hetzelfde merkt eigenlijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:34

Dat denk ik ook niet inderdaad.

Maar mijn paard weet dus wel het verschil tussen een hele wortel en een schijfje wortel. (Wat hij normaal krijgt.)

Maar 1 of 2 biksjes zal geen verschil voor ze maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:44

Als ze los achter elkaar aanbiedt heb je meer kans dat het als grotere beloning wordt gezien (bij clickeren bij honden wordt dit wel eens rapid fire genoemd). Maar in één hand 2 brokjes aanbieden verwacht ik niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:53

gerlindie schreef:
Hebben paarden een idee van hoeveelheden/tellen?

Ik maak wel eens gebruik van clicker training met mijn pony, en als ze dan iets doet wat ze echt heel moeilijk vindt (nu bijvoorbeeld galop onder het zadel), geef ik twee brokjes in plaats van één :')
Heel onnozel eigenlijk, maar in mijn hoofd is dat een 'grote' beloning.
Zou paard dat überhaupt doorhebben?

Nou... Mijn paard ging absoluut niet de trailer op. Heel fout probeerden de dit met eten...

Maar er was steeds meer nodig om hem er in te krijgen.

Uiteindelijk was een goede NH'er de oplossing en heb ik nooit meer snoep nodig gehad :')

Mijn paard kon me dus prima trainen op de grootte van de beloning... :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:49

Mijn paard geeft zeker wel aan als de beloning te klein is :') dat doet hij trouwens alleen als ik inderdaad perongelijk maar een heel klein brokje geef (te klein afgebroken maar toch op het goede moment wat willen geven)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:43

Mizora schreef:
Als ze los achter elkaar aanbiedt heb je meer kans dat het als grotere beloning wordt gezien (bij clickeren bij honden wordt dit wel eens rapid fire genoemd). Maar in één hand 2 brokjes aanbieden verwacht ik niet.

Dit dacht ik zelf inderdaad ook :j
Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 02:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat is dit voor beestje? Het zit in de bodem van m'n kalanchoë. Ik ontdekte hem doordat ik hem hoorde knagen. Een rondje google geeft de larve van de taxuskever. Kan iemand dit bevestigen? Kan het kwaad? Wat moet ik ermee?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:08

Als het knaagt, klinkt het als iets dat moet sterven.