Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:23

MoniqueT schreef:
Die 1,5 meter is in NL ook al lang verplicht hoor. Alleen als je nu een restaurant hebt waar 100 mensen op 1,5 meter kunnen, mag je nog steeds maar 30 mensen binnen hebben.

Nou ja, dus dat inderdaad..

MoniqueT

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:31

Hier in Spanje moeten de tafels wel 1,5 meter uit elkaar, maar mag je wel met 10 vreemden aan dezelfde tafel zitten in veel gebieden. Bij ons is dat terug gebracht naar 6. In Nederland mochten we zelfs met onze eigen kinderen (volwassenen, andere woning) niet aan tafel binnen de 1,5 meter zitten. Ruime tafels dus, met afstand tussen de stellen, ook met vrienden. Ik vond dat erg prettig!

Vorige week hier in Spanje mijn verjaardag gevierd met vrienden in een restaurant, één bevriend echtpaar. Ze wilden ons dus aan een gewone tafel zetten, maar ik heb gevraagd of er tussen hen en ons in elk geval een stoel ruimte kon. Kijken ze je nog raar aan ook .... ja, schiet lekker op. Toch een grote ronde tafel aangewezen zodat we ver uit elkaar zaten, maar dat is dus niet standaard zo. Zo krijg je dus alsnog besmettingen en niet zo zuinig ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:33

MoniqueT schreef:
Vrienden van ons zijn in januari uit Nieuw Zeeland naar Nederland geëmigreerd. Zij was elf toen ze met haar vader en stiefmoeder daarheen ging, wel Nederlandse. Vader overleden, stiefmoeder is met haar gezin mee terug geëmigreerd. Ze (zij en haar man) zijn beide chef koks met heel veel internationale ervaring en hadden job-aanbiedingen in hun zak. En toen kwam corona .... Ze zijn begonnen met broodjesservice in een gehuurde restaurantkeuken, in coronatijd, wat best goed liep.

Nu kregen ze de kans om in de zaak waar ze al de keuken huurden, hun eigen pop-up restaurant te beginnen. Ik had de website voor de catering, die ze duur betaald hadden, helemaal voor hen gecorrigeerd, stikte van de taalfouten door die websitebouwer. Als dank hebben ze voor ons gekookt. Was geweldig, dus bood ik aan een nieuwe website voor hen te maken voor het restaurant wat zaterdag open gaat. En nu dit weer ... ze gaan inderdaad lunch doen en twee shifts voor diner. Het restaurant is ruim genoeg om voor 30 personen die anderhalve meter te kunnen waarborgen.

En ik ga zo weer aan de slag met een afhaalmenu wat ze vanaf volgende week ook aan gaan bieden, helemaal tof met allemaal internationale gerechten. Ik hoop zo dat ze het gaan redden. Wat een toestand toch allemaal. Maar voor mij voelt het goed dat ik in elk geval zo mijn steentje bij kan dragen, vanuit de luie stoel in zonnig Spanje.

Ik hoor net dat er 12 besmettingen zijn in onze gemeente nu, zo eens kjken of ik er achter kan komen of die allemaal in ons dorp zitten en connectie hebben met de buurjongens.

Heel erg lief dit, het mee denken en mee ondernemen.

Ik maak me heel erg veel zorgen over de horeca, evenementen industrie, de culturele sector en iedereen die al getroffen zijn door de eerste intelligente lock down. We hebben verschillende toeristen gehad die aangeven als ze weer dicht moeten dat ze om gaan vallen met het bedrijf. De subsidie van de overheid is verwaarloosbaar en de banken doen erg weinig. Dat verhaal hoor ik unaniem. De verhalen klinken mooi in de kranten maar zijn zo teleurstellend en een enorme papierwinkel geeft het.

Inderdaad moeten mensen flexibel zijn, helaas zelfs als mensen dat zijn is het niet voor iedereen mogelijk om de zaak te blijven open houden ook niet in een andere vorm.

Zelf ben ik blij dat ik niet aan de knoppen zit, want om het virus in te dammen en onder controle te houden is het zoiets van→ dicht gooien die hele hap→ en als het gaat om het welzijn van de gezinnen, houden van de banen, brood op de plank is het → goed kijken en zorgvuldig manoeuvreren.
Ergens tussen die twee zal de oplossing moeten liggen, maar hoe je het ook went of keert, mensen lijden hier echt onder. Zo verdrietig vind ik dat.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:37

besita schreef:
In Belgie is de 1,5 meter tussen de tafels/klanten al sedert juni aan de gang en dat gaat echt goed :j
Veel ondernemers zijn creatief in het verzetten van tafels etc om toch zoveel mogelijk mensen te kunnen zetten ..je mag bij ons ook van die grote spatborden zetten tussen tafels om nog meer te beschermen maar die zie je weinig ( en vind ik persoonlijk iets minder aangenaam ) iedereen moet bij ons met verplaatsen een kapje op ..personeel heel de tijd kapje op al sedert juni
Nu hebben we natuurlijk qua weer een schitterende zomer gehad en de buitenruimte kon ook optimaal benut worden ( gemeentes hebben de ondernemer daarin ook gesteund door paarkeerplaatsen of deel van pleintjes aan de ondernemers beschikbaar te stellen )dus dat heeft toch ook tot veel minder omzetverlies geleid hier
Nu de regen en de kou er is is het natuurlijk niet meer zo ideaal

Alleen maar tussen tafels en door de bubbels mochten mensen aan de tafels gewoon met tien op een kluitje. In Nederland moet je, als je niet tot één huishouden behoort, ook onderling 1,5 meter afstand houden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:49

Max 10 inderdaad maar moet zeggen dat je dat zelden ziet
Er is ook sedert opening verplichte registratie en wij gaan best veel uit eten , ben nog nooit gebeld door de tracers
Volgens de studies is horeca ook absoluut geen bron van besmettingen ( minder dan 10 % ) en denk dat je dan ook nog best een onderscheid moet maken tussen Café ( kroeg ) en restaurant

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:55

Ik heb toch geregeld verhalen gehoord van verbaasde mensen die in België hele groepen aan tafel hadden gezien, zonder afstand (we wonen dichtbij de grens). Zeker in het begin van de versoepelingen was dat voor Nederlanders wel even apart om te zien. Recent gaat het in NL volgens mij ook wel al een stuk soepeler. Maar dat zal nu wel weer even klaar zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:00

Deze schiet bij mij wel in het verkeerde keelgat moet ik zeggen.

Als je wil trouwen heb je te maken met een maximaal aantal gasten maar een kerkelijk huwelijk kan gewoon doorgaan. Belachelijk vind ik.

https://nos.nl/l/2350242#UPDATE-container-47941754

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:03

Helemaal met je eens. En zeker omdat men weet dat juist bij kerkelijke inzegeningen- maar vooral ook bij andere religies - veel besmettingen zijn ontstaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:03

Dat is heel krom ja. Net als dat koren binnen gewoon mochten zingen maar supporters die in de buitenlucht op 1.5 meter afstand zitten moesten vooral hun bek houden.

Het publiek mag dan weer niet meezingen. Maar in de kerk mag je weer wel zingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:05

Op het moment dat premier Rutte gisteravond nieuwe coronaregels bekendmaakte en met klem verzocht niet in grote groepen samen te komen, dromden studenten samen op het dakterras van studentenvereniging Vindicat aan de Grote Markt in Groningen.

Dat meldt stadsblog Sikkom. Bezoekers van het Groninger Forum waren met stomheid geslagen toen ze het tafereel op het dakterras zagen. Volgens een getuige zouden de bezoekers niet alleen dichtbij elkaar zitten, maar ook knuffelen. „Er zaten eerst zo’n twintig verklede mensen dicht op elkaar aan de lange tafel en toen kwamen er nog een paar bij. Die gingen vervolgens meerdere mensen met een knuffel begroeten. Echt heel stom om dit zo te zien, terwijl ik ondertussen naar de persconferentie luisterde.”

Rector Wessel Giezen van Vindicat laat aan Sikkom weten dat het inderdaad niet goed is gegaan. „We hebben inloop voor huizen, dat gaat per huis en binnen is alles strikt geregeld. Maar deze groep ging op eigen initiatief naar het dakterras, waar geen toezicht was. We kunnen helaas niet alle zeven verdiepingen tegelijk in de gaten houden, anders was dit niet gebeurd. De groep is er ongeveer een kwartiertje geweest en inmiddels naar huis gestuurd. We beraden ons op verdere stappen. Dit is in ieder geval niet de bedoeling.”

Ad.nl

Echt deze mensen mogen van mij wel een strafblad en 390 euro boete krijgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:07

Dat is echt superzuur inderdaad... alsof God of welke entiteit er dan voor zorgt dat mensen niet ziek worden..
Als Grapperhaus gewoon in zn tuin een kerkdienst had gehad, had er geen haan naar mogen kraaien..

je kan dus in principe doen wat je wilt, als je er maar een goed verhaal bij houdt..
Bijeenkomst in de tuin met 20 mensen: ja, moment van bezinning
15 mensen in je garage: Yogapak aan en sporten maar...

Dus als je dan een bedrijf of entertainer bent wat op omvallen staat, kan ik me heel goed voorstellen dat je er echt simpel van wordt...

Edit: de bewoners van dat Groningse forum vonden het blijkbaar maar wat leuk om te snitchen... echt leuk om te zien hoe mensen in eenzelfde land tegen elkaar tekeer kunnen gaan... -O- Alsof er binnen dat huis niet geknuffeld wordt.. niet zo hypocriet doen..
Laatst bijgewerkt door Cer op 29-09-20 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:09

Ach Vindicat, die komen achteraf altijd met zo'n slap excuus :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:20

Ik las dat van die huwelijken ook op NOS.nl. Niet uit te leggen. Juist dat soort dingen maken dat mensen zich er niet aan willen houden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:26

veerledec schreef:
Ik heb toch geregeld verhalen gehoord van verbaasde mensen die in België hele groepen aan tafel hadden gezien, zonder afstand (we wonen dichtbij de grens). Zeker in het begin van de versoepelingen was dat voor Nederlanders wel even apart om te zien. Recent gaat het in NL volgens mij ook wel al een stuk soepeler. Maar dat zal nu wel weer even klaar zijn.

Ik had dan weer net het omgekeerde hoor
Terwijl bij ons de horeca nog dicht was ..kon je in Sluis bvb over de koppen lopen ,geen mondmaskers te bespeuren ,degene die opdienen ook geen mm aan ..het enige verschil was dat mijn man en ik en mijn ouders apart aan een tafeltje moesten eten met de afstand er tussen maar verder helemaal niets
Toen bij ons de horeca een week later openging was dat echt een enorm contrast met Nl terwijl het maar 10 km verop was
Maar je kan zeggen en vergelijken wat je wil geen enkel kindje is het beste vd klas geweest in deze hele crisis -O-

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:29

NatasjavE schreef:
Deze schiet bij mij wel in het verkeerde keelgat moet ik zeggen.

Als je wil trouwen heb je te maken met een maximaal aantal gasten maar een kerkelijk huwelijk kan gewoon doorgaan. Belachelijk vind ik.

https://nos.nl/l/2350242#UPDATE-container-47941754

Dit zijn echt redenen om die godsdienst uit de grondwet te schrappen. Het moet op gelijke voet komen te staan met andere hobby/sport. Je bent vrij om die te beoefenen mits.... Bovendien kan godsdienst beoefenen gewoon thuis met je kaarsje aan of je bidmat. Daar is geen groepsvorming voor noodzakelijk.

En demonstraties idem. Je gebruikt maar 'n online petitie om je punt te maken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:30

Mondmaskers zijn hier ook niet voorgeschreven he. Ik vind drukte in een dorp, dus in de buitenlucht, toch wel wat anders. Wat dat betreft lijkt mij dat binnenzitten in ongeventileerde ruimtes een stuk risicovoller, en begrijp ik ook de uitzondering voor kerken niet. Dat ging de afgelopen tijd ook prima online, en die lopen geen omzet mis of iets dergelijks.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:31

Citaat:
Dit zijn echt redenen om die godsdienst uit de grondwet te schrappen. Het moet op gelijke voet komen te staan met andere hobby/sport. Je bent vrij om die te beoefenen mits.... Bovendien kan godsdienst beoefenen gewoon thuis met je kaarsje aan of je bidmat. Daar is geen groepsvorming voor noodzakelijk
.

De lijn om het niet meer te mogen beoefenen (of niet meer te mogen demonstreren) wordt dan wel ineens heel dun hoor...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:31

Ik snap ook niet dat contactberoepen nog steeds geen verplichting hebben gekregen tot mondkapjes.
En bij ziekenhuisafspraak moet ik er ook telkens naar vragen ipv dat ze ze uit zichzelf op doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:32

Cer schreef:
Citaat:
Dit zijn echt redenen om die godsdienst uit de grondwet te schrappen. Het moet op gelijke voet komen te staan met andere hobby/sport. Je bent vrij om die te beoefenen mits.... Bovendien kan godsdienst beoefenen gewoon thuis met je kaarsje aan of je bidmat. Daar is geen groepsvorming voor noodzakelijk
.

De lijn om het niet meer te mogen beoefenen (of niet meer te mogen demonstreren) wordt dan wel ineens heel dun hoor...

Natuurlijk niet, dat zegt men over sport toch ook niet? Dat kun je ook thuis of in de buitenlucht doen toen we lockdown van sportscholen hadden. Niemand die angstig was dat ze nu maar voorgoed groepssport zouden verbieden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:34

Cer schreef:
Dat is echt superzuur inderdaad... alsof God of welke entiteit er dan voor zorgt dat mensen niet ziek worden..
Als Grapperhaus gewoon in zn tuin een kerkdienst had gehad, had er geen haan naar mogen kraaien..

je kan dus in principe doen wat je wilt, als je er maar een goed verhaal bij houdt..
Bijeenkomst in de tuin met 20 mensen: ja, moment van bezinning
15 mensen in je garage: Yogapak aan en sporten maar...

Dus als je dan een bedrijf of entertainer bent wat op omvallen staat, kan ik me heel goed voorstellen dat je er echt simpel van wordt...

Edit: de bewoners van dat Groningse forum vonden het blijkbaar maar wat leuk om te snitchen... echt leuk om te zien hoe mensen in eenzelfde land tegen elkaar tekeer kunnen gaan... -O- Alsof er binnen dat huis niet geknuffeld wordt.. niet zo hypocriet doen..

Maar waarom zou je dat doen en willen. Omdat je graag Corona wil verspreiden? Kan me daar zo aan storen, ook bij die persconferentie wat er dan gevraagd wordt. Alleen maar op die regeltjes in gaan en kijken of ze omzeild kunnen worden of dat er niet meer sancties komen. Is het nu zo moeilijk voor de mensen om gewoon hun verstand te gebruiken en op te passen zonder te proberen allerlei regeltjes te passeren...

Het gaat niet om de regels. Het gaat om een virus wat we willen indammen.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 29-09-20 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:34

elnienjo schreef:
Ik snap ook niet dat contactberoepen nog steeds geen verplichting hebben gekregen tot mondkapjes.
En bij ziekenhuisafspraak moet ik er ook telkens naar vragen ipv dat ze ze uit zichzelf op doen.
snap ik ook niet
Contactberoepen ,ziekenhuizen ,huisarts ,WZC is bij ons vanaf dag 1 uit exitfase verplicht geweest

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:39

Misschien omdat nog steeds niet bewezen is of ze wel nut hebben.

Ben pas in Italië geweest en echt, als je ziet hoe er mee om gegaan wordt betwijfel ik dat ook sterk. Denk dat de 1,5 meter en goed opletten veel beter werkt.
En wat een extra afval, je zag ze overal op straat liggen.. Plus die gewoon weggegooid worden. In de week dat ik er was heb ik er elke dag wel 3 gebruikt en weggegooid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:43

Bloodymary schreef:
Misschien omdat nog steeds niet bewezen is of ze wel nut hebben.

Ben pas in Italië geweest en echt, als je ziet hoe er mee om gegaan wordt betwijfel ik dat ook sterk. Denk dat de 1,5 meter en goed opletten veel beter werkt.
En wat een extra afval, je zag ze overal op straat liggen.. Plus die gewoon weggegooid worden. In de week dat ik er was heb ik er elke dag wel 3 gebruikt en weggegooid.

In medische beroepen hebben ze zeker wel nut, want die weten hoe ze te dragen. Bovendien heb je die FFP dingen die 95/99% tegenhouden. Dat lijkt me genoeg om de ademstroom van een asymptomatisch persoon te kunnen filteren.

Te idioot voor woorden natuurlijk dat mensen ze op straat gooien. Wat is dat nu voor moeite om ze in een vuilnisbak te gooien?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:46

Wat voor moeite is het nou om 1,5 meter te houden, niet alle regels te willen omzeilen? Ik snap mensen sowieso even niet meer :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:47

Bloodymary schreef:
Maar waarom zou je dat doen en willen. Omdat je graag Corona wil verspreiden? Kan me daar zo aan storen, ook bij die persconferentie wat er dan gevraagd wordt. Alleen maar op die regeltjes in gaan en kijken of ze omzeild kunnen worden of dat er niet meer sancties komen. Is het nu zo moeilijk voor de mensen om gewoon hun verstand te gebruiken en op te passen zonder te proberen allerlei regeltjes te passeren...
Het gaat niet om de regels. Het gaat om een virus wat we willen indammen.

Het gaat inderdaad om de regels, maar het is nu een beetje zo dat als iemand 'gesnapt' wordt, dat men het dan nodig vind om dat aan de hoogste boom te hangen...
In het geval van Vindicat, denkt men werkelijk dat in dat huis niks gebeurt? Ik kan het me niet voorstellen.. Maar als er dan iets gebeurd op een dak dan is er verontwaardiging alom.. Dat vind ik storend..
Dus ik heb het niet over het omzeilen van de regels, ik heb het over dingen die gewoon gebeuren en dat daar dan enorm op gefocussed wordt. Dat stoort mij.
Als men nu de focus heeft op de dingen die goed gaan, bijv ook in de pers, dan kunnen mensen elkaar misschien positief beinvloeden ipv negatief. :)

Mondkapjes.. gewoon iedereen een aantal wasbare dingen, why not.. Dat vind ik dan dus weer een dingetje waar ik absoluut niet moeilijk over doe.. Volgens mij wilde Gommers ook meer mondkapjes, maar hij krijgt dat in zn eentje er niet doorheen...