Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:43

Een stuk leesbaarder, dank je.

Ineke2

Berichten: 34033
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 09:52

Dat is wel een rottige situatie en zeker een ergernis.
In jou plaats had ik zelfs wel de politie gebeld tijdens het wachten. Dankzij het publiek is verder gelukkig niet uit de hand gelopen.
Bij mij liep het wel uit de hand en zijn er mensen opgepakt voor mishandeling.
( Ik niet voor de duidelijkheid, ik was het slachtoffer van de mishandeling).

luuntje

Berichten: 15242
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:30

Vreselijk mensen die niet achteruit kunnen rijden.
Of kunnen anticiperen.

Ineke dat vind ik heel erg voor je.

Shadow0

Berichten: 44670
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:52

Avalanche schreef:
Ook wel schitterend dat je het zelf eerst ook een dom ontwerp vindt, tot ik dat ook vind. Je zou bijna gaan denken dat het persoonlijk is.


Je kunt het persoonlijk maken maar ik zie niet in waarom.

Voor mij geldt in elk geval dat hoe meer ik me in de situatie ging verdiepen, hoe meer logica ik erin zag. Ik heb een deel van de toelichting gelezen bij dat project van de tekeningen (en ik vind die tekeningen nog steeds heel chaotisch (maar die zijn tijdelijk)) maar de rotonde niet.

Het onderzoek dat je noemt gaat verder over fietsrotondes, en dat is zeker wel relevant, maar toch anders: op fietsrotondes gaat het ook om de fietsers de mogelijkheid verschillende richtingen op te gaan. Dat speelt hier niet, de rotonde is er om het kerende busverkeer en autoverkeer te faciliteren, de fietsers hebben alleen een rechtdoorgaande baan. Dat maakt de kruising ook een stuk eenvoudiger. Ik denk zelfs dat dit een situatie is die uiteindelijk veiliger is voor fietsers, niet alleen omdat ze voorrang hebben maar omdat (zoals in het onderzoek ook genoemd wordt) het gevaarlijkste moment voor fietsers is als chauffeurs afslaan naar rechts om van de rotonde te gaan, en dan maar beperkt zicht hebben op wat er zich schuin achter zich gebeurt.

Die situatie doet zich hier niet voor: het fietspad is dwars op de autorijbaan, dus je hoeft alleen maar naar links en rechts te kijken, niet schuin achter je.

Ik vind het overigens echt heel interessant - dus deel je inhoudelijke kennis en bronnen vooral. Maar kan het zonder het tot strijd te maken? Ik vind het veel leuker om er een inhoudelijke discussie over te hebben dan een strijd.

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 12:57

Ik wil dat met liefde, maar nogmaals heb ik de indruk dat je nogal persoonlijk op mij reageert.

Exitium

Berichten: 8200
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:00

Mwoah, veiligste zou zijn geweestom de rotonde iets meer richting de straat ernaast (waar de fietsers vandaan komen) aan te leggen en het oversteekpad links van de rotonde te leggen. Dan creëer je één 90 graden impactpunt in plaats van twee zoals nu.

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:14

Ik snap het idee. En het lijkt ook alsof je conflict punten vermindert, maar dat is niet zo. Normale kruising zonder rotonde: 32 mogelijke conflictpunten. Rotonde: 8 mogelijke conflictpunten, met fietsers erbij wordt dat bij een kruising 64 en rotonde 16. Dat is wat een rotonde een veiliger oplossing maakt dan een kruising.

Voorspelbaarheid is een belangrijke factor in het verkeer. Autorijden (en fietsen overigens ook) is iets wat mensen meestal niet erg bewust doen. Ja als je rijlessen hebt, maar tegen de tijd dat je klar bent voor je examen hoef je al niet meer na te denken over je snelheid.

De normale regel dat fietsers voorrang hebben als ze op de rotonde rijden is gebaseerd op rechtdoor gaand verkeer op dezelfde weg gaat voor. Maar hier heb je technisch gezien te maken met een kruising op een rotonde, waardoor je het aantal mogelijke conflictpunten verhoogt, want er zijn er 4 toegevoegd en dus is het aantal mogelijke conflictpunten nu geen 16 maar 20. En dat is nog even los van de gekke tekeningen op de baan.

Met normale fietsen zie ik dit niet perse als een probleem, want die gaan langzaam, dus genoeg tijd om ze te zien aankomen. Maar met elektrische fietsen en speed pedelecs wordt het wel een probleem, want die gaan veel harder.

De combinatie van die dingen maakt dat ik het een recept vind voor ongelukken.

En idd, ik zou een oversteekpad links aanleggen, of een onderdoorgang voor fietsers maken. Het nut van een rotonde op zich zie ik wel daar. Maar de implementatie ervan op deze manier vind ik niet slim.

Shadow0

Berichten: 44670
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:00

Exitium schreef:
Mwoah, veiligste zou zijn geweestom de rotonde iets meer richting de straat ernaast (waar de fietsers vandaan komen) aan te leggen en het oversteekpad links van de rotonde te leggen. Dan creëer je één 90 graden impactpunt in plaats van twee zoals nu.


Maar niet helemaal, want het verkeer rijdt dan in twee richtingen. Dat is gevaarlijker. Bovendien remt de rotonde de snelheid van de auto's. Een kruising van verkeer buiten de rotonde doet dat niet automatisch.

Er zijn op deze 'rotonde' volgens mij 4 conflictpunten tussen fietsers en auto's, namelijk 2x fietsers in 2 richtingen met autoverkeer in 1 richting.

Daarnaast heb je 2 punten van autoverkeer onderling, namelijk het kerend verkeer tov doorgaand verkeer.

Dat lijkt mij heel weinig.

(Onderdoorgangen lijken mij niet, ook vanuit de sociale veiligheid niet. De keuze om alles op hetzelfde niveau te houden lijkt mij bewust. Het gaat niet alleen om verkeersafwegingen en verkeersveiligheid.)

Ineke2

Berichten: 34033
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 15:14

Tunnels voor fietsers zijn sociaal gezien heel onveilig. Daar ben ik geen voorstander van. Moet weer camerabewaking komen wat ook niet garandeert dat je dan veilig bent voor 1 of andere onverlaat.

Die tekeningen / kleuren maken het verwarrend. Als dat weg is valt het wel mee denk ik.

Esther

Berichten: 4237
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:12

Fietsers komen van beide kanten, je kunt niet ver vooruit kijken op het punt waar de fietsers de rotonde op komen. Voor bussen, vrachtwagens en bestelauto's zonder achterraam zitten fietsers al snel in de dode hoek. Dat is wat rotondes al snel gevaarlijk maakt, ze worden niet gezien door de grote dode hoek.

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:46

Esther schreef:
Fietsers komen van beide kanten, je kunt niet ver vooruit kijken op het punt waar de fietsers de rotonde op komen. Voor bussen, vrachtwagens en bestelauto's zonder achterraam zitten fietsers al snel in de dode hoek. Dat is wat rotondes al snel gevaarlijk maakt, ze worden niet gezien door de grote dode hoek.

Dit. En de fietser zit bijna overal in de dode hoek. Dus aparte oversteekplaats is veiliger imo (want zichtbaarder en voorspelbaarder.


Ineke2 schreef:
Tunnels voor fietsers zijn sociaal gezien heel onveilig. Daar ben ik geen voorstander van. Moet weer camerabewaking komen wat ook niet garandeert dat je dan veilig bent voor 1 of andere onverlaat.

Die tekeningen / kleuren maken het verwarrend. Als dat weg is valt het wel mee denk ik.

Goed punt, niet over nagedacht :o

Nayomie
Berichten: 32854
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:59

Die rotonde zelf, afgezien van de hoeveelheid tekeningen op de wegdek, vind ik eigenlijk wel heel fijn. En ik denk ook een stuk veiliger voor fietsers omdat je als automobilist beter ziet aankomen dan normaal gesproken. Met een gepaste snelheid lijkt me dit een stuk veiliger. Ook omdat er maar 1 plek is waar fietsers heen en weer gaan ipv, normaal gesproken, 2 plekken waar ze van links en rechts komen.

Esther

Berichten: 4237
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:04

Nayomie schreef:
Die rotonde zelf, afgezien van de hoeveelheid tekeningen op de wegdek, vind ik eigenlijk wel heel fijn. En ik denk ook een stuk veiliger voor fietsers omdat je als automobilist beter ziet aankomen dan normaal gesproken. Met een gepaste snelheid lijkt me dit een stuk veiliger. Ook omdat er maar 1 plek is waar fietsers heen en weer gaan ipv, normaal gesproken, 2 plekken waar ze van links en rechts komen.

Zoals gezegd voor bussen, vrachtwagens en auto's zonder achterraam zitten de fietsers al snel in de dode hoek, ze worden dan niet gezien. Met de snelheid van elektrische fietsen en fietsers die voorrang hebben maar niet krijgen vanwege niet te zien is het dus een gevaarlijke kruising.

Shadow0

Berichten: 44670
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:11

Esther schreef:
Zoals gezegd voor bussen, vrachtwagens en auto's zonder achterraam zitten de fietsers al snel in de dode hoek, ze worden dan niet gezien.


Maar hier is dat precies niet het geval: omdat de fietsers midden-over kruisen, heb je goed overzicht. De enige echte voorwaarde hier lijkt me dat ze het groen in toom houden. Als dat te hoog wordt is het een probleem.

Mellow

Berichten: 6821
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:49

Wow!! Die rotonde. Uhhh ja ik vind die pijlen en wijzende vingers in tegengestelde richting best verwarrend. Beetje apart...
Het in het midden laten oversteken van fietsers op zich niks mis mee, maar dan het zebrapad er pal achter maakt het als het daar druk zou zijn wel dat de rotonde al snel vast zou kunnen te komen staan.

Wat mij echter heel erg verward is de haaientanden. Ik heb ze even met een pijl aangegeven...

Afbeelding

Kairos
Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:03

Vanmiddag kwam er een ambulance aan met zwaailicht en sirene op een tweebaansweg, maar mensen reageren zo laat. Gaan niet opzij, waardoor de ambulance moet hopen dat de tegengestelde richting wel ruimte maakt (gebeurde daar gelukkig wel). Anderen gingen wel, maar ze gingen echt heel laat de berm in toen de ambulance er al direct achter was (ik begon al met gas los toen ik de ambulance zag verschijnen in een hoekje van mijn spiegel, toen hij uit het hoekje was en begon te naderen geremd en in de berm stilgezet). Ik zou wat dat betreft wel voorstander zijn om iedereen bij het rij-examen in een simulator te testen op het anticiperen op hulpdiensten :)

Ineke2

Berichten: 34033
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 00:45

Tegenwoordig zijn auto’s zo goed geïsoleerd dat je hulpdiensten bijna niet hoort. Je moet echt goed in je spiegels blijven kijken om ze ruim op tijd te zien en tja dat doen echt te weinig mensen…Die hebben hun aandacht eerder bij hun telefoon. Iets wat ik echt niet begrijp, gewoon niet.
En nee ik bel of app echt nooit in de auto, behalve als ik volledig stil sta aan de kant van de weg, op een parkeerplaats of wanneer het volledig stilstaat in de file en dan vlug alleen “ file ben later “

Als het nog rijd al is het langzaam, dan niet. Dan baal ik vooral dat er niemand naast me zit die dat even kan doen. Maar iedereen in mijn omgeving weet mijn principes dat ik niks laat weten als ik rijdende ben in de auto en niet opneem.

_xManadisx_

Berichten: 3455
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:40

Telefoon in de auto zie ik zooo veel de laatste tijd. Ik heb ‘m nooit in de hand. Als ik dienst heb staat ie op het dashboard zodat ik op kan nemen, maar alles hands-free. Lukt opnemen niet, ook in de dienst, dan zoek ik de eerste parkeerplek op die er is en bel ik terug. Gelukkig komt dat eigenlijk kooit voor.
Als ik bij mensen in de auto zit die in de tussentijd steeds op hun telefoon kijken zeg ik daar echt wat van, wil dat gewoon niet hebben.

Bloemetje75
Berichten: 2163
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:40

Meneer in een Porsche 911 Carrera cabrio die stug net geen 50 bleef rijden waar je 70 mag.
Geef gas of ga in een 45 km wagentje rijden, dan verwacht ik die snelheid tenminste.

Ineke2

Berichten: 34033
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 16:23

Net mijn remmen weer flink mogen testen. Ze doen het goed :+
Iemand ging plotseling midden op de weg stilstaan, geen idee waarom. Gelukkig deden mijn remmen het dus goed en had ik voldoende afstand. Net zo plotseling als deze bestuurder stilstond, vertrok deze ook weer.

Niet lang daarna vond iemand het een goed idee om voorrang te nemen, terwijl ik op een doorgaande voorrangsweg aankwam. Ik moest hierdoor wederom remmen, dus die heeft mijn claxon wel even gehoord.

Exitium

Berichten: 8200
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:26

Hier net eentje die op een 80-weg z'n knipperlicht naast links uitgooien en stil ging staan om tegemoetkomend verkeer voor te laten. Daarna draait 'ie in de oprit om en gaat weer terug. Was handiger geweest als' ie een kilometer verder gewoon gedraaid was bij één van de zeven rotondes op dat stuk :')

luuntje

Berichten: 15242
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:39

Keren via een rotonde is veel makkelijker en veiliger zou je denken.
Maar misschien onbekend in de buurt.

Avalanche

Berichten: 16329
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:44

Exitium schreef:
Hier net eentje die op een 80-weg z'n knipperlicht naast links uitgooien en stil ging staan om tegemoetkomend verkeer voor te laten. Daarna draait 'ie in de oprit om en gaat weer terug. Was handiger geweest als' ie een kilometer verder gewoon gedraaid was bij één van de zeven rotondes op dat stuk :')

Hahaha ik weet precies waar je het over hebt, en het is echt supermakkelijk om daar te keren :')

Ghostattack

Berichten: 11530
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:52

Youtube recommended be like:


Voel me opeens toch wel veilig hier in Nederland :+

Anne_GTI

Berichten: 18458
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 19:17

Ergernis van de dag: fatbikes... met als topper een inhaalactie. Ik reed 50 met de bus en zo'n koekwaus met oorkappen op zo'n kloteding fietst me gewoon rechts voorbij...