Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:45

Dat vertelde de vriendin van mijn nicht ook een keer. Die doet een opleiding tot chirurg, en moet daarvoor dus ook stage gaan lopen waar je gewoon als volledig medewerker aan de slag gaat, inderdaad niet als een hulpeloze stagiaire. En daar krijg je dus ook gewoon niet betaald voor. Dan moet je wel echt passie voor je werk hebben om dat te doen :=

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:52

DezeNaam schreef:
Stages zijn meestal gewoon onbetaald.

Maar echt, 3euro50 en niet klagen?? Mijn god, ik vind dat dus echt lachwekkend laag. Daar zou ik mijn bed inderdaad niet voor uitkomen. :') En dat dan nog eens voor een job die je waarschijnlijk niet eens zo leuk vindt.
Ik heb ooit eens één dag bij de post gewerkt, 8 uur geloof ik. En kreeg een dagloon van boven de 80 euro als 18 jarige. Hoeveel het exact was weet ik niet meer, maar ik schrok er zelf van, zal dus een loon geweest zijn van +-11 euro per uur. Het minimumloon voor een 18 jarige student is hier € 7,94. Voor een 16 jarige € 6,78. Boven de 21 is het € 9,68. Uit ervaring weet ik dat je meestal ook gewoon meer krijgt.

Over onbetaalde stages; iemand die ik ken had al een diploma, master. Iets in de fysica. In principe kent die gast dus al gewoon alles. Het is niet alsof het een hulpeloze stagiaire zou zijn. Nu komt het mooie dat hij dus nog een extra diploma (?) zou kunnen behalen als hij ergens in het ziekenhuis een jaar stage liep. Onbetaald dus. Eigenlijk is het te gek voor woorden... Moet je zelf nog gaan betalen om ergens te mogen werken met de naam 'stagiaire'. Dik profiteren is het. :+

Nou, schandalig inderdaad! De bedrijven zijn er wel achter, hoe ze mensen zelfs nog kunnen laten betalen voor een sigaar uit eigen doos als het ware.. tssss

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:54

Vind dat ook gewoon onverantwoord want grote kans dat zulke mensen iets lakser werken dan de betaalde chirurgen/artsen. En dat kan in dat vak echt niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:59

Van wat ik weet uit de gezondheidszorg is dat er uit bepaalde opleidingen bepaald wordt of de instelling waar stage gevolgd wordt een vergoeding mag betalen, ik heb t idd ook meegemaakt dat er rond de 300 € aan de ene stagiair werd betaald en de ander kreeg niks omdat dat van z'n school moet mocht, heel ongemakkelijk vonden we dat op de afdeling

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:04

Whale schreef:
Dat vertelde de vriendin van mijn nicht ook een keer. Die doet een opleiding tot chirurg, en moet daarvoor dus ook stage gaan lopen waar je gewoon als volledig medewerker aan de slag gaat, inderdaad niet als een hulpeloze stagiaire. En daar krijg je dus ook gewoon niet betaald voor. Dan moet je wel echt passie voor je werk hebben om dat te doen :=

Goh, ja en nee. In de meeste praktijkgerichte opleidingen doe je stage om ervaring op te doen. Over het algemeen is dat dan ook onder begeleiding. Ik kan me voorstellen dat een chirurg tijdens de stage wel een aantal handelingen zelfstandig doet, maar de eerste echte operaties etc onder toezicht van een chirurg is.
Zou iets zijn, iemand die van school komt zonder echte praktijkervaring die direct alle operaties zonder begeleiding mogen doen, ik zou niet graag patiënt zijn dan :D. (ook al zouden ze die operatie an sich perfect kunnen, je hebt toch ook het deeltje "presteren onder druk" als er iets mis gaat.)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:11

Is dat niet vaker? Iig in de zorg.

Dan moeten stagiaires voor vol meedraaien omdat ze de roosters niet rond krijgen. Krijgen geen/weinig begeleiding en weinig/niet betaald.

Las laatst ergens van een meisje die alleen op een groep stond in de psychiatrie wanneer het team moest overleggen.

Dat vind ik niet alleen gierig, maar ook gevaarlijk

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:12

Duhelo schreef:
Whale schreef:

Goh, ja en nee. In de meeste praktijkgerichte opleidingen doe je stage om ervaring op te doen. Over het algemeen is dat dan ook onder begeleiding. Ik kan me voorstellen dat een chirurg tijdens de stage wel een aantal handelingen zelfstandig doet, maar de eerste echte operaties etc onder toezicht van een chirurg is.
Zou iets zijn, iemand die van school komt zonder echte praktijkervaring die direct alle operaties zonder begeleiding mogen doen, ik zou niet graag patiënt zijn dan :D. (ook al zouden ze die operatie an sich perfect kunnen, je hebt toch ook het deeltje "presteren onder druk" als er iets mis gaat.)

Tuurlijk wel onder begeleiding, maar wat zij vertelde draai je wel gewoon mee als fulltime medewerker. Het is niet te vergelijken met een stage die ik tijdens m'n opleiding heb gedaan zeg maar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:15

Op zich vind ik het terecht dat een stagiair niet volledig betaalt krijgt. Met meer salaris komt meer verantwoordelijk. Wel vind het gierig hoe sommige organisaties bijna draaiende blijven door een groot aantal stagiaires te hebben.. Pure uitbuiting. studeren is al duur genoeg en studenten hebben ook gewoon vaste lasten. Een salaris van een paar honderd euro minimaal zou standaard moeten zijn. Hierdoor maak je de stageplaatsen ook competitiever waardoor je (theoretisch gezien :P ) betere stagiaires zou krijgen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:24

Bedrijven die werken met meeloopdagen, en zo 5 mensen uitnodigen, die hard laten werken en vervolgens afwijzen voor een baan, vind ik ook gierig. Om te kijken of het klikt heb je aan 1 dag toch niet genoeg en in principe hebben we daar de wettelijke proeftijd voor.
Coschappen van artsen in opleiding zijn ook vrij raar, veel uren, laag loon. Maar sowieso vind ik de medische wereld raar in elkaar zitten. Er wordt gemopperd over te weinig artsen en dus lange wachtlijsten, maar vervolgens houden we bij de opleiding geneeskunde wel de numerus fixus in stand. Maar goed, da's een andere discussie.

Kinderen die mopperen over het minimumloon vind ik trouwens ook gierig. Of misschien hun ouders. Want laten we even eerlijk zijn, een kind van 13 heeft ouders die verantwoordelijk zijn voor het hebben en houden van hun kind, dus waar heeft een kind heel veel geld voor nodig? En ja, soms kunnen dingen niet omdat ze te duur zijn en ouders er het geld niet voor (over) hebben, maar daar krijg je niets van. Ik heb sinds mijn 35e een eigen paard, natuurlijk wilde ik dat ook wel op mijn 13e, maar je kunt nou eenmaal niet alles maar krijgen omdat je het wilt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:35

Ik zat in een heel ander vakgebied, maar mijn stage was ook gewoon ipv een normale baan/werknemer. Ik was verantwoordelijk voor een aantal dossiers en werkte daar voor de rest als secretaresse die ze anders niet hadden. Meer verantwoordelijkheid dan bij de echte secretaresse baan die ik daarvoor had, maar alleen een reiskostenvergoeding. Geen mogelijkheid om er met openbaar vervoer te komen en ik mocht de parkeerplaatsen van het bedrijf niet gebruiken, die waren voor de werkgever en eventuele clienten. Elke dag dus ook parkeerkosten, waardoor mijn stage alleen maar geld gekost heeft. :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:46

wauw, dat is wel heel bizar.
Ik heb bij een grote retailer gewerkt, daar kwam zodra de stage van het huidige groepje voorbij was, weer een nieuwe groep. Die werkten gewoon volledig mee en kregen een kleine stagevergoeding, uitbuiting heet zoiets.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:24

Mijn stage is ook onbetaald. Wij mogen officieel zelf niet betaald worden.
N proeftijd bestaat ook al niet meer. Hierdoor dat zoveel mensen met een contract van bepaalde duur werken :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:46

Mijn stage bij een interimkantoor was ook onbetaald. Dit was 6 weken geloof ik.
Daarna wel een contract aangeboden gekregen, met bijhorend loon natuurlijk.

En tijdens die stage, die bij mijn opleiding hoorde, had ik wel gewoon recht op mijn uitkering. (België).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:53

Oh stages, praat me er niet van. Ik vind het ook niet gek dat stagiaires niet volledig loon ontvangen. Normaal heb je dan ook minder verantwoordelijkheden, de ruimte om fouten te maken en te ontdekken. Maar sommige bedrijven maken er wat van, die buiten echt gewoon uit.... Mijn stage was onbetaald, kon ook geen reiskostenvergoeding krijgen (lag aardig afgelegen, met de bus deed ik er een uur en drie kwartier over en met de auto 20 minuten). Op zich niet erg, maar dan is het wel leuk als je je gewaardeerd en gehoord voelt en je eigen ideeën uit mag voeren/in mag brengen. Nou niet dus, we moesten vooral werken volgens de regels die de directrice had bedacht. De directrice had geen zin om tijd in ons te steken, dus had een andere medewerker aan ons gekoppeld. Gelukkig was dat wel echt een topmeid die ons echt goed heeft geholpen. De directrice was niet bij de presentatie, geen afmelding ontvangen, liep allemaal via de medewerkster. We hebben van de directrice nooit meer wat gehoord, nog niet eens een mailtje gehad om ons te bedanken voor de inzet... Daar werk je dan een half jaar voor aan een opdracht, naar mens... :x Vlak na ons startte er weer een nieuwe groep, zo had die vrouw mooi altijd een groep mensen gratis aan het werk. Ik heb samen met een klasgenoot mijn bevindingen gemeld bij een docent, ze gingen de samenwerking met het bedrijf toch maar eens nader bekijken. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:03

Hier in België heb je ook leercontract. 1 dag les, 4/5 dagen (lerend) werken. Je krijgt daar een vergoeding voor die +- tussen de €280 en €450 per maand ligt, afhankelijk in welk jaar je zit (1ste, 2de, 3de). Hierin is ook veel uitbuiting. Bv iemand die dit bij een kapsalon doet. Mag bv 3 jaar enkel de haren wassen en poetsen. Ik heb bovenstaande ook gedaan in de paardensector. Na 4 maand gestopt want ik was al 4 maand 40 uur per week enkel stront aan het scheppen voor €280 per maand en heb 0.0 geleerd. Bij mijn vriend op het werk nemen ze ook zo jongens aan om ze de simpele klusjes te laten doen. Veel werkvolk voor weinig geld.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:12

Tsja. Met bijbaantjes en stage is het ook maar net waar je zelf naar zoekt en waar je akkoord mee gaat.

Ik verdiende op mijn 18e al €10+ per uur met een simpel bijbaantje (sales), en nu tijdens mijn afstudeerstage ontvang ik €540 per maand.
En ik studeer "maar gewoon" diergezondheid & management :') Ook als student kan je gewoon onderhandelen hoor. Ik snap niet dat mensen genoegen nemen met een paar euro per uur :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:16

Wij konden ons inschrijven voor een project, dan krijg je een stagebedrijf toegewezen. Helaas dus niets mogelijk qua onderhandelen, als je niet akkoord ging had je sowieso een half jaar studievertraging, zelf een bedrijf kiezen/zoeken mocht helaas niet. Nu was dit de eerste keer dat ze bij ons in zo'n concept werkten, dus we hebben maar gelijk aangegeven dat dit niet echt tof is.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:18

Liesje1611 schreef:
Tsja. Met bijbaantjes en stage is het ook maar net waar je zelf naar zoekt en waar je akkoord mee gaat.

Ik verdiende op mijn 18e al €10+ per uur met een simpel bijbaantje (sales), en nu tijdens mijn afstudeerstage ontvang ik €540 per maand.
En ik studeer "maar gewoon" diergezondheid & management :') Ook als student kan je gewoon onderhandelen hoor. Ik snap niet dat mensen genoegen nemen met een paar euro per uur :=

Bij het leercontract voorbeeld kun je niet onderhandelen, dit zijn vastgelegde bedragen (of het moet handje contantje)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:32

Als er helemaal geen studenten meer zijn die voor nop gaan werken moeten werkgevers vanzelf ze wel fatsoenlijk belonen, maar ja, zie zoiets maar te realiseren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:52

Dreamybol schreef:
Bedrijven die werken met meeloopdagen, en zo 5 mensen uitnodigen, die hard laten werken en vervolgens afwijzen voor een baan, vind ik ook gierig. Om te kijken of het klikt heb je aan 1 dag toch niet genoeg en in principe hebben we daar de wettelijke proeftijd voor.

Dat heb ik 2 keer gedaan. 1 keer 3 dagen 'gratis' meelopen om te kijken of het wat was. Nou dat was gewoon misbruik, later bleek ik de 6 of 7de te zijn die dat deed. Ja zo ken ik er meer.

Een keer een week bij een kinderboerderij, om te zien of de andere medewerkers met me overweg konden. Had 3/4 jaar ervaring en was eigenlijk meteen aangenomen. Meelopen was een formaliteit. Zou in die week mijn contract krijgen. Contract en bij behorende salaris nooit gezien.

Dat soort oplichtersstreken trap ik niet meer in. Gratis werk bestaat niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:14

Mijn stagebedrijf draait ook eigenlijk vooral op gratis stagiaires en ik ben er één van. De werkgever is al overspannen maar zonder ons was die toko allang over de kop gegaan.

Het is dat ik mijn stage uren moet halen voor mijn opleiding maar ik vind het niet fair.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:33

Whale schreef:

Dat klopt niet helemaal, arts-assistenten en assistenten nog niet in opleiding krijgen gewoon salaris en ondanks dat ze veel uren maken is dat echt geen minimumloon. Co-assistenten krijgen op dit moment nog niet betaald, maar daar gaat als het goed is verandering in komen na de laatste onderhandelingen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:06

M_D_H schreef:
MarlindeRooz schreef:
Beter lezen. :+

Euhm, ja, er mankeert daadwerkelijk niks aan mijn leeskunsten, ik zie nog steeds geen verschil.

Oke, bij 6d staat dus vast dat je 6 effecten hebt, maar dat maakt nog geen verschil met dat je die bij 4dx, afhankelijk van de film ook kan hebben.

Maar goed, een film met effecten dus.

Ik zie het ook niet hoor. Het principe is hetzelfde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:18

Danique_G schreef:
Op zich vind ik het terecht dat een stagiair niet volledig betaalt krijgt. Met meer salaris komt meer verantwoordelijk. Wel vind het gierig hoe sommige organisaties bijna draaiende blijven door een groot aantal stagiaires te hebben.. Pure uitbuiting. studeren is al duur genoeg en studenten hebben ook gewoon vaste lasten. Een salaris van een paar honderd euro minimaal zou standaard moeten zijn. Hierdoor maak je de stageplaatsen ook competitiever waardoor je (theoretisch gezien :P ) betere stagiaires zou krijgen.

Nou vind ik het dus best wel raar dat je moet solliciteren voor een stage.
In mijn eerste opleiding was dat niet zo, daar had de school een aantal vaste stage adressen en kon je daar uit kiezen.
Als ik nu op mijn werk zie hoe zwaar de sollicitatie voor een stagiair is vind ik dat best >;)
Los van je motivatie en inzet hebben ze het liefst dat je alles al kan :?
Voor mijn vervolgopleiding moest ik wel solliciteren voor mijn stage. Ik werd dan vrolijk afgewezen op bijvoorbeeld mijn leeftijd...
Nu zie ik ook dat veel jongens op het vmbo/mbo met school stoppen omdat ze geen stageadres kunnen vinden. Ik vind het een heel apart fenomeen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 09:32

Liesje1611 schreef:

Onderhandelen is heel leuk, moeten stoppen met opleiding of minimaal een half jaar vertraging door geen stage te hebben niet. Dan is er weinig te onderhandelen als je de opleiding wil halen. Daarbij heb jij misschien geluk gehad? Ik moest stage lopen in de nasleep van de crisis, er waren geen banen te vinden, stageplaatsen waren er in mijn vakgebied niet veel. Ja, er waren wel stageplaatsen, maar niet veel in mijn afstudeerrichting en de hele lichting van mijn jaar die ging stage lopen was er nog geen kwart die een vergoeding kreeg. Dat was niet alleen mijn afstudeerrichting, maar de hele opleiding.

Ik had het goed voor elkaar, gesolliciteerd voor een stage, in principe aangenomen, maar ik zou in september starten en in de vakantie kreeg ik te horen dat het budget voor stagevergoeding ingetrokken was. Dus dag stage, want dat bedrijf had de 'regel' dat iedereen die stage liep een vergoeding kreeg. Geen budget voor vergoeding, geen stage. Ik moest dus in een paar weken tijd een nieuwe stage vinden en geen enkel bedrijf gaf een stagevergoeding of ze voldeden niet aan de eisen van de opleiding. Mijn geluk was dat mijn stagebedrijf het bizar druk kreeg door de crisis, ik was dus nodig.