Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:59

Loont 30 mensen voor een restaurant, vraag ik me af? Dat lijkt mij erg weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:01

Fitzroy schreef:

Ik vind het dus vreemd dat ze hiervoor een hard getal nemen. Ik ken restaurants die met 30 man propvol zitten, maar ook restaurants waar je die 30 man bij wijze van niet kan terugvinden..
Ik had een aantal personen per M2 logischer gevonden, zoals ze bij de supermarkten destijds deden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:01

Lijkt mij ook logischer...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:02

Relaxed schreef:
Fitzroy schreef:

Ik vind het dus vreemd dat ze hiervoor een hard getal nemen. Ik ken restaurants die met 30 man propvol zitten, maar ook restaurants waar je die 30 man bij wijze van niet kan terugvinden..
Ik had een aantal personen per M2 logischer gevonden, zoals ze bij de supermarkten destijds deden.

Eens. En gooi alsjeblieft al die buffetrestaurants vandaag nog dicht, want daar is 1,5m echt een illusie.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:02

Ja precies. Restaurant 3 deuren verderop kunnen niet eens 30 man kwijt, zoals buiten als binnen niet. Die mogen dus propvol zitten.
Maar hier ook een restaurant waar echt zoveel mensen zitten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:05

Relaxed schreef:
Fitzroy schreef:

Dat is niet waar de 1,5 meter blijft namelijk een eis. Kan je die niet waarborgen mogen er ook geen 30 mensen in je restaurant.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:07

Inderdaad, dat was wat mij betreft ook veel logischer geweest. Grote restaurants zijn nu de dupe, terwijl die prima de 1,5 m kunnen waarborgen. Ik was zaterdag nog uit eten, geen probleem daar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:08

En ik begrijp ook niet dat hostels nog steeds open mogen zijn. Met meerdere mensen op een kamer lijkt me nou niet echt gezond nu.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:10

Fitzroy schreef:

Het ligt eraan hoe groot het is idd..
Maar aangezien de shifts ook niet meer kunnen eigenlijk, kan een restaurant wat normaalgesproken 60 tafels kwijt kan, nu nog maar 15 tafels kwijt (want 2 personen per tafel is 30 personen, en dat is het maximum toch?) en dat is dus max 30 couverts op een avond, terwijl je er normaal 120 (bij een bezetting van 2 personen per tafel bij 60 tafels) kwijt kon..
Toen konden ze, met langere openingstijden, nog schuiven met shifts, dus max 30 mensen, maar dan wel 2x.. dan had je in ieder geval nog 60 couverts te verkopen....
Het is nogal een hak in je omzet.. of misschien zelfs wel meer kosten dan opbrengst.. Dan moeten ze misschien maar dicht en personeel naar UWV?

Aan de andere kant, in andere landen zijn restaurants volgens mij nog steeds potdicht.. daar valt helemaal niks te verdienen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:10

purny schreef:
En ik begrijp ook niet dat hostels nog steeds open mogen zijn. Met meerdere mensen op een kamer lijkt me nou niet echt gezond nu.

Misschien gaan die vanzelf dicht.. zijn die in het begin ook dicht geweest?

Vakantiehuisjes voor groepen zijn ook nog open..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:20

Bij de Groene Lantaarn ** Staphorst draagt van kol, bediening, afwashulp, wc poetser sinds ze weer open mochten gaan, zodra ze in het pand zijn een mondkapje.
Ook als er nog geen gasten aanwezig zijn!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:22

purny schreef:

Het maakt niet uit of ik thuis met mijn man in een kamer slaap of in een andere kamer, hotel dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:23

lenaa_tje schreef:
Relaxed schreef:

Dat is niet waar de 1,5 meter blijft namelijk een eis. Kan je die niet waarborgen mogen er ook geen 30 mensen in je restaurant.

Wat is er niet waar? Ik maak puur de vergelijking tussen 30 man als hard getal.. 1,5 meter lijkt me logisch, maar dan is het voor grote restaurants die met 60 man bijvoorbeeld nog steeds prima 1,5 meter afstand kunnen houden niet echt eerlijk he..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:24

rien10 schreef:
purny schreef:

Het maakt niet uit of ik thuis met mijn man in een kamer slaap of in een andere kamer, hotel dus.

Maar bij hostels zijn het meerdere mensen uit verschillende huishoudens vaak.. Slaapzalen met 8 bedden ofzo..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:24

rien10 schreef:
purny schreef:

Hostels, geen hotels. Dus waar je met vreemden op slaapzalen slaapt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:25

Oh, ha ha, te weinig koffie op, dat is duidelijk. Ik ga even een bakkie halen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:31

Ik heb mondkapjes besteld. Leek me toch wel handig om alvast in huis te hebben. Gaat vast op meer plekken geadviseerd worden. Ben uiteindelijk voor een soort sofsthell achtig materiaal gegaan.

Buitenrit, ook met mensen die je amper ziet normaal gesproken zou ik wel durven. Maar ik snap dat ieder daar zijn eigen afweging in maakt.

Sowieso mag je je nu wel afvragen of je niet noodzakelijke verplaatsingen moet doen. Ik zou donderdag een thema middag hebben via het werk, ik zit ook in de organisatie. Een van de deelnemers heeft de vraag gesteld of we het wel door moeten laten gaan. Ik snap die vraag heel goed. Het heeft geen hele hoge prioriteit. Het zou eventueel ook via Teams kunnen (al wordt dat wel een heel gepuzzel, maar dat is voor later zorg). Ik heb het aan mijn collega's voorgelegd zodat we even kunnen overleggen wat we gaan doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:41

Es_ther schreef:
Ja precies. Restaurant 3 deuren verderop kunnen niet eens 30 man kwijt, zoals buiten als binnen niet. Die mogen dus propvol zitten.
Maar hier ook een restaurant waar echt zoveel mensen zitten.

Nee dat mogen ze niet. Want de 1.5 meter blijft en als dat niet kan met 30 man, mogen er minder binnen zijn. Het is een max getal. Geen minimum getal. De 1.5 meter blijft.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:45

Vrienden van ons zijn in januari uit Nieuw Zeeland naar Nederland geëmigreerd. Zij was elf toen ze met haar vader en stiefmoeder daarheen ging, wel Nederlandse. Vader overleden, stiefmoeder is met haar gezin mee terug geëmigreerd. Ze (zij en haar man) zijn beide chef koks met heel veel internationale ervaring en hadden job-aanbiedingen in hun zak. En toen kwam corona .... Ze zijn begonnen met broodjesservice in een gehuurde restaurantkeuken, in coronatijd, wat best goed liep.

Nu kregen ze de kans om in de zaak waar ze al de keuken huurden, hun eigen pop-up restaurant te beginnen. Ik had de website voor de catering, die ze duur betaald hadden, helemaal voor hen gecorrigeerd, stikte van de taalfouten door die websitebouwer. Als dank hebben ze voor ons gekookt. Was geweldig, dus bood ik aan een nieuwe website voor hen te maken voor het restaurant wat zaterdag open gaat. En nu dit weer ... ze gaan inderdaad lunch doen en twee shifts voor diner. Het restaurant is ruim genoeg om voor 30 personen die anderhalve meter te kunnen waarborgen.

En ik ga zo weer aan de slag met een afhaalmenu wat ze vanaf volgende week ook aan gaan bieden, helemaal tof met allemaal internationale gerechten. Ik hoop zo dat ze het gaan redden. Wat een toestand toch allemaal. Maar voor mij voelt het goed dat ik in elk geval zo mijn steentje bij kan dragen, vanuit de luie stoel in zonnig Spanje.

Ik hoor net dat er 12 besmettingen zijn in onze gemeente nu, zo eens kjken of ik er achter kan komen of die allemaal in ons dorp zitten en connectie hebben met de buurjongens.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:48

Wij hebben in de eerste maanden van corona, wekelijks bij restaurants besteld/ afgehaald om ze te steunen. En als ze dat weer aan gaan bieden doen we dat gewoon weer.
Als iedereen dat doet komen ze er wel doorheen.

En als we ons alemaal nu echt heel netjes aan de maatregelen houden, dan hebben we het virus er zo weer onder.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:50

Eleeke schreef:
Wij hebben in de eerste maanden van corona, wekelijks bij restaurants besteld/ afgehaald om ze te steunen. En als ze dat weer aan gaan bieden doen we dat gewoon weer.

En als we ons alemaal nu echt heel netjes aan de maatregelen houden, dan hebben we het virus er zo weer onder.

Dat laatste hoop ik sowieso van harte, maar er zijn nog steeds veel te veel mensen die het gewoon vertikken. Gisteren heftige Facebookdiscussie gehad met een neef die met zijn 140 kg nog steeds vindt dat het een griepje is. Gevraagd of hij wel op zijn moeder (mijn peettante) wil letten, al gaat hij zelf gewoon zijn gang. Discussie was snel verwijderd. Wappie.

Hier in Spanje bij ons geen enkele mogelijkheid tot afhaal of bestelling gehad in de eerste maanden, alles was gewoon dicht en wat wel ging bezorgen, kwam bij ons niet in de buurt of wij mochten er niet heen. Ik was best jaloers op Nederland toen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:57

Eleeke schreef:

Alleen ben ik echt bang dat de drie weken niet voldoende zullen zijn

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:00

Zo is een klein restaurant sinds lock down druk met 12 gangen diners aan huis te leveren.
Mensen kunnen thuis een restaurant beleving ervaren.
Alles wordt erbij geleverd, inclusief vaasje met bloemetje en de warme gerechten krijg je warm thuis.
En ze halen de afwas etc de volgende dag ook weer op.

Hun zaak was sowieso maar geschikt voor een man 12-16 personen qua ruimte.
Met de 1,5 meter is dat geen doen, dus zij hebben naar nieuw concept gezocht en doen dit succesvol.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:17

In Belgie is de 1,5 meter tussen de tafels/klanten al sedert juni aan de gang en dat gaat echt goed :j
Veel ondernemers zijn creatief in het verzetten van tafels etc om toch zoveel mogelijk mensen te kunnen zetten ..je mag bij ons ook van die grote spatborden zetten tussen tafels om nog meer te beschermen maar die zie je weinig ( en vind ik persoonlijk iets minder aangenaam ) iedereen moet bij ons met verplaatsen een kapje op ..personeel heel de tijd kapje op al sedert juni
Nu hebben we natuurlijk qua weer een schitterende zomer gehad en de buitenruimte kon ook optimaal benut worden ( gemeentes hebben de ondernemer daarin ook gesteund door paarkeerplaatsen of deel van pleintjes aan de ondernemers beschikbaar te stellen )dus dat heeft toch ook tot veel minder omzetverlies geleid hier
Nu de regen en de kou er is is het natuurlijk niet meer zo ideaal

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:19

Die 1,5 meter is in NL ook al lang verplicht hoor. Alleen als je nu een restaurant hebt waar 100 mensen op 1,5 meter kunnen, mag je nog steeds maar 30 mensen binnen hebben.