Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:25

Ik vind het een hele mooie en leuke rotonde. Maar dan (Wat Ghostattack zegt) in een kinder verkeerspark.

Als ik hier zou rijden zou ik denken dat ik op een schoolplein ofzo rij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:14

Wie of wat heeft dat in hemelsnaam bedacht?
Dat moet toch ook goedgekeurd worden?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:18

Ja, dat gaat via Rijkswaterstaat en ministerie van ruimtelijke ordening.

Correctie: de gemeente regelt hoe de wegen binnen de gemeente eruit zien (en dus ook bijzondere weggedeelten zoals rotondes) maar daar is wel een landelijk beleid voor.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 29-09-23 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:20

Avalanche schreef:

Maar hoe is dit in hemelsnaam goedgekeurd.
I'm confused.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:21

purny schreef:
Avalanche schreef:

I'm confused.

Geen idee, echt.

Dat kruispunt bij Veghel snap ik nog, daar vind ik de keuze voor 2 rijstroken naar links ook logischer maar dit is heel bijzonder.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:39

purny schreef:
Avalanche schreef:

I'm confused.

Dat is met het originele ontwerp al, met dat fietspad dwars door een rotonde.

Een rotonde leg je normaal gesproken aan om de doorstroming te verbeteren en om de kans op (zware) aanrijdingen te voorkomen. Lagere snelheid, dus lagere impact bij een ongeval, en geen 90 graden kruisingen tussen verkeersstromen zodat er beter zicht is (als je op een rotonde rijdt, kijk je voor je bij een oprit bent het verkeer wat daar staat recht aan) en de impact bij een ongeval wederom lager is. En dan ga daar als wegontwerper een rotonde dwars doorheen laten lopen waardoor je twee 90 graden kruisingen creëert (waarin fietsers op z'n zwakst zijn) én waar ze nu ook nog voorrang hebben, waardoor ze van de stationskant met een noodgang door kunnen rijden. Zo te zien komen ze daar ook nog van een iets verhoogd viaduct af, wat de snelheid alleen maar toe laat nemen. Echt een idioot ontwerp :x

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:31

purny schreef:
Wie of wat heeft dat in hemelsnaam bedacht?
Dat moet toch ook goedgekeurd worden?

De schooljeugd... er staat een bord "proeftuin" bij...
Ik ben verdorie buschauffeur, geen groenteboer!

Ze gaan het tzt evalueren.... waarschijnlijk als er ongelukken geweest zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:38

Exitium schreef:
purny schreef:

I'm confused.

Dat is met het originele ontwerp al, met dat fietspad dwars door een rotonde.

Een rotonde leg je normaal gesproken aan om de doorstroming te verbeteren en om de kans op (zware) aanrijdingen te voorkomen. Lagere snelheid, dus lagere impact bij een ongeval, en geen 90 graden kruisingen tussen verkeersstromen zodat er beter zicht is (als je op een rotonde rijdt, kijk je voor je bij een oprit bent het verkeer wat daar staat recht aan) en de impact bij een ongeval wederom lager is. En dan ga daar als wegontwerper een rotonde dwars doorheen laten lopen waardoor je twee 90 graden kruisingen creëert (waarin fietsers op z'n zwakst zijn) én waar ze nu ook nog voorrang hebben, waardoor ze van de stationskant met een noodgang door kunnen rijden. Zo te zien komen ze daar ook nog van een iets verhoogd viaduct af, wat de snelheid alleen maar toe laat nemen. Echt een idioot ontwerp :x

Ja het is idd heel vreemd.

Op een normale kruising heb je iets van 16 mogelijke conflictpunten voor auto's en 16 voor fietsers met auto's, dus een totaal van 32. Dat aantal breng je met een rotonde terug tot 8 (4 voor auto's en 4 voor fietsers). Hier zijn er stom genoeg 4 conflictpunten met fietsers toegevoegd. Dus echt heel dom ontwerp. En vrij makkelijk te voorkomen door een onderdoorgang voor fietsers te maken in dit geval.

Heel dom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:12

Mmm, maar het is nu niet echt een rotonde meer, maar vooral een weg met een heel breed middeneiland toch? En een keerlus als dat nodig is.

Maar in principe zou de situatie niet heel onveilig moeten zijn: de fietsers hebben voorrang, hoe dan ook, altijd. De auto's/bussen moeten al snelheid minderen om de 'rotonde' op te rijden, en moeten dan gewoon de fietsers en voetgangers voor laten gaan. Ik weet niet of het zonder alle franje echt een probleem is eigenlijk?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:36

De maat van de rotonde is dat imo wel: hoe groter hij is, hoe harder je kunt, en er is zoveel te zien, dat ik me kan voorstellen dat iemand weleens een fietser over het hoofd ziet daar. Niet slim om fietsers daar voorrang te geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:53

Tsja, dat vind ik echt geen redelijk argument. De rotonde is en was al 30km, hij is groot omdat 'ie voor een station ligt en volgens mij ook het keren van bussen aan moet kunnen, en daar heb je het maar mee te doen. Fietsers geen voorrang geven omdat auto's geen zin hebben om er rekening mee te houden lijkt me echt de verkeerde manier.

De kleuren gaan overigens over een tijdje weer weg. De voorrang van fietsers en voetgangers vermoedelijk niet (en terecht.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:03

Sinds wanneer keert een bus op een rotonde?

En het gaat niet om geen zin hebben om rekening te houden, het gaat erom dat een minirotonde in een stad is gemaakt op max 20 km/u waarbij je heel makkelijk kunt stoppen, maar hoe groter hij wordt, hoe harder je eroverheen kunt, en dat doen mensen dus ook. Maar omdat er op een rotonde ook nog eens heel veel gebeurt, en met al die kleuren kom je ogen tekort, en is het dus heel makkelijk om een fietser over het hoofd te zien.

Maar ik denk eigenlijk dat jij alleen maar fietst als je reacties zo lees.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:49

Avalanche schreef:
Sinds wanneer keert een bus op een rotonde?

Regelmatig? Volgens mij keert hier de lijn 6 in het weekend via de rotonde bij station Overvecht.

Het lijkt mij eigenlijk ook de enige reden dat daar een rotonde is, en het geen doorgaande weg is. Er zijn immers geen andere wegen die erop uitkomen, het is geen kruispunt van autowegen. De mogelijkheid om een rondje te rijden en daarna weer terug te gaan lijkt mij de bestaansreden van die rotonde, en dat is heel handig bij een station.

Citaat:
En het gaat niet om geen zin hebben om rekening te houden, het gaat erom dat een minirotonde in een stad is gemaakt op max 20 km/u waarbij je heel makkelijk kunt stoppen, maar hoe groter hij wordt, hoe harder je eroverheen kunt, en dat doen mensen dus ook.

Dan doe je dat dus maar niet. Is niet zo moeilijk hoor.

Citaat:
Maar ik denk eigenlijk dat jij alleen maar fietst als je reacties zo lees.

Haha, nee, juist bijna nooit. Ik rij regelmatig auto in de stad, met heel veel fietsers en bussen hier (Utrecht.) Zelden problemen mee. (Ik vind snelwegverkeer vaak veeeel irritanter, als je inderdaad mijn reacties zou lezen zou dat wel duidelijk worden volgens mij.)
Ik word nerveus van die kleurtjes omdat het zo onoverzichtelijk wordt, maar als verkeerssituatie zie ik hier het probleem gewoon niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:19

Shadow0 schreef:
Citaat:
En het gaat niet om geen zin hebben om rekening te houden, het gaat erom dat een minirotonde in een stad is gemaakt op max 20 km/u waarbij je heel makkelijk kunt stoppen, maar hoe groter hij wordt, hoe harder je eroverheen kunt, en dat doen mensen dus ook.

Dan doe je dat dus maar niet. Is niet zo moeilijk hoor.

Mwoah, met die logica zou je nergens snelheidsbeperkende maatregelen nodig hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:20

Ja, en gek genoeg zijn die overal in Nederland, want: dan doe je dat dus niet, is iets wat in de praktijk simpelweg niet werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:39

Exitium schreef:
Mwoah, met die logica zou je nergens snelheidsbeperkende maatregelen nodig hebben.

We lopen sowieso tegen de randen aan wat je daarmee kunt bereiken - want de meeste drempels hebben nu vooral een effect op bussen en ambulances (die we helemaal niet verder willen belasten) maar niet op heel veel hardrijders die er gewoon overheen kunnen knallen door betere vering en wat niet al.

Uiteindelijk is een zekere bereidheid om sociaal en fatsoenlijk te zijn in het verkeer echt nodig. En als automobilisten hard over een rotonde willen rijden omdat die 'groot' is, ondanks dat het een 30-zone is en ondanks dat er een voorrangsfietspad loopt en een flink zebrapad... dan is er op een zeker moment niet veel meer aan te doen. Auto's helemaal niet meer toelaten misschien?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:50

Wauw, wat een ongelooflijke dosis nonsens was dat. Drempels hebben aangetoond effect op alles. Soepele vering maakt een drempel niet comfortabeler, en hoe harder afgeveerd - oh, dat maakt dat mensen óók remmen voor een drempel. 't Is toch bijna alsof het werkt.

Maar wacht: https://www.crow.nl/downloads/pdf/porta ... x?ext=.pdf

Dus nee hoor, het hangt helemaal niet af van driver-compliance, maar gewoon van een slimme wegindeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:03

Ik zeg niet dat drempels niet werken, maar dat we ongeveer aan het eind zijn van wat we ermee kunnen doen om bepaalde situaties veiliger te maken. Idem voor slimme wegindelingen: ze zijn ontzettend nuttig en kunnen heel helpend zijn, maar als mensen fundamenteel geen zin hebben om rekening te houden met regels en aanwijzingen en vinden dat het verkeer om hen als automobilist draait... dan houdt het op zeker moment toch op, en niet omdat het kruispunt verkeerd is aangelegd.

(En daarnaast, mag het een tikkie minder agressief?)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:09

Heb je de link wel gelezen? Dit werkt juist ook ontzettend goed voor mensen die fundamenteel geen zin hebben.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:27

Avalanche schreef:
Kia EV6 GT :')

Ik hou van snelle auto's :o

Die hebben nog steeds 'maar' 576 Hp ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:30

Ietsje minder :D sorry, ik zal het volgende keer idd even opzoeken voordat ik het post :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 14:53

Ik heb de link gelezen ja, maar ik woon ook in Utrecht. Dat is een stad die echt heel veel doet met verkeersontwerp, maar waar ik ook in levende lijve mee kan maken dat er grenzen zijn. Dat de bussen het echt al heel zwaar hebben op punten waar de echte aso's nog steeds overheen kunnen racen.

En verder woon ik dus in Utrecht, een plek waar heel veel rotondes zijn aangelegd en vanuit mijn ervaring met die rotondes zie ik het probleem niet met die bij het station Stadshagen.

In het rapport wordt trouwens ook educatie genoemd als belangrijk onderdeel. Dat zou dus het deel zijn waarvan ik denk dat we dat nu ook nodig hebben. Dat het niet meer allemaal aan de weginrichting wordt opgehangen, maar dat we ook echt wat meer aandacht gaan besteden aan de verwachtingen en normen in het verkeer. En vanuit die achtergrond is een grote rotonde dus niet automatisch een excuus om harder te gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 15:05

Gelukkig is dat ook niet wat ik gezegd heb ;) wat ik wel heb gezegd, is dat autorijden vaak onbewust gebeurt, en dat als mensen harder kunnen, ze dat ook doen.

Daar wordt in de link ook best uitgebreid op ingegaan ;)

Nog een leuke: https://www.verkeerskunde.nl/42022Fietsrotonde

Ook wel schitterend dat je het zelf eerst ook een dom ontwerp vindt, tot ik dat ook vind. Je zou bijna gaan denken dat het persoonlijk is.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:30

Gisteren ergerde ik me kapot. We reden door een klein dorp vlak bij ons in de buurt met smalle straatjes de eerste ergenis is al dat mensen daar links en rechts parkeren ipv aan 1 kant waardoor je al slalommend door de straatjes moet en ook nog 2 richtingen. Nu gisteren weer door zo straatje er was in de zijstraat een bandje aan het spelen waardoor het al iets drukker is dan normaal. Nu reed er voor me een wat kleinere auto en ik reed daarachter en achter mij reden ook heel wat autos. Nu kwam er iemand ons tegemoet en weigerde aan de kant te gaan de kleinere auto voor me kon er langs maar ik niet omdat onze auto wat groter is. Ik kon niet in een leeg vak gaan staan want die was er aan mijn kan niet. Die vrouw die door wilde douwen had dat wel kunnen doen voordat ze door douwde maar dat was niet haar bedoeling. Iets simpels als achteruit rijden kon ze niet en je zag haar zichtbaar de stress in schieten... ik vraag me af of je dan überhaupt vaardig genoeg bent om nog te rijden. Maar goed zij had prima achter uit gekund dat was een recht stuk. Aan mijn kant als ik naar achteren had gereden moest ik slalommend om de autos heen 10 meter en zij hoefde maar 4 meter recht uit. Zij bleef recht tegen over me staan en wuifde met haar hand dat ik maar naar achteren moet. Mijn vriend die naast me zat onder tussen al kwaad en zei jij gaat niks doen zijn brengt zichzelf in deze situatie ze lost het maar op. Ondertussen stonden er achter mij ook veel autos en verzamelde zich steeds meer publiek voor dat bandje. De autos die zich achter haar verzamelde begonnen zicht opgefokt naar mij te gedragen want ik moest rekening houden met andere. SORRY, wie deed hier nou lomp. Uiteindelijk na een kwartier tegenover elkaar gestaan te hebben en de autos achter me wel in lege parkeer vakken konden ben ik slalommend achter uit gereden. Voelt best lekker als ik dat ff met 2 vingers in mn neus doe en dat mens niet eens 4 meter recht achteruit kan rijden. Vervolgens was ik zover als ik kon achteruit gereden. Mevr. Kon gewoon door de zijstraat rijden waar de band speelde de straat was open. Maar wat doet ze ze gaat weer recht tegenover me staan vervolgens kwam er ook iemand uit de zijstraat. Ik heb mn motor uitgezet en ben demonstratief gaan wachten. Uiteindelijk ging diegene uit de zijstraat in zn achteruit en nam dat mens de verstandige keuze om ook via de zijstraat te rijden. Ik wilde daarna ook de zijstraat in want ik dacht ik rij wel even om was ondertussen echt klaar er mee. Komt een man die achter die vrouw reed ff met vol gas op me af om mij klem te zetten. Gelukkig ging de menigte zich bemoeien en kon ik gewoon weg. Maar echt wat een irritaties. Ze moeten echt rijbewijzen gaan innemen als je niet eens 4 meter recht achteruit kan rijden en daardoor een hele straat blokkeerd nu moesten echt 6 autos moeilijk doen voor 1 iemand....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 08:50

bloementje3 schreef:
Gisteren ergerde ik me kapot.

We reden door een klein dorp vlak bij ons in de buurt met smalle straatjes de eerste ergenis is al dat mensen daar links en rechts parkeren ipv aan 1 kant waardoor je al slalommend door de straatjes moet en ook nog 2 richtingen.

Nu gisteren weer door zo straatje er was in de zijstraat een bandje aan het spelen waardoor het al iets drukker is dan normaal. Nu reed er voor me een wat kleinere auto en ik reed daarachter en achter mij reden ook heel wat autos.

Nu kwam er iemand ons tegemoet en weigerde aan de kant te gaan de kleinere auto voor me kon er langs maar ik niet omdat onze auto wat groter is. Ik kon niet in een leeg vak gaan staan want die was er aan mijn kan niet. Die vrouw die door wilde douwen had dat wel kunnen doen voordat ze door douwde maar dat was niet haar bedoeling. Iets simpels als achteruit rijden kon ze niet en je zag haar zichtbaar de stress in schieten... ik vraag me af of je dan überhaupt vaardig genoeg bent om nog te rijden.

Maar goed zij had prima achter uit gekund dat was een recht stuk. Aan mijn kant als ik naar achteren had gereden moest ik slalommend om de autos heen 10 meter en zij hoefde maar 4 meter recht uit. Zij bleef recht tegen over me staan en wuifde met haar hand dat ik maar naar achteren moet. Mijn vriend die naast me zat onder tussen al kwaad en zei jij gaat niks doen zijn brengt zichzelf in deze situatie ze lost het maar op.

Ondertussen stonden er achter mij ook veel autos en verzamelde zich steeds meer publiek voor dat bandje. De autos die zich achter haar verzamelde begonnen zicht opgefokt naar mij te gedragen want ik moest rekening houden met andere. SORRY, wie deed hier nou lomp.

Uiteindelijk na een kwartier tegenover elkaar gestaan te hebben en de autos achter me wel in lege parkeer vakken konden ben ik slalommend achter uit gereden. Voelt best lekker als ik dat ff met 2 vingers in mn neus doe en dat mens niet eens 4 meter recht achteruit kan rijden.

Vervolgens was ik zover als ik kon achteruit gereden. Mevr. Kon gewoon door de zijstraat rijden waar de band speelde de straat was open. Maar wat doet ze ze gaat weer recht tegenover me staan vervolgens kwam er ook iemand uit de zijstraat. Ik heb mn motor uitgezet en ben demonstratief gaan wachten.

Uiteindelijk ging diegene uit de zijstraat in zn achteruit en nam dat mens de verstandige keuze om ook via de zijstraat te rijden. Ik wilde daarna ook de zijstraat in want ik dacht ik rij wel even om was ondertussen echt klaar er mee. Komt een man die achter die vrouw reed ff met vol gas op me af om mij klem te zetten.

Gelukkig ging de menigte zich bemoeien en kon ik gewoon weg. Maar echt wat een irritaties. Ze moeten echt rijbewijzen gaan innemen als je niet eens 4 meter recht achteruit kan rijden en daardoor een hele straat blokkeerd nu moesten echt 6 autos moeilijk doen voor 1 iemand....

Leesbaar(der) gemaakt. Graag gedaan.