Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:04

Nee, als je mensen inhuurt om op de dieren te passen, dan horen ze dit soort dingen actief en duidelijk te melden.

Het is niet zo dat er een detail gemist is (Ik heb ooit met oppassen op 22 katten een krolsheid gemist, overigens daar ook geen boosheid over), hij at niet, dat zie je duidelijk. Net als stevig kreupel lopen of vleeswonden. Dat hoort gewoon gemeld te worden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 10:13

Hier is het ook altijd een punt hoor... Jaren een vriendin gehad die graag bij ons in huis zat maar wat minder ervaring had met de dieren. Ging meestal best prima. 1x wel een dood varken gehad omdat het schrikdraad niet goed werkte en ze bleven ontsnappen. 1 van de varkens had zich tegoed gedaan aan een zwarte nachtschade. Toen wij thuis waren was het probleem in 5 minuten gefixed. Maar ondertussen was dat varken dood en onze halve wei omgeploegd. Dat was niet gebeurd als we gewoon thuis waren geweest.... maarja zo kan je niet leven. Is trouwens niet de schuld van die vriendin hoor, die heeft alles gedaan wat ze kon en ons ook goed op de hoogte gehouden. Maar ze had er gewoon geen ervaring mee.

Nu doet een vriendin het die wel heel veel ervaring heeft met dieren en vee en het ook fantastisch vind om op te passen. Maar ze moet er wel vrij voor regelen bij haar werk omdat ze geen rijbewijs heeft. Daardoor wil ik haar niet meer vragen dan 1/2 weken per jaar.

Ik zou het niet achter durven laten bij een 'vreemde/kennis'. Dan zou ik mij veel te veel zorgen maken ook.

Wij gaan ook nog wel eens apart van elkaar op vakantie als het niet anders kan. Manlief gaat dan surfen met vrienden in Frankrijk en ik ga dan even uitwaaien op ameland. Het is minder gezellig maar je kan wel met een gerust hart weg op die manier.

Oja, en we gaan het liefst op vakantie tussen november en februari :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:01

Net bericht dat ze al naar huis zijn. Die voelen de bui hangen natuurlijk...

Wij gaan ongeveer om de 2 jaar een weekje :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:08

Ik zie ons de komende jaren niet op vakantie gaan maar als we zouden gaan vraag ik mooi mijn vervangster die hier heeft gelopen tijdens mijn zwangerschapsverlof. Die kent het bedrijf en de dieren en weet van aanpakken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:08

ik zou je konijntjes maar even natellen dan straks als je thuis bent.
vreemde oppas hoor.. niet netjes dit. (zou ze meelezen op bokt? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:12

Ja ben zeer benieuwd of ze mee heeft wat ze mee wou nemen. Had namelijk uitdrukkelijk gezegd dat ik zoiets in eigen persoon wil afhandelen. Ze was zelfs niet zo gelukkig dat wij enkele uren vroeger naar huis gingen komen.

Nee, zeker dat ze niet mee leest. Ze wil wel weten wat de ram had en blijft stellig beweren dat ik wist dat hij niet at :+ Ik reageer momenteel niet meer. Hou de eer aan mij zelf. Zit allersinds vol spanning om wat ik ga aantreffen. Dan denk je iemand te kennen maar zo zie je maar weer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:13

Hier ontsnappen de beesten ook als we wel thuis zijn dus ik zou niet durven dromen dat ze dat niet doen als we er niet zouden zijn :+ je kunt er alleen idd zelf wat makkelijker iets aan doen.

Zo ontsnapten onze paarden steeds vaker de laatste tijd omdat het gras een beetje op was in de wei dus was het mooie groene graanveld veel interessanter. Na 4 keer het hek repareren en de paarden terug zetten hebben we ze maar in de volgende wei geparkeerd :+

En zo hebben we ook een paar schapen die na 9 jaar hier prima de weg kennen en dus hun best doen om uit te breken om vervolgens naar de volgende wei te wandelen.
Een groep (ongeveer 150 schapen) deed dat bijvoorbeeld standaard tussen 5 en 6 elke keer op dezelfde plek en vertrokken naar dezelfde wei aan de overkant van de weg. Beetje frustrerend is dat wel.

En idd vervelend dat de geregelde oppas niet voldeed. Vragen waar een voerbak staat is voor mij geen indicatie dat het beest niet eet bijvoorbeeld, hoogstens dat hij tot dan toe geen eten heeft gekregen omdat ze de bak niet konden vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:15

Ja de paarden durven ook wel eens te gaan wandelen als wij thuis zijn. Pluk af en toe mijn 2 jaarse uit de moestuin. Inderdaad vaak op hetzelfde uur _O-

Hoe gaat het trouwens met het veulen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:06

Ja die gaat goed, heeft even geduurd voordat z'n voorbenen helemaal recht stonden maar inmiddels is dat geen probleem meer. Hij ligt uiteraard nog veel te slapen maar als hij een sprintje trekt kan hij best leuk lopen.

Binnenkort maar eens proberen om er een halster om te hangen etc dan kan de dierenarts komen om er chip in te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:00

Slokdarmverstopping bij de ram. Maden die rondkruipen tussen de konijnen. Nergens water ververst... En ga zo maar door

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 14:04

Daar kan je toch niet bij met je hoofd %)

En die slokdarmverstopping had misschien gewoon wel verholpen kunnen worden :n

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:05

Bah wat naar thuiskomen zo.
Die maden bij de konijnen waren ook echt niet nodig geweest, dan moet het echt al even niet schoongemaakt zijn.
Mis je nog nijntjes of hebben ze alles laten zitten?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:09

Daar zou bij mij toch nog wel even een berichtje achteraan met de vraag wanneer ze de helft van het betaalde bedrag komt terugbrengen ivm niet geleverde diensten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:15

JudithO schreef:
Bah wat naar thuiskomen zo.
Die maden bij de konijnen waren ook echt niet nodig geweest, dan moet het echt al even niet schoongemaakt zijn.
Mis je nog nijntjes of hebben ze alles laten zitten?

Alles was ververst vorige donderdag dus ik gok inderdaad dat er al die tijd niets aan is gedaan...
Alle nijntjes zitten hier nog gelukkig!

Lizy: Nou echt hé. Wou net plassen en ben nu maar eerst aan het poetsen. Stront hangt overal {:)-:(

Moonfight: Dit had inderdaad gewoon verholpen kunnen worden

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:22

Oef wat naar thuis komen zo.. schoonmaken hoort er gewoon bij natuurlijk :r.. zonde ook echt van de ram zoiets kan met een beetje extra opletten verholpen worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:25

wat slecht zeg!!! Doet deze oppas dit professioneel? of was het een 'vriendendienst'? echt niet normaal dit. Sterkte, hoop dat de rest van je dieren er niets aan overhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:38

Het was een betaalde vriendendienst. Straks maar alles beginnen mesten, huis poetsen etc.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:50

Heeft ze het huis ook vies gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:54

Ja. Afbeelding

En dit is nog 1 van de propere dingen. Zand en aanslag zit nog in de douche, vriend is buiten de petflessen aan het oprapen in de tuin. Wat die daar doen, geen idee. Ballen van onze dochter kapot gebeten, hoofdstel kapot in de tuin. Nou ja, we hebben het einde nog niet gezien vrees ik...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:56

Vandaar dat ze ineens snel weg waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:57

Ja, wist genoeg toen ik dat bericht kreeg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:03

Ze hadden ook nog even snel schoon kunnen maken :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:05

Je zou toch op haar social media een ‘vriendelijk’ berichtje met foto’s plaatsen met dank voor de goede zorgen voor je dieren en huis := :roll:

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:06

DeMolenhoek schreef:
Ja. [ [url=m/Vqvnya.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is nog 1 van de propere dingen. Zand en aanslag zit nog in de douche, vriend is buiten de petflessen aan het oprapen in de tuin. Wat die daar doen, geen idee. Ballen van onze dochter kapot gebeten, hoofdstel kapot in de tuin. Nou ja, we hebben het einde nog niet gezien vrees ik...

Hoe krijg je nu een hoofdstel kapot in de tuin? :(
Geen wonder dat ze gauw weg gingen.. sommige mensen :roll:

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 15:06

lizy29 schreef:
Je zou toch op haar social media een ‘vriendelijk’ berichtje met foto’s plaatsen met dank voor de goede zorgen voor je dieren en huis := :roll:

Nou echt he.... Wat een zooi... Vind het nog knap dat ze zoveel voor elkaar hebben kunnen krijgen in die korte periode.