Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:04

Karuna, maar dat schrijf je er niet bij. Je schrijft dat hij nog niks geprobeerd heeft, een hekel aan bewegen heeft etc.

Maagverkleining is sowieso iets wat je absoluut niet moet doen. Hoeveel ellende er wel niet is ná die operatie met de opname van elektrolyten en de hele verdere rambam.

Maar daarom is het dus een unpopular opinion, omdat er áltijd mensen zijn die het tegendeel willen komen vertellen/bewijzen. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:23

Ik schreef dat nu geen zin in sport enz. Maar de talloze pogingen ervoor zijn echt een ramp. Het betreft een zij trouwens ;) daarom verbaast de reactie me van de huisarts (maar let wel ik hoor het dus van een kant) dat een verkleining wel zou kunnen maar een van de medicijnen niet. Je zou toch zeggen eerst medicatie en snijden als allerlaatste redmiddel.

Een erg onpopulaire mening trouwens bedenk ik me heb ik over drie dingen.

De smartwatch voor gezondheid ik zie nog weinig mensen zonder. Waarom zou je je hartslag, ademhaling en weet ik veel wat continue willen meten? Je voelt toch ook aan jezelf wel hoe je je voelt. Stel je voelt je slap ellendig enz maar je meter zegt dat het ok is. Dan voel je je nog toch steeds slap en ellendig lijkt me. Los van de mensen die hem medisch echt nodig hebben.

Vloggers/influencers en de grote toename en hun volgers. Zoveel mensen noemen zichzelf zo en hopen er geld mee te verdienen. En de mensen die er naar kijken. Waarom is andermans leven zo boeiend om dat online te volgen?

En de derde zijn er nog mensen zonder blijvende plaatjes of teksten op hun lijf of extra gaatjes met voorwerpen of vullingen of juist wegtrekkingen? Oftewel de naturel mens zonder aanpassingen of verfraaiingen? Zijn die er nog of inmiddels de flinke minderheid?

Kortom ik voel me soms best oud en ouderwetsch zonder bovenstaande dingen :')

Marije_jiplover

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:34

@Karuna: over de smartwatch: mijn man heeft lang last van post covid of longcovid klachten gehad.

En de smartwatch heeft hem geholpen om zijn lijf beter te begrijpen.
Zijn horloge gaf nl eerder aan dan dat hij het voelde, dat hij tegen zijn grens aanliep.
Hij ging zonder smartwatch dus continu over grenzen heen, kreeg 1 of soms pas 2 dagen later een enorme terugval daardoor en bleef jojoën.
Toen hij die smartwatch van mij kreeg, ging dat ding hem voorspellen dat hij over de grens heen zou gaan.
Toen hij dus op basis van wat het horloge aangaf, eerder gas terug nam, kreeg hij niet elke keer na 2 dagen zo'n enorme terugval, maar kon het veel beter stabiel houden.

Het is dus precies andersom dan dat jij zegt, hij voelde zich niet slecht, maar de meters gaven aan dat hij dat wel was. En door daar naar te luisteren, is hij stapje voor stapje, beetje bij beetje, vooruit gegaan en heeft de weg uit het dal weten te beklimmen.

Dus hype of niet, wij zijn blij met het bestaan van zo'n horloge.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:36

Citaat:
De smartwatch voor gezondheid ik zie nog weinig mensen zonder. Waarom zou je je hartslag, ademhaling en weet ik veel wat continue willen meten? Je voelt toch ook aan jezelf wel hoe je je voelt. Stel je voelt je slap ellendig enz maar je meter zegt dat het ok is. Dan voel je je nog toch steeds slap en ellendig lijkt me. Los van de mensen die hem medisch echt nodig hebben.

ik pik deze er even tussenuit, de rest heb ik niets over te zeggen (ja dat bestaat ook nog :P )

Voor diverse mensen is het moeilijk te voelen wanneer ze aan hun grens zitten.
Maar bijvoorbeeld de body battery van de Garmin ziet dat wel en dat zie je terug in de grafiek.
Oranje en je gaat over de grens, blauw je bent herstellende van een activiteit.
En dat kan dan ook nog uitslaan in natuurlijk net oranje of helemaal boven in die grafiek.
Dan zou je daar eens naar kunnen kijken en gaan leren voelen.
Druk ik mijzelf nu over een grens hoe voelde ik mij voordat de grafiek aangaf oppassen en hoe daarna.

Dan kun je zeggen, ho pas op de plaats, ik ga nu even een uurtje wat anders doen. Dan zou het weer blauw moeten worden.

Zo werkt dat tenminste bij de meeste mensen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:41

CupCakes_ schreef:
Karuna, maar dat schrijf je er niet bij. Je schrijft dat hij nog niks geprobeerd heeft, een hekel aan bewegen heeft etc.

Maagverkleining is sowieso iets wat je absoluut niet moet doen. Hoeveel ellende er wel niet is ná die operatie met de opname van elektrolyten en de hele verdere rambam.

Maar daarom is het dus een unpopular opinion, omdat er áltijd mensen zijn die het tegendeel willen komen vertellen/bewijzen. :+

Toch ken ik verschillende mensen die juist daardoor nu wel op een werkbaar, vorm van gezond gewicht blijven.

Maar waar, naar mijn idee, een veel groter probleem schuilt is dat het wel heel knap lastig wordt om gewoon basic gezond te eten zonder allerlei bewerkt voedsel.
In mijn optiek zijn het juist die bewerkingen die onevenredig bijdragen aan het moeilijk op gewicht blijven.

Natuurlijk zit er ook een stukje discipline, ook een stukje aanleg, ook een stukje omgeving en ook karakter helpt niet altijd mee maar hoe we voorgelogen worden over (bewerkte) voeding dat is een factor die eigenlijk zelden benoemd wordt.....

Want uiteindelijk, hoe je het ook went of keert, als je overgewicht hebt, eet je te veel en beweeg je te weinig (laat ik medische oorzaken even buiten beschouwing) maar als je eigenlijk niet weet wat je, te veel, eet, hoe wil je dan in hemelsnaam ervoor zorgen dat je inname en verbruik in balans komen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:58

Gaatjes voor sieraden zoals in de oren enz. snap ik nog maar wat bedoel je met vullingen?

Mijn smartwatch heb ik gewoon voor de leuk, voordat ik daarmee begon had ik altijd gewone horloges. Al die extra opties gebruik ik zelden, het hoofddoel (voor mij) is gewoon klokkijken :+
Wat ik wel handig vind is dat ze oplaadbaar zijn, elke keer batterijen wisselen op de markt of bij de juwelier was ik zat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:04

Vullingen als in lippen, jukbeenderen, billen, straktrekken hier, opvullen daar. Ik heb soms het idee dat je zeker als vrouw een uitzondering bent als je niet ergens bent "geholpen" er anders uit te zien. Al dan niet aangevuld met plaatjes of stukjes metaal keramiek enz. En niet in de oorlel dan. Wat ik ook al niet heb :') als je op tv magazines op straat kijkt zie je heel veel met hulp van uiterlijk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-08-25 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:04

CupCakes_ schreef:

Ok dan, je bent nogal stellig in je oordeel over een maagverkleining en is die gebaseerd op kennis en ervaring?
Mijn ervaring met maagverkleining van drie dames in mijn directe ongeving is namelijk positief: alle drie weer plezier in het leven blijven al jaren op hun gewenste gewicht.
Maar ik zal niet beweren dat je absoluut een maagverkleining moet ondergaan alsof dit zaligmakend is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:09

Ik denk dat je beeld vertekend is door social media en het algoritme dat je al snel in een contentfunnel doet belanden. In het wild zie je nog meer dan genoeg vrouwen zonder vullingen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:16

CharleyT schreef:
CupCakes_ schreef:

Ok dan, je bent nogal stellig in je oordeel over een maagverkleining en is die gebaseerd op kennis en ervaring?
Mijn ervaring met maagverkleining van drie dames in mijn directe ongeving is namelijk positief: alle drie weer plezier in het leven blijven al jaren op hun gewenste gewicht.
Maar ik zal niet beweren dat je absoluut een maagverkleining moet ondergaan alsof dit zaligmakend is.

Ik heb ook 3 ervaringen, tante en 2 collega's.
Veel afgevallen, voelden zich top.
En allen tussen de 3 en 5 jaar later:
Allemaal onder de 50 jaar overleden. Allen aan hartfalen terwijl ze pre ok door een flinke medische molen zijn gegaan voordat ze überhaupt geopereerd gingen worden.
Toeval, kan zeker. Maar vind 3 uit 3 van mensen die ik ken toch best veel :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:02

Gini schreef:
Ik denk dat je beeld vertekend is door social media en het algoritme dat je al snel in een contentfunnel doet belanden. In het wild zie je nog meer dan genoeg vrouwen zonder vullingen.

Geen idee welke tunnel je bedoeld maar ik zie die influencers alleen als ze het nieuws halen of ergens in een artikel genoemd worden. :+ Ik kijk of volg geen mensen op "sociale"media. Wat voor mij ook echt iets onbegrijpelijks is. Waarom andermans leven volgen?

Maar op tv zie ik helaas erg veel net niet meer helemaal naturel. In aankondigingen op tv, films, programmas, nieuwsprogramas. Oudere vrouwen zijn meest wel ontdaan van rimpels of meer. Kijk naar Madonna bijvoorbeeld , lipfillers die al jong gebruikt worden. En de hoeveelheid tatouages vallen op in de zomer, en ook op tv enz. Er zit meestal wel ergens een tekening of text.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:04

CharleyT

Het is zeker gebaseerd op medische kennis & werkervaring. De laatste tijd komen er enorm veel patiënten waarbij er een hoop ellende is veroorzaakt door een maagverkleining of het gebruik van de opgehemelde insuline spuiten voor het afvallen. Beide kunnen behoorlijk wat schade toe brengen aan het lichaam. Dus ja, ik ben daar behoorlijk stellig in geworden.

Er zijn vast en zeker ook positieve verhalen, maar het blijft ongezond voor je lichaam.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:06

CupCakes_ schreef:

Zelf een maagverkleining laten doen 16 maanden geleden en 37 kilo afgevallen. En alles is in orde qua waardes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:07

CupCakes_ schreef:
CharleyT

Het is zeker gebaseerd op medische kennis & werkervaring. De laatste tijd komen er enorm veel patiënten waarbij er een hoop ellende is veroorzaakt door een maagverkleining of het gebruik van de opgehemelde insuline spuiten voor het afvallen. Beide kunnen behoorlijk wat schade toe brengen aan het lichaam. Dus ja, ik ben daar behoorlijk stellig in geworden.

Er zijn vast en zeker ook positieve verhalen, maar het blijft ongezond voor je lichaam.

Maar overgewicht is ook mega ongezond :=

Soms is het kiezen uit kwaden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:11

Ik wilde net zeggen, overgewicht geeft ook schade.

En dan lijkt mij zo'n spuit toch eerder iets om te proberen dan een operatie.
Maar ik vermoed dat die omslag ook nog wel gaat komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:47

CupCakes_ schreef:
CharleyT

Maar hoeveel mensen gebruiken deze middelen en hoeveel belanden er onder jouw/jullie handen?

Ik kan niks met dit soort eenzijdige info. Doe dan eens een setje data waaruit blijkt wel percentage gebruikers in de problemen komt en onder jullie zicht komt.

En besef dan ook dat zelfs al zou 25% van de gebruikers ervan in de problemen komen, er nog altijd 75% gebruikers zijn die er goed op gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:58

Degene die met die spuiten in de problemen komen zijn degene die ze illegaal via het internet bestellen zonder enige vorm van begeleiding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:15

purny schreef:
Degene die met die spuiten in de problemen komen zijn degene die ze illegaal via het internet bestellen zonder enige vorm van begeleiding.

Ik dacht ook eigenlijk dat de discussie daarover ging.
Het feit dat je elk soort medicijn zonder recept of wat dan ook zomaar kan krijgen bij internethandelaars.

Met voorgeschreven medicatie met opvolging door een arts lijkt me niet zoveel mis.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:21

verootjoo schreef:
purny schreef:

Het feit dat je elk soort medicijn zonder recept of wat dan ook zomaar kan krijgen bij internethandelaars.

Met voorgeschreven medicatie met opvolging door een arts lijkt me niet zoveel mis.

Maar dat is hoe een groot deel van de mensen er aan komt; via een internetbedrijf met een arts..
Tuurlijk zijn er mensen die het echt ali illegalie bestellen, maar als je op internet en ondermeer ook op bokt leest, zijn dit mensen die het bij bijv Yazen of Wellis bestellen. Daar moet je een vragenlijst invullen en een afspraak met een arts etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:54

karuna schreef:
Gini schreef:

Geen idee welke tunnel je bedoeld maar ik zie die influencers alleen als ze het nieuws halen of ergens in een artikel genoemd worden. :+ Ik kijk of volg geen mensen op "sociale"media. Wat voor mij ook echt iets onbegrijpelijks is. Waarom andermans leven volgen?

Redenen kunnen divers zijn: van puur entertainment tot weten wat er in de wereld speelt tot inspiratie opdoen tot ...

Forums worden ook als sociale media gezien. Waarom openen mensen op Bokt volgtopics? Of vragen ze welk supplement het beste is? Of delen ze foto's?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:47

verootjoo schreef:
purny schreef:

Eens. Uk ben enorm voor de medicatie bij mensen die obees zijn en het afvallen niet voor elkaar krijgen ondanks begeleiding en leefstijl aanpassingen. Want zo'n hoog bmi/zoveel overgewicht is ook gewoon enorm ongezond en gevaarlijk. Dan is dit echt een super hulpmiddel. Maar wel onder begeleiding van een arts in real life en niet online. En dan dus ook de mensen kunnen helpen in hoe je gezond blijft eten als je afvalt, hoe je je lijf goed kan bewegen, want bewegen is een must en noem alles maar op. Degene die dat allemaal al weten en doen en waar het dan alsnog niks oplevert zijn juist degene die je met deze medicatie zou kunnen helpen idd en daarvoor vind ik het super en zou het veel makkelijker te krijgen moeten zijn en vooral vergoed. Want die prijzen nu betekent dat alleen de mensen met geld het kunnen gebruiken en dat vind ik wel een probleem.

Maar ik zie helaas juist ook veel mensen die gewoon al een ongezonde leefstijl hebben, helemaal niet zoveel overgewicht of geen te hoog bmi en dus zelf geen energie willen steken erin en de medicatie gebruiken om weer in een maatje 36 te passen zonder zelf energie erin te hoeven steken. Die mensen hebben die spuiten via zo'n online platform. En dan hebben ze of enorm gelogen met de intake (want nooit het bmi of overgewicht gehad wat als 'eis' ervoor staat) of die online bedrijven en artsen nemen het niet zo nauw met de regels en richtlijnen. Je krijgt weer een hele nieuwe eetstoornis groep/generatie op deze manier. Ik ken helaas mensen die gewoon niet gezond aten, 40 uur per week op kantoor werkten, dus zittend, maar daarnaast ook niks aan sport of überhaupt beweging deden en ook echt niet in aanmerking kwamen qua bmi. Die echt misschien een paar kilo zwaarder waren als het ideale gewicht of net aan overgewicht hadden. Die zijn die medicatie gaan gebruiken ipv dus iets aan de leefstijl gaan doen en daar is het toch niet voor bedoeld? Die gaan of gewoon straks weer aankomen of moeten de medicatie blijven gebruiken, omdat ze niks aangepast hebben en dus helemaal geen gezonde/goede leefstijl hebben.

Maar eerlijk, ik kende ook mensen die een maagverkleining gehad hebben die ook gewoon een slechte leefstijl hadden en die ook niet aanpasten behalve toen ze niet anders konden vanwege dumping enzovoorts. Maar later alsnog terugvielen in het ongezonde eten en geen beweging.

En het kromste, die maat 36 is helemaal het doel bij die groep, terwijl ik aan alle kanten commentaar krijg van (ook die groep) mensen dat ik ongezond ben qua gewicht terwijl ik dezelfde maat of zelfs gewicht heb. Sowieso ook nog UO, hoe normaal en geaccepteerd het nog steeds is of gevonden wordt om commentaar te geven op het gewicht of lijf van dunne/slanke mensen. En hoe makkelijk erover gedaan wordt, je mag niet zeuren en mag je zeker niet gekwetst voelen. Maar owee als je een vergelijkbare opmerking maakt tegen iemand die zwaarder is, dan is de wereld te klein.

Sodera schreef:
Maar dat is hoe een groot deel van de mensen er aan komt; via een internetbedrijf met een arts..
Tuurlijk zijn er mensen die het echt ali illegalie bestellen, maar als je op internet en ondermeer ook op bokt leest, zijn dit mensen die het bij bijv Yazen of Wellis bestellen. Daar moet je een vragenlijst invullen en een afspraak met een arts etc.

Dat stelt echt niks voor. Die mensen waar ik het over heb hebben dus ook die zogenaamde afspraak met arts gehad. Waar ze dus of gelogen hebben of de arts nam het niet zo nauw ermee. En het is veel te vrijblijvend ook qua vragen en begeleiding. Waarom kan iemand die maar weinig overgewicht heeft het krijgen via hen en is er niemand die wat zegt over het helemaal niet bewegen of sporten?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:25

c_alsemgeest schreef:
Ik heb ook 3 ervaringen, tante en 2 collega's.
Veel afgevallen, voelden zich top.
En allen tussen de 3 en 5 jaar later:
Allemaal onder de 50 jaar overleden. Allen aan hartfalen terwijl ze pre ok door een flinke medische molen zijn gegaan voordat ze überhaupt geopereerd gingen worden.
Toeval, kan zeker. Maar vind 3 uit 3 van mensen die ik ken toch best veel :')

Hartfalen worden veelal veroorzaakt door plaque/vetophoping in de (slag)aders (en dan meestal specifiek de slagader die de hartspier zelf van bloedtoevoer voorziet) en te hoge bloeddruk. Iedereen bouwt vetophoping op in de aders doorheen zijn leven en hartfalen is een van de meest voorkomende 'natuurlijke' manier van overlijden. Het kan dus helaas gewoon zo geweest zijn dat ze al te veel ophoping hadden- daar verandert een maagverkleining niets aan. De ophoping die je doorheen je leven opbouwt gaat nooit vanzelf weg (ofja, als het wel loskomt heb je mogelijk nog een groter probleem...).

Uiteraard spelen er mogelijk nog andere genetische factoren mee en zijn er andere afwijkingen die voor hartfalen kunnen zorgen. Maar aangezien ze een maagverkleining gehad hebben maak ik even de aanname dat hun levensstijl misschien niet al te gezond was?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:42

MyWishMax schreef:
[
Sodera schreef:

Dat stelt echt niks voor. Die mensen waar ik het over heb hebben dus ook die zogenaamde afspraak met arts gehad. Waar ze dus of gelogen hebben of de arts nam het niet zo nauw ermee. En het is veel te vrijblijvend ook qua vragen en begeleiding. Waarom kan iemand die maar weinig overgewicht heeft het krijgen via hen en is er niemand die wat zegt over het helemaal niet bewegen of sporten?

Maar dat is ook precies de kern; die internet-bedrijven hebben vooral een winstoogmerk.

Ik snap in die context ook heel goed waarom ze niet moeilijk doen over een "onderhoudsdosering" zoals je in het andere topic ook terug kunt lezen dat sommigen willen aanhouden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:51

Weet niet of het als UO telt? maar ik denk dat andermans gezondheid eigenlijk niemand zo heel erg boeit :o en we gebruiken het puur als een stok om mee te slaan als andermans gedrag en uiterlijk ons om welke reden dan ook niet aanspreekt.

Of het nou om de hele zware of juist de ozempic-slanke mensen gaat.

Denk niet dat iemand zich er daadwerkelijk zo druk om maakt dat ene of andere Sandra straks osteoporose of spieratrofie krijgt. Wel poedersuiker als je met zulke ouder opgroeit imo maar goed die waren er vroeger ook alleen dan met zwarte koffie en peuken ipv ozempic.