Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:30

Palmera schreef:
Goed, ik ga eens op zoek naar dat Bach hier.

Van valeriaan ga ik op zijn zachtst uitgedrukt héél vreemd dromen. :+

Je hebt het in kauwgomvorm voor mensen. Mijn tandarts deelt het uit in de wachtkamer _O-

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:36

Afanaisa91 schreef:
Ipv dempen kan je brein ook een prikkels stimuleren:
Bij bv. fantoompijn na een amputatie heeft het hersengebied wat bij dat ledemaat hoorde niets meer te doen. Dan kan dat gebied zelf prikkels gaan ‘bedenken’ wat in het vervelendste geval jeuk of pijn aan het geamputeerde lichaamsdeel is.

Om hier nog even op terug te komen. Wat ik heb geleerd is dat de hersendelen die verantwoordelijk waren voor het missende ledemaat gaan compenseren voor het uitblijven van prikkels. Ze worden soort van hypersensitief. Daardoor beginnen ze prikkels op te vangen die eigenlijk voor omliggende / andere hersendelen bestemd zijn. Bij wijze van spreken zou het horen van een geluid daardoor kunnen leiden tot jeuk aan je geamputeerde hand.

Dit is, als ik het me goed herinner, ook het mechanisme dat er toe kan leiden dat die hersengebieden (die dus niets meer te doen hadden want 'hun' ledemaat bestaat niet meer) zich aanpassen en andere functies gaan vervullen.

Het brein is een heel bijzonder iets, dat is zeker :)
Het verhaal van het experiment met de hete munt is ook bizar!

c_alsemgeest

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 12:38

Vraag...

Wij hadden vroeger op ons werk voor stank van vervuilde huizen en bv lijkenlucht bepaalde druppels die je in je neus kon doen.
Maar dat merk bestaat niet meer, weet een van jullie een merk voor dergelijke druppels?

Regulier viks etc irriteerd te veel voor dagelijks gebruik, en dit werkte prima.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:41

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:56

Even misschien een beetje een cryptische vraag zonder achtergrond info, via PB kan ik die wel geven.

Ik woon in een 24/7 uurs beschermd wonen instelling. Het hangt hier vol met security camera's. Mag de begeleiding zonder aanleiding die beelden terug kijken? Er was absoluut geen sprake van dreiging of geweld of ander gevaar.

Iemand die dit weet?
Het liefst met bron.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 18:57

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:13

_Karlijn schreef:
Even misschien een beetje een cryptische vraag zonder achtergrond info, via PB kan ik die wel geven.

Ik woon in een 24/7 uurs beschermd wonen instelling. Het hangt hier vol met security camera's. Mag de begeleiding zonder aanleiding die beelden terug kijken? Er was absoluut geen sprake van dreiging of geweld of ander gevaar.

Iemand die dit weet?
Het liefst met bron.

Het inzien en bewaren van prive gegevens (en daar vallen security camera's ook onder) mag niet altijd zomaar overal. Het moet voldoen aan bepaalde privacy en daar is wetgeving voor.
De instelling moet vastleggen in een verwerkersovereenkomst hoe ze omgaan met bijvoorbeeld de beelden van de camera' waarvoor ze die bewaren en hoelang, etc). in een verwerkersovereenkomst.
Of de instelling die ook met jou moet delen, weet ik niet, maar je zou kunnen informeren bij
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:19

_Karlijn schreef:

Iemand die dit weet?
Het liefst met bron.

Toen ik in het ziekenhuis werkte als beveiliger mocht dit niet.
Hadden we ook geen tijd voor maar mocht ook niet.
Wel als er een situatie was die daar om vroeg.
Er waren spullen gestolen en er was iemand met dat signalement gezien, of we die terig konden vinden op de camera's.
Er was een patiënt kwijt van de gesloten afdeling, of wij zagen hoe laat en waar die heen was gegaan.
Er was door een parkeer vrijwilliger een bezoeker geduwd, die kwam een klacht indienen. Wij hebben de beelden erbij gezocht.

Tja, wat niet mocht, wel gedaan werd op verzoek van de politie
Officieel mochten de openbare weg niet gefilmd worden, maar op sommige plaatsen deed de camera dat wel.
Ons is wel eens gevraagd naar beelden van wandelaars of auto's hoe laat en waar ze heen gingen.
Maar dat werd dus ook niet zomaar gedaan.....

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:56

_Karlijn schreef:

Iemand die dit weet?
Het liefst met bron.

Ik zou even het privacyreglement van de instelling googlen, vaak zou daar het wel terug te vinden moeten zijn. Ga er vanuit dat ieder groot zorgbedrijf die wel heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 21:28

rien10 schreef:
Hulpverleners gebruiken menthol dopjes. Daar zou je eens op kunnen googlen.

Edit: Bingo https://www.faberfuneraltech.nl/webshop ... nthol.html

Ja die hadden wij eerst ook, maar de druppels vonden we fijner, maar ik denk dat we deze maar weer gaan gebruiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:56

_Karlijn schreef:

Iemand die dit weet?
Het liefst met bron.

Wij kijken wel eens om minder beelden terug...
Ik hoef alleen maar toestemming te vragen aan de locatiemanager.
Een keer om te kijken of een RMO was komen lossen in het tijdsvenster dat in het systeem stond, terwijl er volgens ons op dat moment niet gelost was.
En een keer omdat er calcium op het riool gelost was, terwijl de chauffeur bij hoog en laag beweerde dat het niet zo was :+ Die had de camera niet gezien en begrijpt niets van telemetrie :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:30

Ze moeten je informeren over hun camera beleid. En je mag hier ooo naar vragen.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:01

Indy_Mouse_9 schreef:
Afanaisa91 schreef:
Ipv dempen kan je brein ook een prikkels stimuleren:
Bij bv. fantoompijn na een amputatie heeft het hersengebied wat bij dat ledemaat hoorde niets meer te doen. Dan kan dat gebied zelf prikkels gaan ‘bedenken’ wat in het vervelendste geval jeuk of pijn aan het geamputeerde lichaamsdeel is.

Om hier nog even op terug te komen. Wat ik heb geleerd is dat de hersendelen die verantwoordelijk waren voor het missende ledemaat gaan compenseren voor het uitblijven van prikkels. Ze worden soort van hypersensitief. Daardoor beginnen ze prikkels op te vangen die eigenlijk voor omliggende / andere hersendelen bestemd zijn. Bij wijze van spreken zou het horen van een geluid daardoor kunnen leiden tot jeuk aan je geamputeerde hand.

Dit is, als ik het me goed herinner, ook het mechanisme dat er toe kan leiden dat die hersengebieden (die dus niets meer te doen hadden want 'hun' ledemaat bestaat niet meer) zich aanpassen en andere functies gaan vervullen.

Het brein is een heel bijzonder iets, dat is zeker :)
Het verhaal van het experiment met de hete munt is ook bizar!

Ja precies, de gebieden in je homunculus verschuiven! :j

Dit is hoe je beweeg- en gevoelsgebieden vanuit je lichaam verdeeld zijn over de hersenen:

Afbeelding

Naastgelegen gebieden (bv enkel-voet) kunnen inderdaad elkaars functie overnemen als dat toebedeelde hersendeel bv. door amputatie niets te doen heeft.
Het gaat dan puur om gevoels- en beweeginformatie (bv iets kunnen blijven vasthouden zonder er steeds naar te hoeven kijken, iets voelen schuren op je huid…). Andere prikkels zoals zicht, gehoor, reuk, evenwicht e.d. vallen buiten de homunculus.

Volgens mij werd dat al benoemd, maar de verhoudingen zijn zo ongelijk verdeeld omdat het is ingedeeld op basis van hoeveelheid zenuwuiteinden er in het lichaamsdeel zitten. Er is heel veel hersenruimte gereserveerd voor je gezicht en handen. Alleen al je duim heeft meer ruimte in de homunculus dan heel je abdomenregio :') .
Zou je die verdelen weer terugvertalen naar een mens, dan is dit het resultaat:

Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:59

Ik moet naar het ziekenhuis voor een echo.
Wie kan ik bellen om te vragen hoe duur dat allemaal gaat zijn? Radiologie afdeling of mijn verzekering? (Valt onder eigen risico wat nog lang niet op is).

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:19

Nyaleti schreef:
Wie kan ik bellen om te vragen hoe duur dat allemaal gaat zijn? Radiologie afdeling of mijn verzekering? (Valt onder eigen risico wat nog lang niet op is).

Beide. Ik zou beginnen bij de afdeling zelf. Mocht je dat te lang zijn kan je vragen bij de verzekering of er een ander (gecontraceerde) ziekenhuis is waar je eerder terecht kan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:25

deksel schreef:
Nyaleti schreef:

Beide. Ik zou beginnen bij de afdeling zelf. Mocht je dat te lang zijn kan je vragen bij de verzekering of er een ander (gecontraceerde) ziekenhuis is waar je eerder terecht kan.

Ze vraagt naar de kosten, niet naar hoelang het duurt voor ze terecht kan.
Ik zou de afdeling bellen en vragen naar de kosten. Zij zullen vast weten bij wie je moet zijn om dit na te vragen.
Maar is het iets wat echt nagekeken moet worden of is het controle ofzo? Als je echt door je huisarts bent gestuurd dan zou ik maar gaan. Ik heb zelf weleens een scan afgezegd omdat het een jaarlijkse controle was en ikzelf voelde dat er niks veranderd was.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:11

Als het even kan wachten zou ik het naar het nieuwe jaar trekken. Dan is je eigen risico op en hoef je daar de rest van het jaar niet aan te denken

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:23

Oh oeps, inderdaad. Sorry! Niet goed gelezen.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:52

Hoe haal je kreukels uit kleding zonder strijkijzer? :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:53

Natmaken/wassen en uithangen, of in de douche hangen en gaan douchen.

Wat zouden jullie in praktijk met een overleden hamstertje doen als je geen eigen tuin hebt?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:54

Kliko :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:56

Ik deed ze altijd in de ondergrondse container.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:57

Naar het bos gaan en daar diep begraven

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:04

Sheran schreef:
Wat zouden jullie in praktijk met een overleden hamstertje doen als je geen eigen tuin hebt?

Afgeven bij de dierenarts voor afvoer naar destructie?
Dierencrematorium en verstrooien op hun eigen asveld?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:44

Wat zijn die witte papierachtige cirkeltjes die op de onderkant van albert heijn broden zitten?
Hebben andere supermarkten dit ook? En waar is het voor?