Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:47

Ann schreef:
Interessant artikel over besmettingen in de buitenlucht.

https://nos.nl/artikel/2374821-zonnig-l ... lucht.html

Bron: NOS.nl

Wat ook interessant is, dat ze nu toe lijken te geven dat covid zich lijkt te houden aan het griepseizoen. Maakt die 4e golf die van Dissel in juni voorspelt wel heel ongeloofwaardig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:48

Er staat in dat stuk we vorig jaar met relatief lage besmettingen de zomer in gingen...ja duh!! Toen werd er niet zo massaal getest als nu he!?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:51

@SusanH
Dan zou er uiterlijk half april een daling van de besmettingscijfers moeten inzetten volgens dit artikel. Ik hoop het oprecht, maar ben er nog niet helemaal gerust op.

Edit: verder wordt die mening niet gedeeld door alle experts in het artikel.
Laatst bijgewerkt door Ann op 31-03-21 09:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:51

Ik hoop dat ze die kromme regel eraf halen dat je maar met 1 iemand buiten mag wandelen óf je eigen gezin. Nu houd ik me daar niet aan en ga gerust met mijn kinderen en met iemand en diens kinderen een grote ronde wandelen. Maar het is toch belachelijk dat dat officieel niet mag. Gelukkig wordt er niet amper tot niet gehandhaafd.

Susan, ik vind die 4e golf zo’n bangmakerij. Idd wat gaat het weer doen? En daarbij er wordt toch gevaccineerd? Dat moet toch ook al zorgen voor een daling tegen die tijd. Mij lijkt een nieuwe golf ook echt onwaarschijnlijk om bovenstaande redenen. Ik vind het ook dom om dit naar buiten te brengen. Het zorgt bij veel mensen voor een gevoel dat het toch allemaal niet uitmaakt wat ze doen. Het stimuleert niet echt om je goed aan de regels te houden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:52

996981 schreef:
lenaa_tje schreef:
Tja je kan ook stellen dat je alleen in meer mogelijkheden voorziet om samen te komen. Dat blijft een hele lastige discussie.

Maar wat is daar het probleem van, als het niet lijdt tot meer besmettingen?

Omdat waar mensen samen komen, mensen elkaar besmetten. Het is niet dat het niet voorkomt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:31

Popstra schreef:
Er staat in dat stuk we vorig jaar met relatief lage besmettingen de zomer in gingen...ja duh!! Toen werd er niet zo massaal getest als nu he!?

Toen was ook de ziekenhuis bezetting laag dus zeker weten dat er toen veel minder besmettingen waren, heeft niets met testen te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:32

Volgens Rouvoet loopt het afspraken maken spaak omdat de ouderen die nu een afspraak maken dat vooral telefonisch willen doen. Daar was het call centre niet op berekend. De jongeren die straks aan de beurt komen zullen vooral online afspraken maken. Ik wist niet dat het ook online kon. Ik moest als zorgmedewerker ook een speciaal nummer bellen. Heb overigens ook heel lang in de wacht gestaan toen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:35

SusanH schreef:
Volgens Rouvoet loopt het afspraken maken spaak omdat de ouderen die nu een afspraak maken dat vooral telefonisch willen doen. Daar was het call centre niet op berekend. De jongeren die straks aan de beurt komen zullen vooral online afspraken maken. Ik wist niet dat het ook online kon. Ik moest als zorgmedewerker ook een speciaal nummer bellen. Heb overigens ook heel lang in de wacht gestaan toen.

Ik kan nergens vinden dat je online een afspraak kan maken? Alleen telefonisch...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/hoe-maak-ik-een-afspraak-voor-vaccinatie-tegen-corona

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:37

purny schreef:
SusanH schreef:

Ik kan nergens vinden dat je online een afspraak kan maken? Alleen telefonisch...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/hoe-maak-ik-een-afspraak-voor-vaccinatie-tegen-corona

https://coronatest.nl/ik-wil-me-laten-v ... raak-maken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:39

SusanH schreef:

Dat was toch te voorspellen? Ouderen doen dat soort dingen bij voorkeur telefonisch, geldt voor alles. Maar dat lijkt onze overheid dus weer eens vergeten te zijn? Beetje dom

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:42

Dat call center gebeuren vragen ze continue mensen voor.
Ook bij de teststraten enz.
Steeds vacatures GGD.
Maar het is minimaal 24 of 32 uur.
Begrijp ik wel met inleren, maar aan de andere kant Hoe moeilijk kan een afspraak in een systeem zetten zijn?
En ze blijken toch steeds mensen te kort te komen.
Als je dan solliciteert of minder uur ook mag kan dat niet.
En dan vervolgens lezen ze hadden niet verwacht dat oudere zouden bellen...1 dom. Want dat weet je gewoon vooraf.
2 als ze blijven volhouden aan hun uren zullen ze altijd mensen te kort houden.
Ik denk dat er best mensen zijn die bij kunnen springen, naast bijvoorbeeld huidig werk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:43

Dat online afspraken maken is ook echt niet makkelijk.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:53

Jullie kunnen tenminste nog een afspraak maken.....

Mijn vriend gaat via het Rode Kruis helpen hier op de vaccinatiecentra en moest dus gevaccineerd worden: anders mag je er niet komen.
Je moet je aanmelden voor het vaccin via een website van de NHS hier, das prima.
En toen kreeg hij minder dan 24 (!!!) uur van tevoren een smsje (!!) dat hij de volgende dag zo en zo laat daar moest zijn. Ook geen enkele mogelijkheid om je afspraak te verzetten erbij....

Dus als je moet werken oid, dikke pech. Het is dan of nooit lijkt het.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:54

Nou ja, als je bij de GGD mensen te snel aanneemt, dan heb je weer kans dat die vertrouwelijke gegevens doorsluizen :+

Sowieso wordt er steeds meer, niet alleen door GGD, verwacht van mensen dat ze dingen online regelen. Dat dat voor ouderen lastig is, schijnt men niet helemaal te willen snappen... Ik word er soms zelf al gek van van wat ik allemaal online moet doen..

Rouwvoet (van de GGD) meent ook dat de ziekenhuizen niet hoeven te helpen, omdat de GGD het prikaanbod zelf kan regelen.. misschien bang voor gezichtsverlies of iets...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:57

SusanH schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237467 ... maart.html hier is het terug te lezen en te kijken.

Ik zit dit nu terug te kijken.
Maar als ik het goed begrijp: NL kreeg aanbod 10miljoen te investeren in Halix. Daar ging NL op in en vroeg om concretere info. Binnen 2 dagen schoot AZ er toen in waardoor het van de baan was. NL kreeg toen nooit meer antwoord op hun verzoek tot concreet maken van die 10 miljoen.

Mis ik nu iets? Want dat was, met de info van toen, compleet roekeloos geweest naar mijn idee, zonder enige concrete voorstellen even 10 miljoen investeren in dat bedrijf.... zonder duidelijke afspraken wat dat ons opgeleverd had?
Nog los van dat er in principe met de EU is afgesproken gezamenlijk in te kopen enzo (waar je zeker wat van kan vinden :D )
Laatst bijgewerkt door secricible op 31-03-21 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:57

Da's ook weer wat Sodera ! :x

Hier in België is het hollen of stilstaan lijkt wel. Sommige mensen krijgen een uitnodiging met tijdstip en uur vaak voor 3 weken later.
Anderen krijgen een email om zich 24u later te melden in het vaccinatiecentrum :')

Goed, het zijn wel de gepensioneerden die nu aan de beurt zijn, dus die hebben in principe tijd genoeg. Maar toch... :+

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:58

Cer schreef:
Nou ja, als je bij de GGD mensen te snel aanneemt, dan heb je weer kans dat die vertrouwelijke gegevens doorsluizen :+

Sowieso wordt er steeds meer, niet alleen door GGD, verwacht van mensen dat ze dingen online regelen. Dat dat voor ouderen lastig is, schijnt men niet helemaal te willen snappen... Ik word er soms zelf al gek van van wat ik allemaal online moet doen..

Cer, kom gezellig hier in Ierland wonen haha! Ik word hier juist niet goed van alles wat nog met de post/persoonlijk geregeld/telefoon moet worden ipv online!

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:11

Anyway als men doorgaat in dit tempo dan duurt het nog langer dan tot 1 juli...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:18

SusanH schreef:

Mijn moeder had het zo gepiept

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:44

SusanH schreef:

in de uitnodigingsbrief voor vaccinatie (van mijn man) stond een url om een afspraak te maken, die url werkte echter niet, op geen enkele pc/telefoon hier in huis, in geen enkele browser. Mijn man is erg doof, dus geen beller, maar moest toch bellen en kreeg onmiddellijk iemand aan de telefoon. Dat telefoontje duurde een half uur, hij moest heel veel vragen beantwoorden. Ik snap dus wel dat die lijnen overbelast zijn.
Toen hij de prik ging halen, moest hij bij de triage weer al die vragen beantwoorden en dezelfde vragen stonden in de formulieren die bij de uitnodiging zaten.
Hier is dus nog wel winst te behalen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:44

lenaa_tje schreef:
996981 schreef:

Omdat waar mensen samen komen, mensen elkaar besmetten. Het is niet dat het niet voorkomt.

Mensen zullen elkaar altijd blijven besmetten zolang het virus bestaat. Maar nooit meer samenkomen dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:48

Als ik dus google op: Online afspraak maken vaccinatie voor corona krijg ik als eerste hit de site van de rijksoverheid. En daar is niks maar dan ook helemaal niks terug te vinden over de site die secribible aangeeft.
Vind het trouwens ook een beetje een raar iets... je denkt niet bij een afspraak maken voor de vaccinatie aan de site van de coronatest. Dus de link is wel een beetje apart gevonden

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:55

996981 schreef:
Mensen zullen elkaar altijd blijven besmetten zolang het virus bestaat. Maar nooit meer samenkomen dan?

Natuurlijk wel, maar nu misschien nog even terughoudend zijn met zulke grote aantallen mensen bij elkaar of overvolle terrassen willen tot er voldoende mensen gevaccineerd zijn? De mensen in de zorg hebben het nog steeds erg zwaar, misschien moeten we ook even met hen rekening houden?
Laatst bijgewerkt door Ann op 31-03-21 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:55

996981 schreef:
lenaa_tje schreef:
Tja je kan ook stellen dat je alleen in meer mogelijkheden voorziet om samen te komen. Dat blijft een hele lastige discussie.

Maar wie zegt dat het niet leidt tot meer besmettingen? De cijfers lopen nog steeds op, en vooral in het westen en zuiden van land:
https://nos.nl/artikel/2374700-rivm-all ... igers.html
Citaat:
Een en ander blijkt uit de weekrapportage van het RIVM, die ook laat zien dat de situatie in bijna alle regio's verslechtert. Het meest in Zuid-Holland-Zuid (onder meer Dordrecht), Limburg-Noord, Rotterdam-Rijnmond, Noord-Holland-Noord, Zaanstreek-Waterland en Brabant-Zuidoost (onder meer Eindhoven).
Dit zijn ook net de regio's van de illegale feesten en drukke parken en stranden. Althans, dat wat regelmatig in het nieuws komt.

En het zal wel niet aan te tonen zijn dat het daardoor komt. Maar je dan omgekeerd dus ook niet zeggen dat het er geen rol in speelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:57

secricible schreef:
SusanH schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/237467 ... maart.html hier is het terug te lezen en te kijken.

Ik zit dit nu terug te kijken.
Maar als ik het goed begrijp: NL kreeg aanbod 10miljoen te investeren in Halix. Daar ging NL op in en vroeg om concretere info. Binnen 2 dagen schoot AZ er toen in waardoor het van de baan was. NL kreeg toen nooit meer antwoord op hun verzoek tot concreet maken van die 10 miljoen.

Mis ik nu iets? Want dat was, met de info van toen, compleet roekeloos geweest naar mijn idee, zonder enige concrete voorstellen even 10 miljoen investeren in dat bedrijf.... zonder duidelijke afspraken wat dat ons opgeleverd had?
Nog los van dat er in principe met de EU is afgesproken gezamenlijk in te kopen enzo (waar je zeker wat van kan vinden :D )

Dat zei ik ook maar ja, de oppositie kraait weer victorie.