Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:38

Ah zeer waarschijnlijk is dat het probleem, maar had een ei met gedeukt ego dus maar gelijk gekookt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:00

Moonfight schreef:
Het was leuk om jullie even in levende lijven te ontmoeten DMH! Veel plezier nog met het laatste beetje vakantie! Hopelijk hebben jullie straks weer frisse energie om thuis aan de slag te gaan!

@Solleke, ik zou ze even tijd geven. Eenden leggen ook iets minder consequent dan kippen vind ik. Ze hebben af en toe ook even een pauze tussendoor.

Merci. Belangrijkste is dat ze wennen en wat minder schrik van mij krijgen :) de eitjes zullen uiteindelijk wel volgen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:39

Moonfight: Vonden wij ook!

Solleke: Ik heb ook veel eenden gehad en nooit 1 aan de leg gekregen. Ik gok dat de voorzieningen toch niet helemaal geschikt voor de eenden was.

Ondertussen heel veel aan het plannen, beslissen, knopen door hakken, tekenen, opnieuw doorstrepen etc. Maar... Alle (toekomstige) dieren hebben nu een plek gekregen :) De rode vakjes zijn tractoren voor kip en konijn.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:51

Ik paai ze met elke dag vers eendenkroos in hun privé plonsbad, hopelijk helpt dat _O-

@DeMolenhoek: Varkens hadden jullie nog niet he? Komen die er extra bij dan?

Wij hebben dit jaar ook voor het eerst een moestuin en ik word belachelijk blij van al die groenten die aan het groeien zijn.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:00

Varkens gaan komen ja! Ook kalkoenen en eenden komen terug maar met een totaal andere huisvesting waardoor wij hopen dat het beter gaat gaan. Ons standje verhuisd ook van de straat naar de moestuin. Kippen verhuizen ook. Die komen dus naast de moestuin. Daar gaan wij dan een picknick bank bij zetten zodat mensen de moestuin kunnen bekijken, de kippen kunnen zien scharrelen, de paarden eens kunnen aaien etc. Dus een soort mini kinderboerderij gevoel met een rustplek. Wij hopen zo wat meer klanten te kunnen trekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:05

Net telefoon gekregen dat onze suffolk ram dood in zijn wei ligt ;(

Begin van de week at hij zijn korrels niet volledig. Deze week nog achter gevraagd en alles was tip top in orde. Hoor ik nu dat hij de laatste dagen niet meer at. Ik ga gewoon niet meer op reis.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:13

DeMolenhoek schreef:

Begin van de week at hij zijn korrels niet volledig. Deze week nog achter gevraagd en alles was tip top in orde. Hoor ik nu dat hij de laatste dagen niet meer at. Ik ga gewoon niet meer op reis.

Wat ontzettend zonde en sneu van je ram ;(.. mensen moeten wel eerlijk zijn natuurlijk als het over dieren gaat..

Als ik had geweten dat je hier in de buurt was dan had je hier ook welkom geweest! Als je ooit nog richting de Veluwe komt stuur je maar een PB!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:20

DeMolenhoek schreef:

Oh nee, wat rot!! Veel sterkte..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 17:55

DeMolenhoek schreef:

Je oppas had wel even aan mogen geven dat hij niet at... echt ruk zeg... Ik ben zelf ook echt super moeilijk met op vakantie gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:15

Ja met die oppas heb ik het ook helemaal gehad. Zijn ondertussen als een malle aan het rondbellen voor een andere ram maar nauwelijks te vinden. Dekseizoen start eind juli/begin augustus bij de suffolks dus niemand doet nog wat weg en wat weg gaat is of flut kwaliteit of voor een prijs waar je ter plekke misselijk van wordt...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:18

Wil je weer een Suffolk of mag het ook wat anders zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:19

Liefst suffolk aangezien ik nu ook stamboekooien heb. Als ik niets vind heb ik zelf nog een prima texelkruising ram staan. Maar liever stamboek natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:09

Zo balen van je ram. :(:) Vind dat je oppas ook behoorlijk nalatig is geweest ze had gewoon gelijk moeten melden dat hij niet meer at. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:33

Ja breek mij daar de mond niet over... Staat al een filmpje op fb waarbij hun hond achter de schapen jaagt enzo. (Filmpje pas vandaag onder ogen gekregen) Had beter mijn gevoel gevolgd en de reis afgekapt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:36

Ah nee DMH...
Wat sneu voor de ram!
Echt zo naar als mensen zo met jouw dieren omgaan, terwijl het eigenlijk best een voorrecht is dat jij je dierbare beestjes aan hen toevertrouwd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:37

Dat is wel heel erg van een koude kermis thuiskomen :( Sterkte!
Ik ben blij dat een goede vriendin wil komen oppassen als wij een weekje/weekend weg zijn, het is niet zo maar wat, wat je aan anderen toe vertrouwt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:44

DeMolenhoek schreef:
Liefst suffolk aangezien ik nu ook stamboekooien heb. Als ik niets vind heb ik zelf nog een prima texelkruising ram staan. Maar liever stamboek natuurlijk.

Dan zou ik dit jaar lekker met je eigen kruising laten dekken en rustig op zoek naar een lam van dit jaar voorjaar. Dan heb je voor jezelf lekker vlees in de vriezer en volgend jaar een goede ram voor een redelijke prijs die flink wat jaren mee kan nog.

En die oppas zou ik ook zeker niet meer hoeven. Zou eerder de neiging hebben om de kosten van een nieuwe ram van haar ‘salaris’ af te houden maar dat is ook niet echt een optie natuurlijk. Vind dit echter wel onder nalatig gedrag vallen dus mocht je haar via een officiële weg hebben gevonden zou ik daar zeker melding van doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:48

Nee niet officieel helaas en salaris heb ik betaald bij aankomst al. Heel erg ruim want het dekt zeker de aankoopprijs van de ram. Maar goed, hele wijze les geleerd. Wij gaan al nauwelijks op vakantie maar dit wordt nu gewoon nog een stuk minder. Ben zeer benieuwd naar de doodsoorzaak.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:03

DeMolenhoek schreef:
Nee niet officieel helaas en salaris heb ik betaald bij aankomst al. Heel erg ruim want het dekt zeker de aankoopprijs van de ram. Maar goed, hele wijze les geleerd. Wij gaan al nauwelijks op vakantie maar dit wordt nu gewoon nog een stuk minder. Ben zeer benieuwd naar de doodsoorzaak.

Ga je zelf sectie verrichten op hem of laat je dat doen?

Wat ontzettend vervelend is het als mensen zo omgaan met je dieren als je ze in goed vertrouwen achter laat.. echt super k*t gewoon.

Ik hou mijn ogen open voor eventuele suffolk rammen in de omgeving. Wij hebben helaas enkel Texelaars anders had je er wel één mogen lenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:27

Dierenarts is op de hoogte gesteld en zij gaat nog proberen komen morgen. Anders doe ik het sowieso zelf aangezien ze 26 graden geven zaterdag. Wij laten hem liever niet nog een dag liggen. Sowieso doe ik morgen al uitwendig onderzoek.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:45

Ik ken wel Suffolk fokkers maar dat is allemaal midden frankrijk dus dat is ook geen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:55

Er zijn ondertussen dankzij facebook wat balletjes gaan rollen en heb een ramlam aangeboden gekregen met een fikse korting bij een kweker waar wij al 2 ooien hadden gehaald dit jaar. Enigste nadeel is dat 1 van die ooien een half zus is, maar zij mag nog een jaar uitgroeien en mag volgend jaar naar een externe ram. Zit nog niet lang in het stamboek maar vind het wel fijn dat er zo wordt meegeleefd. Wat een avond weer. Hoop dat het nu echt wel gedaan is voor dit jaar.

Ook bedankt voor het meedenken hier!

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:18

Super. Wat fijn als mensen echt proberen te helpen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:14

DMH, wat vreselijk balen van je Ram zeg.. echt een domper op je vakantie :(:)
wel fijn dat je goed geholpen wordt. Mooi lam, ik heb er geen verstand van, maar hij ziet er goed uit.

Wij gaan echt nooit op vakantie, manlief durft/wil de koeien niet aan iemand anders over te laten. Inmiddels ben ik er wel aan gewend, maar soms vind ik het wel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:47

Snap ik helemaal juval. Wij staan op het punt om te vertrekken en ik begin alsmaar bozer te worden. Zij beweren dat zij hadden gezegd dat hij niet meer at, maar het enigste bericht dat ik daarover heb gehad was op zaterdag: Waar is de ram zijn etensbak? Heb het gisteren naast hem neer gelegd maar dat vond hij precies niet goed.

Ik heb geen oog dicht gedaan deze nacht. Zij willen nu nog konijnen kopen maar het enigste dat ik wil is dat ze al lang en breed weg zijn voor wij toe komen. Ik vind dit echt verzuim. Ik betaal hun voor er voor te zorgen en dat is in mijn ogen duidelijk niet gebeurt.

Ben ook enorm boos op mij zelf. Had ik meer moeten door vragen? Had ik uit dat bericht misschien toch kunnen opmaken dat hij niet meer at? Had ik wel moeten vertrekken? Ik weet het niet...