luxx schreef:Isegrim schreef:Voor degenen die geen moeite hebben met Engels zonder ondertiteling: als je écht wilt weten hoe het Amerikaanse rechtsstelsel werkt, kijk dan deze serie documentaires:
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... VnxKLkx3ce
Het 'vervolg' staat op Holland Doc, maar ik zou aanraden om deze serie te kijken alvorens meer info op te zoeken.
(Behalve informatief ook heel erg spannend.)
Heb ze gekeken en het kijkt als een spannende film. Waar ik me over verbaasde wat betreft het Amerikaanse rechtsstelsel is vooral dat dat een stuk plezieriger is als je geld hebt, als hij de poen niet gehad had om bail te betalen had hij gedurende het hele proces vast gezeten als ik het goed heb begrepen. Heb het vervolg nog niet gezien maar las op wikipedia dat hij sinds 2011 alweer thuis is met een enkelband dmv bail te betalen in afwachting van weer een nieuw proces. Vond hem en zijn advokaat erg ongeloofwaardig overkomen en dacht vanaf de eerste tot de laatste uitzending dat hij zijn vrouw doodgeslagen heeft. Hoe ze erbij ligt en al dat bloed, al die wonden, nee, in mijn ogen kan dat niet het resultaat van van de trap vallen zijn. Als ik in zo'n jury zou zitten zou ik hem denk ik dus ook schuldig verklaren.
Niet door middel van bail betaling, hij krijgt een retrial. Omdat het enige toch al matige bewijs in zijn zaak bij elkaar gelogen bleek, moet zijn hele zaak over. Die bail betaling is enkel de garantie dat hij er niet vandoor gaat, niet het middel waarmee hij vrij komt.
Als die vrouw was doodgeslagen, had ze wel hersenletsel, inwendige bloedingen of fracturen aan haar schedel gehad