Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:16

Jeetje heftig Marocje. In relatie tot pijngevoel, had je de cva voor je bevallingen?

Pff ja die endorfine, ik weet niet hoor. Volgens mij hangt een hoog gehalte (= vrij diepe daling in de dagen daarna) samen met postpartuum psychoses. Dus misschien een extra gevoeligheid ipv flinke dosis? Ik vind het in ieder geval maar complex :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:26

APCIII schreef:
Lalidan schreef:
Waarom stopt mijn Spotify bij verbindingslussen tussen snelwegen? :? Kan zowel een scherpe bocht zijn (bijv klaverblad), maar ook de k
langere, rustige bochten.
Gebeurt me als ik luister via parrot in de auto, via headset in de helm op de motor en ook als ik het geluid gewoon uit mijn telefoon zelf laat komen. (Andere auto).
App is niet helemaal afgesloten, maar ik moet de playlist wel opnieuw openen en starten. Staten begint altijd bij het nummer waar hij gestopt was, welke hij dan weer opnieuw start.
Gebeurt door heel Nederland en ook in Duitsland.

Spotify heeft lijst gedownload, dus wegvallen van ontvangst lijkt geen logische oorzaak.

Wie heeft een idee?

Ik denk dat het niet zozeer de snelweg-bochten of de locatie ervan zijn, maar meer de "lang aanhoudende G-krachten in een lange bocht" die het probleem veroorzaken :)

Valt 'ie ook uit als je hem een tijdje flink rondslingert met bijv. een gestrekte arm? (niet loslaten!)

Maar waarom zouden aanhoudende g-krachten maken dat Spotify stopt? :? Andere apps blijven het wel gewoon doen. En het is echt niet altijd in krappe bochten.

Sorry, over bevallingen ga ik niet mee praten :))

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:47

Afanaisa91 schreef:
Jeetje heftig Marocje. In relatie tot pijngevoel, had je de cva voor je bevallingen?

Pff ja die endorfine, ik weet niet hoor. Volgens mij hangt een hoog gehalte (= vrij diepe daling in de dagen daarna) samen met postpartuum psychoses. Dus misschien een extra gevoeligheid ipv flinke dosis? Ik vind het in ieder geval maar complex :Y)

Ja, ik was 17. Na 2 wkn zkh kreeg ik de 2e eroverheen. Die ging veel sneller en ik was echt meteen weg.

Ik weet niet, maar had een bevalling echt veel erger ingeschat. Ik was dus erg rustig en ook gewoon thuis.

Misschien werkt dit ook zo met ongelukken? Dat hoor je toch vaker dat mensen dan niks voelen tot ze beseffen wat er is gebeurd?

fjordjes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:22

Dat is door adrenaline, dat is iets anders dan endorfine.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:26

Ohja, dat kan ook idd. Dan is het Idd wat anders.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:32

Picopico schreef:
Captain schreef:
Is de intensiteit van een pijnprikkel afhankelijk van de weg die hij af moet leggen?
Dus stel je zou een zelfde pijnprikkel toepassen op je voet en op je schouder, is die op je schouder dan pijnlijker?

Nee, dat is afhankelijk van hoeveel pijnpunten (zenuwen) er op die plek zitten. Meer pijnpunten = meer pijn. De hoogste concentraties vind je onder je voeten, aan de binnenkant van je handen en vingers en je lippen. In je bovenbenen zitten er weinig en in je hersenen zitten zelfs helemaal geen pijnpunten. Je voeten zijn dus juist extra gevoelig.

In je hersenen zitten inderdaad geen zenuwen, maar in de hersenvliezen juist heel veel. Daarom kan je dus wel hoofdpijn hebben bijvoorbeeld. https://www.lumc.nl/sub/5035/att/2017-09QuestFronczek is wel interessant om te lezen!

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:28

Marocje schreef:
Afanaisa91 schreef:

Ja, ik was 17. Na 2 wkn zkh kreeg ik de 2e eroverheen. Die ging veel sneller en ik was echt meteen weg.

Ik weet niet, maar had een bevalling echt veel erger ingeschat. Ik was dus erg rustig en ook gewoon thuis.

Misschien werkt dit ook zo met ongelukken? Dat hoor je toch vaker dat mensen dan niks voelen tot ze beseffen wat er is gebeurd?

Zo, twee zelfs. En dat op die leeftijd. Dat lijkt me een heftige tijd geweest te zijn :(:)

Yup, dat is een mooi voorbeeld hoe het brein idd pijnsensatie kan dempen, met bv als doel je overlevingskansen te vergroten. Ik moet altijd aan films/series denken waarin iemand pas na een achtervolging ontdekt te zijn neergeschoten. Zo kan het echt werken, met het kunnen blijven vluchten als doel, het middel is dan hormonale aansturing (adrenaline/dopamine/oxytocine/acetylcholine en ik dacht ook cortisol).

Ipv dempen kan je brein ook een prikkels stimuleren:
Bij bv. fantoompijn na een amputatie heeft het hersengebied wat bij dat ledemaat hoorde niets meer te doen. Dan kan dat gebied zelf prikkels gaan ‘bedenken’ wat in het vervelendste geval jeuk of pijn aan het geamputeerde lichaamsdeel is.

In een (inmiddels wat ouder) onderzoek kregen proefpersonen een video te zien waarop ze iemand anders zagen die een hete munt op de (ik dacht) onderarm gelegd kregen. Denk iets van 60 graden, dus het was een best hete munt. Op die plek van aanraking op de arm ontstond dan ook meteen pijn met behoorlijke roodheid en zwelling.
Vervolgens kregen de proefpersonen na het zien van die video zelf ook een munt op de arm, waarvan zij dachten dat die ook heet zou zijn. Echter was dit een ‘gewone’ koude munt. En ondanks dat die koud was, kregen ook zij pijn icm behoorlijke roodheid en zwelling op de plek van aanraking, alsof ze met een warme munt waren aangeraakt.
De verwachting van een bepaalde prikkel kan dus pijnsensatie stimuleren. En dat komt dus allemaal vanuit je brein.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:48

Hersenen zijn maar gekke dingen inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:16

Suzanne F. schreef:
O, ik vind ze echt machtig interessant. Hoe alle delen samenwerken, hoe ze ook bepaalde spieren onbewust aansturen, maar ook hoe al die overlevingsmechanismen werken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:23

Mkango schreef:
Suzanne F. schreef:
O, ik vind ze echt machtig interessant. Hoe alle delen samenwerken, hoe ze ook bepaalde spieren onbewust aansturen, maar ook hoe al die overlevingsmechanismen werken.

Dit dus. Het was puur dat ik zo jong was dat de arts ging opereren, omdat er andere hersencellen nog functies konden gaan overnemen. Overlevingskans was maar 5% na die tweede bloeding en reanimatie , kasplantje was zeer waarschijnlijk..

Maar hersenen zijn complex..

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:43

Kan een ongeboren kind al (epileptische) insulten krijgen in de baarmoeder zo en zo ja, hoe voelt dat wel niet voor de moeder?? Lijkt me doodeng en pijnlijk :wow:

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:52

_Karlijn schreef:
Kan een ongeboren kind al (epileptische) insulten krijgen in de baarmoeder zo en zo ja, hoe voelt dat wel niet voor de moeder?? Lijkt me doodeng en pijnlijk :wow:

Ik vermoed van wel, maar ik zou het niet weten.

Maar epileptische insulten zijn lang niet altijd het shaken wat iedereen met epilepsie associeert. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld gaan brabbelen, of een soort slaapwandelen, of juist helemaal niets doen behalve voor zich uit staren. Dus zo'n episode zou een moeder niet merken denk ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:55

Bowo schreef:
_Karlijn schreef:

Maar epileptische insulten zijn lang niet altijd het shaken wat iedereen met epilepsie associeert. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld gaan brabbelen, of een soort slaapwandelen, of juist helemaal niets doen behalve voor zich uit staren. Dus zo'n episode zou een moeder niet merken denk ik.

Ik las een tijd geleden op kids&kurken het verhaal van een moeder met een baby'tje dat uiteindelijk aan epilepsie is overleden. Pas tijdens haar tweede zwangerschap realiseerde ze zich dat de trillingen of hikjes uit haar eerste zwangerschap al epileptische insulten waren geweest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:51

Hoeveel honden mag je tegelijkertijd aan de fiets meenemen? Zijn daar regels voor?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 02:37

Bowo schreef:
_Karlijn schreef:

Ik bedoelde echt de tonisch clonische insulten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:22

Iemand die hier ervaring heeft met Bach Rescue Remedy bij hun paard en of het ook daadwerkelijk helpt? Het gaat niet om grote paniek, maar wel wat onrust.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:32

Ja, werkt als een trein, ook al geloof ik er niet in.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:38

Mkango schreef:
Iemand die hier ervaring heeft met Bach Rescue Remedy bij hun paard en of het ook daadwerkelijk helpt? Het gaat niet om grote paniek, maar wel wat onrust.

Het werkt echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:25

Urbanus schreef:
Ja, werkt als een trein, ook al geloof ik er niet in.
Ik dus ook niet, maar als een mede-scepticus zegt dat het werkt, is het wel de gok waard. :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:14

Werkt dat ook bij mensen met onrust? :')

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:25

Ja werkt ook voor mensen :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:38

Je kan ook strezzz van phytonics gebruiken.
Gebruikte ik zelf ook vaak.
Bach werkt ook goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:45

Brix is echt bang van vuurwerk. Zou Bach rescue daarvoor ook helpen? En hoe pas ik dat dan toe?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:50

Ik heb ook baat gezien bij dieren met valeriaan druppels.
En dan bijvoorbeeld scherpe kantjes er af bij een trailer rit of alleen achter blijven op stal.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:13

Goed, ik ga eens op zoek naar dat Bach hier.

Van valeriaan ga ik op zijn zachtst uitgedrukt héél vreemd dromen. :+