Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:12

Nog een grappige van maandag. Er is een omleiding voor de bus door een krappe straat. Vanaf 5 uur is er een parkeerverbod. De bewoners lezen de borden niet of doen of ze gek zijn. Om 6 uur komt de eerste bus de hoek om en rijdt zich hopeloos vast. Chauffeur is gaan belletje trekken en heeft de politie ingeschakeld. In badjas werden auto's verplaatst en de resterende auto's zijn allemaal bekeurd. Onder begeleiding van de politie is de chauffeur er heel voorzichtig tussendoor gemanoeuvreerd. Marge 2 cm aan beide kanten op sommige plaatsen. Half uur vertraging, boze mensen bij de haltes omdat hij zo laat was.... leuk begin van de werkdag...

pien_2010

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:17

Aijai Anne.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:23

Anne_GTI schreef:
Nog een grappige van maandag. Er is een omleiding voor de bus door een krappe straat. Vanaf 5 uur is er een parkeerverbod. De bewoners lezen de borden niet of doen of ze gek zijn. Om 6 uur komt de eerste bus de hoek om en rijdt zich hopeloos vast. Chauffeur is gaan belletje trekken en heeft de politie ingeschakeld. In badjas werden auto's verplaatst en de resterende auto's zijn allemaal bekeurd. Onder begeleiding van de politie is de chauffeur er heel voorzichtig tussendoor gemanoeuvreerd. Marge 2 cm aan beide kanten op sommige plaatsen. Half uur vertraging, boze mensen bij de haltes omdat hij zo laat was.... leuk begin van de werkdag...

Vreselijk zeg! Wel fijn dat de politie kwam helpen en dat mensen bekeurd zijn. Het is soms even vervelend dat je niet kan parkeren waar je wil maar het is al even vervelend voor de buschauffeur dat hij een andere route moet rijden die dan ook nog eens niet begaanbaar is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:29

Logisch gevolg was dat deze lijn er uren uit gelegen heeft en er dus geen bus kwam door een hele wijk.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:34

Inmiddels houd iedereen zich wel aan het parkeerverbod?

Ja dat is niet fijn maar wel het meest logische om dan te doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:36

Arme collega van je Anne.

Mijn man rijdt motor.
Als file stilstaat gaathij er stapvoets tussendoor.
En als ze rijden blijft hij er achter.

Op je motor door stilstaande file rijden met 70 km/h dan ben je dwaas.
En als iedereen 70 km/h rijdt dan is het geen stilstaan en rij je op hetzelfde tempo mee.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:01

luuntje schreef:
Arme collega van je Anne.

Mijn man rijdt motor.
Als file stilstaat gaathij er stapvoets tussendoor.
En als ze rijden blijft hij er achter.

Op je motor door stilstaande file rijden met 70 km/h dan ben je dwaas.
En als iedereen 70 km/h rijdt dan is het geen stilstaan en rij je op hetzelfde tempo mee.

Op deze manier is het volgens mij de bedoeling/ toegestaan om een file in te halen. (En van nog mogen ze, graag zelfs, de file wordt alleen maar langer als er motors in de file blijven staan, maar ik hoor af en toe ook mensen daarover klagen. Dat is een ergernis van mij. Ze vinden het dan oneerlijk dat zij niet in de file hoeven te staan.)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 16:16

Anne_GTI schreef:

Moet zeggen dat afsluitingen en dat soort zaken ook niet altijd even handig gecommuniceerd worden. In de vorige straat waar ik woonde werd alles vernieuwd. Bosjes, een stuk gras waar eerst struiken stonden, straatwerk, parkeervakken, etc. Daar waren ze langzamerhand mee bezig.

Op een gegeven moment zouden ze met het straatwerk gaan beginnen en moesten alle auto's van de parkeervakken, echter communiceerden ze dat via borden aan het begin van de straat en bij het parkeerterrein. Probleem was alleen dat ze die borden op woensdagmiddag neergezet hebben (nadat ik thuis kwam rond 14:00 in ieder geval, toen stonden ze er nog niet) en op donderdagochtend wilden beginnen. Toen stonden er dus nog de nodige auto's :')

Ik had late dienst en werd wakker met 10+ gemiste oproepen (mijn telefoon staat standaard op stil tot halverwege de ochtend), en blijkbaar hadden ze ook een paar keer aangebeld. Toen ik uit het keukenraam keek zag ik m'n auto beneden staan, nog netjes op de bestrating met verder enkel zand er omheen :+

Het was iets praktischer geweest als ze de borden een week eerder hadden geplaatst en een briefje in de bus hadden gedaan bij iedereen :')

FrNo schreef:
Op deze manier is het volgens mij de bedoeling/ toegestaan om een file in te halen. (En van nog mogen ze, graag zelfs, de file wordt alleen maar langer als er motors in de file blijven staan, maar ik hoor af en toe ook mensen daarover klagen. Dat is een ergernis van mij. Ze vinden het dan oneerlijk dat zij niet in de file hoeven te staan.)

Ach, het maakt de file korter en achter een file stil gaan staan is levensgevaarlijk voor motoren. De klagers moeten zelf ook maar een motor kopen als ze jaloers zijn :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:56

Achter de file staan is gevaarlijk met je motor.
Je hebt geen kreukelzone.

Er is iets met tussen welke 2 banen motorrijders stapvoets mogen rijden.
Maar ik vergeet altijd welke.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 18:00

De 2 meest linkse banen zijn dat :)

Motorrijders mogen daar de files voorbijrijden met een snelheid van maximaal 50 km/uur en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto's die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/uur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:03

Exitium schreef:
Ach, het maakt de file korter en achter een file stil gaan staan is levensgevaarlijk voor motoren. De klagers moeten zelf ook maar een motor kopen als ze jaloers zijn :')

Maar achter een file staan doe je meestal maar heel even - daarna sta je er gewoon in.

(Ik schrik vaak van die motoren - je stelt je bij een file zo in op een lage snelheid dat het echt niet vanzelfsprekend voelt dat er ineens een motor tussendoor komt.)

Overigens: ik zei toch dat ik de A12 meestal wel kon ontwijken? Ik ga weer paardrijden ( *\o/* ) maar het nadeel is dat de route wel echt via de A12 loopt. Dus ik krijg waarschijnlijk nog heel veel kansen om weer vrienden te worden met dat knooppunt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 18:08

Goed spiegelen, dan schrik je ( minder in elk geval ) van de motoren. Heel veel mensen spiegelen niet ( voldoende) in de file, daarom is hard(er) tussen de file door als motorrijder een nog groter risico.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:23

Ineke2 schreef:
Goed spiegelen, dan schrik je ( minder in elk geval ) van de motoren. Heel veel mensen spiegelen niet ( voldoende) in de file, daarom is hard(er) tussen de file door als motorrijder een nog groter risico.

Dat dus. Ik maak echt altijd ruimte en zie ze ook ruim op tijd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:26

Ineke2 schreef:
De 2 meest linkse banen zijn dat :)

Motorrijders mogen daar de files voorbijrijden met een snelheid van maximaal 50 km/uur en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto's die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/uur.

Niet groter dan 10 km/u :)

https://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:41

Ineke2 schreef:

Klopt hoor... maar ik vind het in de file vaak moeilijk concentreren, omdat de rest heel langzaam is en je verder niets te spiegelen hebt. Is wel een aandachtspuntje voor mij - en tegelijkertijd ook weer lastig omdat ik gelukkig niet zoveel in de file sta.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:08

Mellow schreef:
ista schreef:
Heel eerlijk? Ik rij ook wel eens met 70 tussen de file door :o Sorry!

Totdat een automobilist jou niet ziet en plots van rijbaan verwisseld...

Sorry maar zo'n groot verschil in snelheid is gewoon gevaarlijk.
Is ook niet voor niets dat er op de snelweg ook een minimum snelheid is(verschil tussen maximum en minimum dus).
Anders kunnen 45 km wagentjes imo ook wel op de snelweg rijden.

En mbt tot die vrachtwagen, die heeft jou helft nodig om de bocht te kunnen halen. En als hij al in de bocht was en op jou helft dan was hij eerder dan jou daar en was het netter geweest hem de ruimte te geven. Ook al stonden er zoveel mensen achter jou. Hij was er tenslotte al eerder. Gezien hij al op jou helft zat. En van wat ik uit jou verhaal opmerk.

Goh, jij leest echt wat je wilt lezen.
Nee, ik rij niet met 70km/u verschil door een file.
En nee, deze chauffeur was er absoluut niet eerder. Want anders was het ook geen ergernis geweest he?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 21:26

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:27

Je schrijft toch zelf dat je met 70 kmh door een file rijd?
Een file staat of stil of is langzaam rijdend.

En als die vrachtwagen op jou helft kwam dan was hij dus al in de manoeuvre. Anders zou ik niet weten hoe hij op jou helft kwam.

Maar ik zou zeggen leg het me uit hoe het dan wel is. Ik lees niet wat ik wil lezen. Ik heb gewoon gelezen wat jij schrijft en daar mijn bedenkingen op gegeven. Word niet gewaardeerd merk ik hieruit op.
@ista

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 21:29

ista schreef:
Goh, jij leest echt wat je wilt lezen.
Nee, ik rij niet met 70km/u verschil door een file.
En nee, deze chauffeur was er absoluut niet eerder. Want anders was het ook geen ergernis geweest he?

Jij ook, want ik had je vragen gesteld en daar heb je ( nog ) niet op gereageerd :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 23:12

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 23:39

Exitium schreef:
Ineke2 schreef:

Ja, daar staat toch ook dat het maximaal 10 km/u mag zijn?

Ik had dit stukje tekst letterlijk gekopieerd daarvandaan.

“ Motorrijders mogen daar de files voorbijrijden met een snelheid van maximaal 50 km/uur en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto's die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/uur.”

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 01:05

Ineke2 schreef:
Exitium schreef:
Ja, daar staat toch ook dat het maximaal 10 km/u mag zijn?

Ik had dit stukje tekst letterlijk gekopieerd daarvandaan.

“ Motorrijders mogen daar de files voorbijrijden met een snelheid van maximaal 50 km/uur en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto's die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/uur.”

De enige '20' die ik daar tegenkom is van de datum van het artikel, 02 mei 2023. :D In het artikel staat het volgende:

"Om dit veilig te laten verlopen is er een filegedragscode opgesteld door het Motorplatform. Het snelheidsverschil mag bijvoorbeeld niet meer dan 10 km/uur zijn en als de file weer op gang komt moet de motorrijder weer invoegen tussen de auto’s."

In de link die ik eerder plaatste (https://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/) staat het volgende:

"Rijd rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert."

De site van de overheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20file%27) linkt ook door naar de site die ik linkte

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 09:32

Ik weet niet meer welke zoekwoorden ik precies gebruikt heb gisteren, maar ik zuig het niet uit mijn duim.
Maargoed officieel zal het dan 10 km per uur verschil zijn. Echter kan werkelijk waar niemand dit in de praktijk precies inschatten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:37

Nee, daarom zei ik al dat als je 25 ofzo rijdt ook niemand daar moeilijk over zal doen, maar met grote verschillen wel. Zeker als je dan een ongeluk krijgt ofzo, dan valt het al snel onder roekeloos rijgedrag waardoor je (deels) aansprakelijk gesteld zal worden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:37

Ik vind snelheid ook lastig inschatten van een ander voertuig.

Soms sta ik op de 3e baan (4 banen) stil in de file.
Motorrijders kunnen dan van 2 kanten komen.
Dus meer naar links of rechts staan is dan onhandig voor de andere kant.