Trui schreef:aan dat mn kluisje zo stinktttt
Vergeten je gekochte vis mee naar huis te nemen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:Lestrange01 schreef:Klopt, het betekent niets voor hen. Maar voor native Americans heeft het wèl een belangrijke betekenis en ik weet dat het als ontzettend respectloos gezien wordt wanneer wij niet-native americans er mee rond lopen te paraderen. Een belangrijk onderdeel van hun cultuur vergelijken met een voetbalclub laad de dekking niet echt.
Dan lijkt mij het een goed idee dat zij zelf geen indianentooi dragen wanneer ze dat niet gepast vinden. Je kunt moeilijk van iedereen verwachten om geen bloemenslingers te dragen omdat dat op Hawaï iets betekent, geen vlecht omdat dat iets is/was onder Chinezen, geen hanenkam omdat dat ook bij bepaalde indianenstammen een betekenis had, geen geruite kleding omdat dat in schotland alleen aan bepaalde clans is voorbehouden, geen pruik omdat dat iets is voor Orthodox-Joodse getrouwde vrouwen, geen vergiet meer te gebruiken omdat dat een belangrijk symbool is voor pastafarians, geen...
Alles heeft wel ergens een belangrijke betekenis..., en buiten die ene specifieke context vooral níet die belangrijke betekenis.
Gekwetst zijn om alles is al een kunst op zich, maar plaatsvervangend gekwetst zijn in afwezigheid van het echte slachtoffer ("er is geen indiaan in de buurt maar laat ik mij dan maar in hun plaats druk gaan maken voor het geval er wel eentje opduikt") is zo mogelijk nog erger.
Lestrange01 schreef:Het gaat er vooral om hoe het gebruikt wordt. Een pruik dragen is prima, maar een pruik dragen om vervolgens te doen alsof je een getrouwde orthodoxe joodse vrouw bent terwijl dat niet zo is, zou ik me aan ergeren.
MarlindeRooz schreef:Dat mijn vriend nog liever 6uur alleen naar Parijs rijdt / mij in de regen laat fietsen dan dat ik in zijn auto mag rijden. Want die is ozo duur en kostbaar voor hem.
Rebecca schreef:Die reclame van Lidl op tv met die man in het rood die geen idee heeft hoe die dansen moet, en dan Joling te bleren over broodjes -zucht - geluid maar uit, en dan nog zie je die halfbakken nep boer dansen
oomens schreef:Lestrange01 schreef:Het gaat er vooral om hoe het gebruikt wordt. Een pruik dragen is prima, maar een pruik dragen om vervolgens te doen alsof je een getrouwde orthodoxe joodse vrouw bent terwijl dat niet zo is, zou ik me aan ergeren.
Ook daarbij hangt het van de context af. De meeste Europeanen die met een tooi op 'oewoewoe' lopen te roepen, doen dat niet omdat ze serieus doen alsof ze een Indiaan zijn, maar in een spel- of feestcontext, waarin ze een Indiaan uitbeelden. Op dezelfde manier hebben de meeste nonnen met Carnaval nooit de gelofte van kuisheid afgelegd, denkt niemand serieus dat wie op een feest met stethoscoop en witte jas rondloopt, zich ten onrechte de artsentitel aanmeet, gelooft niemand dat degene die met geelgeschminkt gezicht, getekende spleetogen en een puntige strohoed rondloopt, daadwerkelijk de lokale snackbarhouder denkt te zijn, en heeft niemand er problemen mee als iemand in een rondborstige dirndljurk loopt met een pul bier zonder daadwerkelijk uit München te komen.
HelmerG schreef:maar zijn deze mensen zich ervan bewust dat ze respectloos bezig zijn? Dat vind ik dan ook nog een ander verhaal als ik eerlijk ben. Soms kun je ook onwetend zijn in je acties, want niet iedereen kent de geschiedenis van native americans en wat wel of niet respectloos is omtrent verkleden zoals hen bv.
Lestrange01 schreef:Klopt, het betekent niets voor hen. Maar voor native Americans heeft het wèl een belangrijke betekenis en ik weet dat het als ontzettend respectloos gezien wordt wanneer wij niet-native americans er mee rond lopen te paraderen. Een belangrijk onderdeel van hun cultuur vergelijken met een voetbalclub laad de dekking niet echt.
Dorus schreef:[naam] schreef:Die reclame van Lidl op tv met die man in het rood die geen idee heeft hoe die dansen moet, en dan Joling te bleren over broodjes -zucht - geluid maar uit, en dan nog zie je die halfbakken nep boer dansen
Dat moet een vogelverschrikker voorstellen, daarom danst hij zo onbeholpen
Maar die reclame is inderdaad verschrikkelijk
Marocje schreef:Lestrange01 schreef:Klopt, het betekent niets voor hen. Maar voor native Americans heeft het wèl een belangrijke betekenis en ik weet dat het als ontzettend respectloos gezien wordt wanneer wij niet-native americans er mee rond lopen te paraderen. Een belangrijk onderdeel van hun cultuur vergelijken met een voetbalclub laad de dekking niet echt.
Deze vond ik hilarisch