Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:18

_O-
Al is het hier dan eerder: have you tried jumping the fence :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:23

Ai ai, arme schaapjes :')

Of loopeenden goed kunnen springen weet ik hopelijk binnenkort te zeggen. Tot nu toe houden ze het bij onhandig de stenen/boomstam opwaggelen naar de waterton, dus ik denk dat het antwoord nee gaat zijn :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:30

Dat zou gunstig zijn want dan zijn ze nog wel vrij simpel in de stal te houden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:51

Haha, die schapen. De loopeenden zijn schattig! Mooi verblijf ook.

Hoe is het met ieders oogst? Mijn moestuinbak ontploft nog steeds :=

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 22:28

Ja goed! Ik kan binnenkort weer aan de slag met bonen wecken :D. Tomaten beginnen ook wel te komen.

Afbeelding

Voor de mensen die het leuk vinden, mijn filmpje over wortels wecken
https://youtu.be/GenFynt45Po

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:26

Ziet er goed uit! Hier blijven de tomatenplanten met name maar groeien, tomaatjes maken doen ze nog niet zo hard.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:16

palousa_boy schreef:
Hij lag verstrikt in het schapen net (waar stroom op staat) dus de doodsoorzaak weet ik.

Ik gok dat dat vlees super taai gaat zijn door de stress en de pijn die dat dier heeft gehad.

Veel stress en vermoeidheid zorgen namelijk voor het extra omzetten van reserve-spiersuikers (glycogeen) in glucose. Na de slacht moeten melkzuurbacteriën van die glucose melkzuur maken. Melkzuur maakt het vlees namelijk mals. Stress leidt dus tot te glucose, dus weinig zuren en dus een te hoge pH-waarde. Het vlees wordt dan donker, taai en droog: DFD-vlees (dark, firm, dry). Dit komt vooral bij runderen voor.

Het tegenovergestelde kan ook gebeuren: je hebt dan PSE-vlees (pale, soft, exudative). Stress kan ook een energieboost, dus glucose-boost, veroorzaken. Als de zuurstoftoevoer dan wordt onderbroken, laten we zeggen door het doorsnijden van de halsslagader, blijft er te veel glucose in het vlees achter. Dit leidt tot te veel zuren, dus een lage pH-waarde.

Ik heb het een keer met een varken gehad en de jager laatst met een gewonde ree.
Als je er gehakt van draait heb er geen/minder last van.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:23

We gaan het zien. Voor nu ligt het in stukken in de vriezer. Mocht het echt niet te eten zijn kan het altijd nog door de worst of naar de honden. Zomaar weggooien is in ieder geval zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:38

Oh nu al in de vriezer? Ik heb geleerd dat als er iets is dat lang moet versterven dit wel lam is :) Liefst een week maar minstens 3/4 dagen :)

Hier past er iemand op de dieren nu wij op reis zijn. Kreeg gisteren op dag 1 al bericht dat het zoooo zielig is dat wij konijnen slachten en ze er nu wilt kopen om te redden. :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:42

DeMolenhoek schreef:
Oh nu al in de vriezer? Ik heb geleerd dat als er iets is dat lang moet versterven dit wel lam is :) Liefst een week maar minstens 3/4 dagen :)

Hier past er iemand op de dieren nu wij op reis zijn. Kreeg gisteren op dag 1 al bericht dat het zoooo zielig is dat wij konijnen slachten en ze er nu wilt kopen om te redden. :')

Versterven is wel het ideale maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben en dat hebben we even niet.

En verkopen die konijnen. Kan zij ze redden en jij voer kopen voor de rest :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 07:52

Haha heb gezegd dat ze mag kiezen uit alles tot maximum 10 weken oud. Zij wou er van 13 weken want die staan voor volgende op de planning. Euh nee, doen we niet. Die zijn eindelijk slachtklaar _O-
Ze wist dat wij konijnen slachten maar zij had zich verwacht aan 1 konijn om de 3 maand ofzo. Niet aan 11 op 1 dag volgende week :') Oh, en de hokken waren te klein, dat de schapenram apart zat was ook veel te zielig en de tuin was te groot.

Wou echt naar mijn vriend gaan en zeggen: Leeg de auto maar weer, wij blijven thuis :+ Sidenote: Wij betalen er heel erg ruim voor (wou dat ik zo een uurloon had) dus vind het wel apart dat er dan nog commentaar op komt ook :=

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:18

Je tuin te groot? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:24

Ja, er moet te veel water krijgen. Wij hebben echt al een mini moestuin dit jaar _O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:01

Besterven hebben we nu idd nog geen ruimte voor, wie weet maak ik daar ooit wat voor, net als een rook kast etc.. ooit ooit :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:02

Oeh het vakantiebaantje lijkt een baantje te worden ipv betaald vakantie vieren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:17

lizy29 schreef:
Oeh het vakantiebaantje lijkt een baantje te worden ipv betaald vakantie vieren :')

Dit dus :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:58

DeMolenhoek schreef:
Haha heb gezegd dat ze mag kiezen uit alles tot maximum 10 weken oud. Zij wou er van 13 weken want die staan voor volgende op de planning. Euh nee, doen we niet. Die zijn eindelijk slachtklaar _O-
Ze wist dat wij konijnen slachten maar zij had zich verwacht aan 1 konijn om de 3 maand ofzo. Niet aan 11 op 1 dag volgende week :') Oh, en de hokken waren te klein, dat de schapenram apart zat was ook veel te zielig en de tuin was te groot.

Wou echt naar mijn vriend gaan en zeggen: Leeg de auto maar weer, wij blijven thuis :+ Sidenote: Wij betalen er heel erg ruim voor (wou dat ik zo een uurloon had) dus vind het wel apart dat er dan nog commentaar op komt ook :=

Als je ooit nog eens iemand zoekt als je weg wilt, die er wel achter staat, dan pb je maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:12

Ok top!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:54

Sannanasje schreef:
DeMolenhoek schreef:

Als je ooit nog eens iemand zoekt als je weg wilt, die er wel achter staat, dan pb je maar ;)

En als jij ooit nog een oppasadresje zoekt wat iets zuidelijker ligt 8-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:21

Waar een topic al niet handig voor is.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:09

No Problem Lizy! Maareh... hoeveel weken inwerktijd krijg ik dan? Een miljoen schapen in mijn eentje... eh...
En dan moet ik ook even aflammerstage denk ik...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:17

De eendjes maken er inderdaad een leuke smeerboel van rond hun waterton :+ :D

Ze zijn wel heel erg leuk, ben blij dat we de stap gewaagd hebben. Ze zijn nog niet herbegonnen met leggen (legden elke dag bij de vorige eigenaars). Is dat een kwestie van geduld, of zou een nep eitje in de legnesten kunnen werken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:56

Vind mijn kippen al viespeuken dus denk dat eendjes helemaal aan ga ergeren :')

Heb nu 3 kippen aan het leggen alleen nu vind ik de kwaliteit van de witte eieren tegenvallen om te koken. Komen niet mooi uit hun schilletje en blijven een beetje snotterig (eerder prak ei). Zou dit kunnen komen doordat ze nog jong zijn en dat het nog goed ga komen.

Smaak is wel goed. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:40

Hoe oud zijn de eieren als je ze kookt? Voor te koken zou ik ze toch 5 dagen oud laten worden. Dagverse eieren krijg je inderdaad niet uit de schil.

Onze vakantie zit er al weer bijna op! Zijn zondag even gaan piepen bij Moonfight. Hebben wat leuke ideetjes op gedaan. Nu zijn we net terug aan het rijden van het Pluimveemuseum in Barneveld. Was ook heel erg leuk om te doen! Mis de dieren thuis enorm. Ga blij zijn om alles terug te zien :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 13:17

Het was leuk om jullie even in levende lijven te ontmoeten DMH! Veel plezier nog met het laatste beetje vakantie! Hopelijk hebben jullie straks weer frisse energie om thuis aan de slag te gaan!

@Solleke, ik zou ze even tijd geven. Eenden leggen ook iets minder consequent dan kippen vind ik. Ze hebben af en toe ook even een pauze tussendoor.