Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:08

Janneke2 schreef:
_Karlijn schreef:
Waarom worden alle baby's geboren met een wipneusje en krijgen ze later (meestal) een hele andere vorm?

Voor vrijwel alle zoogdieren, vogels etc geldt, dat de jongen er anders uitzien dan de volwassenen.
En die verschillen lopen "over" de grenzen van de soorten heen.

Waarom precies, tja.
Feit is wel, dat de "babytrekjes" vertederend werken - en daarmee de kwetsbare kleintjes beschermen ("aanbevelen in onze broedzorg").
...en feit is ook, dat paarden mensenveulens herkennen en die meestal omzichtig benaderen, honden tolerant zijn voor mensenpuppies, etc.

De meeste honden moet je eerst leren dat "mensenpuppies" niet doodeng zijn. En sommigen geloven of ervaren dat nooit.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:54

Free2 schreef:
Waarom ben je in de voltige niet verplicht een cap op te doen?

Omdat een cap ontzettend in de weg zit! Met cap is je hoofd groter en dus onhandiger waardoor je eerder je hoofd stoot of dat je bijvoorbeeld ergens achter blijft haken met je cap. Je cap is dus eigenlijk alleen maar gevaarlijker! Ook omdat je in veel gevallen makkelijker van het paard af kan springen, en er is iemand anders die het paard bestuurt, jij hoeft dus alleen maar te letten op zitten en hebt 2 handvaten voor je die je niet van de rug van het paard kunnen trekken.

Bloodymary

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:14

Wij krijgen op school vele uren aan Duits, Engels, Frans. In andere landen spreken ze bijna nooit buitenlandse talen behalve Engels (en vaak dat nog niet eens) en verder alleen hun eigen taal. Wat doen die dan de hele dag op school?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:16

Bloodymary schreef:
Wij krijgen op school vele uren aan Duits, Engels, Frans. In andere landen spreken ze bijna nooit buitenlandse talen behalve Engels (en vaak dat nog niet eens) en verder alleen hun eigen taal. Wat doen die dan de hele dag op school?

In de VS leren ze Spaans, in Duitsland kunnen ze Nederlands en andere talen leren. Dit alleen als voorbeeld. Heel veel landen hebben gewoon vreemde talen naast Engels hoor :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:18

EskeGirl schreef:
Bloodymary schreef:

In de VS leren ze Spaans, in Duitsland kunnen ze Nederlands en andere talen leren. Dit alleen als voorbeeld. Heel veel landen hebben gewoon vreemde talen naast Engels hoor :)

Ja, ik maak toch regelmatig mee in landen als Spanje, Italie, Tsjechie, Engeland, dat ze echt niks anders spreken dan hun eigen taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:19

Bloodymary schreef:

In Denemarken leren ze Nederlands, Frans, Engels en Duits, weet ik. Zo zal elk land wel andere talen hebben om te leren. (:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-09-15 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:20

Dat is wel waar, maar ik moet zeggen: ik zit in mijn examenjaar vwo en ik spreek niet echt goed Frans. Ik kan het wel aardig lezen, maar daar houdt het mee op. Op school leer je niet om vloeiend een taal te spreken. Engels ken ik goed door internet, films, tv, games etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:21

Nikass schreef:
De meeste honden moet je eerst leren dat "mensenpuppies" niet doodeng zijn. En sommigen geloven of ervaren dat nooit.

Tja - het zijn ook vreemde puppies. Ze zijn groter dan jijzelf, lopen op twee benen, ruiken niets en gedragen zich vreemd. Ze gillen ook regelmatig heel hard.
....maar al zijn ze eng, ze worden wel herkend als puppy.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:24

EskeGirl schreef:
Bloodymary schreef:

Ik ken inderdaad Duitsers die moeten kiezen tussen Russisch en Frans :j

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:12

Waarom hebben ze Nederland , Nederland genoemd. Waar komt de naam weg?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:16

Nou.. T is een land, en het ligt neder (laag)

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:17

Neder betekend volgens mij vlak/laag, vlak land. Geen gebergte heuvels haha. Dit is mij ooit verteld.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:21

Bambi1995 schreef:

Neder=laag.
Nou werden we eerst 'De 7 verenigde Nederlanden (allemaal aparte landjes/provincies), nog een stuk later 'het koninkrijk der verenigde nederlanden', toen ging België weg en werden we 'koninkrijk der Nederlanden'. Nederland zal wel een afkorting zijn :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:42

Janneke2 schreef:
Nikass schreef:

Tja - het zijn ook vreemde puppies. Ze zijn groter dan jijzelf, lopen op twee benen, ruiken niets en gedragen zich vreemd. Ze gillen ook regelmatig heel hard.
....maar al zijn ze eng, ze worden wel herkend als puppy.

Dat waag ik te betwijfelen, en al helemaal de stelling dat ze tolerant zijn tov kinderen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:45

@Nikass: Ik denk dat er een heel aantal zijn die het kunnen en een heel aantal die het niet kunnen. Onze hond hebben we nooit hoeven leren dat je met kinderen voorzichtiger bent en ze is ook echt toleranter, ze luistert daarentegen dan weer helemaal niet naar kinderen. Ik ken ook een verschrikkelijk lompe fjord die toch nooit op kindervoetjes zou trappen. Maar het is natuurlijk een beetje de vraag of dat gedrag is wat uit het dier zelf komt of dat een dier opmerkt dat zijn baas zich anders gedraagt tegen een kind en dat gedrag een beetje spiegelt ofzo.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 01:49

Ik vraag mij op dit onchristelijke tijdstip af waar tranen vandaan komen, wat is de functie ervan? Best raar toch eigenlijk, dat wanneer je verdrietig bent er vocht uit je lichaam druppelt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 05:32

Afbeelding

Citaat:
Volledige tekst: http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven ... en-huilen/

Alleen mensen huilen
Geen enkel dier huilt. Alleen bij mensen zit huilen diep verankerd in hun brein. Evolutionair gezien is dit eenvoudig te verklaren. De mens komt in vergelijking met de meeste diersoorten behoorlijk hulpeloos ter wereld.  Baby’s, peuters en kleuters zijn totaal afhankelijk van anderen. Huilen is een zeer efficiënte roep om bijstand, steun en troost. Het is een teken van hulpeloosheid. Volwassenen hebben deze primitieve manier van communiceren in principe niet meer nodig. Die kunnen gewoon om hulp vragen. Toch stromen ook bij volwassenen de tranen rijkelijk over hun wangen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 05:42

Hoe vraagt een baby konijn, kat of hond dan om hulp?
Geluid lijkt me voldoende, daar zijn toch geen tranen voor nodig? :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:55

Volgens mij was de vraag niet waarom we huilen,maar waarom alleen bij ons water naar buiten stroomt uit onze ooghoeken en bij geen enkel ander zoogdier.

Ik hoorde toevallig van de week dat 'ze' nog steeds het echte nut van de tranen niet weten. Wel vond ik dit (bron: knowhow.nl)

Bij mensen kunnen we drie verschillende soorten tranen onderscheiden. Als eerste zijn er de basale tranen, die de hele dag worden aangemaakt om te voorkomen dat je ogen uitdrogen. Daarnaast heb je ook nog reflextranen, die zich alleen laten zien als je bijvoorbeeld een vuiltje in je oog krijgt. Deze tranen spoelen je geïrriteerde oog weer schoon. Tot slot zijn er de emotionele tranen: het huilen van blijdschap, woede, opluchting of verdriet. Over het nut van deze tranen bestaat nog wat discussie, maar ze dienen waarschijnlijk als communicatiemiddel tussen mensen. Als je huilt, kunnen andere mensen onmiddellijk zien hoe je je voelt.

Wist je dat er zelfs stresshormonen in je tranen zit als je huilt van verdriet?
En zelfs dat een traan van verdriet een andere chemische samenstelling heeft dan een traan van vreugde..?
Nog een linkje
http://www.nieuwetijdskind.com/waarom-h ... jk-tranen/

Edit: dus mijn logica zou zijn: tranen helpen mee om de stresshormonen zo snel mogelijk uit het lichaam te krijgen. Waarom dat per se uit je ogen moet...? Dunno :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:04

Stresshormonen gaan niet via het huilen weg, daar is de hoeveelheid vocht veel te weinig voor.
Lees de link maar die ik gepost heb. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:18

Lijkt mij ook dat stress hormomen niet via tranen weg gaan.Want wat nou als iemand niet kán huilen?
Ik kan al ruim 20 jaar niet meer huilen,dan zou ik vol stresshormomen moeten zitten? nou ik ben bijna nooit gestresst,maar heel relaxt. Dus dan klopt dat idd. niet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:32

Brrrr..... wat een lelijke foto hierboven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:37

EskeGirl schreef:
Bambi1995 schreef:

Neder=laag.
Nou werden we eerst 'De 7 verenigde Nederlanden (allemaal aparte landjes/provincies), nog een stuk later 'het koninkrijk der verenigde nederlanden', toen ging België weg en werden we 'koninkrijk der Nederlanden'. Nederland zal wel een afkorting zijn :)

Nu ja, in de Middeleeuwen heetten wij al de Lage Landen bij de zee. Het aantal provincies (...in de Middeleeuwen werden ook andere termen gebruikt, zoals hertogdommen aan de rand, graafschappen, etc.) wisselde.
Tijdens de 80 jarige oorlog was er sprake van 17 provincies, op gegeven moment gesplitst in unies van Utrecht en Atrecht.
Wat betreft de zuidelijke Nederlanden hebben we de oorlog verloren - "dus daar praat niemand meer over". (Zo gaat dat met verloren oorlogen. Voor de Asterixlezers onder ons: "Alesia? Nooit van gehoord, wat is dat eigenlijk, Alesia?! " - Alesia is waar de Romeinen wonnen. )

Na de vrede van Münster komt de Gouden Eeuw: acht provincies uit de Noordelijke Nederlanden werken samen en komen tot grote economische macht. Omdat Drenthe zo arm was, deed ze voor spek en bonen mee - als het om de Gouden Eeuw gaat spreekt men van de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden.
Belangrijk kenmerk: er heerst godsdienst vrijheid, dwz: de roomsen moeten wel "met Ons Lief Heer op Solder" (schuilkerk), de vervolgde joden, dopers, etc zijn vrij om hun godsdienst openlijk te beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:51

Ik heb toch echt wel meerdere dieren zien huilen (of echt tranen zeg maar). Niet toevallig omdat ze vieze ogen hadden ofzo. Meestal vlak voor het inslapen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:54

bruintje123 schreef:
Hoe vraagt een baby konijn, kat of hond dan om hulp?
Geluid lijkt me voldoende, daar zijn toch geen tranen voor nodig? :)

Kleine mensen babys hebben ook geen tranen. Ze huilen wel.