Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:31

Ook ik heb op mijn 12e (in groep 8) vormsel gedaan, maar dat had voor mij geen waarde. Mijn ouders hebben mij laten dopen voor de familie, en bij het vormsel kreeg ik cadeautjes Knipoog Het was op zich vrijwillig, maar noem eens een kind van 12 dat geen cadeautjes wil? Daarom zou ik op zich wel voor het toedienen van het vormsel op de leeftijd van 18 jaar zijn, dan is het meer vrijwillig. Maar ik heb niks meer te zeggen in de RK kerk (if ever I had Knipoog).

Wel ben ik op mijn 19e 'overgedoopt' - op een leeftijd dat ik zelf voor de doop kon kiezen, heb ik ervoor gekozen om mijzelf te laten dopen in die evangelische gemeente waar ik lid was. In de meeste evangelische gemeentes en in baptistenkerken is dat de gewoonte, om pas te dopen als de persoon daar zelf voor kan kiezen. In de gereformeerde kerk worden wel kinderen gedoopt, omdat ze er ook bij horen, maar je kunt er vanaf je 18e voor kiezen om dat te bezegelen met de openbare geloofsbelijdenis.
Mijn kinderen laten dopen had voor mij een andere waarde dan zelf gedoopt zijn - mijn ouders hebben mij zoals gezegd laten dopen 'voor de familie', mijn kinderen zijn gedoopt vanuit de stellige overtuiging van mij en mijn man dat ook zij voor God van onschatbare waarde zijn.

En nu ga ik mijn paardrijkleren aandoen, eten koken, eten en naar stal - tot morgen! Doei!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:34

Bij ons is het vooral bij katholieke scholen een 'verplichting' dat vormsel. Bij gemeenschapscholen (waar het niveau helaas een stuk lager ligt) doen veel kids hun lentefeest. Ook feest en cadeautjes, maar geen Jezus dus.
Tot morgen trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:34

Maar zouden ze dat niet zijn zonder dat plensje water? God weet toch hoe dan ook dat die kinderen er zijn? Dat hoeft dan toch niet extra onder de aandacht gebracht te worden?

Hmm... Misschien klinkt dit wel erg onaardig, maar ik snap gewoon echt niet wat de meerwaarde van een dienst daaromheen is. Als je zelf aandacht geeft aan God, door aan Hem te denken, is dat toch veel waardevoller?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:35

Lentefeest?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:36

Um. Een niet katholiekfeest voor 12jarigen iig, maar ik weet niet wat de filosofie erachter is...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:37

Heb ik nog nooit van gehoord Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:45

Is het niet omdat het anders zo zielig is voor de niet-gelovige kindjes dat de gelovige wel een groot feest hebben met cadeautjes en zij niet? Clown Elk 12-jarig kind wil wel graag cadautjes, en dan hoeven ze toch niet 'te doen alsof' ze gelovig zijn.

Mijn nicht kon zo bv kiezen: lentefeest of vormsel. Ze heeft toch voor vormsel gekozen, maar volgens mij ook omdat de vriendjes het allemaal deden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:24

Inderdaad zou het vormsel later moeten zijn. Trouwens hier doen ze het vaak op 14-jarige leeftijd maar dat vind ik nog heel erg jong. Eigenlijk zou er geen leeftijd voor moeten staan; de één op zijn 13e en de ander op zijn 30ste (en een derde helemaal niet).

maaruh...zijn we niet heel erg off-topic?

ik heb trouwens alles ongeveer doorgelezen en ben best geschrokken van bepaalde dingen, zoals die vingers tussen de deur.

Ik behandel mensen respectvol en zeker ook JG want ze doen het toch maar even, vol gaan voor hun overtuiging. Dat mijn overtuiging anders is, doet daar niets aan af.
Heb weleens een gesprekje gehad, maar heb altijd het gevoel gehad dat ze afhaakten. Ze kwamen iig nooit terug. Misschien omdat ik hen probeerde te bekeren? (grapje, maar ik heb het met hen wel altijd over mijn geloof en vraag kritisch door over de verschillen tussen JG en christenen)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:31

Vroeger kwamen jehova's getuigen altijd bij mijn oma lang, daar werden ze natuurlijk binnengelaten. Wat had ik soms medelijden met die mensen haha. Voor de oudjes is dat natuurlijk een gratis potje babbelen, en hoe langer ze de getuigen binnen konden houden hoe beter Clown

Toch een positief kantje Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:32

Bah, nu het hier toch ook een beetje gaat over sektes enzo, wat lees ik in de krant:

"Amerikaanse sekte (1 mind ministries)laat peuter van 2 verhongeren omdat hij na de maaltijd geen "amen" wilde zeggen" Ze zagen een duivel in het kind.

Misselijk . Voor zoiets heb ik dan meer moeite om respect te tonen. Toch niet voor het grote brein achter zo'n organisatie die al de mensen brainwashed.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:47

heb het ook gelezen... mijn maag keerde 8 keer om Misselijk je kan je niet voorstellen hoe fel dat kindje heeft afgezien Verdrietig de moeder van 21 zat al in een instelling en nog anderen van die sekte zaten al in de gevangenis....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:10

ja dat is inderdaad verbijsterend..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:16

Wat bizar, zeg!
Dat je je eigen kind verloochend, vind dat toch wel aardig brainwashed, hoor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:02

Ik stel me vaak de vraag wat maakt iemand een sektelid. Zou elke normale mens omgepraat kunnen worden. Hoe kan je iemand normale waarden opzij laten zetten.

Bv aum sekte, jim jones

Kinderen die in deze situatie zijn opgevoed snap ik wel, maar dat zijn ze lang niet allemaal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:10

Wat is dat, aum sekte, jim jones?

Katiavl, ik denk dat de een toegankelijker is voor brainwashing dan de ander, maar geboren leiders en volgelingen hebben volgens mij altijd bestaan en groepsdruk kan enorme onzekerheid bij het individu teweeg bregen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:14

Sektes die nog verder zijn gegaan dan het bovenstaande voorbeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones zelfdoding was het eigenlijk niet... het was gif of neergeschoten worden, en dan de moeders die vrijwillig het wel namen nadat hun baby was ingespoten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aum_Shinrikyo Die mensen hebben nog 30000 dollar per maand mogen geven voor een speciale hersenhoed, die de hersengolven van de leider naar hun hersenen bracht.

Daar heb je wel een punt, hopelijk kom ik er nooit mee in contact Nagelbijten / Gniffelen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:47

_Sigrid_ schreef:
Op een dag vroeg mijn vader: "Wat willen jullie nou precies?"
Antwoord: "Wij komen God brengen."
Vader: "Nou, zet maar in de achtertuin" .... en sloeg de deur dicht.

Ik zit zo een beetje in dit topic rond te kijken en ik lees wel heel veel broodje aap verhalen hoor! Clown Dat "Wij komen God brengen" zullen Jehovah's getuigen nooit zeggen. Huilen van het lachen
Ook is er geen vaste datum over wanneer de wereld volgens hen zal veranderen, de hele wereld zal zelfs nooit vergaan volgens hun. Hij zal volgens hun wel ooit drastisch veranderen, en ze denken binnenkort, vanwege allerlei tekenen die nu uitkomen die al vroeger opgeschreven waren in de bijbel.

Ik zal heel veel berichten die ik hier lees maar niet gaan verbeteren want dan ben ik morgen nog bezig! Haha!

En ja, ik ben opgegroeid/ opgevoed als Jehovah's Getuige, maar ik doe er niets meer mee. Vroeger geloofde ik het omdat ik niet beter wist, maar ik wil er niets meer mee te maken hebben. Teveel regels, teveel bijeenkomsten, én ik wil helemaal niet weten of er een god bestaat etc. etc. ik heb momenteel wel genoeg aan mezelf. Ik wil lekker op eigen houtje de wereld verkennen, daar heb ik de bijbel niet voor nodig! Clown

Mijn halve familie is JG en mijn ouders vinden het heel erg dat ik er niets aan doe. Dat krijg ik zo nu en dan ook wel te horen, en daar reageer ik nogal heftig op. Ik wil er gewoon niets meer over horen! Als ik bijvoorbeeld iets ergs in de krant lees en dat vertel, krijg ik als antwoord soms: Ja en het wordt alleen maar erger, staat allemaal voorspelt in d ebijbel en blablablabla. Tong uitsteken Daar word ik wel eens moe van. Clown Ik wil het niet eens weten! Hoe waar het misschien ook is.

Verder horen JG's niet zo aan te dringen bij de deur, maar je hebt natuurlijk altijd van die zeurmensen er tussen zitten. 'Vroegah' moest ik ook altijd mee langs de deuren, en mijn vader is echt heel makkelijk en relaxt, terwijl mijn moeder nogal doordrammen kan. Dat heb ik haar ook meerdere keren verteld, en dan reageerd ze verbaast omdat ze het zelf niet door heeft. Clown

Gelukkig is mijn moeder de laatste tijd echt super easy tegen me, en mag ik zelfs mijn verjaardag thuis vieren. Clown Volgende week heb ik dan ook mijn 1e verjaardag sinds 19 jaar. Huilen van het lachen Alleen mijn vader vind het echt erg en doet dit door middel van zwijgen als ik iets vertel over iets wat hij niet binnen het geloof aanvaard. Als ik het over mijn verjaardag heb, zegt hij dus niets en zie ik hem echt zo denken van: "aargh Frusty "

Maarja, als iemand vragen heeft, stel ze gerust aan mij, mijn PB staat altijd voor je open! Haha!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:00

heb eerlijk gezegd ook alleen maar goede ervaringen, nooit opdringerig oid...

Mijn buurmeisje en vroeger beste vriendinnetje is jehova getuige,.. het is echt niet heel anders of een raar geloof hoor... trouwens er is ook nooit, echt nooit geprobeerd mij in dat geloof te 'praten' ofzo hoor.., je wordt gewoon gerespecteerd Lachen

Maar goed, er zullen absoluut verschillende gradaties en uitingen van het geloof zijn. De mensen die bij ons vroeger aan de deur kwamen waren niet opdringerig, goed om mee te praten en gingen gewoon weer weg als je dat wilde Haha!

ts; wel vervelend dat je last hebt van zo'n rare kwibus.. hoop dat hij snel stopt!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:05

Marloez schreef:
Ik zit zo een beetje in dit topic rond te kijken en ik lees wel heel veel broodje aap verhalen hoor! Clown Dat "Wij komen God brengen" zullen Jehovah's getuigen nooit zeggen. Huilen van het lachen
Ook is er geen vaste datum over wanneer de wereld volgens hen zal veranderen, de hele wereld zal zelfs nooit vergaan volgens hun. Hij zal volgens hun wel ooit drastisch veranderen, en ze denken binnenkort, vanwege allerlei tekenen die nu uitkomen die al vroeger opgeschreven waren in de bijbel.

Misschien zijn er andere groepen mensen die ook de deuren langs gaan en die worden aangezien voor JGs maar het dus niet zijn.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:06

Mormonen! Ja Oh nee, de Kerk van de Heiligen van Jezus Christus van de Laatste Dagen - in Engeland 'liefkozend' de Morons genoemd Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:16

Toen mijn moeder nog thuis woonde kwamen ze ook aan de deur. Haar moeder nam de jehova getuigen binnen om een kop thee te drinken, en dat dan 1 keer per week. Haar moeder, mijn oma, genoot altijd van die momentjes en vond het heel gezellig.
Mijn opa heeft het op een gegeven moment verboden omdat hij die mensen niet over de vloer wilde hebben. Kort daarna werd bij mijn oma leukemie vastgesteld en is ze overleden.
De jehova getuigen zijn toen nog 1 keer aan de deur geweest om te melden dat als mijn oma zich wel had laten bekeren, dat ze dan nooit kanker zou krijgen.
Mijn moeder heeft na dit voorval dus niet meer zoveel met jehova getuigen (zacht uitgedrukt).

Als ze bij ons aan de deur komen hebben ze mazzel als een van ons open doet.. Als mijn moeder open doet zijn ze op een onvriendelijke manier héél snel weg Nagelbijten / Gniffelen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:35

LindyH schreef:
Misschien zijn er andere groepen mensen die ook de deuren langs gaan en die worden aangezien voor JGs maar het dus niet zijn.

Ohja, dat zou best kunnen idd. Wij hebben hier ook wel eens mensen van een bepaald geloof aan de deur gehad. Ze zouden idd gemakkelijk verward kunnen worden met Jehovah's getuigen op die manier.

__Laura schreef:
De jehova getuigen zijn toen nog 1 keer aan de deur geweest om te melden dat als mijn oma zich wel had laten bekeren, dat ze dan nooit kanker zou krijgen.

Wat een dikke onzin zeg.. Jehovah's getuigen geloven niet dat je binnen het geloof gezond en wel blijft.. Slaat dus weer helemaal nergens op! Clown

Als dit echt gebeurd is, dan vraag ik me af hoeveel steekjes los die mensen hadden, en of het überhaubt wel Jehovah's getuigen waren, want zo wordt hun dat écht niet geleerd!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:58

__Laura schreef:
Toen mijn moeder nog thuis woonde kwamen ze ook aan de deur. Haar moeder nam de jehova getuigen binnen om een kop thee te drinken, en dat dan 1 keer per week. Haar moeder, mijn oma, genoot altijd van die momentjes en vond het heel gezellig.
Mijn opa heeft het op een gegeven moment verboden omdat hij die mensen niet over de vloer wilde hebben. Kort daarna werd bij mijn oma leukemie vastgesteld en is ze overleden.
Mijn moeder heeft na dit voorval dus niet meer zoveel met jehova getuigen (zacht uitgedrukt).

Als ze bij ons aan de deur komen hebben ze mazzel als een van ons open doet.. Als mijn moeder open doet zijn ze op een onvriendelijke manier héél snel weg Nagelbijten / Gniffelen

Dat geloof ik echt niet dat ze dat hebben gezegd over dat je oma dan nooit kanker had gekregen. Dat zullen ze nooit zeggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:02

Raar dat mensen kunnen zeggen dat Laura fabeltjes verteld.....

Zullen ook nooit zeggen dat boeddhisme een sekte is en dat ik naar hel ga. En toch is het gebeurt. Geloven in iets maakt je geen heilige.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:17

En daarom zei ik ook:
Marloez schreef:
Als dit echt gebeurd is, dan vraag ik me af hoeveel steekjes los die mensen hadden, en of het überhaubt wel Jehovah's getuigen waren, want zo wordt hun dat écht niet geleerd!