wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:15

orri schreef:
Dat mag alleen in horeca waar het toegestaan is wiet te roken, drinken, nuttigen Lachen Zoals nu al het geval is.

Ah, dan zal er wel een penetrant luchtje gaan hangen in de tenten waar ik kom. Of ik draai een shaggie in longvloei of mensen gooien toch tabak door hun wiet. Hoe gaan ze dit in hemelsnaam controleren?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:18

Ik denk dat deze "horeca" de coffeeshops dus Tong uitsteken buiten de regeling zullen vallen omdat je daar heen gaat om te "roken" (gedoog beleid). In de rest van de horeca mag je niks roken, dus dat is makkelijk te controleren Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:28

Ach bekijk de voordeel, denk dat het uitgaan nu een stuk minder druk wordt Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:30

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:34

GE-WEL-DIG

en het gaat er echt niet minder van worden, denk aan alle mensen die juist niet uitgaan vanwege de rook (en dat zijn er echt wel veel, vergis je daar niet in)

En als iedereen het invoert lijkt het me sterk dat alle rookers niet meer uitgaan, ze moeten gewoon even naar buiten als ze perce willen roken! Super toch? Het is wel je eigen keuze om te roken, maar niet om in die vieze rook te zitten en een beetje longkanker krijgen terwijl je zelf niet eens rookt! Haha!

En ja ik heb een sterke mening, maar ik heb ook 3 dichte familieleden zien sterven door longkanker door het gore paffen. En dan krijg je wel zo'n mening ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:02

Ik ben er heel blij mee.

Naar de kroeg ga ik zelden, maar ik heb er wel zo'n bloedhekel aan om na elk concert of restaurantbezoek zo ontzettend naar rook te stinken. Zeker naar restaurants ga ik minder vaak om die reden.
Verder ken ik genoeg andere mensen die om de rook niet/minder uitgaan, dus ik denk niet dat er minder mensen uitgaan als het verbod er eenmaal is.

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:04

Kan niet wachten tot het zover is...

Erger me dood aan al die mensen die het maar normaal vinden dat jij in hun stank moet zitten. Als je een peuk wil roken prima maar doe het dan daar waar niemand last van je heeft. Bij ons in de kantine op de manege staat het ook regelmatig zo blauw dat ik neit eens meer adem kan halen. Effe een bakkie doen doe ik dus al tijden niet meer. Dus tegenvallende resultaten in de horeca. Ik denk dat het in de praktijk wel losloopt. De groep die nu niet meer komt gaat juist dan wel weer.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:20

Ik heb er niet zoveel op tegen, ook al ben ik een niet-roker.
In de meeste restaurants heb je niet-rokers gedeelten en daar zit ik dan ook meestal met mn vriend, mn ouders roken beide en dan zitten we in het rokers gedeelte, vind het wel vervelend dat er tijdens het eten dan gerookt wordt, maar zo'n rokers-gedeelte vind ik al een mooie oplossing.

Verder met het stappen heb ik er echt geen last van, eigenlijk pas de volgende dag als ik wakker wordt en dan al die rook in mn kleding/haar ruik.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:29

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van vindt. Ik ben geen roker, en kan ook niet tegen de rooklucht, wordt er vreselijk benauwd van, ga hoesten en raak mn stem kwijt Vork
Maar aan de andere kant vindt ik wel dat roken bij de horeca hoort. Ik ben een voorstander van rook-vrije gedeeltes en rook-gedeeltes, en dan is het aan de klant waar hij gaat zitten.
Ik vindt het vreselijk irritant als iemand naast me gaat zitten roken en de rook in mn gezicht blaast, vaak onbewust denk ik..dus als ze dat aan de andere kant van het cafe doen vindt ik het prima.
Ik denk dat de sfeer van de cafetjes flink achteruit gaat als je er niet meer mag roken, en juist die sfeer maakt het er zo leuk.
Dus ik weet het eigenlijk nog niet..ik zie wel hoe het loopt en hoe het veranderd.
met mooi weer maakt het niets uit, dan zit iedereen toch buiten.

(vindt trouwens wel dat het een goede zet is voor de gezondheid van anderen, roken is slecht voor je en toch zijn er mensen die het doen, alcohol is ook slecht voor je, wordt ook gedaan, maar daar heb je anderen niet mee (licht eraan hoe je het bekijkt natuurlijk)..met roken wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:32

Pel schreef:
Maar aan de andere kant vindt ik wel dat roken bij de horeca hoort. Ik ben een voorstander van rook-vrije gedeeltes en rook-gedeeltes, en dan is het aan de klant waar hij gaat zitten.

In theorie is dat een leuk idee, maar in de praktijk heb je niks aan die aparte gedeeltes. De rook blijft niet braaf aan de rokerskant, dat verspreidt zich gewoon door de hele ruimte Knipoog

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:05

Daarnaast wordt de horeca nu ook een stuk gezonder om in te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:09

Vind 'roken hoort bij horeca' echt onzin! Gezelligheid hoort bij horeca! Horeca = gezelligheid en zeker niet het roken! Kom op zeg, als de horeca alleen maar compleet is met roken....pfffff.... Rolleyes

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:13

Ik vind zelfs het woord "gezellig" niet bij roken horen....... grapje *knipoogt*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:15

Volgens bokt is het zo als je spontaan begint te roken, dat je de volgende dag spontaan gezelliger en socialer bent Huilen van het lachen

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:16

katiavl schreef:
Volgens bokt is het zo als je spontaan begint te roken, dat je de volgende dag spontaan gezelliger en socialer bent Huilen van het lachen

Oh, het zwak voelen, groen zien en misselijk zijn slaan ze gewoon over Tong uitsteken

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:34

Ik moet zeggen dat ik soms ook weleens een sigaretje meerook voor de gezelligheid. Ik heb dan gek genoeg namelijk minder last van de rook van anderen (waar ik normaal wel veel klachten van krijg), dus ik word er wel degelijk een stuk gezelliger van. Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:40

Nimue schreef:
Ik moet zeggen dat ik soms ook weleens een sigaretje meerook voor de gezelligheid. Ik heb dan gek genoeg namelijk minder last van de rook van anderen (waar ik normaal wel veel klachten van krijg), dus ik word er wel degelijk een stuk gezelliger van. Knipoog

En daarom moeten de rokers binnen nu maar geen sigaret meer roken..... juist ja: voor de gezelligheid.

Ennuh Nimue als je een sigaret opsteekt ben je dus gewoon een roker die "denkt" gezellig te zijn. Haha!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:37

oke, jullie vatten mijn antwoord wel heel letterlijk op.
ik vindt, dat waar gerookt wordt de sfeer goed en gezellig is. in de horeca wordt er nou eenmaal veel gerookt, mensen gaan naar een cafetje om een sigaretje te roken en een biertje te drinken.
het is niet zo dat rokers gezelliger zijn dan niet-rokers.
redpassion: wat je zegt klopt wel, het is ook niet ideaal..maar het roken compleet afschaffen lijkt mij ook niet ideaal voor de horeca. maar goed, wat is wel de ideale oplossing.

en dan nog 1 ding: wat ik typte ik dus mijn mening, wil niet zeggen dat jullie het daar mee eens moeten zijn. je hoeft mijn mening dus ook geen onzin te noemen, want voor mij is het geen onzin. mijn mening is net zoveel waard als die van jullie, die ik op mijn beurt toch ook niet afkraak.
misschien vat ik het wat persoonlijk op maar het valt me op dat er toch erg vaak op ander mans meningen gehapt wordt hier op bokt, zonder erbij na te denken dat ieder mens anders over dingen kan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:45

Omkeren is beter: daar waar het gezellig is, worden regelmatig sigaretten opgestoken, simpelweg omdat daar naast niet-rokers ook rokers aanwezig zijn. Roken heeft niets met gezelligheid te maken, maar puur met de rokers die niet zonder hun peukje kunnen.

Ik ga ook niet naar de kroeg om een biertje te drinken. Ik ga naar de kroeg voor de gezelligheid. Of dat nou met of zonder drank is. Ik vind t echt een groot zwaktebod om roken en gezelligheid met elkaar te verbinden. Alsof wij mensen niet zonder nicotine kunnen om gezelligheid te creëren... Ik zit vaak genoeg met een hele club mensen bij elkaar...beregezellig, en dat helemaal zonder peuken! Haha!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:57

slimmerik schreef:
Ennuh Nimue als je een sigaret opsteekt ben je dus gewoon een roker die "denkt" gezellig te zijn. Haha!

Zo, jij hebt mijn andere bijdragen in deze draad wel heel goed gelezen zeker, dat je zo'n enorm doordacht oordeel over mij "denkt" te kunnen vellen? Sigaar

Ik ben absoluut geen roker, zoals je ook geweten zou hebben als je mijn andere posts had gelezen. Ik vind het juist erg vies om in andermans rook te zitten en krijg er zelfs lichamelijke klachten van, en ik vind het rookverbod voor mij persoonlijk dan ook een uitkomst.

Soms zit je echter weleens in een situatie waar gerookt wordt en waar je er last van hebt. Ik kan dan kiezen uit drie dingen: ergens anders gaan zitten (wat ik meestal doe), mensen vragen om te stoppen met roken, of er zelf eentje meeroken aangezien ik er dan die avond minder last van heb. Als ik bij een groep met alleen maar rokende vrienden ben, doe ik het laatste wel eens en in zo'n situatie word ik er dus gezelliger van (aangezien de alternatieven zijn om weg te gaan of mensen voor mij te laten stoppen met roken). Dit is echter een noodoplossing, en ik vind het natuurlijk het allerfijnst om gewoon niet in de rook te zitten.

Volgende keer zet ik er wel een waarschuwingsbord bij als ik iets op een sarcastische toon wil brengen, want het komt blijkbaar niet helemaal over. Haha!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:56

*steekt er nog een op* Clown

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:01

@ Nimue: Hoe je het ook went of keert: mensen die voor de gezelligheid( Verward) een sigaret opsteken zijn imo toch echt rokers hoor. En mij maak je ook niet wijs dat na het roken van één sigaret je het wel vol kunt houden.

Maar ben er wel blij mee dat je voor het rookverbod bent Ja

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:02

Danielle_1 schreef:
*steekt er nog een op* Clown

Prima, je mag achter je computer zoveel roken als je maar wilt hoor. Haha!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:10

slimmerik schreef:
@ Nimue: Hoe je het ook went of keert: mensen die voor de gezelligheid( Verward) een sigaret opsteken zijn imo toch echt rokers hoor.

Wat, met twee sigaretten per jáár? Dat vind ik wel een heel erg losse interpretatie van de definitie. Haha! Sowieso doe ik het niet zozeer voor de gezelligheid - ik word er alleen wel gezelliger van, omdat het alternatief is om helemaal weg te gaan en dat best wel ongezellig is. Knipoog

Citaat:
En mij maak je ook niet wijs dat na het roken van één sigaret je het wel vol kunt houden.

Niet echt volhouden, maar ik heb wel aanzienlijk minder last. Je ruikt het gewoon een stuk minder als je er zelf één gerookt hebt. Mijn ogen blijven net zo pijnlijk, maar mijn neus en keel hebben dan heel hun dosis al gehad ofzo. Ik weet ook niet hoe het werkt, misschien zit het wel tussen mijn oren. En ik weet dat het niet de meest gezonde of slimme oplossing is. Maar het wérkt wel voor mij. Gelukkig is het straks in elk geval in openbare gelegenheden niet meer nodig. Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:47

Net zo iets als knoflook eten dus. Haha! Wanneer iedereen het doet heeft niemand er last van.