Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Llover

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:26

Over thuis gebruiken: mijn man zegt ook wel eens iets verkeerds als ie echt iets laat vallen ofzo en dan zeg ik ook: let op je taalgebruik,....maar soms zegt mijn zoontje dan ook het SJIT woord hoor, maarja ik vind dus dat ik hem dan ook niet kan straffen aangezien zijn vader t net zei.....dat zeg ik: ik vind zulke gevallen moeilijke cases.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:29

Dat is ook het punt precies. Ze pikken iets op van oudere kinderen (die zelf misschien ook niet eens begrijpen wat ze zeggen maar het stoer vinden of het misschien thuis horen..je weet het niet). Maar ik denk dat het altijd wel belangrijk is om te proberen begrijpelijk te maken WAAROM je dit soort woorden niet zegt. Dit jongetje hoort andere, grotere (in zijn ogen misschien wel hele stoere) kinderen dit zeggen en zal er misschien als "kleintje" bij willen horen dus zal hen napraten zonder het te begrijpen als niemand het hem uitlegt.
Op die leeftijd is het heel moeilijk om dingen uit te leggen. Hele kleine kinderen hebben volgens mij echt een tunnelvisie op de wereld...en de regels zijn simpel "de wereld draait om hen, en waarom zou het niet zo zijn?" ...tja...lijkt me voor een kind een behoorlijke schok om er op een gegeven moment achter te komen dat dit niet zo is Haha! (kan het me van mezelf gelukkig niet meer herinneren)

edit: typo
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 26-10-07 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:32

Trouwens...ben zelf ook niet heilig hoor Bloos . Heb er zelf een verbastering van gemaakt in de loop der tijd maar als ik iets uit mijn handen laat vallen zeg ik ook wel eens poedersuiker (tja..het is een verbastering maar natuurlijk niet moeilijk te achterhalen waar het vandaan komt Tong uitsteken)...tot de oudste dan zegt "Wat zeg je mama?"...ehm....tja....ik hoeste....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:35

hahahaha....ok....er stond dus k.utze .....niet helemaal het woord dat poedersuiker wordt Haha!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:36

Ja wij hebben het nu mijn zoontje ook uitgelegd want die vroeg waarom die mevrouw boos werd ( die moeder van dat kindje). Dus ik; zulke woorden zijn geen nette woorden, rare woorden, niet lief ( en ik ben heel erg denk ik hihi, ik zei dat sinterklaas dat ook niet lief zou vinden ) en toen was hij diep onder de indruk. Ik gaf ook als voorbeeld dat als papa of mama een verkeerd woord gebruiken dat hij dan een centje in zijn spaarpot krijgt van ons, dat helpt ons ook weer eens extra op te letten en voor hem nog wel een soort leuk! Dat heb ik uit daphne deckers boek, die deed dat ook Knipoog

@ nathalie: dat woord gebruiktte ik ook eigenlijk altijd, maarja toen ie baby was snaptte ie t toch nooit, nu wel ondertussen, dat het een fout woord is weet ie wel Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:41

@Llover - zou ik op dezelfde manier gedaan hebben als jij, dat uitleggen...Sinterklaas en de Kerstman maken hier ook nog indruk (nu kunnen we natuurlijk weer een hele discussie starten over dat dit liegen tegen je kind is, maar ik vond die tijd dat ik nog geloofde zelf zooooooooo heerlijk...dat gun ik mijn kinderen ook!)

en zo zie je maar, hoewel we in verschillende "tik-kampen" zitten, kunnen we best veel overeenkomstig hebben en proberen we het allemaal zo goed mogelijk te doen Knipoog Lachen

zo..nu ga ik me weer eens in het "opvoedkundig avontuur" storten!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:00

Ja inderdaad haha, gaat best goed zo. Maar ik tik hem echt amper hoor, moet ie t wel heel erg bont en blauw maken (leuke woordkeuze van me hihi ). Mijn mama is zelf juf op de basisschool en ik vind dat ze ons ook super heeft opgevoed en nooit met een tik ook trouwens Knipoog maar ze begrijpt dan weer wel dat het heeeelll soms bij mijn zoontje nodig is, hij is echt zo'n drabber af en toe, dat is niet normaal en na die waarschuwingen en dat kleine tikje is ie zo weer dat lieve mannetje, dus dan denk ik toch...dat er ergens wel iets van waarheid is dat het bij sommige kinderen echt geen kwaad kan, maar geloof me, ik doe alles om het uit te stellen, ik doe t liever ook gewoon niet.
ik vond t ook zooo fijn om in sinterklaas en de kerstman te geloven, dat is toch juist leuk dat dat er is voor kinderen inderdaad Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:07

Mijn dochter kwam ook een keer met dat woord. Toen mocht ze op de trap toen ze ermee doorging terwijl ik haar vertelde dat ik dat niet wilde horen. Nu corrigeert ze haar vader, want die laat dat woord helaas wel eens een keer vallen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:49

flyinglady schreef:
Wie zeg dat ik gedrag als bijten pik, waar schrijf ik dat ? Verward
Ik ga alleen niet terugbijten, of tikken uitdelen, vind dat je dan wel een héél verkeerd signaal afgeeft aan je kindje
en zoals ik al eerder schreef aan andere broertjes of zusjes.
En ja, ik heb kinderen, en nee, het zijn geen etterbakkies, zijn gezonde vrolijke spontane beleefde kinderen.

Onze jongste had er een paar maandjes geleden ook een houtje van om plotseling zijn tandjes in je schouder te zetten.
Nou dat hoeft ie maar 2 x te doen en dan ben je wel alert hoor,
ik vind het net zomin prettig een paar tanden in mijn schouder te hebben Clown
Zorgde daarna alleen dat ik 'm voor was,
door al te reageren voordat zijn tandjes erin stonden.
Dan hield ik 'm van me af en zei héél duidelijk NEE, dat mag niet.
Hoefde geen tik aan te pas komen,
gewoon alert zijn, consequent Nee zeggen.

Maar ik geloof dat een hoop ouders wel willen dat het kindje hun begrijpt,
alleen ouders nemen vaak de moeite niet om hun kindje te begrijpen.

Mijn dochter heeft een vriendinnetje waarvan de moeder aan de hele wereld
bekend maakt hoe lastige dochter ze wel niet heeft.
Volgens moeder was ze als baby al geen leuk kind.
Wat ik zie is een normaal meisje wat van paps en mams totaal geen aandacht krijgt.
Ik heb medelijden met dit meisje, ze heeft totaal geen band met haar moeder en
snakt gewoon naar aandacht.

By the way ik heb 4 kinderen ...... Lachen

en daar ga ik nu even wat gezelligs mee doen, dus Doei!

Ik ben het helemaal met je eens, flyinglady Ja . Ik heb/had helaas ouders die mij vanaf mijn geboorte al lastig vonden. Het zijn mensen die totaal geen empathie voor andere mensen, zelfs niet voor hun eigen kinderen, kunnen opbrengen. De verdere details zal ik jullie besparen (ik zeg ook niet voor niets ik HAD ze, want ik spreek/zie ze al jaren niet meer) en ik zeg ook niet dat hier op bokt zulke mensen zijn (dat hoop ik niet).

Maar ik kan je wel zeggen dat als je je kind nu al als 'lastig' bestempeld en dat zo op internet zet, je jezelf wel eens af mag vragen of je zelf wel goed bezig bent. Vergeet niet, dat kleine kinderen al heel wat overnemen en aanvoelen van de ouders. Kent niemand het gegeven dat als jij als vader of moeder gestresst bent, dat je kind dat overneemt en meestal niet gaat doen wat jij zegt??? Baby's die blijven huilen e.d.??
Mijn ervaring is dat mijn kind mij behoorlijk spiegelt. Benader ik haar 'verkeerd', krijg ik het geheid op mijn bord. Als ik haast heb en gestresst ben, kan ik er donder op zeggen dat alles 100x langzamer gaat met mijn dochter. Ben ik duidelijk, kalm en eerlijk naar haar toe, krijg ik dat ook terug. En geloof me, ik ben een hittepetitje, dus dat is best moeilijk, maar ik zie dat als mijn eigen leerproces. Mijn kind leert van alles, maar ik leer ook, elke dag weer.

En ja, ik had een hele onrustige baby, dus ik weet er alles van. Ik heb heel, heel erg goed naar haar gekeken en het meisje bleek enorme behoefte aan geborgenheid te hebben. Nog veel meer dan de gemiddelde baby. Dus haar continu bij me gedragen, zelf gevoed tot ze 10 maanden was, haar bij ons laten slapen en haar ingebakerd tijdens het slapen. Werkte als een speer en nu is het een energiek, lief, zelfstandig meisje vol zelfvertrouwen. Nou, het consultatiebureau en vele betweters vielen over ons heen, maar daar hebben wij ons nooit iets van aangetrokken. We moesten haar maar laten huilen, blablabla. Heb me in die tijd ook heel erg verdiept in de holistische benadering van onrustige, hoogsensitieve kinderen e.d., mede ook vanwege mijn studie. Ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb, ondanks het gezeur van 'traditionele' typjes (zo noem ik ze maar even voor het gemak), zoals bijvoorbeeld het CB destijds. Vork

Inderdaad zie ik ook een hoop ouders die niet hun best doen om hun kind echt te begrijpen. Ze projecteren hun eigen issues wel vaak op de kids of ze kunnen er gewoon niet mee omgaan. Dat kan gebeuren, maar als je als niet open staat om ook eens heel goed naar jezelf te kijken, tja, dan heb je wel een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:52

Elysha, in je hele betoog zoek je goedkeuring voor jouw tikken. Alleen de beweging vind ik al not done.

Kijk maar eens hoe dieren daar op reageren, kijk eens naar de ogen van je kind als je de slaan beweging gaat maken, al is het jouw bedoeling dat je alleen aanraakt. Als men verbaal en in gedrag niet creatief genoeg kunt zijn bij een kind van 16 maanden vind ik de weg van de minste weerstand om opvoeding leerzaam te maken voor een kind.

Ik ken genoeg rot kinderen die klappen en grote bekken van hun ouders hebben gekregen, heeft niks positiefs opgebracht. Heeft niks opvoedkundigs gehad, eigenlijk hebben ze wat gemist maar dat zien die ouders niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:55

Goedkeuring van wie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:56

Jezelf.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:57

Het grappige is dat ik er zelf geen problemen mee heb - helemaal niks. Alleen ik voel me aangevallen door verschillende mensen die ab-so-luut tegen de tik zijn, ik heb ervoor gekozen om het wel te doen, en dus verdedig ik mijn keuze. Die is niet slechter dan de jouwe.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:00

faye schreef:
Het is trouwens ook bewezen dat ouders met een lager opleidingsniveau vaker gebruik maken van de "corrigerende tik".
En dat is ook wel logisch.

Kijk eens in mijn profiel, schattebout? Kusje

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:03

Llover schreef:
Oke ik heb ook een leuk voorbeeld: ik bracht mijn zoontje net naar de peuterspeelzaal, 1 kindje kwam met zijn fietsje en hij kreeg hem niet over de drempel en zei: g*dverd*mme! Nou best schokkend toch? hij is 3.5. Wat zouden jullie doen, gaan praten met dat jongentje als moeder zijnde? of apart nemen? of een tik geven? de laatste niet waarschijnlijk Knipoog maar ik ben benieuwd wat? want ikzelf dacht ook echt van: hmmm moeilijke case.

Ik zou hem apart hebben genomen en gevraagd hebben waar hij dat woord vandaan heeft, en dan heel duidelijk zeggen dat ik dat niet meer wil horen! Verder zou ik het compleet negeren als hij het daarna nog zou doen - want ik weet dat mijn oudste dochter het een paar keer heeft geprobeerd (met sh.it dan) en dan met een schuin oog naar mijn reactie zat te kijken. Geen reactie = niet leuk meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:08

Ik geloof niet dat ik me snel zou bemoeien met de opvoeding van andersmans kinderen bij ons op de peuterspeelzaal. Daarbij zijn er altijd ouders of begeleiders aanwezig eigenlijk, als ik aankom met mijn dochter en lelijke woorden worden echt niet getolereerd. Gelukkig hoor ik die ook nooit bij ons (en ik help wel eens, dus ik ken het groepje).
Waar was de vader of moeder van deze 3,5 jarige???

Als het mijn eigen kind zou zijn, negeer ik lelijke woorden. Ze zei laatst een lelijk woord na (ze is momenteel net een papegaai, 2,5 jaar) en dat was mijn schuld (ik stootte me keihard en ja hoor, daar ging ik met een prachtig vloekwoord Haha! ). Ze zit nu nog in de fase dat geen aandacht geven het beste werkt. Ga je er een issue van maken, tja, dan denkt zij 'he, dat is blijkbaar een interessant woord'. Heb dat woord nooit meer gehoord, gelukkig......
Wel 's avonds even opgebiecht aan mijn vriend, zodat hij ook voorbereid is, mocht het woord nog eens uit haar mond komen. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:10

Elysha schreef:
faye schreef:
Het is trouwens ook bewezen dat ouders met een lager opleidingsniveau vaker gebruik maken van de "corrigerende tik".

Uitzonderingen daargelaten (heb je profiel niet gezien), maar het is wel een feit, hoor.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:12

Misschien dat kinderen van hoger opgeleide mensen vaker op de opvang zitten?
En dus minder thuis zijn? Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:13

Miryamk schreef:

Ach, ik heb een prima opleiding en carriere gehad en ben nu ook thuis voor mijn kleine, hoor.... Tong uitsteken
En ik sla haar toch echt niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:14

Klinkt heel erg, maar de meeste mensen in mijn vriendenkring hebben een tamelijk hoog opleidingsniveau, minimaal HBO. Ik weet toch vrij zeker dat degenen die kinderen hebben voor een groot deel gebruik maken van de corrigerende tik indien nodig (DUS NIET: te pas en te onpas erop timmeren).
Dat onderzoek zal er vast geweest zijn, maar ik heb wel vaker mijn twijfels bij bepaalde onderzoeken.

Hihi Myriam: dat zou best weleens kunnen, is dat niet meer kindermishandeling? Knipoog

Overigens: ik werk vanuit huis, dus ben ook bijna altijd thuis met de spreekwoordelijke pot thee. Mijn lessen zijn meestal 's avonds als de kindjes al in bed liggen.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-10-07 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:14

Ik vrees dat je dan toch echt een uitzondering bent Nadya Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:15

Elysha schreef:
faye schreef:

Ik keek er, maar zie niet echt een hoog opleidingsnivo toch??? Je geeft engels aan senioren, en nederlands aan anderstaligen. Tja, mijn nichtje is 17 en doet dit ook, ze is nog bezig met het atheneum en heeft dus geen enkel diploma. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:15

Nadya schreef:
Miryamk schreef:

Ach, ik heb een prima opleiding en carriere gehad en ben nu ook thuis voor mijn kleine, hoor.... Tong uitsteken
En ik sla haar toch echt niet.

En op de opvang slaan ze ook niet Haha!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:16

Miryamk schreef:

Voor veel kinderen zou het een stuk fijner zijn als ze wat vaker naar de opvang mochten! Maar dat is weer een andere discussie denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:16

@Eva: HEAO Communicatie en de PABO en een master Engels, vind jij geen hoog opleidingsniveau?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-10-07 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt