voor eens en altijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: voor eens en altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:12

Ik ErgUr mE d0od aAn Br33ZaAh taal Stoom uit je oren

En inderdaad ook aan de vele spelfouten die gemaakt worden, en niet alleen op bokt! Ik kreeg pas een 'zakelijke' brief met zulk achterlijk taalgebruik erin, dat ik me maar net kon inhouden zo'n zelfde brief terug te sturen Haha!

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:13

Tancreda4 schreef:
Dat je struikelt over msn taal oke, dat kan ik begrijpen.
Maar als je je gaat irriteren op elk mogelijke spelfout hier op bokt, moet je toch dringend een andere hobby zoeken *LOL*

Een taalfout kan ik mee leven, da's ook niet erg, maak ze zelf ook. Knipoog
Maar een hele tekst vol, vind jij dat lekker lezen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:15

Sooff schreef:
Nouja ik heb als voordeel dat ik van mezelf een goed taalgevoel heb en nooit hoef na te denken over d's en t's. Ik maak dan ook zelden fouten daarin, maar voor de mensen die dat niet van zichzelf hebben zijn die regeltjes juist handig. Maargoed, sommige mensen willen niet eens moeite doen om zoiets even te bestuderen & daar erger ik me dus aan.

Ik heb precies 'tzelfde.
*gaat helemaal met je mee.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:19

of het niet nemen van enige moeite voor het gebruik van interpunctie in zinnen zodat je in het ergste geval iets kan krijgen zoals in een bekend engels gedichtje over deze kwestie alhoewel dat natuurlijk komisch is leest het uiterst storend vind ik

Het gedichtje gaat als volgt:

A panda enters a bar. After he has eaten his food, he grabs a gun, shoots in the air and leaves the bar. The barkeeper is quite amazed and runs after the panda. "Why are you behaving that way", he asks the panda. "Well", replies the pand, "the encycopledia tells about the panda: eats, shoots and leaves"

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:23

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:28

Jaaah! Die wil ik nog een keertje hebben Lachen

Tijdens een cursus kwam dat boek aan bod en ik heb er erg hard om kunnen lachen!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:29

Hulde voor dit initiatief.....

Mijn mond viel laatst open toen ik hoorde dat taalfouten als 'hun hebben' goedgekeurd worden omdat een gedeelte van de nederlandse mensen mij hebt niet logisch vindt maar zich niet afvraagt waarom hun hebben voor hun alledaagse kost is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:39

ocianx schreef:

Mijn mond viel laatst open toen ik hoorde dat taalfouten als 'hun hebben' goedgekeurd worden omdat een gedeelte van de nederlandse mensen mij hebt niet logisch vindt maar zich niet afvraagt waarom hun hebben voor hun alledaagse kost is.

Echt Wow! Dat klínkt toch niet Scheve mond Ik snap echt niet hoe sommige mensen dat fout kunnen doen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:40

Dat is dus echt iets vanuit de spreektaal.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:20

ocianx schreef:

Euh.. die twee hebben toch niets met elkaar te maken?

Hun hebben lekkere soep.
Mij hebt lekkere soep.

Ik heb grotere banden dan hun hebben.
Ik heb grotere banden dan mij hebt.

Zie ik nu een loos verband of moet ik zo'n anti-domheid pil (ander topic [NM], red.) nemen Haha!?

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:24

Oh weet je wat ik ook irritant vind?
(ja ik begin op gang te komen nu Haha! )
Als mensen geen hoofdletters typen.
Of als ze aan het begin van de zin geen hoofdletters typen, maar dan bij sommige zelfstandige naamwoorden wel. 'de Auto heeft een lekke Band.' En wat ik helemaal verschrikkelijk vind is als ze in plaats van de ij de y gebruiken. 'Zy komt by my eten.'

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:25

@ MissHaffie; Die avatar ken ik! Clown *had em eerst op MSN*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:37

Mareska schreef:
ocianx schreef:

Euh.. die twee hebben toch niets met elkaar te maken?

Hun hebben lekkere soep.
Mij hebt lekkere soep.

Ik heb grotere banden dan hun hebben.
Ik heb grotere banden dan mij hebt.

Zie ik nu een loos verband of moet ik zo'n anti-domheid pil (ander topic [NM], red.) nemen Haha!?

ZIJ hebben lekkere soep Boos!
Ik heb grotere banden dan ZIJ hebben

Hun staat gelijk aan mijn. Is een bezittelijk voornaamwoord. Dus deze hebben zeker wel wat met elkaar te maken Ja

Hun boek, mijn boek.
Dat boek is van hen, dat boek is van mij.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:40

Allicht is het 'zij' hebben lekkere soep. Maar ik veronderstelde dat mensen "hun" op deze manier in een zin gebruiken.

Maar hun hebben heeft niks te maken met mij hebt, ik kan in de wildste weg niet eens een fatsoenlijke Nederlandse zin verzinnen met mij hebt! Jij?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:47

Ik denk dat men met dit voorbeeld wil laten zien dat 'hun hebben' net zo onlogisch is als 'mij hebt'.

Bij 'mij hebt' roepen mensen meteen 'dat is onlogisch'. Maar 'hun hebben' wordt vaak helemaal niet gek gevonden.

En dat is onlogisch. Haha!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:01

Kijk nu is het tenminste duidelijk verwoord Clown!

Ik als Brabander vind 'hun hebben' ook net zo normaal als 'ik ben'. Al gebruik ik het nooit voor formele doeleinden Haha!...

Bij de weg: ik vind het vreselijk als 'hun hebben' niet als spelfout wordt gerekend, het is dialect / schuinproat, geen ABN.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:08

Karin schreef:

Bij 'mij hebt' roepen mensen meteen 'dat is onlogisch'. Maar 'hun hebben' wordt vaak helemaal niet gek gevonden.

En dat is onlogisch. Haha!

Wat is dan de overeenkomst tussen hun hebben en mij hebt? Blond

Behalve dat ze beide fout zijn natuurlijk Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:11

Dat staat hier:

verootjoo schreef:
ZIJ hebben lekkere soep Boos!
Ik heb grotere banden dan ZIJ hebben

Hun staat gelijk aan mijn. Is een bezittelijk voornaamwoord. Dus deze hebben zeker wel wat met elkaar te maken Ja

Hun boek, mijn boek.
Dat boek is van hen, dat boek is van mij.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:14

Ohja! Ik snap hem Haha!

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:21

het is zelfs zo erg dat ik voor mijn komende hbo-opleiding eerst een 'instaptoets Nederlands' moet doen. Om te zien of het wel goed zit met de d'tjes en t'jes. Als je een onvoldoende voor die toets haalt moet je een bijspijkercursus gaan volgen. Vind het wel erg ver gaan eigenlijk. Mag hopen dat ik een redelijk cijfer haal, hoewel ik mezelf ook vaak betrap op dingen die in dit topic genoemd worden...*schaam*

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:23

Ligt eraan wat voor opleiding je van plan bent te gaan doen natuurlijk.

Als juffrouw of controleur op taalfouten heb je die d'tjes en t'tjes toch echt nodig!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:26

Sowieso mag je van iemand die een HBO-opleiding gaat doen toch een bepaald niveau verwachten op taalgebied. Taal gebruik je tenslotte altijd en overal, je taalgebruik (ja, ook schriftelijk!) is voor een heel groot deel je visitekaartje.

En zeker voor een HBO-opleiding waarbij taal een heel grote rol speelt (lerarenopleiding/Pabo, communicatie, economie en recht) vind ik een taaltoets geen overbodige luxe.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:28

Ik was vorig jaar (ik, studente 4 havo) op een meeloopdag van een HBO-opleiding, we kregen een test die de studenten ook moesten maken.
Ik zeg 't je.. Scheve mond
Triest.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:40

Breezah taal (in de volksmond) is erg vervelend maar hier en daar een taal foutje of schrijven in spreektaal kan gebeuren. Ik vind het wel fijn als mensen wat aandacht besteden aan hun taalgebruik

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:46

Karin schreef:
Sowieso mag je van iemand die een HBO-opleiding gaat doen toch een bepaald niveau verwachten op taalgebied. Taal gebruik je tenslotte altijd en overal, je taalgebruik (ja, ook schriftelijk!) is voor een heel groot deel je visitekaartje.

En zeker voor een HBO-opleiding waarbij taal een heel grote rol speelt (lerarenopleiding/Pabo, communicatie, economie en recht) vind ik een taaltoets geen overbodige luxe.

Zeker niet wanneer blijkt dat die toetsen zo slecht gemaakt worden dat je je af gaat vragen hoelang een x aantal studenten in China hebben gezeten..