Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:50

mvdende schreef:
Ik heb het gewoon absoluut niet op kinderen en de vele voordelen die er bij komen als je kinderen hebt: animal Event gratis, skipas gratis enz. Gewoon één prijs of je nu volwassen bent of kind.

En vooral, is het een vrijwillige keuze geweest om te moet leven van toeslagen of ben je er toe gedwongen?

Maar verder on topic over de gestegen kosten en de inflatie..

Ja, als je tegenwind krijgt moet het weer ontopic.. lekker handig.

Ik heb ook niks met kinderen, wil ze niet en gaan er dus ook niet komen. Geen reden om mensen alles maar te misgunnen.. kom nota bene zelf uit een bijstandsgezin, was donders blij dat ik daardoor nog enigszins een leven had als kind. Ik had genoeg ellende en dat soort dagen waarbij ik éven wat leuks mocht doen hebben ervoor gezorgd dat ik nog iets van een jeugd had.

Je bent gewoon jaloers, niet meer en niet minder (wat ik niet begrijp, want volgens mij heb je alles wat je hartje begeert behalve de baan die je graag wil). Geef dat dan gewoon toe in plaats van dat je het probeert te verpakken in een politiek jasje.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 31-03-25 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:53

mvdende schreef:
Ik heb het gewoon absoluut niet op kinderen en de vele voordelen die er bij komen als je kinderen hebt: animal Event gratis, skipas gratis enz. Gewoon één prijs of je nu volwassen bent of kind.

En vooral, is het een vrijwillige keuze geweest om te moet leven van toeslagen of ben je er toe gedwongen?

Maar er zijn ook zat mensen die het niet hebben om mensen die in jouw situatie zitten.
En deze kinderen kunnen nergens heen puur omdat het leven te duur is geworden voor de ouders.
Dus laat die kinderen gewoon hun lolletje hebben.

Jij krijgt in feite ook gratis geld, je hoeft er nou niet bepaald veel voor te doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:55

Maar als iedereen besluit om vanaf nu geen kinderen meer te willen, dan blijft er aanvankelijk heel veel geld over dat nu naar kinderbijslag etc gaat.
Alleen over een jaar of 20 is dan de verzorgingsstaat ook klaar en kan mvdende geen uitkering meer krijgen, want de generatie die dan werkt en middels belasting voor alle uitkeringen, waaronder de Wajong ook, zorgen, die is er dan niet meer.

En dat maakt het wel heel kortzichtig om kinderen andermans hobby te noemen.

Ik heb zelf geen kinderen en ze zullen er nooit komen (althans die kans lijkt me hoogstonwaarschijnlijk) maar ik vind het meer dan prima dat o.a. van mijn inkomstenbelasting de kinderbijslag en de kinderopvangtoeslag worden betaald.

En uitkeringen voor wie niet kan werken.

En ja, van mij mag schoolzwemmen daar ook van betaald worden en een extra toelage voor mensen als MyWishMax, om nu toch nog de boodschappen te kunnen blijven betalen, met al die gestegen kosten door inflatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:56

_Mar3 schreef:
Ik snap het ergens wel, ook al klinkt de post niet zo vriendelijk. Er zijn zóveel potjes in NL voor dit en voor dat. Voor minima loont het soms gewoon niet om te gaan werken, omdat ze dan hun toeslagen etc kwijt raken. Dat is echt krom en werkt niet stimulerend. Eerlijk gezegd ben ik als single ook erg verbaasd hoeveel mensen krijgen als ze kiezen om kinderen te krijgen. Bijvoorbeeld het vele ouderschapsverlof. En de kinderloze werknemers mogen harder werken omdat de ouder kiest voor kinderen. En die krijgt juist geld met niet werken, terwijl de hardwerkende kinderloze meer werk krijgt, maar niet meer geld. Vind ik toch wat krom.

En tegelijkertijd ben ik erg blij met sommige sociale voorzieningen, omdat ik zie dat sommige mensen het echt nodig hebben en er veel baat bij hebben. Het is van zoveel verschillende kanten te bekijken..

Ja, maar dat heeft niks te maken met het punt van Mvdende. Die is gewoon egoistisch. Zij heeft wel overal recht op, ook al heeft ze het niet nodig. Maar een ander, waar wellicht hetzelfde voor geldt, mag dat vervolgens niet.

Ja dan kan je wat mij betreft gewoon inpakken. Mensen maken gebruik van waar ze volgens regelingen recht op hebben, ga dan de overheid lastig vallen, maar ga niet lopen zaniken op mensen die net als jij gebruik maken van de mogelijkheden die ze geboden worden. (Jij in dit geval niet wijzend naar jou, maar algemeen.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:03

mvdende schreef:

Stomweg marketing. Kind mag er niet in zonder volwassene en die volwassene was niet gegaan zonder kind dat zo graag wil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:06

MvdEnde
Ik heb ook een uitkering, toch vind ik schoolzwemmen in een land als Nederland belangrijk.
En niet alleen weer voor het potje mensen in de bijstand, want de hardwerkende daar net boven pissen al naast alle potjes.

Maar bij sommige potjes heb ik ook vraagtekens, zeker.
Kinderbijslag, opvang enz, dat vind ik voor de eerste wel prima, voor de 2e misschien.
Voor de 3e echt niet meer. Betaal maar lekker zelf. Dan is het ook meer luxe geworden mijn inziens :P

Maar aan de andere kant, als er een domme tokkie haar benen niet bij elkaar houd en de pil ook niet vreet dan zou kind 3, 4 en 5 de dupe zijn van de regels. Daar heb ik ook moeite mee.

Wel zou dan de voedselbon of kinderkleding bon of zo een optie zijn, zodat het iig niet opgerookt en gezopen word.

Moeilijk.....

Denk dat er wel potjes zijn of subsidies of zo weet waar op bezuinigen harder nodig vind.
Zoals naar het buitenland waar ze na 50 jaar nog steeds zelf geen waterput kunnen slaan.
Maar wel een put hebben waar geld eindeloos in verdwijnt, of heeft het dan de wapenput waar het in verdwijnt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:08

mvdende schreef:

Het is altijd een vrijwillige keuze. Of heeft iemand een pistool op je hoofd gezet en gezegd dat je het aanvraagformulier moest invullen en ondertekenen?

De kinderen van nu maken over 10 jaar jouw uitkering over op jouw bankrekening.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:16

mvdende schreef:

Wij betalen ook voor je hond en je dure vakanties, Pipo.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:17

DuoPenotti schreef:
MvdEnde
Ik heb ook een uitkering, toch vind ik schoolzwemmen in een land als Nederland belangrijk.
En niet alleen weer voor het potje mensen in de bijstand, want de hardwerkende daar net boven pissen al naast alle potjes.

Kinderbijslag, opvang enz, dat vind ik voor de eerste wel prima, voor de 2e misschien.
Voor de 3e echt niet meer. Betaal maar lekker zelf. Dan is het ook meer luxe geworden mijn inziens :P

Maar aan de andere kant, als er een domme tokkie haar benen niet bij elkaar houd en de pil ook niet vreet dan zou kind 3, 4 en 5 de dupe zijn van de regels. Daar heb ik ook moeite mee.

Wel zou dan de voedselbon of kinderkleding bon of zo een optie zijn, zodat het iig niet opgerookt en gezopen word.

Moeilijk.....

Denk dat er wel potjes zijn of subsidies of zo weet waar op bezuinigen harder nodig vind.
Zoals naar het buitenland waar ze na 50 jaar nog steeds zelf geen waterput kunnen slaan.
Maar wel een put hebben waar geld eindeloos in verdwijnt, of heeft het dan de wapenput waar het in verdwijnt.

Een domme tokkie die de pil niet vreet? Wow, hoe respectloos is dat...

En wat de toeslagen betreft: alsof iedereen die ooit voor een kind gekozen heeft, tot het kind z'n eigen broek op kan houden exact dezelfde omstandigheden heeft. Wij hebben heel bewust gekozen voor kinderen in een financieel stabiele situatie. En dan gebeurt er iets en verandert dat. Een ongeluk, een kind met bijzondere behoeften, een ontslag etc.

En zelfs als je ervoor kiest om kinderen te proberen te krijgen zonder financiële stabiliteit, vind ik het prima dat we daar met z'n allen aan bijdragen. Die kinderen zijn namelijk niet alleen de werkende handen in praktische zin van over 20 jaar, maar ook de belastingbetalers die dan jouw uitkering gaan betalen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:18

DuoPenotti schreef:
MvdEnde

Moeilijk.....

Jij weet wat tactischer te verwoorden dan ik...

En nu heb je het over schoolzwemmen, wat natuurlijk voornamelijk door de school (en indirect door de ouders zelf) betaald wordt.

Ik heb óók schoolzwemmen gehad (en wat had ik daar een godsgruwelijke hekel aan!) Met de touringcar naar het zwembad 5 minuten lopen vanaf school. (Iets met natte haren ofzo, lopen had naar mijns inziens best gekund, aangezien we überhaupt al 1x per week met de klas naar een gymzaal verderop moesten lopen)

Maar buiten het schoolzwemmen om, hadden we (zusje en ik) ook gewoon zwemles door onze ouders betaald (ik had anders waarschijnlijk wel 10 jaar schoolzwemmen kunnen hebben |( heb ruim 2 jaar over m'n a diploma gedaan) en ik vind dat dus niet meer dan logisch dat ouders hun kinderen op zwemles doen. Ook de ouders die hier naar toe gekomen zijn vanuit een minder waterrijk land. De meeste statushouders krijgen een behoorlijke uitkering (minimaal bijstand + allerlei toeslagen voor de kinderen) en ik vind dat ze prima van die uitkering + toeslagen de zwemlessen kunnen betalen. Daar hoeft van mij niet nog een toeslag bovenop.

MarlindeRooz

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:21

Maar jij zelf hebt wel recht op allerlei toeslagen en extra’s? Omdat je hier toevallig geboren bent?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:22

Tink89 schreef:
DuoPenotti schreef:
MvdEnde

Moeilijk.....

Een domme tokkie die de pil niet vreet? Wow, hoe respectloos is dat...

En wat de toeslagen betreft: alsof iedereen die ooit voor een kind gekozen heeft, tot het kind z'n eigen broek op kan houden exact dezelfde omstandigheden heeft. Wij hebben heel bewust gekozen voor kinderen in een financieel stabiele situatie. En dan gebeurt er iets en verandert dat. Een ongeluk, een kind met bijzondere behoeften, een ontslag etc.

En zelfs als je ervoor kiest om kinderen te proberen te krijgen zonder financiële stabiliteit, vind ik het prima dat we daar met z'n allen aan bijdragen. Die kinderen zijn namelijk niet alleen de werkende handen in praktische zin van over 20 jaar, maar ook de belastingbetalers die dan jouw uitkering gaan betalen.

Heel respectloos en dat was precies ook de bedoeling.
Want ja die lui bestaan er gewoon genoeg. En die bedoel ik dus ook niets anders.
Dus geen veranderde situatie.
Maar die vanuit een situatie waar kinderen krijgen al discutabel is, laat staan meerdere en dan weer van die ongelukjes

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:23

mvdende schreef:
DuoPenotti schreef:
MvdEnde

Moeilijk.....

Jij weet wat tactischer te verwoorden dan ik...

En nu heb je het over schoolzwemmen, wat natuurlijk voornamelijk door de school (en indirect door de ouders zelf) betaald wordt.

Ik heb óók schoolzwemmen gehad (en wat had ik daar een godsgruwelijke hekel aan!) Met de touringcar naar het zwembad 5 minuten lopen vanaf school. (Iets met natte haren ofzo, lopen had naar mijns inziens best gekund, aangezien we überhaupt al 1x per week met de klas naar een gymzaal verderop moesten lopen)

Maar buiten het schoolzwemmen om, hadden we (zusje en ik) ook gewoon zwemles door onze ouders betaald (ik had anders waarschijnlijk wel 10 jaar schoolzwemmen kunnen hebben |( heb ruim 2 jaar over m'n a diploma gedaan) en ik vind dat dus niet meer dan logisch dat ouders hun kinderen op zwemles doen. Ook de ouders die hier naar toe gekomen zijn vanuit een minder waterrijk land. De meeste statushouders krijgen een behoorlijke uitkering (minimaal bijstand + allerlei toeslagen voor de kinderen) en ik vind dat ze prima van die uitkering + toeslagen de zwemlessen kunnen betalen. Daar hoeft van mij niet nog een toeslag bovenop.

Nee niet tactischer, want sta er gewoon ander in en wil me niet vergelijken met jou

Urbanus

Oooohhhhh snap!

Loretta

mvdende schreef:
Sowieso ben ik fel tegen alle subsidies/ toeslagen die met kinderen te maken hebben. Kan je niet zelfstandig een kind betalen, begin er dan ook niet aan! Kinderen krijgen is over het algemeen een doelgerichte keuze (de echte ongelukjes/ niet vrijwillige zwangerschappen daar gelaten).waarom moet er dan kindertoeslag, kinderopvang toeslag enz zijn...? Kinderen krijgen is een hele dure hobby en een keuze die je financieel aan moet kunnen vind ik.

Ik (en de vele arbeidsongeschikten naast mij) heb er niet voor gekozen met een beperking geboren te worden.....

Valt in een andere categorie dan de vele gelukzoekers die naar ons land komen om hier in lui lekkerland te willen belanden. En vervolgens geen geld hebben om hun kinderen op de broodnodige zwemles te doen.

Laat ik voorop stellen. Ik ben voor een ruimhartig uitkeringsstelsel voor degenen die het nodig hebben. Maar die taal over gelukszoekers vind ik ronduit stuitend.

Het gaat in de meeste gevallen om mensen die gevlucht zijn voor oorlog of andere vormen van vervolging. En dan is er ook nog eens een deel daarvan die uiteindelijk een baan vinden en daarmee meebetalen aan de solidariteit voor hen die niet kunnen werken. Maar uiteraard ook aan het asiel stelsel.

Maar ga gerust PVV stemmen. Die breken met alle liefde het asiel stelsel of. Kleine disclaimer. Ook de sociale zekerheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:24

Snap DP trouwens heel goed met haar forever barende tokkie, het is wat extreem maar het gebeurt wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:25

Maar mensen vergeten dat daar steeds meer weerstand tegen komt. Vooral bij de groep die hard werkt, maar amper boven het minimum uit lijkt te komen of juist wel daarboven zit, maar weer tussen wal en schip valt omdat ze geen recht meer hebben op voordeeltjes.

Mensen zien om zich heen dat mensen met een uitkering dus dingen wel kunnen of doen, waar ze zelf amper tijd of geld over houden.

Ja, we leven in een zorgstaat en dat is in de meeste opzichte heel mooi. Maar zodra steeds meer mensen het moeilijk krijgen, snap ik wel de weerstand. Waar gaat mijn geld naartoe? Waarom krijgen die en die geld voor niks doen, voor kinderen en noem maar op........

In de ziektewet terechtkomen wil denk ik niemand. Maar ook ik zie daar wel misbruik van en daar krijg ik ook soms kriebels van. Maar je mag ook niks zeggen. Toch denk ik dat heeeeeel veel mensen nog prima een aantal uren zouden kunnen werken, al dan niet op een ander vlak dan voorheen.

Worden mensen voldoende gestimuleerd om wel te werken of ander/aangepast werk te doen? Vroeger had je allerlei herintreders trajecten en die waren vaak echt niet passend op de situatie of het verleden van de deelnemers. Maar er stonden wel flinke consequenties tegenover.

Als bij mensen de norm is dat ze beter niet kunnen werken, omdat ze toch niet meer verdienen dan de uitkering, is dat al een compleet verkeerde instelling. Dan werk je en draag je dus bij, maar het is ook vaak echt beter om wel deel te nemen aan de maatschappij en soms is het een opstap naar een nog betere baan.
Ook al is het hetzelfde bedrag, maar gratis willen krijgen tegenover er iets voor willen doen, is toch wel anders imo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:27

Urbanus schreef:
Snap DP trouwens heel goed met haar forever barende tokkie, het is wat extreem maar het gebeurt wel.

dank je

Ja ik verwoorde het extreem. Maar dat was voor de duidelijkheid.
Forever barende tokkie is een ook wel een prima naam.

Maar nog zeg ik dat die kinderen niet de dupe mogen worden.
Dus snap de weerstand dan niet direct

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:32

@mvdende: En omdat jij een hekel had aan schoolzwemmen, moet de rest het dan maar niet meer doen? Met gevaar voor eigen leven?
Ik snap heus dat je autistisch bent maar ik ken een aantal mensen met autisme en die zijn een stuk socialer dan jou.

Net zoals jij hebben statushouders recht op geld.
Maar dat is lang niet zoveel als jij met al je toeslagen krijgt.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/artikelen/nieuws/hoe-zit-het-nou-echt-krijgen-vluchtelingen-alles-gratis#:~:text=Als%20statushouders%20eenmaal%20een%20woning,gelijk%20aan%20het%20sociaal%20minimum.
Hoeveel geld krijgt een asielzoeker?
De meeste asielzoekers beginnen met helemaal niets. Ze hebben vaak al hun bezittingen verkocht om de reis naar Europa te betalen.

Tijdens hun asielprocedure hebben ze recht op basisvoorzieningen, zoals eten en onderdak. Als ze zelf kunnen koken, krijgen ze eetgeld om boodschappen te doen. Later komt daar ook leefgeld bij. Dat is een kleine 14,50 euro per week.

Over dat recht op onderdak: asielzoekers en statushouders met een eigen inkomen of vermogen moeten zelf aan hun opvang meebetalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:33

Toch zouden we ons ook moeten afvragen waarom het daar gebeurt? Waarom "nemen" mensen die weinig geld hebben toch veel kinderen en of dieren?

Het is een vrije keus en dat moet denk ik ook zo blijven, maar ze missen wel een stukje wijsheid en begeleiding dat het niet verstandig is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:35

Voor de mensen die hiaten hebben in hun kennis van onze verzorgingsstaat: kinderbijslag is een subsidie die bedoeld is om de bevolkingsgroei te stimuleren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:37

Ja een tig dieren is dan idd ook zoiets. 15 katten of 7 grote honden oid.
Ik snap heel goed de troost of de liefde van een dier, maar geen hele berg.
Veel mensen met meer inkomen doen dat al niet voor de kosten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:52

superpony schreef:
Maar mensen vergeten dat daar steeds meer weerstand tegen komt. Vooral bij de groep die hard werkt, maar amper boven het minimum uit lijkt te komen of juist wel daarboven zit, maar weer tussen wal en schip valt omdat ze geen recht meer hebben op voordeeltjes.

Mensen zien om zich heen dat mensen met een uitkering dus dingen wel kunnen of doen, waar ze zelf amper tijd of geld over houden.

Ja, we leven in een zorgstaat en dat is in de meeste opzichte heel mooi. Maar zodra steeds meer mensen het moeilijk krijgen, snap ik wel de weerstand. Waar gaat mijn geld naartoe? Waarom krijgen die en die geld voor niks doen, voor kinderen en noem maar op........

In de ziektewet terechtkomen wil denk ik niemand. Maar ook ik zie daar wel misbruik van en daar krijg ik ook soms kriebels van. Maar je mag ook niks zeggen. Toch denk ik dat heeeeeel veel mensen nog prima een aantal uren zouden kunnen werken, al dan niet op een ander vlak dan voorheen.

Worden mensen voldoende gestimuleerd om wel te werken of ander/aangepast werk te doen? Vroeger had je allerlei herintreders trajecten en die waren vaak echt niet passend op de situatie of het verleden van de deelnemers. Maar er stonden wel flinke consequenties tegenover.

Als bij mensen de norm is dat ze beter niet kunnen werken, omdat ze toch niet meer verdienen dan de uitkering, is dat al een compleet verkeerde instelling. Dan werk je en draag je dus bij, maar het is ook vaak echt beter om wel deel te nemen aan de maatschappij en soms is het een opstap naar een nog betere baan.
Ook al is het hetzelfde bedrag, maar gratis willen krijgen tegenover er iets voor willen doen, is toch wel anders imo.

Wat is bij dit onderwerp altijd zo typisch vind is de manier waarop mensen zich tegen elkaar op laten zetten. Mensen zonder baan tegenover de mensen met een baan waarmee ze nauwelijks voldoende inkomen hebben om de hoge kosten te betalen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:56

Mwah, ik vind het een prima discussie om te hebben maar de manier waarop hij hier gestart wordt is ook gewoon ronduit polariserend. Daar "laat" niemand zich in meeslepen, degene die de discussie start is daarin al zwart wit genoeg. Denk dat de mensen hier juist wat nuance zouden willen zien in de discussie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:03

Veronica2 schreef:
Voor de mensen die hiaten hebben in hun kennis van onze verzorgingsstaat: kinderbijslag is een subsidie die bedoeld is om de bevolkingsgroei te stimuleren.

Dat zou best kunnen.
Maar denk dat het nu toch wel is als een tegemoetkoming van dure kosten.

Maar het op een andere boeg gooiende dan precies deze discussie.

Waarom kan er niet gekeken worden naar een samenleving die niet op bevolkingsgroei is berekend, maar op stabiliteit of zelfs krimp.

Vroeger werd mij voorgehouden dat dit door automatisering ook zou gaan gebeuren.
En dat zou helemaal goed zijn met de dan ook meer mensen met pensioen.
Maar nu hebben we alleen maar meer mensen nodig on het werk te doen, want meteen weer problemen met zich meebrengt in de zorg, in de huizenbouw, drinkwater tekort enz enz.