Pantry challenge

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:34

Er was een tijdje terug een voedsel droger van bol gedeeld. Ik dacht in dit topic. Kan je daar ook fruit en knoflook in drogen? Ik kom om in knoflook en wil dat gaan drogen om er poeder van te maken. Dat moet toch via die weg?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 15:43

Knoflook kan daar prima mee, maar doe het niet in huis :+

Alvast goed klein maken, drogen, tot poeder malen en dan nog een keer extra drogen.

Fruit kan daar ook mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:45

Ach ik kan wel vervelendere geurtjes in huis bedenken dan knoflook! Ik wil dat graag nog eens in de oven proberen te drogen, net als uien nu ze langzaam slechter worden, om het gat te overbruggen tot de nieuwe oogst. Maar, ik heb geen vijzel. Ik denk dat het handig is om die eerst te regelen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 15:46

Heb je ook geen keukenmachine of staafmixer?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:55

Ik heb ook stroom in mijn schuurtje kan het daar in zetten.
Ik heb straks diverse bramen/aardbeien enz plus regelmatig fruit van Lidl zakken. Dan kan ik daar in doen. Ik heb nu een mango maar heb dat apparaat nog niet

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:12

Staafmixer wel! Goeie tip Prairy, dat had ik bijna zelf kunnen bedenken :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 18:28

Bramen en aardbeien in hun geheel zullen echt enorm lang duren waarschijnlijk (vooral door de zaden, iig zijn die met vriesdroog een issue), ik weet niet wat je plan ermee is maar wellicht kun je ze beter pureren en fruit leer maken? Of in het geval van de aardbeien op zijn minst in plakjes doen.

Judith, graag gedaan :P Weet alleen niet of er genoeg vocht bij zit, sowieso wel handiger om het eerst in ieder geval wat kleiner te maken. Misschien heel klein beetje water toevoegen? Of heb je er misschien een klein hakmolentje opzetstuk bij? Die werkt bij mij het beste.

Ik gebruik een elektrische koffiemolen om er een meer poederachtige substantie van te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:37

Prairy jij hebt echt alles, volgens mij heb je een geldboompje weten te kweken :))

Hier is wel na ruim 4 jaar (via Kickstarter) eindelijk onze Kalea..... eh Soilkind compostmaker voor in de keuken binnengekomen. Ben benieuwd of die goed werkt. Lijkt me heerlijk om eindelijk van die meurende, druipende bakken groenten en fruit restanten af te zijn waar we gewoon te lui voor zijn om die dagelijks te legen, dat komt er dan niet van weet je wel :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 21:11

4 jaar :oo Ik ben redelijk tevreden over het Bokashi systeem, dat is dan maar 1x per zoveel weken er iets mee doen.

En nee hoor, er groeien genoeg boompjes maar helaas zit een geldboom er nog niet bij :\ Was dat maar zo, dan zou ik stekken als een gek :))

Maar, geen koters en geen paarden en wel (vooral mijn man) goed verdienen, dan kun je nog eens wat doen. We werken er hard genoeg voor ;) En je kunt slechtere hobbies hebben denk ik als voedsel verwerken en eten kweken, deze leveren uiteindelijk tenminste nog wat op :D

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 22:45

Fruitleer klinkt ook goed. Denk dat mijn zoontje dat ook leuk vindt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 11:20

Mijn vriesdroger is er *\o/* En wat is het leuk :D Ik moet wel op zoek naar de beste methode om de producten te bewaren, de mason jars zijn leuk maar mijn vacuum sealer werkt niet zo lekker, dus dat is nog even klooien.

Mylar kan ook maar dan zie je weer niet wat erin zit, en dat is in de potten natuurlijk wel zo leuk.

Ik heb maandag een interview voor een artikel in JAN magazine, over preppers, benieuwd hoe dat eruit gaat zien haha, komt ook een portretfoto bij. Hopelijk krijg ik ze ook zo ver dat ze mijn nieuwe bedrijfsnaam noemen, al moet ik wel nog even een website en social media sites optuigen :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:32

Leuk prairy!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:59

Dat is zeker leuk, Prairy! Als het artikel geplaatst is, plaats je dan hier een linkje? We zijn verder helemaal niet nieuwsgierig :D

Afgelopen weekend hier dan toch eindelijk de vriezer eens ontdooid en volledig opnieuw gesorteerd. Mijn whiteboard klopte best aardig en ook qua data viel het me niet tegen. Slecht een sneue kipfilet die wat aan het uitdrogen is, die gaan we deze week maar even ergens doorheen verwerken.

Morgen bouwmaterialen halen voor de nieuwe pantry, hopelijk kunnen we die dan ook snel gaan inrichten. Dat is weer een goed moment om de rest van de voorraad goed te controleren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:00

Hier geen paard, wel een kind en hond & kat waar veel geld naartoe gaat haha. De hond & kat ben ik ook enorm (pro-)actief mee bezig wat voer betreft (ik voer zo natuurlijk mogelijk) dus die eten beter als mij met wat alles kost aanvullend ook qua natuurlijke suppletie, super foods e.d. hahaha. Maar hier gaan grotere uitgaves dan idd ook vaak naar andere dingen, al wil ik zo’n droger ook wel echt graag nog eens aanschaffen. Maar kan iig voor kleinere dingen nog steeds die airfryer wat meer gaan uitproberen nog want die blauwe bessen poeder was an zich gewoon echt heel goed gelukt laatst :j Moet alleen nog een elektrische koffiemaler scoren een keer voor het fijner malen.

Wat leuk idd Prairy van zowel dat artikel alsook dat je droger er is en in gebruik is! Ik zie qua bewaren mensen ook vaak zakken gebruiken die je kunt sealen, wat vooral voor poeders, gedroogd fruit etc handig is. Wat voor website ga je nu precies opzetten alweer? Benieuwd naar je artikel tzt.

Ik zag gisteren bij de LIDL een vacuüm sealer liggen toen ik er was. Zo over staan twijfelen - met name voor het invriezen in de vriezer, zodat het Nog langer houdbaar blijft (hoe minder lucht, hoe langer het gewoon goed blijft in de vriezer zonder kristal vorming). Hij was 24,95 dus op zich geen gek bedrag om te testen, maar toch laten liggen uiteindelijk.

Met de boodschappen deze week weer wat voorraad ingekocht om m’n bakken bij te vullen welke bijgevuld konden worden. Ik ga er altijd goed op om een re-stock te doen en bakjes te vullen :')
Afbeelding

En bij Lidl deze week dan wat courgette ingekocht (ze waren 0,39 per stuk) en gisteren versneden en ingevroren. Nog wat in de ijskast liggen waar ik een quiche mee ga maken en nog een deel voor pasta saus.
Afbeelding

Gister middag een lekkere verse groentesoep gemaakt uit voorraad met wortel, paprika, prei (En vermicelli, soepballen, kruiden)
Afbeelding

De rest van de week eten we ook wel weer best wat uit voorraad al heb ik ook qua boodschappen deze week het weekbudget toch wel volledig gebruikt ook. Kwam gisteren namelijk ook nog een goede hand zeep actie tegen bij kruidvat van Marcel’s Green soap (2 voor 6e) en ondanks dat ik nog 1 navul zak had staan, toch besloten nog 2 zakken mee te nemen want dit bespaart gewoon toch weer bijna 4e xD
Afbeelding

Bij de Lidl lagen nog best wat leuke 25% korting producten in de afprijs bak. Daar nam ik dan deze week ook nog extra wat van mee. Oa een 100% maple syrup fles waar ik nu nog maar 2 nog wat voor betaalde. Daar ben ik wel blij mee xD En een set Scrubdaddy sponsjes van 3 stuks en nog wat lekkere dingen voor m’n man voor mee naar het werk te geven.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:00

Ik kom me als stille meelezers even melden; ik ben begonnen met dadenpitten sparen om dadelpitkoffie te maken. Dadelpitten gewassen en geroosterd en toen malen, maar heb daarmee mijn koffiemaal-apparaat gesloopt.... nou was dat een ouwetje dus heb ik een nieuwe/andere gekocht, maar ook die ging binnen 5 minuten stuk (eetlepeltje dadenpitten)...
Nou had ik ook wel een goedkoop simpel dingetje gekocht maar toch... ik ben een beetje angstig om de pitten in mijn blender of keukenmachine te mikken aangezien ik die vrij veel gebruik en een beetje zal gaan huilen als die kapot gaan. Iemand hier ervaring met het malen van dadenpitten?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 19:53

Nee dat heb ik niet, maar kun je ze misschien eerst in stukken invriezen en dan kapot slaan? Dat ze wat makkelijker te malen zijn? Of kleiner maken met je mes en dan pas er in.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:55

Ik was even uitgetuned van Bokt en de topics maar ik ben er weer :D

Ik ben inmiddels een paar miskopen verder := had weckpotten gekocht via marktplaats. Werden mij aangeboden als zijnde perfecte weckpotten. Het waren er een stuk of 100 ongeveer. Bleek dat toen ik het uitpakte allemaal deksels van weck op vegla potten gedaan waren ;( uiteindelijk de hele handel maar weer voor een schijntje verkocht aan iemand die ging uitzoeken wat ze er van kon gebruiken. Toen voelde ik me wel wat opgelicht door marktplaats.

Heb nu voorgenomen om maar gewoon nieuwe te kopen. Dan weet ik zeker dat ze goed zijn.

Vandaag weer de weekboodschappen gedaan. Had alle acties netjes nagekeken en veel boodschappen bij de Lidl gehaald. Kwam ik er na afloop achter dat ik nagenoeg geen korting had gekregen omdat je schijnbaar een Lidl plus app nodig bent? Had de Caissière ook niet gezegd. En nu vertik ik het nog om naar de Lidl te gaan omdat ik weiger een app te installeren om alleen op die manier korting te krijgen op de producten. Dit is toch ook sneu voor alle ouderen die geen smartphone enzo hebben. Ik blijf gewoon lekker bij mijn oude vertrouwde Aldi. Zonder apps gewoon hup in de kar en korting.

Onze vriezer wordt steeds leger en leger. Helemaal trots op. Wel was afgelopen week de koelkast ook nagenoeg leeg. Dat was wel een beetje sneu _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:59

Ja die Lidl plus is een ding. Het gekke is dat ik bij AH altijd scan omdat ik het zo gewoon ben, maar bij Lidl vergeet ik het toch zeer regelmatig (terwijl ik dan idd juist graag de plus aanbiedingen wil) en merk ook dat veel cassieres idd niks zeggen jammer genoeg := Moet er echt proberen aan te denken nu telkens- er zitten gewoon echt hele fijne acties bij.

Ik had nu ook al een paar keer gratis vers stokbrood en broodjes/donut. Da’s wel leuk haha.

Wat ontzettend jammer van je marktplaats aankoop. Zo flauw dat het dan zo als perfect verkocht word en je dan dit aantreft pff.

Een lege koelkast vind ik ook altijd sad haha. Komt hier niet snel voor _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 07:35

Als je het vergeet en zij vragen ook niks, even bellen met de klantenservice. Ik heb zo een paar keer gewoon de korting gekregen en zelfs een keer ik geloof 15€ tegoed in de app omdat hij geen korting gaf (wel gescand).

Ik heb gisteren met mislukte vriesdroog pompoen die maar niet helemaal wilde drogen, en 40% korting kip, pompoensoep gemaakt. Uiteindelijk was dat iets van 5 liter, dus maar in 10 potjes in de instant pot pressure canning gedaan :P Dus nu alsnog voorraad (en wat extra in de koelkast want paste niet meer).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 07:58

Ik ga ook niet meer naar de Lidl vanwege die app inderdaad. Bij de AH heb ik de code gewoon in mijn horloge en apple pay staan, maar bij lidl moet je helemaal die app gaan opzoeken en dan wil dat ding ook nog elke keer de app updaten terwijl je bij de kassa staat :+ Veel te veel gedoe.

Vorige week heb ik een flinke voorraad groente en fruit bij de marktkraam gehaald, dat scheelt toch altijd best veel. Moet ik echt weer eens vaker doen!

Jammer dat de pompoen niet wilde drogen! Heb je verder wel al veel kunnen drogen ermee? Lijkt me echt zo leuk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:39

Hier heb je bij alle winkels een app nodig, de Lidl werkt daarvan nog het beste. Die zoek ik wel op de parkeerplaats in de auto al op, zodat ik alleen nog maar de telefoon hoef te ontgrendelen als ik bij de kassa sta.

Hier ben ik de vriezer aan het vullen met zelfgemaakt brood en broodjes, ook hamburgerbroodjes. Qua vlees haal ik nu alleen gehakt en kipfilet als dat op is, verder wil ik de rest eerst opmaken.
Deze week staat in het teken van de aardappel, vanwege de pantry bouw had ik de aardappels (bijna 5 kg) in daglicht gelegd (stom!) en je raadt het al, ze beginnen prachtig groen te worden. Zooo zonde dus die moeten nu eerst opgemaakt worden. Traybakes, avg, genoeg inspiratie gelukkig om het gevarieerd te houden :D Deze week ook nog ergens een keer pizza om de aardappelcyclus te doorbreken, ik heb nog een bol mozzarella die ook echt deze week op moet (is al ruim over datum).

Hier scheelt groente en fruit op de markt kopen echt helemaal niks, integendeel. Je bent fors duurder uit. Met de boodschappen afgelopen week zag ik ook dat echt bizar veel producten weer duurder zijn geworden. Niet grappig meer hoor...

Deze week ga ik beginnen met voorzaaien in de tunnelkas, hopelijk wordt het een goede oogst dit jaar en kan ik lekker veel gaan wecken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:51

Ik ben het gewoon niet gewoon dat Lidl de app heeft dus het is nog geen automatisme voor me, waar dat bij AH wel al is. Wist ook niet dat je het achteraf nog kon krijgen via klantenservice, maar vind dat dan alweer een gedoe ook :') Dat automatisme moet er gewoon even inkomen en dan is het goed :j Blijf AH nog steeds veel beter vinden qua programma en app maar vind het wel leuk dat Lidl ook wat doet ermee op deze manier.

Groenten en fruit scheelt hier op de markt bv wel weer, maar de lokale groenteboeren dan weer niet - maar dan weet ik wel waar het precies vandaan komt en dat is me ook wat waard + de kwaliteit is echt fantastisch. Dus ik koop nu toch meestal lokaal (als ik tussen lokaal of markt kies) want voor de markt moet ik ook nog de stad in en parkeren en en en. Maar heb de laatste paar weken ook gewoon weer veel groente e.d. meegenomen van de supermarkten uit gemak (het is ivm m’n ziek zijn niet altijd even makkelijk ook om tig winkels af te rijden)

Ik merk dat ik momenteel weer even lastig ben met focussen op voorraad opmaken. Ik ben eerder juist voorraad aan’t aanvullen weer, lol. Maar de vriezer zit alweer Zoooo vol dat ik nauwelijks nog kan zien wat we hebben - gelukkig heb ik daar wel een hele fijne app voor ondertussen. Qua Boodschappen week budget zit ik deze week wel aardig goed. Vorige week zat ik in de min hahaha (nu doe ik dat budget puur voor mezelf als uitdaging, niet omdat het financieel echt Moet maar hetgeen wat over blijft gaat nu gewoon in een extra potje + wil onszelf zover hebben dat we gewoon structureel minder uitgeven aan boodschappen)

Mijn zaadjes welke ik geplant heb beginnen ook ondertussen heel goed te gaan in hun potjes, dus dat vind ik wel echt heel leuk om te zien haha. Sommigen moet ik ook echt al gaan ompotten een dezer dagen. Maar ik doe dat gewoon voor de fun om te kijken of het me lukt er iets mee te laten groeien. Qua moestuin heb ik verder niks/nooit gehad, geen groene vingers en geen plek in de tuin. Ik denk dat ik zelfs geen vierkante moestuin bak kwijt zou komen momenteel - maar ik wil wel wat potten gaan neerzetten bv. Want die kom ik dan wel kwijt. Lijkt me idd heerlijk JudithO als je zoveel uit eigen (moes)tuin kunt eten tzt :9

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:28

Vorig jaar was het een groot fiasco, dus het is geen garantie dat het lukt hoor :')
Maar dit jaar hebben we al 2 grote verbeteringen doorgevoerd dus ik verwacht eigenlijk dat het wel goed moet komen. Als de sprinkhanen zich een beetje in kunnen houden dit jaar, that is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:31

Dat lijkt me idd ook een pittige uitdaging ja, wanneer je met dieren en plagen te maken krijgen. Of zoals slakken bv.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:38

Die ook inderdaad, we hebben van die enorme wijngaardslakken die sommige mensen eten.