Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Malenka schreef:Zeker! Ik heb hier al een grote pol staan die ik na de bloei wil delen zodat hij op meer plekken komt te staan. Uitzaaien doet hij namelijk nog niet. Ook valeriaan heeft het naar zijn zin. Het lijkt er op dat de Heemst zich ook heeft uitgezaaid. Dotterbloem hebben we ook. En ik heb vorig jaar moetasspirea neergezet die dit jaar goed is terug gekomen.
Ik wil ook nog heel graag zwanenbloem proberen. Maar de waterstand kan hier dus 1,5e meter schommelen en dat is echt enorm. Zelfs het aarvederkruid is verdwenen.
De wildernis nu.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Het water staat nu ongeveer een meter lager dan de foto afgelopen winter. Ik hoop komende week of de week er op hulp te krijgen om weer wat riet en lisdodde te verwijderen.
Overigens is de diameter van de vijver nu met de lage waterstand nog steeds een meter of 6.
Malenka schreef:Ik snoei de bomen rigoreus. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld een wilg tot aan de grond toe afgezet. Maar ik doe dat nooit met allemaal tegelijkertijd zodat dieren nog steeds geschikte bomen hebben staan. Op een vijver mag tot 70% schaduw vallen. Dus dat komt wel goed. Riet verwijderen doe ik handmatig en dus niet machinaal. Ook omdat we dwergmuizen hebben. Ik haal ook nooit alles weg. Maar je hebt gelijk. Voor de zekerheid zou ik nog wat langer kunnen wachten. Ik wil gewoon graag weer kunnen genieten van de vijver en niet al het werk in 1 keer hebben. Want de hagen snoei ik ook pas weer goed na het broedseizoen.
kraakte schreef:Kwekerij Aaldering de stek misschien?
senna21 schreef:Heb je hier al gevraagd? Ze hebben veel keuze. https://holstotuinen.nl/assortiment/ (Olst, Overijssel)
Noeps schreef:https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... omonszegel Hier lijkt hij wel bestelbaar
Sassy4barrel schreef:En dit jaar met bijenhouden en imker cursus begonnen dus vandaar de uitbreiding met de bijen tuin. Ben nog wel een beetje zoekende
We hebben nu pas extra fruit boompjes geplant maar ook bijv guldenroede want daar zijn de bijen gek op en ook leuke bloempjes als vergeet me nietjes. Bijen zijn gek op inheemse bloemen /planten dus laatste tijd ben ik vooral bezig met googlenen dan in de standjes in de dorpjes in de buurt aan het kijken welke planten en stekjes ik tegen kom
lijkt wel een nieuwe hobby