Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:44

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:56

Malenka schreef:
Zeker! Ik heb hier al een grote pol staan die ik na de bloei wil delen zodat hij op meer plekken komt te staan. Uitzaaien doet hij namelijk nog niet. Ook valeriaan heeft het naar zijn zin. Het lijkt er op dat de Heemst zich ook heeft uitgezaaid. Dotterbloem hebben we ook. En ik heb vorig jaar moetasspirea neergezet die dit jaar goed is terug gekomen.

Ik wil ook nog heel graag zwanenbloem proberen. Maar de waterstand kan hier dus 1,5e meter schommelen en dat is echt enorm. Zelfs het aarvederkruid is verdwenen.

De wildernis nu.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het water staat nu ongeveer een meter lager dan de foto afgelopen winter. Ik hoop komende week of de week er op hulp te krijgen om weer wat riet en lisdodde te verwijderen.

Overigens is de diameter van de vijver nu met de lage waterstand nog steeds een meter of 6.

Gele lis, dotterbloem, watermunt, moerasspirea en wolfspoot, die kunnen allemaal wisselende waterstanden goed aan en kunnen zowel echt in het water groeien als aan de oever/op de kant.

Echt schaduw daar kan een vijver wel minder goed tegen, dus misschien opletten dat je niet teveel bomen vlak aan de vijver zet?

Heb je mogelijk vogeltjes nestelen in je riet? Dan best even wachten tot na het broedseizoen om een deel weg te maaien!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:48

Ik snoei de bomen rigoreus. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld een wilg tot aan de grond toe afgezet. Maar ik doe dat nooit met allemaal tegelijkertijd zodat dieren nog steeds geschikte bomen hebben staan. Op een vijver mag tot 70% schaduw vallen. Dus dat komt wel goed. Riet verwijderen doe ik handmatig en dus niet machinaal. Ook omdat we dwergmuizen hebben. Ik haal ook nooit alles weg. Maar je hebt gelijk. Voor de zekerheid zou ik nog wat langer kunnen wachten. Ik wil gewoon graag weer kunnen genieten van de vijver en niet al het werk in 1 keer hebben. Want de hagen snoei ik ook pas weer goed na het broedseizoen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 07:49

Malenka schreef:
Ik snoei de bomen rigoreus. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld een wilg tot aan de grond toe afgezet. Maar ik doe dat nooit met allemaal tegelijkertijd zodat dieren nog steeds geschikte bomen hebben staan. Op een vijver mag tot 70% schaduw vallen. Dus dat komt wel goed. Riet verwijderen doe ik handmatig en dus niet machinaal. Ook omdat we dwergmuizen hebben. Ik haal ook nooit alles weg. Maar je hebt gelijk. Voor de zekerheid zou ik nog wat langer kunnen wachten. Ik wil gewoon graag weer kunnen genieten van de vijver en niet al het werk in 1 keer hebben. Want de hagen snoei ik ook pas weer goed na het broedseizoen.

Wat leuk dat je dwergmuisjes hebt <3

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:59

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:09

Ik kreeg geld voor mijn verjaardag en heb gelijk planten besteld! Maar eens zien wat het hier naar zijn zin heeft.

:D

De lijst;
Gewone waternavel
Blaasjeskruid
Waterviolier
Waterranonkel
Fijn hoornblad
Waternoot
Kikkerbeet
Krabbenscheer
Aarvederkruid
Glanzend fonteinkruid
Moeraswespenorchis
Zwarte zegge
Wilde Bertram
Gulden sleutelbloem
Wolfspoot
Blauwe zegge
Genadekruid
Witte waterkers
Kruipend zenegroen
Teer guichelheil
Moerasandoorn
Knikkend nagelkruid
Kattenstaart
Watermunt
Beekpunge
Kalmoes
Grote egelskop
Pijlkruid
Zwanenbloem

:= _O- ik heb me uitgeleefd.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:53

Wat een leuk topic :)

Ik sluit me even aan.

Ik ben bij de moestuin een bijen tuin aan het aanleggen dus deze info in dit topic komt mooi van pas.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:58

Leuk! Er is ook een topic over eetbare tuinen en een over permacultuur. Mogelijk ook interessant voor je bij dit project.

Kun je er wat meer over vertellen? Wat ben je van plan? En wat is er nu? Wat is de reden dat je dit aanlegt?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:12

Leuk , ga ik opzoeken , bedankt

We zijn vorig jaar begonnen met kleine moestuin voor de kinderen met wat groente en fruit plantjes en al snel merkte ik dat dit goed werkt voor gezond te eten en buiten mee te helpen : in beweging zijn ; ze vonden het leuk dus we hebben de moestuin wat uitgebreid

Ik vind zelf de oude / vergeten groentes zoals eeuwig moes leuk dus die zijn we dit jaar gaan planten ook omdat het meerderjarig is.

En dit jaar met bijenhouden en imker cursus begonnen dus vandaar de uitbreiding met de bijen tuin. Ben nog wel een beetje zoekende
We hebben nu pas extra fruit boompjes geplant maar ook bijv guldenroede want daar zijn de bijen gek op en ook leuke bloempjes als vergeet me nietjes. Bijen zijn gek op inheemse bloemen /planten dus laatste tijd ben ik vooral bezig met googlen :D en dan in de standjes in de dorpjes in de buurt aan het kijken welke planten en stekjes ik tegen kom :) lijkt wel een nieuwe hobby :D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:15

Ohh ik vergeet bijna ; sinds kort ook een vijver en met alles wat ik plant kijk ik eerst of de bijen er gek op zijn :D kattenkruid staat nu op t lijstje om te gaan planten. Ik zal morgen een foto maken misschien dat jullie nog ideeën hebben voor opvulling :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:24

Oh dat klinkt echt als een heerlijk project! Sluit helemaal aan bij mijn projecten ook. :D Alhoewel ik geen bijen hou. Er zijn hier al heel veel kasten in de wijk.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:25

eeuwig moes ziet er nog zielig uit maar de rest begint al te groeien
De gulden roede groeit snel en de dahlia’s komen net uit.
Rondom de vijver is het nog kaal maa gaan we dit weekend meer planten :) want die is nog niet klaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:56

Zo dat gaat als een speer ! Moet je over een maand tijd eens kijken joh!
Ik krijg de foto’s eindelijk geupload.
En weer een gezellig boeket samengesteld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:58

Wat mooi !! Ik heb nu gelijk wat inspiratie om rond de vijver aan te kleden

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:23

@Malenka: Wat een heerlijke lijst vijverplanten! Het zijn er wel heel erg veel. Je hebt best een grote vijver, maar toch zou het wel eens snel eng kunnen gaan worden.
Als bepaalde planten de komende jaren een beetje te enthousiast gaan groeien maak je maar een postpakketje. Ik hou me aanbevolen. :D

@Sassy4barrel: Oh, dat wordt vast een prachtige vijver! <3 Heb je die professioneel laten aanleggen of zelf gedaan?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:50

Ik ga er vanuit dat niet alles aan zal slaan. Maar als ik op een gegeven moment moet dunnen dan ga ik zeker met mensen delen. :D

Kraakte, heerlijk bos sfeertje zo met die stammetjes en snippers.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:35

Wat een geweldige foto's weer, en zulke fijne tuin- en vijverplannen <3

Helaas moet ik me juist inhouden, en eerst afwachten hoe het mijn vogelbalkon in dit eerste, ècht beplante jaar vergaat. Dus ik kijk heel graag mee met jullie tuinen!
Maar dit vond ik gisteren toch wel een grappig kleurig uitzicht vanuit mijn keukenraam: Klaprozen, Korenbloemen, Bolderik en Koolzaad :D

Afbeelding

Wat doen jullie meestal met uitgebloeide eenjarigen en overige plantenresten? Ik weet dat het goed is om het gewoon te laten liggen zodat het uiteindelijk weer voeding aan de bol of de bodem geeft, maar deze kuipen zijn in oktober met verse, bemeste potgrond gevuld, waardoor zaaigoed nu ook maximaal uitgroeit.
Is het beter om die grond juist wat te laten verschralen?

Het dikke duivenechtpaar hier heeft de neiging om er ook gewoon bovenop te gaan zitten en er met hun lompe lijven doorheen te banjeren - zo wordt het ook wel een geplette wirwar..
Ik kan me indenken dat de vaste planten en zomerzaden liever wat lucht en ruimte hebben?

Een composthoop heb ik uiteraard niet, maar in de zinken vuilnisemmer gaat wel alleen tuinafval van dit balkon. Kan ik dat ook zo bewaren om er eventueel deze winter mee te mulchen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:50

Kun je het afknippen, klein knippen en direct als mulch gebruiken?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:28

Ik doe ook chop & drop, een mulchlaag helpt in de zomer om je bodem wat te beschermen tegen hittestress/uitdroging.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 16:23

Ik zou ook gelijk mulchen, of ook wel genoemd ter plaatse composteren :P

Je kunt eventueel ook bokashi overwegen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 18:14

Nou, da's unaniem :D Dank jullie wel voor het meedenken!

Dan wordt het chop & drop, ik zal er van de week eens voor gaan zitten en een middagje snipperen.
Er groeien nu ook wat grashalmen en granen en dergelijke van gemorst vogelzaad, die wil ik ook wel uittrekken voordat ze zichzelf verder uitzaaien.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 08:34

Sassy4barrel schreef:
En dit jaar met bijenhouden en imker cursus begonnen dus vandaar de uitbreiding met de bijen tuin. Ben nog wel een beetje zoekende
We hebben nu pas extra fruit boompjes geplant maar ook bijv guldenroede want daar zijn de bijen gek op en ook leuke bloempjes als vergeet me nietjes. Bijen zijn gek op inheemse bloemen /planten dus laatste tijd ben ik vooral bezig met googlen :D en dan in de standjes in de dorpjes in de buurt aan het kijken welke planten en stekjes ik tegen kom :) lijkt wel een nieuwe hobby :D

Omdat ze een paar km kunnen vliegen komt het in de zomer wel goed met je volk. Ons volk heeft het vooral in het vroege voorjaar en in het najaar zwaar, kijk dus vooral naar het vervroegen en het verlengen van je bloeiseizoen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:33

Ik dacht, het is mooi weer - ik ga vanmorgen aan de gang met die chop & drop, dan is het klaar als het later deze week gaat regenen..
Maar ik ben niet ver gekomen :+

Eerst ontdekte ik een heleboel bladluis.
Toen een Lieveheersbeestje op de Bolderik: oorzaak + gevolg :)

Afbeelding

En toen ik beter keek, overal Lieveheersbeestje-larven: oorzaak + gevolg + nog meer gevolg :)

Afbeelding

Dus ik heb ze allemaal maar met rust gelaten..
Nog wel een leuke verrassing ontdekt: Wilde ridderspoor!

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 15:50

Afbeelding

Blaassilene. Wat een verrassend leuk plantje. <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 22:55

Ik moet nog even met een jampot op zak in de buurt op zoek naar wat lieveheersbeestjes/-larven, m’n kaasjeskruid wordt belaagd door bladluizen -O-