Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:10

Klein succesje op de eerste dag: het fonds voor de ontwikkelingslanden is aangenomen.
'Nou de rest nog!'

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:42

We zullen de OPEC-landen nog hard nodig hebben.
Als je ergens simpel grote hoeveelheden energiedrager kunt produceren, is het daar wel…..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:11

ikke schreef:
We zullen de OPEC-landen nog hard nodig hebben.
Als je ergens simpel grote hoeveelheden energiedrager kunt produceren, is het daar wel…..

Hoe kom je dáár nu bij. We gaan gewoon allemaal zelf met een windmolentje lopen en de autobatterij opladen _O-

Hier staan volop windmolenparken op bergruggen en vláktes zonnepanelen doch het blijft voor de afzienbare toekomst gerommel in de marge van de energiebehoefte. Er gaat wel een stróóm subsidie heen. Wij plebs betalen het dubbel en de investeerders strijken het dubbel op.
Niets aan te doen, maar we hoeven het niet te geloven als oplossing voor wat dan ook.

Ah en kernenergie is nu ineens groen. Fukushima rookt nog... Genoeg gezegd :roll:

Laat je niet gek maken. Milieustress lost NIETS op en verziekt alleen maar jouw eigen leven en dat van jouw naasten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:39

was wat archeologische teksten aan het doorlezen en;

Ljungavike, Blekinge, Zweden:

De ontdekking van 51 opmerkelijk goed bewaarde huizen in de modder, evenals open haarden, kuilen en paalgaten, onthult dat de bewoner van deze plaats werd geconfronteerd met een natuurramp. Het dorp uit het stenen tijdperk ongeveer 8.400 jaar geleden werd overspoeld door de stijgende zee.

De opgraving vindt plaats vanwege de bouw van een huizencomplex.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:58

en dan nóg een geruststelling;
- de romeinen groeiden druiven voor wijn in .... Schotland.
- de Vikingen groeiden graan in .... Groenland. De naam zegt het al, was groén toen.
Was een stuk warmer toen dan nu.
Tussen die twee en erna was het :brr: en Groenland wit :D
Kortom, zénnnnnnnn.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:18

Het vervelende en tevens onjuistheid van dit soort berichten is, dat nu door de mens het klimaat in een vrij korte periode drastisch verandert. DAT is het probleem voor mens en dier en planten/ bomen.
De tijd gaat zo snel dat de soorten zich niet kunnen aanpassen en veel verloren zal gaan. Totaal anders als vorige veranderingen op aarde.

Tevens getuigt het van gebrek aan empathie , want het helpt nooit als mensen zich zorgen maken (titel van dit topic), dat dan iemand ook nog eens met onjuistheden *\o/* en *\%/* zegt:" met maak je geen zorgen, of heb geen stress, ben zenn :D etc, zoals in jouw berichten te vaak te lezen is".

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:59

pien_2010 schreef:
Het vervelende en tevens onjuistheid van dit soort berichten is, dat nu door de mens het klimaat in een vrij korte periode drastisch veranderd. DAT is het probleem voor mens en dier en planten/ bomen.
De tijd gaat zo snel dat de soorten zich niet kunnen aanpassen en veel verloren zal gaan.

Tevens getuigt het van gebrek aan empathie want het helpt nooit als mensen zich zorgen maken (titel van dit topic) dat dan iemand ook nog eens met onjuistheden *\o/* en *\%/* zegt:" met maak je geen zorgen, of heb geen stress, ben zenn :D etc, zoals in jouw berichten te vaak te lezen is".

Over dat het 100% aan de mensheid ligt is genoeg te vinden dat met argumenten onderbouwd dat het niet zo is.

En nogmaals; of het wel of niet zo, is eigenlijk niet relevant. Waar het om gaat is dat we als mensheid eens werk gaan maken van het gebruik herbruikbare enegriedragers.
De zon stuurt ongeveer 10x de benodigde energie van de gehele mensheid naar de aarde; 24u per dag, 7 dagen per week, 365 (en een beetje) dagen per jaar en het enige wat we tot voor kort deden was de energie die de zon tig eeuwigheden geleden stuurde gebruiken zonder ook maar enig idee te hebben waarom we het anders zouden kunnen doen.

En nu moet het ineens, in een tijdsspanne die met vrijwel elk argument naar de prullenbak verwezen kan worden, compleet anders.
Dat gaat niet lukken, simpelweg omdat het fysiek niet haalbaar is, of maakbaar zoals mijn werkgever dat noemt.

Als iemand stress krijgt van de milieuterroristen, dan wordt het misschien eens tijd om je te verdiepen in wat er echt aan de hand is, welke impact dat gaat hebben en hoeveel tijd dat gaat kosten.
Stress of geen stress, milieuverhalen waar of niet waar; de energietransitie gaat er voor 2100 niet komen!

Nog even los van het feit dat we hooguit 10% van alle nodige en noodzakelijke oplossingen in beeld hebben en we alleen op basis van een natte vinger inschatten waar het naar toe gaat, maken we wel keuzes in wat we wel en niet bouwen.
Waar ik eerder schreef dat we in NL het E-net in NL ongeveer gaan verdrievoudigen; ga er maar vanuit dat het vier- tot vijfvoudig wordt....

Maar het is niet alleen het fysieke net dat aangepast en uitgebreid moet worden. De gehele meting en controle op levering en verbruik moet opnieuw worden uitgevonden, waarbij we niet alleen data moeten verzamelen over wie wat opwekt en verbruikt en wanneer maar ook de wetgeving inrichten die het mogelijk moet maken om die data te verzamelen, te verwerken en met resultaten te komen die ervoor zorgen dat de juiste opwekkers betaald worden voor levering en de afnemers correct betalen voor hun verbruik. Maar daar bovenop moet ook een infrastructuur gebouwd worden die ervoor kan zorgen dat opwek en afname met elkaar kunnen communiceren, zodat bijvoorbeeld H2 generatoren meer H2 produceren op het moment dat er (lokaal) meer aanbod van elektriciteit is dan vraag.
Dat betekend dus ook dat er wetgeving moet komen die dergelijke generatoren (en de bijbehorende bedrijven) kan dwingen tot afname van stroom voor de produktie van H2.

Lees hierbij voor H2: elke vorm van opslag/produktie van energiedrager.

Voor wat meer achtergronden:
https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... -voor-1703

https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... final%20(1).pdf

Als we in NL 8 miljard per jaar aan werk gaan maken in het elektriciteits- en gasnetwerk en dat volgens jullie niet genoeg is, hoe moet het dan wel? En vooral: wie? Jij?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:10

Ik krijg stess van dit soort teksten
"nu moet het ineens, in een tijdsspanne die met vrijwel elk argument naar de prullenbak verwezen kan worden, compleet anders.
Dat gaat niet lukken, simpelweg omdat het fysiek niet haalbaar is, of maakbaar zoals mijn werkgever dat noemt.

Als iemand stress krijgt van de milieuterroristen, dan wordt het misschien eens tijd om je te verdiepen in wat er echt aan de hand is, welke impact dat gaat hebben en hoeveel tijd dat gaat kosten.
Stress of geen stress, milieuverhalen waar of niet waar; de energietransitie gaat er voor 2100 niet komen!"

Met elk argument naar de prullenbak: we deden in dit topic niet aan discussies over welles nietes, dus off topic.
Dat baas X stelt dat het niet haalbaar is - sorry: dat koeterwaalt Shell al sinds 1964.
(Ik hoef niet te weten welke baas dit is, maar het argument bij Shell is 'zelf rijk worden'. Ik ben het doelbewust afschaffen van Shell solar ook nog niet vergeten.)

Het woord 'milieu terroristen' wens ik hier niet te lezen.
De enige milieu terroristen die ik erken, zijn de moordenaars van de boswachters in de Amazone. En andere collega's die vermoord worden omdat ze illegale houtkap proberen te stoppen.

En doemdenkerij als 'voor 2100 gaat het niet lukken' hoort ook niet in dit topic.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:23

pien_2010 schreef:
Het vervelende en tevens onjuistheid van dit soort berichten is, dat nu door de mens het klimaat in een vrij korte periode drastisch verandert. DAT is het probleem voor mens en dier en planten/ bomen.
De tijd gaat zo snel dat de soorten zich niet kunnen aanpassen en veel verloren zal gaan. Totaal anders als vorige veranderingen op aarde.

Tevens getuigt het van gebrek aan empathie , want het helpt nooit als mensen zich zorgen maken (titel van dit topic), dat dan iemand ook nog eens met onjuistheden *\o/* en *\%/* zegt:" met maak je geen zorgen, of heb geen stress, ben zenn :D etc, zoals in jouw berichten te vaak te lezen is".

Ja precies dit inderdaad. Een beetje jammer dat er zo gedramd moet worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:50

Janneke2 schreef:
Ik krijg stess van dit soort teksten
"nu moet het ineens, in een tijdsspanne die met vrijwel elk argument naar de prullenbak verwezen kan worden, compleet anders.

Stress of geen stress, milieuverhalen waar of niet waar; de energietransitie gaat er voor 2100 niet komen!"

Met elk argument naar de prullenbak: we deden in dit topic niet aan discussies over welles nietes, dus off topic.
Dat baas X stelt dat het niet haalbaar is - sorry: dat koeterwaalt Shell al sinds 1964.
(Ik hoef niet te weten welke baas dit is, maar het argument bij Shell is 'zelf rijk worden'. Ik ben het doelbewust afschaffen van Shell solar ook nog niet vergeten.)

Het woord 'milieu terroristen' wens ik hier niet te lezen.
De enige milieu terroristen die ik erken, zijn de moordenaars van de boswachters in de Amazone. En andere collega's die vermoord worden omdat ze illegale houtkap proberen te stoppen.

En doemdenkerij als 'voor 2100 gaat het niet lukken' hoort ook niet in dit topic.

Ja dit dus, je beschrijft het goed Janneke. Ik heb met grote perplex heid dit bericht gelezen en ga nu ontstippen want hier zakt mijn broek werkelijk van af.
Ik blijk dus al 40 jaar een milieu terrorist te zijn |( , waarvan akte Ikke.

Dit probleem komt nu nl niet opeens uit de lucht vallen maar is al 40 jaar naar voren geschoven als het gaat om oplossingen zoeken en ontkent door alles en iedereen die financiële belangen hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:56

Ik heb het idee dat Ikke bedoeld dat de grote vervuilers en/of overheden de milieu terroristen zijn. Zo lees ik dat in iedergeval. Het is niet helemaal duidelijk voor mij.

De manier waarom de druk door de overheden (die zelf hebben zitten slapen) ineens massief op de burger gelegd word door paniek te strooien en ze daarmee zelfs leningen aan te praten om ze volvolgens keihard in het gezicht uit te lachen door zelf niet op tijd het energie net aan te passen is…….bijzonder….crimeel haast.

Ik vind het wat dat betreft geen vreemde post eigenlijk.

De warmtepomp en energiemaatschappijen lachen zich in hun vuistje, die worden slapend rijk.
Om nog maar niet te spreken over de eendagsvliegen die ineens „zonnepaneel expert“ zijn en daarmee goed goed geld verdienen door jouw dak brandgevaarlijk te maken.

Ik ben geen ontkenner, verre van.
Maar ik laat me geen paniek aanpraten waar ik zelf concreet maar weinig aan kan veranderen.
En ja, onze oude olie tank is recent vervangen door een aardsonde pomp, maar ik ga niet nu panelen leggen van geleend geld op een dak waarvan de pannen waarschijnlijk korter mee gaan dan de panelen, ookal wordt er nog zo veel (commerciele) druk uitgeoefend. Het voortijdig vervangen van materiaal is ook niet duurzaam namelijk.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:27

Huertecilla schreef:
was wat archeologische teksten aan het doorlezen en;

Ljungavike, Blekinge, Zweden:

De ontdekking van 51 opmerkelijk goed bewaarde huizen in de modder, evenals open haarden, kuilen en paalgaten, onthult dat de bewoner van deze plaats werd geconfronteerd met een natuurramp. Het dorp uit het stenen tijdperk ongeveer 8.400 jaar geleden werd overspoeld door de stijgende zee.

De opgraving vindt plaats vanwege de bouw van een huizencomplex.

Ja, ik voel me nu echt super gerust gesteld :') Thanks, I'm cured.

Ik denk dat er niemand in dit topic is die denkt 'ja, dat de overheden de last bij de burger neerleggen en zelf geen klap doen vinden we echt toppie!!'. Maar constant blijven vertellen 'ja, ik kan er toch niets aan doen' is ook niet behulpzaam. Als er uiteindelijk maar genoeg mensen opstaan die er iets van vinden, kunnen we collectief misschien wel iets bereiken. En daar ga ik voor :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:28

Sizzle schreef:
Ik heb het idee dat Ikke bedoeld dat de grote vervuilers en/of overheden de milieu terroristen zijn. Zo lees ik dat in iedergeval. Het is niet helemaal duidelijk voor mij.

De manier waarom de druk door de overheden (die zelf hebben zitten slapen) ineens massief op de burger gelegd word door paniek te strooien en ze daarmee zelfs leningen aan te praten om ze volvolgens keihard in het gezicht uit te lachen door zelf niet op tijd het energie net aan te passen is…….bijzonder….crimeel haast.

Ik vind het wat dat betreft geen vreemde post eigenlijk.

De warmtepomp en energiemaatschappijen lachen zich in hun vuistje, die worden slapend rijk.
Om nog maar niet te spreken over de eendagsvliegen die ineens „zonnepaneel expert“ zijn en daarmee goed goed geld verdienen door jouw dak brandgevaarlijk te maken.

Ik ben geen ontkenner, verre van.
Maar ik laat me geen paniek aanpraten waar ik zelf concreet maar weinig aan kan veranderen.
En ja, onze oude olie tank is recent vervangen door een aardsonde pomp, maar ik ga niet nu panelen leggen van geleend geld op een dak waarvan de pannen waarschijnlijk korter mee gaan dan de panelen, ookal wordt er nog zo veel (commerciele) druk uitgeoefend. Het voortijdig vervangen van materiaal is ook niet duurzaam namelijk.

Vindt je dit ook niet een beeeeetje populistisch zo?
O.a. het brandgevaarlijk maken door zonnepanelen te plaatsen, kom op… beetje genuanceerder erover praten kan wel toch?

Over je laatste zin ben ik het met je eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:45

Nee, zonnepanelen zijn niet gevaarlijk.
Wel de niet goed opgeleide beunhazen die het schaamteloos uitbuiten.

Er wordt zo veel druk opgelegt dat mensen die het eigenlijk niet eens kunnen betalen zich laten overhalen om „klimaat leningen“ te nemen en dan vanwege de enorme wachttijden bij serieuze bedrijven in de handen van de beunhazen gedreven worden. Het is ook maar een kwestie van tijd tot er een andere regering zit die de zogenaamde goedkope lening ineens extra gaat belasten. Ik durf te wedden dat banken zich daar al rijk rekenen.
Idem met de energiebedrijven die je dadelijk geheid gaan „bestraffen“ omdat je moet terugleveren op een net dat helemaal niet geschikt is.
We weten allemaal hoe goed het uitgepakt heeft met de scheutige (hypotheel) leningen van 30 jaar geleden.

Dat we collectief met ellaar moeten proberen de wereld mooier te maken ben ik voor. Mij doet het ook pijn als ik zie hoeveel regenwoud per minuut verdwijnt.
Maar ik vind het niet in orde hoe instanties en overheden uitgerekend ook de mensen die de kleinste druppel zijn van de klif proberen te jagen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:05

Ah zo, dan begreep ik je verkeerd, sorry!

Zoveel druk zit er niet op toch? Ja het is vaak onderwerp van gesprek maar als je het niet kan betalen houdt het op en dat is oké.

Dan die energiebedrijven snap ik je. Heb heel bewust nu een 3-jarig contract gepakt bij een andere leverancier want bij Vandebron liepen we er inderdaad al tegenaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:08

IMANDRA schreef:
Ah zo, dan begreep ik je verkeerd, sorry!

Zoveel druk zit er niet op toch? Ja het is vaak onderwerp van gesprek maar als je het niet kan betalen houdt het op en dat is oké.

Nee, daar zit het probleem: je wordt aan alle kanten zo op de huid gezeten dat je moet dat dat mensen heel veel stress op kan leveren en dat ze daardoor zich laten verleiden tot dingen die heel onverstandig zijn, zoals geld lenen wat ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Voor degnen die vinden dat ik er wel erg gemakkelijk over denk: van die 8 miljard ga ik volgend jaar ca 3 miljoen uitgeven. Dan kunnen jullie uitrekenen hoeveel directe collega's ik ongeveer heb.....

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:14

Mwah ik vind dat echt wel meevallen hoor. Zeker nu met de energiemaatschappijen die stomme dingen doen met zonnepanelen heb ik zelf het idee dat mensen nog minder geneigd zijn.

Bedoel ik zou nieuwsgierig zijn naar een goed onderzoek wat dit onderzoekt, maar als ik kijk naar de mensen om me heen ervaren zij die druk niet zo dusdanig dat ze er leningen oid voor afsluiten. Ja de druk ligt er in die zin op dat mensen wel het gevoel hebben dat ze toch wel een keer over moeten, maar niet tot het onverantwoorde aan toe. Maar goed dat is mijn ervaring hierin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:21

JudithGigi schreef:

er mag dus eigenlijk alleen maar :(:) over stress in deze draad.

Veel sterkte daarmee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:48

Er wordt juist enorm met zogenaamd goedkope duurzaamheidsleningen gesmeten.
In 2022 waren in NL al „Twee keer zoveel leningen voor verduurzaming afgesloten“ (citaat).

Dat kan onder Wilders dadelijk wel een heel vuil uitpakken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:58

Sizzle schreef:
Er wordt juist enorm met zogenaamd goedkope duurzaamheidsleningen gesmeten.
In 2022 waren in NL al „Twee keer zoveel leningen voor verduurzaming afgesloten“ (citaat).

Dat kan onder Wilders dadelijk wel een heel vuil uitpakken.

Maar het aantal zegt toch niks over je verantwoord die zijn bij de individuen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:06

Hoe hoger het aantal uitgegeven leningen, hoe groter (%) de kans dat er leningen tussen zitten die niet verantwoord gaan uitpakken? Ik voel ook wel enige druk hoor. We hebben bewust gekozen om niet max. te lenen bij de koop van een huis, waardoor er nu ruimte zou zijn voor een duurzaamheidslening, maar we sparen liever eerst ipv te 'moeten' lenen omdat dit financieel kan en er een soort van druk wordt opgelegd om zo snel mogelijk te verduurzamen. We overwegen serieus om de boel te verkopen en (duurzaam) te gaan huren om al dat gedoe niet te hebben in de komende 20 jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:20

Als je verstandig bent gaat het wellicht langs je heen, maar er wordt enorm op druk gespeeld met „fear of missing out“.
Premies voor beperkte tijd aanbieden en tegelijkertijd leningen uit het raam gooien gaat echt een probleem veroorzaken.

Zulke praktijken maken me absoluut ongerust.

Wag ik anderzijds top initiatieven vind zijn bijv. mensen die websites maken voor product vergelijk zodat je bijv. microplastics kunt boykotten.
Tegelijkertijd begrijp ik er niets van waarom dat in simpele consumentenproducten nog steeds gewoon mag.
Daar kunnen „we“ als burger echter in principe wel serieus doorpakken door zulke producten massaal niet meer te kopen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:30

Huertecilla schreef:
JudithGigi schreef:

er mag dus eigenlijk alleen maar :(:) over stress in deze draad.

Veel sterkte daarmee.

Joh er staat letterlijk in de eerste zin dat dit topic is voor mensen met klimaatstress en niet voor dit soort discussies. Dat neerbuigende hoeft ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:37

Ann schreef:
Hoe hoger het aantal uitgegeven leningen, hoe groter (%) de kans dat er leningen tussen zitten die niet verantwoord gaan uitpakken? Ik voel ook wel enige druk hoor. We hebben bewust gekozen om niet max. te lenen bij de koop van een huis, waardoor er nu ruimte zou zijn voor een duurzaamheidslening, maar we sparen liever eerst ipv te 'moeten' lenen omdat dit financieel kan en er een soort van druk wordt opgelegd om zo snel mogelijk te verduurzamen. We overwegen serieus om de boel te verkopen en (duurzaam) te gaan huren om al dat gedoe niet te hebben in de komende 20 jaar.

Ehm, alvast een kleine waarschuwing: als men bij je komt dat je van het gas af MOET, dat kan niet. Als jij eist dat je bestaande gasaansluiting in tact blijft, moet dat zo blijven.

"men" wil vanalles maar niemand kan je vooralsnog dwingen; daarvoor moet eerst de wet worden aangepast en dat staat niet zo bar hoog op de agenda, niet in de laatste plaats omdat heel erg veel huizen helemaal niks kunnen met de huidige alternatieven.
De proeven met H2 als verwarming voor huizen gebeuren echt niet voor de grap. Of we ook daadwerkelijk H2 als alternatief voor aardgas krijgen, is een ander punt, maar dat we in NL alles elektrisch gaan doen, nee, dat gaat simpelweg niet gebeuren met de huidige technieken.

Daar zit een stukje van wat ik eerder al beschreef: we hebben nog lang niet alles in zicht qua mogelijkheden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:52

De hele crux is dat banken moeten kunnen aantonen dat ze verduurzamen. De overheid heeft al aangegeven dat de banken het volgende doelwit zijn na shell.
Omdat de grote bedrijven niet echt opschieten met hun acties, strooien ze daarom maar wat graag met leningen naar de „kleine man“ om hun eigen straatje te poetsen. Die rentes gaan vanzelf weer omhoog, dus dat is win-win voor de banken.

Zolang simpele en zinvolle oplossingen zoals energie delen met je buren nog altijd verboden zijn, of minimaal sterk ontmoedigd worden, steek ik liever energie in dingen die wel hopelijk direct zin hebben zoals bijv. stimuleren van de locale ondernemer (minder globalisatie).

Edit: ik open net de post en heb een prachtige vorm van greenwashing gekregen.
Reclame van een bouwmarkt die me 10% korting geeft op kerstbomen met als dukgedrukte reden dat maar liefst 10% van de bomen die ze verkopen uit duurzame aanbouw komt. :\